Permalänk

4g/lte router bättre uppkoppling

Hej, är väldigt grön på nätverk och hoppas någon kan hjälpa mig.

Har väldigt dålig uppkoppling på min 4g/lte router (RUT950) och ingen möjlighet till fiber så tänkte förbättra mottagningen med en riktningsbar antenn.

Då vill man ju ha så korta kablar som möjligt från antenn till första routern så funderar jag på montera en kapsling med RUT950 under utsprånget och sedan stänga av Wi-Fi på den. Läst att Rut950 skulle klara upp till -40 grader. Från kapsling drar jag ut en ethernet kabel som sedan går till en andra routern som fördelar ut wifi.

Så min fråga är väll då, hade detta funkat? Och är det några speciella inställningar som behövs göras på någon av de?
Tänkte att jag skulle använda mina gamla routrar Rut950 och en Technicolor router.

Alla tips och hjälp uppskattas!

Permalänk

Har haft en kollega som gjort samma sak med en annan 4G router/tillverkare.
Han satte en kapsling under taket med routern i den. Du får ordna luftcirkulation för att det inte blir för varmt inne i kapslingen.
Hur Teltonika hanterar fukt eller kondens som kan uppstå vet jag inte.

Du drar nätverkskabel från en av LAN portarna på Teltonika till Technicolor routern.
Antar att Teltonika ska vara "master" och dela ut DHCP, DNS och så vidare? (så att du stänger av dessa tjänster i Technicolor)

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre satsad på en 4G/5G antenn. Kan rekommendera denna: https://www.inet.se/produkt/5410661/poynting-riktantenn-5g-lt...

Har själv testat hur mycket sladden påverkar och jag har ej märkt ngn större skillnad på 2100 hz bandet.

Permalänk
Medlem

RUT950 har CAT 4 och inget stöd för Carrier Aggregation. Teoretisk maxhastighet blir 150Mbit.

För att svara på om det kommer fungera så kommer det gå utmärkt att koppla som du har skrivit. Stäng av DHCP i Technicolor och använd den som switch. Eller köp en billig switch för 200kr om du föredrar det.

Skrivet av Djayy:

Jag hade hellre satsad på en 4G/5G antenn. Kan rekommendera denna: https://www.inet.se/produkt/5410661/poynting-riktantenn-5g-lt...

Riktantenn är redan med i planen enligt TS.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

RUT950 har CAT 4 och inget stöd för Carrier Aggregation. Teoretisk maxhastighet blir 150Mbit.

För att svara på om det kommer fungera så kommer det gå utmärkt att koppla som du har skrivit.
Riktantenn är redan med i planen enligt TS.

Jaha då var det jag som uppfattade det fel. Själv har man routern uppe på kallvinden och aldrig haft några problem. Jag tror så länge RUTen installeras på vinden eller i ngn låda vattentät borde det inte hellre vara några problem för att jag har bara en vanlig TP-Link router som garanterat ej är lika tåligt som en RUT.

Permalänk
Skrivet av Multicast:

Har haft en kollega som gjort samma sak med en annan 4G router/tillverkare.
Han satte en kapsling under taket med routern i den. Du får ordna luftcirkulation för att det inte blir för varmt inne i kapslingen.
Hur Teltonika hanterar fukt eller kondens som kan uppstå vet jag inte.

Du drar nätverkskabel från en av LAN portarna på Teltonika till Technicolor routern.
Antar att Teltonika ska vara "master" och dela ut DHCP, DNS och så vidare? (så att du stänger av dessa tjänster i Technicolor)

Tack!
Det var tanken, det var mer om vad som behövdes i inställningar som jag blev fundersam över.

Hur ordnade han cirkulationen?

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

RUT950 har CAT 4 och inget stöd för Carrier Aggregation. Teoretisk maxhastighet blir 150Mbit.

För att svara på om det kommer fungera så kommer det gå utmärkt att koppla som du har skrivit. Stäng av DHCP i Technicolor och använd den som switch. Eller köp en billig switch för 200kr om du föredrar det.
Riktantenn är redan med i planen enligt TS.

Okej, tack ska kikas på efter jobbet!