Ubisoft stänger onlinetjänster för 15 spel – tillgång till DLC försvinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

En bok är en statisk enhet som står för sig själv i en bokhylla, eller liknande, och inte kräver annat är läskunnighet och viss fingerfärdighet för att kunna "spelas" av en intresserad humanoid.

Detsamma kan ju sägas om ett datorspel, du behöver bara händer, ögon och datorn att spela på.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Detsamma kan ju sägas om ett datorspel, du behöver bara händer, ögon och datorn att spela på.

Knappast. Vad var det hela tråden handlade om nu igen, om min herre vill ha godheten att påminna mig - och sig?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Soffor, sängar, telefoner? Det är ju i princip förbrukningsmaterial och inte alls samma sak.

En bra jämförelse med spel är film och musik. Är 10 år lagom? Sen ska man inte få lyssna på musiken man har köpt?

Ett spel ska självfallet vara spelbart för evigt så länge man har hårdvara som kan användas.

Galet att jämföra spel med kläder som man sliter ut...

Var väl mer med tanke på "utsliten" hårdvara och operativsystem som krävs till spelet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Det är fint att industrin självreglerar retrospelande på det här viset. De tänker förstås bara på att folk spelar för mycket retrospel nuförtiden, så de har dragit en gräns där det inte längre kommer vara möjligt att ha "nya" retrospel.

Bara äldre får nostalgispela sin barndom. Det här garanterar att spel som är "always online" för ingen anledning alls alltid kommer kunna leva kvar, och bevaras.

Hur får vi folk att köpa nya spel? Det finns inga gamla. Spela inte, köp.

(obs, det här meddelandet kan innehålla spår av missriktad sarkasm)

Hoppas de kan samarbeta med typ internet archive eller andra och ’lämna över’ dessa grejer så det kan fortsätta finnas

Precis som du säger, man vill ju kunna återuppleva vissa saker långt senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

AC:Odyssey och Origins klarar sig, skönt, har bekantat mig me de pärlorna relativt nyligen .

Men alltså, hur länge tycker ni att ett spel skal vara spelbart?
Hur länge behåller ni och använder kläder? Soffor? Sängar? Hus? Bilar? Telefoner? Partners?

Varför skulle spel vara annorlunda?

Det finns ju GOG för många äldre spel och jag håller med om att "Online"-beroende spel borde "avvecklas" för att kunna spelas helt offline... men i hur många år...?

Vilka knäppa jämförelser du gör. Spel är kultur alltså är rimliga jämförelser film, musik, böcker och serier.
Du har aldrig sett eller lyssnat på något som släppts för 15år eller längre tillbaka?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Enda sättet att driva igenom en förändring är att rösta med plånboken och endast köpa spel som redan från början uppfyller dessa krav. Men gemene gamer vill inte ge upp möjligheten att spela ett populärt spel för att åstadkomma en förbättring på sikt.

Re punkt 2: med fler och fler användare bakom CGNAT och ingen generell utrullning av IPv6 i sikte är detta i ökande utsträckning önsketänkande.

Hamachi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Du äger inte spelet. Du betalar för tillåtelse att använda det så länge rättighetsinnehavaren vill tillhandahålla tjänsten. Detta är ju generell praxis i mjukvaruvärlden sedan många år och något du går med på när du accepterar villkoren vid installation av spelet.

Jag tror inte det gäller inom EU, Steam fick väl ganska stor bakläxa angående detta har jag för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Var väl mer med tanke på "utsliten" hårdvara och operativsystem som krävs till spelet...

Ja, men om man har en dator som kan spela spelen (vilket i princip 100% av alla nyköpta datorer kan för dessa spel från Ubisoft) så ska man självklart få spela när man vill oavsett om det är idag, för tio år sedan eller om tio år.

På precis samma sätt ska man få lyssna på sin köpta musik så länge man har en fungerande skiva och CD-spelare (eller fil och mp3-spelare). Det vore jättetråkigt för många om t.ex. LP-skivor plötsligt slutade fungera en regnig dag även om man har fullt fungerande skivspelare.

Stora och rika utgivare som Ubisoft har mer än tillräckligt med pengar för att utveckla helt nya verktyg för användare så att man kan sätta upp en egen server för multiplayerspel. Eller skicka ut en liten hotfix som tar bort server-checken för DLC i spelen och aktiverar all DLC för alla spelare. Dom påstår ju att dom inte tjänar något på spelen som dom stänger ner, så då förlorar dom inte heller något genom att ge bort DLC för dessa gamla spel.

Kostar det pengar att sätta utvecklare på att fixa detta? Javisst. Men Yves kunde ju ha skippat sin bonus helt en gång. Då hade det funnits pengar att utveckla ett nytt verktyg som även kommer fungera på kommande spel så att dom slipper göra något manuellt när dom vill stänga ner servrarna i framtida spel.

Fast det är så mycket enklare att låta konsumenterna ta smällen istället.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv

¯\_(ツ)_/¯

Blir man upprörd av det här kanske man ska vidga sina vyer utanför "gamer" livet.

Permalänk
Medlem

Det här gäller väl i stort sett allt man köper digitalt nu för tiden? Har jag köpt en film via iTunes och apple om nåt år väljer att inte förnya sin licens så kommer jag inte kunna se den.
Skillnaden är väl om man har köpt spelet på en fysisk skiva, då ska man kunna sätta sig efter 10-15-20 år och stoppa in skivan i sin gamla retro-burk och spela sitt spel. Fast nu för tiden kommer ju inte spelen på skivan man köpt, där finns bara ett installationspaket som ska ladda ner spelet från utgivarens server.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag har full förståelse för att man släcker tomma servrar, särskilt till spel som primärt egentligen är SP och där MP var ett mindre tillägg. Det som känns underligt är att man samtidigt tappar åtkomst till DLC, men det kanske är DLC som endast gäller i just MP?

Tycker därtill att det är rätt dålig stil att fortsätta sälja spelen till i princip fullpris utan att detta framgår vid köpet.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Mjo, men då är man ändå tillbaka på beroendet av någon form av server alla kan koppla till; antingen något man hostar hos en VPS-/molnleverantör eller att någon av dem man spelar med har en publikt nåbar IP-adress.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag tror inte det gäller inom EU, Steam fick väl ganska stor bakläxa angående detta har jag för mig

EULA får inte bryta mot lagen; det slog EU fast, men att kunder betalar för att inte få något är inte olagligt om de fått information om vad som inte ingår i köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Du äger inte spelet. Du betalar för tillåtelse att använda det så länge rättighetsinnehavaren vill tillhandahålla tjänsten. Detta är ju generell praxis i mjukvaruvärlden sedan många år och något du går med på när du accepterar villkoren vid installation av spelet.

Skrivet av SuperSverker:

...

Läs EULAn, du äger inget som köps i mjukvaruväg, så när Ubisoft ställer sig bakom ryggen är det bara att slappna av och låta det hända

Nä, men köparen har betalat för en tjänst som inte har någon utsatt sista-dag. Bil-analogi är ju rätt uttjatad, men leasa en bil innebär väl ofta att du kan få en ersättningsprodukt när leasingperioden är över. Det får man ju inte i regel med spel. Och som många andra redan skrivit så gäller inte EULA inom EU.

Skrivet av anon291473:

¯_(ツ)_¯

Blir man upprörd av det här kanske man ska vidga sina vyer utanför "gamer" livet.

Vi har beslutat att dra tillbaks våra \ och / från marknaden.

Permalänk
Medlem

Och sen undrar bolagen varför folk fultankar? Jo för att du kan bli av med varor du köpt loss..

Haha asså, vilken annan bransch kan sälja grejer som de sen tar bort för dig annat än på spelplattformar. Helt sjukt att det ens kan vara lagligt!

Allt man köpt som inte är HELT onlinebaserat bör vara en rättighet (utan tillstymmelse till att ifrågasätta) att kunna ha installerat eller sparas på egen hårddisk och spela på oberoende av plattformen.

Betalar man för prenumerationer eller liknande upplägg är ju en sak. Men en vara man köpt, digital eller fysiskt ska vara din i all evighet. Resten är bara skandal och lurendrejeri.

Jag DJ:ar ganska frekvent där jag köpt loss låtar som högupplösta mp3/wav/flac-filer. De är mina att spara var och hur jag vill i all framtid. Så köper inte alla dumlogiska argument som "läs EULA" och bla bla bla. Har man _köpt_ en vara så ska man äga den. Annars får de kalla det för hyrtjänst eller abonnemang precis som Netflix eller liknande. Varför ska en bransch få ensamrätt på gräddfilen att kalla saker för ett köp, när du egentligen leasar via deras plattform tills de börjar förlora pengar på det och stänger ner. I så fall ska man ju få installationsfiler eller liknande för att kunna spara själv för framtida användning.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Fast det gör det väl?
Om du inte köper en produkt, utan "leasar" enligt avtalet som du har godkänt, så spelar lag ingen roll, för du har gått med på villkoren när du "köpte" eller startade mjukvaran?

Eller missar jag något fundamentalt?

Ett köpeavtal kan alltid bara vara till konsumentens fördel jämfört med lagen, oavsett vad som står i det. Så även om konsumenten godkänt ett avtal som är till dennes nackdel är det inte giltigt utan lagen står över.

Exempel: Man kan genom ett avtal utöka ångerrätt vid distansköp från 14 till 100 dagar, men om avtalet säger att ångerrätt är 7 dagar så är den ändå fortfarande 14 dagar.

Sedan finns det så klart undantag, t.ex. om konsumenten haft möjlighet att påverka villkoren (https://www.hallakonsument.se/lagar/avtalsvillkorslagen/).

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Nä, men köparen har betalat för en tjänst som inte har någon utsatt sista-dag. Bil-analogi är ju rätt uttjatad, men leasa en bil innebär väl ofta att du kan få en ersättningsprodukt när leasingperioden är över. Det får man ju inte i regel med spel. Och som många andra redan skrivit så gäller inte EULA inom EU.

Vi har beslutat att dra tillbaks våra \ och / från marknaden.

Som sagt: gillar du det inte, köp inte spel som säljs på detta sätt. Genom att betala för något trasigt visar du att du accepterar affärsmodellen.

EULA gäller, men överstyrs av varje lands lagar om det innehåller skrivningar som inte är lagliga i en region. Det är inte olagligt att erbjuda något som inte är en bra affär för konsumenten. Rösta med andra ord på politiker som exempelvis vill ha bort always online-krav i spel.

Re leasinganalogin: det finns inget som hindrar dig att leasa ett annat spel när det gamla är EOL, eller hur? Men du kommer inte äga det heller, om du inte väljer speltillverkare som ger dig denna garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Det är fint att industrin självreglerar retrospelande på det här viset. De tänker förstås bara på att folk spelar för mycket retrospel nuförtiden, så de har dragit en gräns där det inte längre kommer vara möjligt att ha "nya" retrospel.

Bara äldre får nostalgispela sin barndom. Det här garanterar att spel som är "always online" för ingen anledning alls alltid kommer kunna leva kvar, och bevaras.

Hur får vi folk att köpa nya spel? Det finns inga gamla. Spela inte, köp.

(obs, det här meddelandet kan innehålla spår av missriktad sarkasm)

Vi köper knappt någon media längre. Vi hyr allt

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Snyft:

Vilka knäppa jämförelser du gör. Spel är kultur alltså är rimliga jämförelser film, musik, böcker och serier.
Du har aldrig sett eller lyssnat på något som släppts för 15år eller längre tillbaka?

Yep, från och med imorgon så försvinner all ABBA musik. Du äger ju inte låtarna

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem

Krångligt sånt här. En annan känd sänkare är väl kopieringsskydd som kan sätta käppar i hjulet efter OS-uppgradering exempelvis. Men då kan man ju i teorin och praktiken ha en retroburk att köra sånt på.

Framtiden kanske blir krångligare om man inte ens kan installera det OS som krävs. Finns säkert spel som bara funkar på äldre Ios-varianter som inte utan vidare kan installeras idag, och kanske går de flesta datorer åt mer instängning på den fronten.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Krångligt sånt här. En annan känd sänkare är väl kopieringsskydd som kan sätta käppar i hjulet efter OS-uppgradering exempelvis. Men då kan man ju i teorin och praktiken ha en retroburk att köra sånt på.

Framtiden kanske blir krångligare om man inte ens kan installera det OS som krävs. Finns säkert spel som bara funkar på äldre Ios-varianter som inte utan vidare kan installeras idag, och kanske går de flesta datorer åt mer instängning på den fronten.

Det här är varför det finns stora communities som jobbar på emulation i diverse former, de jobbar för att behålla möjligheten till att spela historiska spel. Hur många använder exempelvis DOS idag? Det finns spel som bara funkar i DOS dock men det är varför dosbox existerar. Samma med konsol spel, förr eller senare så kommer all "release" hårdvara slutat fungera även om de försöks hållas i bra skick, då behövs antingen emulation eller nyproduktion av den hårdvaran.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Uplay Ulose, som vanligt.

Det är ju inte heller som att folk är ovetande om affärsmetoderna hos bolag som Ubisoft, EA, Activision och Epic så det blir en smula svårt att tycka synd om någon här ärligt talat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Enda sättet att driva igenom en förändring är att rösta med plånboken och endast köpa spel som redan från början uppfyller dessa krav. Men gemene gamer vill inte ge upp möjligheten att spela ett populärt spel för att åstadkomma en förbättring på sikt.

Det är faktiskt inte det enda sättet. Något typ hela svenska folket glömmer konstant är att man kan faktiskt skriva till sina politiska representanter i både riksdag och EU parlamentet. De har ofta publika email adresser för just det och läser faktiskt det, iaf enligt den riksdagsmedlem jag har träffat. Detta är definitivt något som går att reglera, exempelvis att det ska framstå tydligt vid köp osv.

Sedan har vi även konsumentverket som man kan rådfråga om man känner sig bränd som konsument. Om de inte får frågor så gräver de inte i ett ämne, men om de gräver så kan de ändå få igenom rätt mycket. Inget företag vill bli svartlistade av dem.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Online-delarna förstår jag om de tar bort. Men det är ju såvitt jag kan se SP spel detta gäller, så bara man kan ladda ner dem så är det ju bara att köra. För den möjligheten tas inte bort vad jag kan se?

Lite udda att tillgång till DLC påverkas iofs, men är kanske specialfall där servrarna som skötte MP skötte autentiering av DLC materialet snarare än själva Uplay servrarna? Då kan man ju förstå.

Oavsett, är ju helt rimligt att MP inte hålls vid liv för evigt. Det är ju trist förstås men så det ser ut för gamla spel ingen lirar längre. Och speciellt gamla spel där MP var en gimmick mer än något annat.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peglas:

[...] en annan sak är att du betalar för spelet innan du läser och "godkänner" eulan vilket betyder att den är helt verkningslös.

Det här har alltid störd mig. När jag köper en produkt, laddar ner och sen startar den är första gången man får chansen att läsa villkor. Det enda man kan göra vid det laget är att begära ångerrätt, vilket är sjukt dumt.

Det skulle vara som att köpa potatis i affären och man får inte veta om villkoret att de måste skalas förrän man har börjat laga dem hemma. Så man åker tillbaka till affären och begär pengarna tillbaka så att man kan köpa en annan potatis och hoppas på det bästa för att man föredrar oskalade potatis.

Alla villkor (EULA m.m.) borde visas tydligt av distributören (i.e. Steam, Origin, Uplay, osv) innan köpet och, medan vi ändå pratar om EULA, borde vara lättlästa, tydliga och korta.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Det är faktiskt inte det enda sättet. Något typ hela svenska folket glömmer konstant är att man kan faktiskt skriva till sina politiska representanter i både riksdag och EU parlamentet. De har ofta publika email adresser för just det och läser faktiskt det, iaf enligt den riksdagsmedlem jag råkat prata med. Detta är definitivt något som går att reglera, exempelvis att det ska framstå tydligt vid köp osv.

Sedan har vi även konsumentverket som man kan rådfråga om man känner sig bränd som konsument. Om de inte får frågor så gräver de inte i ett ämne, men om de gräver så kan de ändå få igenom rätt mycket. Inget företag vill bli svartlistade av dem.

Bra tanke, tack för påminnelsen.

Permalänk
Medlem

En sak som en köpare kan göra om man köpt spelet på kreditkort (det måste vara kreditkort - inte betalkort) är att när det slutar att fungera så får man reklamera köpet som 'fraud' till kortföretaget - vilket är fullt giltig argument när servicen inte längre fungerar - du får tillbaka pengarna av kreditbolaget utan frågor och beloppet dras av i pengaflödet till företaget i fråga - dessutom får de en prick och vid för många prickar så kan kreditbolagen upphöra med betalningsvägen för bolaget ifråga. Det man kanske får räkna med är att någon ringer upp från bolaget och frågar varför man gjort fraud och förmodligen erbjuder något som gör att du är villig att ta tillbaka detta - så angeläget är företagen som fått prickar på sig att försöka förhandla bort dem igen!

- Detta gör ont på riktigt för bolagen som har huvudsakliga intäkterna via kreditkortsföretagen. Vi i sverige är inte så vana att göra den typen av aktiviteter vid missnöje men med mer kreditkortsvana köpare som USA-köpare så gör man detta direkt vid minsta missnöje.

Det spelar ingen roll vilken EULA som köparen ev. har signerat (och är ändå till stora delar ogiltigt inom EU när det kommer till kritan) - de vinner inte över kreditkortbolagen som förmedlar betalningarna!

- Inte ens MS vågar käfta om det då när de stängde en licensserver för massa dokument som folk har köpt av MS under åren och måste ha servern igång för att kunna öppna dokumenten ifråga - de betalade tillbaka pengarna för böckerna till alla köparna de kunde identifiera trots att det kunde vara mer än 10 år tillbaka när köpet gjordes i fruktan för att få för många 'fraud' av köparna när de inte längre kunde öppna sina ofta dyrt köpta litteraturen från MS...

Permalänk
Medlem

TL;DR Köp inte Ubisoft-spel.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

En sak som en köpare kan göra om man köpt spelet på kreditkort (det måste vara kreditkort - inte betalkort) är att när det slutar att fungera så får man reklamera köpet som 'fraud' till kortföretaget - vilket är fullt giltig argument när servicen inte längre fungerar - du får tillbaka pengarna av kreditbolaget utan frågor och beloppet dras av i pengaflödet till företaget i fråga

Funkar det här även på Google Play butik tro?

Köpte Eniros På Sjön för 179kr, sedan ersattes den appen av en prenumerationsmodell.

Vi som köpt tidigare kunde använda Nautical Classic (men fick ingen ny funktionalitet såklart).

Nu kan jag inte använda Nautical Classic längre, oavsett om det är på telefonen jag köpte den eller på mina nyare telefoner.

Kontakt med Eniro säger bara att appen är för gammal och Google säger att återbetalning inte är aktuellt pga att det inte finns skäl för det.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

En sak som en köpare kan göra om man köpt spelet på kreditkort (det måste vara kreditkort - inte betalkort) är att när det slutar att fungera så får man reklamera köpet som 'fraud' till kortföretaget - vilket är fullt giltig argument när servicen inte längre fungerar - du får tillbaka pengarna av kreditbolaget utan frågor och beloppet dras av i pengaflödet till företaget i fråga - dessutom får de en prick och vid för många prickar så kan kreditbolagen upphöra med betalningsvägen för bolaget ifråga. Det man kanske får räkna med är att någon ringer upp från bolaget och frågar varför man gjort fraud och förmodligen erbjuder något som gör att du är villig att ta tillbaka detta - så angeläget är företagen som fått prickar på sig att försöka förhandla bort dem igen!

- Inte ens MS vågar käfta om det då när de stängde en licensserver för massa dokument som folk har köpt av MS under åren och måste ha servern igång för att kunna öppna dokumenten ifråga - de betalade tillbaka pengarna för böckerna till alla köparna de kunde identifiera trots att det kunde vara mer än 10 år tillbaka när köpet gjordes i fruktan för att få för många 'fraud' av köparna när de inte längre kunde öppna sina ofta dyrt köpta litteraturen från MS...

Man kan alltså göra det så långt efter ett köp?

Tänker på t.ex. Everydaycard som har reklamation senast 45 dagar efter kontoutdrag, gissar att man anmäler detta på något annat vis?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA