Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpa nya MacBook Air M2 och sedan lämna tillbaka omedelbart?

Permalänk
Medlem

Köpa nya MacBook Air M2 och sedan lämna tillbaka omedelbart?

Som säkert några sett så börjar Apple ta emot förhandsbeställningar av nya MacBook Air M2 på fredag. Jag kommer köpa en, och skulle egentligen behöva den så snart som möjligt då jag har studier som startar redan om ett par veckor. Kruxet är att deras ”back to school”-erbjudande (som ryktas kommer bli ett presentkort på 1500:- kr) inte har börjat ännu. Förra året startade den 16 juli, och troligtvis lär det vara något liknande i år. Som fattig student vill man såklart inte missa det. Det naturliga alternativet är såklart att vänta på att erbjudandet startar, och beställa då. Problemet är att man då inte vet hur lång leveranstiden kommer att bli.

Därför är jag lite sugen på att beställa en dator redan nu på fredag direkt vid släpp, och få den levererad 15 juli (enligt hemsidan). Men sen när jag får datorn så låter jag den ligga orörd i förpackning, och så fort ”back to school”-kampanjen kommer igång så åker jag till Apple Store och gör en retur av datorn och köper sedan omedelbart tillbaka den fast med kampanjen. Då är jag både garanterad en dator direkt, och presentkortet (om nu årets kampanj blir ett presentkort).

Fattar att jag förmodligen låter lite girig, men jag tycker också det är lite girigt av Apple att inte dra igång kampanjen direkt utan att släppa datorn 1-2 veckor innan. Har jag något att förlora på det? Kommer Apple kunna neka mig på något vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Som säkert några sett så börjar Apple ta emot förhandsbeställningar av nya MacBook Air M2 på fredag. Jag kommer köpa en, och skulle egentligen behöva den så snart som möjligt då jag har studier som startar redan om ett par veckor. Kruxet är att deras ”back to school”-erbjudande (som ryktas kommer bli ett presentkort på 1500:- kr) inte har börjat ännu. Förra året startade den 16 juli, och troligtvis lär det vara något liknande i år. Som fattig student vill man såklart inte missa det. Det naturliga alternativet är såklart att vänta på att erbjudandet startar, och beställa då. Problemet är att man då inte vet hur lång leveranstiden kommer att bli.

Därför är jag lite sugen på att beställa en dator redan nu på fredag direkt vid släpp, och få den levererad 15 juli (enligt hemsidan). Men sen när jag får datorn så låter jag den ligga orörd i förpackning, och så fort ”back to school”-kampanjen kommer igång så åker jag till Apple Store och gör en retur av datorn och köper sedan omedelbart tillbaka den fast med kampanjen. Då är jag både garanterad en dator direkt, och presentkortet (om nu årets kampanj blir ett presentkort).

Fattar att jag förmodligen låter lite girig, men jag tycker också det är lite girigt av Apple att inte dra igång kampanjen direkt utan att släppa datorn 1-2 veckor innan. Har jag något att förlora på det? Kommer Apple kunna neka mig på något vis?

Du har ju öppet köp, behöver inte reklamera den. Kan förmodligen bara prata med dem och få presentkortet?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Som säkert några sett så börjar Apple ta emot förhandsbeställningar av nya MacBook Air M2 på fredag. Jag kommer köpa en, och skulle egentligen behöva den så snart som möjligt då jag har studier som startar redan om ett par veckor. Kruxet är att deras ”back to school”-erbjudande (som ryktas kommer bli ett presentkort på 1500:- kr) inte har börjat ännu. Förra året startade den 16 juli, och troligtvis lär det vara något liknande i år. Som fattig student vill man såklart inte missa det. Det naturliga alternativet är såklart att vänta på att erbjudandet startar, och beställa då. Problemet är att man då inte vet hur lång leveranstiden kommer att bli.

Därför är jag lite sugen på att beställa en dator redan nu på fredag direkt vid släpp, och få den levererad 15 juli (enligt hemsidan). Men sen när jag får datorn så låter jag den ligga orörd i förpackning, och så fort ”back to school”-kampanjen kommer igång så åker jag till Apple Store och gör en retur av datorn och köper sedan omedelbart tillbaka den fast med kampanjen. Då är jag både garanterad en dator direkt, och presentkortet (om nu årets kampanj blir ett presentkort).

Fattar att jag förmodligen låter lite girig, men jag tycker också det är lite girigt av Apple att inte dra igång kampanjen direkt utan att släppa datorn 1-2 veckor innan. Har jag något att förlora på det? Kommer Apple kunna neka mig på något vis?

Well, de skulle ju kunna ta emot datorn och sedan sälja den till någon som står före dig i butikens kö för en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du har ju öppet köp, behöver inte reklamera den. Kan förmodligen bara prata med dem och få presentkortet?

Nej, det är inte en reklamation jag vill göra (den är ju inte trasig), utan bara en vanlig retur.

Jag har redan kollat med Apples kundtjänst och man kan tyvärr inte applicera ”back to school”-erbjudandet i efterhand. Jag hade hoppats det skulle vara lite mer tillmötesgående men icke. Så det enda sättet att både vara garanterad en dator snabbt OCH få ta del av kampanjen är att beställa en direkt men sedan göra en retur och köpa tillbaka.

Känns onödigt krångligt, så hade summan bara varit exempelvis 500:- spänn så hade jag skitit i det. Men 1.500:- är ändå pengar.

Obs att det bara är rykten än så länge vad kampanjen kommer innehålla. Tidigare år har det varit ett par AirPods.

Skrivet av Cerb:

Well, de skulle ju kunna ta emot datorn och sedan sälja den till någon som står före dig i butikens kö för en dator.

Haha, I guess. Det hade nästan varit lite roligt Men sannolikheten att det står någon precis framför mig som vill köpa en exakt likadan konfiguration av datorn (kommer nämligen göra lite egna ändringar) känns väl inte jättestor, framförallt om jag skulle dyka upp ett par dagar efter släpp när den första hajpen lagt sig.

Sen tänker jag att jag borde kunna göra returen och det nya köpet av datorn i samma ärende i butiken (utan att ta en ny plats i kön), så jag tänker att det inte borde kunna smita in någon före mig

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Well, de skulle ju kunna ta emot datorn och sedan sälja den till någon som står före dig i butikens kö för en dator.

Detta låter ju troligast om det skulle bli brist.
Datorn måste väl ändå tillbaka och lagerföras osv inte de kan sälja den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Haha, I guess. Det hade nästan varit lite roligt Men sannolikheten att det står någon precis framför mig som vill köpa en exakt likadan konfiguration av datorn (kommer nämligen göra lite egna ändringar) känns väl inte jättestor, framförallt om jag skulle dyka upp ett par dagar efter släpp när den första hajpen lagt sig.

Sen tänker jag att jag borde kunna göra returen och det nya köpet av datorn i samma ärende i butiken (utan att ta en ny plats i kön), så jag tänker att det inte borde kunna smita in någon före mig

Säkerligen inte alls troligt, försökte bara komma på ett scenario för att besvara din fråga, "Kommer Apple kunna neka mig på något vis?"

Permalänk
Inaktiv

Just pga. av sånt här anser jag vi är för bra skyddade med ångerrätt etc. Varor skickas av och an i sjuka mängder i onödan.

Permalänk
Medlem

Du har alltid 14 dagar ångerrätt om du gör en beställning via nätet. Köp den via nätet så kommer det inte vara några som helst problem att lämna tillbaka datorn.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

(kommer nämligen göra lite egna ändringar)

Nu vet jag inte i vilken omfattning du tänkt göra ändringar och hur detta hanteras på sidan, men ha i åtanke att det är lite luddig mark då Apple själva skriver att "Specialkonfigurerade produkter, inklusive anpassade iPad-enheter, kan inte returneras eller bytas." och att ångerrätten enligt lag faktiskt inte gäller "en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel".

Det är ju tveksamt om Apple skulle få rätt i längden om de tillhandahåller konfigurationsmöjligheter på sidan, men det finns nog risk att de kommer trilskas rejält om du vill returnera en sådan dator.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nu vet jag inte i vilken omfattning du tänkt göra ändringar och hur detta hanteras på sidan, men ha i åtanke att det är lite luddig mark då Apple själva skriver att "Specialkonfigurerade produkter, inklusive anpassade iPad-enheter, kan inte returneras eller bytas." och att ångerrätten enligt lag faktiskt inte gäller "en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel".

Det är ju tveksamt om Apple skulle få rätt i längden om de tillhandahåller konfigurationsmöjligheter på sidan, men det finns nog risk att de kommer trilskas rejält om du vill returnera en sådan dator.

Mycket riktigt, sådant måste man vara lite försiktig med. TS kan alltså inte beställa med personlig gravyr och behålla ångerrätten.

Att däremot köpa större lagring eller RAM är ingen personlig konfiguration. Dessa massproduceras och skickas i separata kartonger med tydliga modellskillnader. Att dom skriver att man inte får lämna tillbaka en "anpassad Ipad-enhet" är struntprat om dom menar att man t.ex. köper 256GB lagring istället för 64GB.

Är man riktigt orolig för att Apple ska bråka om uppenbara lagar så kan man alltid köpa från t.ex. Elgiganten. Det går säkert att förbeställa hos dom också vid samma datum.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Just pga. av sånt här anser jag vi är för bra skyddade med ångerrätt etc. Varor skickas av och an i sjuka mängder i onödan.

Alltså, jag säger inte emot dig. Är inte heller helt nöjd med hur det här kommer bli. Det hade såklart enkelt kunnat lösas av att Apple genom att de antingen hade startat sin back to school-kampanj samtidigt som de släpper MacBook Air vilket hade varit det naturliga (liksom kom igen, det är ju just Air som är anpassad mot studenter. Jag fattar om vi hade pratat om ett släpp av Mac Pro, den är inte direkt riktad mot oss), eller genom att de hade kunnat varit lite tillmötesgående och erbjudit någon form av prisgaranti som många andra kedjor gör.

Senast häromveckan var jag med om att Jysk sänkte priset kraftigt på en vara jag köpt en vecka innan. Var inga konstigheter överhuvudtaget att få mellanskillnaden på ett presentkort när jag åkte in.

Skrivet av twit:

Nu vet jag inte i vilken omfattning du tänkt göra ändringar och hur detta hanteras på sidan, men ha i åtanke att det är lite luddig mark då Apple själva skriver att "Specialkonfigurerade produkter, inklusive anpassade iPad-enheter, kan inte returneras eller bytas." och att ångerrätten enligt lag faktiskt inte gäller "en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel".

Det är ju tveksamt om Apple skulle få rätt i längden om de tillhandahåller konfigurationsmöjligheter på sidan, men det finns nog risk att de kommer trilskas rejält om du vill returnera en sådan dator.

Tack för heads-up, ska kolla upp det!

Stavfel
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SpiikeN^:

Alltså, jag säger inte emot dig. Är inte heller helt nöjd med hur det här kommer bli. Det hade såklart enkelt kunnat lösas av att Apple genom att de antingen hade startat sin back to school-kampanj samtidigt som de släpper MacBook Air vilket hade varit det naturliga (liksom kom igen, det är ju just Air som är anpassad mot studenter. Jag fattar om vi hade pratat om ett släpp av Mac Pro, den är inte direkt riktad mot oss), eller genom att de hade kunnat varit lite tillmötesgående och erbjudit någon form av prisgaranti som många andra kedjor gör.

Senast häromveckan var jag med om att Jysk sänkte priset kraftigt på en vara jag köpt en vecka innan. Var inga konstigheter överhuvudtaget att få mellanskillnaden på ett presentkort när jag åkte in.

T.ex. Mastercard har ju prisgaranti man kan använda i sådana här fall, dyker varan upp billigare inom en viss tid efter köpet så får du mellanskillnaden tillbaka. Jag tycker det är en bättre lösning än att hålla på returnera (Men då krävs ju att man har ett kreditkort med denna garanti givetvis)

Edit. "Tack vare Prisgarantin behöver du inte skjuta upp ett viktigt köp i hopp om ett bättre erbjudande. Om du hittar en produkt som du betalat med Mastercard över 50 euro förmånligare någon annanstans, återbetalar vi prisdifferensen till dig"

Dock gäller garantin bara 30 dagar från att köpet gjorts

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Fattar att jag förmodligen låter lite girig

Ja, herregud, vänta tills back-2-school drar igång och beställ då. Det är inte som en grafikkort där du kommer få vänta månader, det är Apple vi pratar om, de kommer att leverera i rimlig tid.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, herregud, vänta tills back-2-school drar igång och beställ då. Det är inte som en grafikkort där du kommer få vänta månader, det är Apple vi pratar om, de kommer att leverera i rimlig tid.

Senast i höstas var det 6 veckors leveranstid på vissa MacBooks. Vänta ~10 dagar på att kampanjen ska dra igång + riskera att vänta upp till 6 veckor ytterligare, bara för att Apple inte vill starta kampanjen samtidigt som de släpper datorn? Nej tack, då gör jag hellre på det här viset, även om det är lite krångligare Mina studier startar om strax över 3 veckor och tänker inte riskera att stå utan dator då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SpiikeN^:

Senast i höstas var det 6 veckors leveranstid på vissa MacBooks. Vänta ~10 dagar på att kampanjen ska dra igång + riskera att vänta upp till 6 veckor ytterligare, bara för att Apple inte vill starta kampanjen samtidigt som de släpper datorn? Nej tack, då gör jag hellre på det här viset, även om det är lite krångligare Mina studier startar om strax över 3 veckor och tänker inte riskera att stå utan dator då.

Du är alltså helt utan laptop idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Senast i höstas var det 6 veckors leveranstid på vissa MacBooks. Vänta ~10 dagar på att kampanjen ska dra igång + riskera att vänta upp till 6 veckor ytterligare, bara för att Apple inte vill starta kampanjen samtidigt som de släpper datorn? Nej tack, då gör jag hellre på det här viset, även om det är lite krångligare Mina studier startar om strax över 3 veckor och tänker inte riskera att stå utan dator då.

Du gör helt rätt! Kan inte Apple ge pengar tillbaka eller på annat sätt kompensera dig för att du köper studentdatorn några dagar tidigare än deras studenterbjudande går igång så får dom skylla sig själva om dom får tillbaka en dator som dom måste krångla med.

Det hela är förstås smidigt löst genom att ge dig ett presentkort eller liknande. Apple vill väl vara Apple och vara extra krångliga så länge det går.

Kolla med Elgiganten om dom kan leverera en Air lika snabbt. Kan dom det så köp från dom istället. Då får du 50 dagar öppet köp även om du använder datorn under tiden - och behöver inte oroa dig för att du Apple skulle neka dig pga. att dom anser att extra lagringsutrymme är någon slags personlig konfigurering. Jag har både Mac Mini, Apple Watch, Apple TV, Airpods, Airtags, Iphone, Ipad men har inte köpt en enda produkt direkt från Apple eftersom jag får mycket bättre villkor från i princip alla andra ställen än Apple själva.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Du är alltså helt utan laptop idag?

Yep. Sålde min MacBook Pro 2016 för två år sedan och köpte en iPad + tangentbord & penna istället. Nu kommer jag gå tillbaka till MacBook igen av två anledningar. Dels går det inte att programmera på iPaden (vilket är det jag nu ska studera), och dels är jag inte helt nöjd med iPaden.

Skrivet av nu1mlock:

Du gör helt rätt! Kan inte Apple ge pengar tillbaka eller på annat sätt kompensera dig för att du köper studentdatorn några dagar tidigare än deras studenterbjudande går igång så får dom skylla sig själva om dom får tillbaka en dator som dom måste krångla med.

Det hela är förstås smidigt löst genom att ge dig ett presentkort eller liknande. Apple vill väl vara Apple och vara extra krångliga så länge det går.

Kolla med Elgiganten om dom kan leverera en Air lika snabbt. Kan dom det så köp från dom istället. Då får du 50 dagar öppet köp även om du använder datorn under tiden - och behöver inte oroa dig för att du Apple skulle neka dig pga. att dom anser att extra lagringsutrymme är någon slags personlig konfigurering. Jag har både Mac Mini, Apple Watch, Apple TV, Airpods, Airtags, Iphone, Ipad men har inte köpt en enda produkt direkt från Apple eftersom jag får mycket bättre villkor från i princip alla andra ställen än Apple själva.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Varför ska du ha en M2. Flera prestandatester visar att diskkonfigen i M1 är snabbare och ger då en snabbare dator (2st 128GB moduler istället för en 256GB ger nästan dubbla diskprestandan).
Så spara lite pengar och köp en M1.

Permalänk
Medlem

Är du student så är det väl bättre att handla från Apples Education Store?
Visst, inga 1500:- men ändå en ganska trevlig rabatt på 1250:-

https://www.apple.com/se-edu/store

Permalänk

Ursäktar att jag hoppar in i tråden. Mycket riktigt finns det utbilldningsrabatt, men innebär den här "back to school" kampanjen de kör att man får ytterligare rabatt? om inte är det bara 250 kr det handlar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alxjohansson:

Ursäktar att jag hoppar in i tråden. Mycket riktigt finns det utbilldningsrabatt, men innebär den här "back to school" kampanjen de kör att man får ytterligare rabatt? om inte är det bara 250 kr det handlar om?

Sannolikt inte mer rabatt. I US är B2S-kampanjen redan lanserad och där får du ett presentkort på 150$ vid köpet men det kan du inte applicera på den direkta ordern utan använda till att köpa tillbehör från Apple Store, till exempel Airpods etc.

Om B2S-kampanjen kommer se likadan ut här i SE vet vi inte men det är väl ganska sannolikt.

Källa:
https://www.macrumors.com/2022/06/24/apple-2022-back-to-schoo...

Permalänk

Jag var ej läskunnig. Citat: "ligga orörd i förpackning"
Då är det schysstare.

Samtidigt som jag tidagre skrev brukar man ej behöva laptop från dag ett. Men nu skriv TS ej vad hen läste. YH är ofta mer fokus på laptop direkt.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om datorn öht blir säljbar direkt efter den är returnerad, du lär nog vara noga med att fråga på plats innan du gör det.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Just pga. av sånt här anser jag vi är för bra skyddade med ångerrätt etc. Varor skickas av och an i sjuka mängder i onödan.

I sjuka mängder? Finns det någon data på det?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

I sjuka mängder? Finns det någon data på det?

https://www.gu.se/nyheter/e-handelns-returer-av-klader-ar-en-...
https://fof.se/artikel/2019/2/e-handelns-returer-skadar-miljo...
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.716782/e-handelns-milj...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Runt 20% returneras. Det mesta inom kläder.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Apples "Back to School"-kampanj är nu live i EU inkl. Sverige:
https://www.apple.com/se-edu/store