<20k gaming à 3440×1440
Kära Sweclockers,
Fick tips från kompis att köra bygget genom er i forumet innan jag gick vidare med mitt köp för att få bra råd och tips.
Behov
Ska framförallt användas till spelande, mest RPGs, MMORPGs, och RTSer. T.ex. FFXIV, Skyrim, Anno 1800, Lost Ark, och kommande Elder Scrolls och Diablo spel. Men framförallt känns det viktigt att ha en snygg vit, liten och gärna diskret dator som kan stå på skrivbordet och klara att driva den breda skärmen i spel. Får gärna klara lite högre grafikinställningar för en så bra visuell upplevelse som möjligt, men tävlar ogärna i spel så ingen behov av superhög fps eller så. Budgeten är satt till 20k, men kan vara lite flexibel om det finns goda argument.
Spela dagens och morgondagens RPG/MMORPG/RTS
Driva 3440x1440 (144Hz, AMD FreeSync) skärmen
Rymmas i diskret och litet format (gärna vitt)
Grundidé
Fastnade för NZXT H1 v2 som recenserats på Sweclockers och verkade uppfylla mina subjektiva önskemål kring stil och storlek. Plockade ihop komponeterna baserat på prisjakts toppsäljande delar, men utelämnade grafikkort då inet påstod att alla kort över storlek 2 inte skulle få plats, trots att informationen kring chassit påstår att den klarar upp till 2.9? Men är också väldigt osäker på vilket kort jag bör satsa på. Är också osäker på ifall jag kör för mycket minne för mina behov.
https://www.inet.se/datorbygge/b1308399/gaming-20k-3440-1440

Största frågetecken
Vilket grafikkort bör jag satsa på för 3440x1440?
Är 32GB minne i överkant för mina behov?
Intel vs. AMD?
Tack på förhand för feedback och input, ha en trevlig onsdagskväll!