Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det finns två problem med det. Det är mycket dyrare att upparbeta det än att bara gräva fram uranmalm samt att de nuvarande teknikerna kan användas för att tillverka kärnvapenbränsle så det är politiskt känsligt.

Jo, jag håller med om det. Upparbetning blir nog mer aktuellt ur en ekonomisk synvinkel när det lättåtkomliga uranet börjar sina om 100 år eller så.

Det jag menade var bara att de som är rädda för att kärnavfallet inte kommer att kunna förvaras säkert borde förespråka upparbetning, för att på så sätt få ned mängden och förvaringstiden.

Jag tycker för min del att det är en stor fördel med kärnkraft att avfallet är så koncentrerat, eftersom det gör det så mycket lättare att se till att det inte sprids i naturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Enligt artikeln du själv länkade, så uppskattningsvis 0.1 öre per kWh.

Nä du din lustigkurre!
Det artiklarna faktiskt säger är att det fanns ett estimat (gällande kostnader för en tänkt olycka) på 0.1 öre, och att kärnkraftsoperatörer i Sverige betalade vid det tillfället redan det dubbla, dvs 0.2.

Långt senare visar det sig att trots att de betalar det dubbla och det inte har inträffat någon olycka så har betalningarna ändå visat sig vara otillräckliga. 0.1-siffran är alltså ren fiktion.

Och det inser man ju också med ren logik att det måste vara på det viset. Man kan inte estimera något som sträcker sig civilisations-långt in i framtiden (såvida en okänd lösning skulle uppenbara sig), och där olyckor har en så stor ekonomisk amplitud som Tjernobyl och Fukushima har visat sig ha. Det är inte möjligt.

Det enda mysteriet är ju varför detta står i klartext från riksgälden och kärnavfallsrådet men försvinner i debatten. Det är ju en viktig faktapunkt när man skal värdera kärnkraft jämfört med andra alternativ kan man tycka.

Skrivet av Iskra:

Kärnkraften betalar sina faktiska utgifter i mycket större utsträckning än andra energislag eftersom de får finansiera slutförvaret.

Men de finansierar ju inte slutförvaret. De betalar för lite.

Faktum är att kärnkraften lämnar i långt större utsträckning sina kostnader på framtiden. Det har visat sig vara el köpt med kreditkort, medan förnybara kraftslag betalas kontant så att säga.

Skrivet av Iskra:

I själva verket så har vi redan problemet med att slutförvara det redan använda kärnbränslet, och det
har inte särskilt stor betydelse om den mängd som ska slutförvaras blir lite större

Helt riktigt, jag håller med! Detta är ett mycket bra argument för att behålla kärnkraft. Behåller man verksamheten kan man kanske också ytterligare finansiera forskning för att hitta något sätt att destruera avfallet och därmed bli av med skuldberget man har framför sig. Dock skall denna finansiering förstås till fullo tas från kärnkraftoperatörerna vilket också påverkar priset på kärnkraftsel.

Det finns många bra argument för att behålla kärnkraften men just priset är inte ett av dessa argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Nä du din lustigkurre!
Det artiklarna faktiskt säger är att det fanns ett estimat (gällande kostnader för en tänkt olycka) på 0.1 öre, och att kärnkraftsoperatörer i Sverige betalade vid det tillfället redan det dubbla, dvs 0.2.

Långt senare visar det sig att trots att de betalar det dubbla och det inte har inträffat någon olycka så har betalningarna ändå visat sig vara otillräckliga. 0.1-siffran är alltså ren fiktion.

2 öre är 20 gånger mer än 0.1 öre, så inte "det dubbla". Men den skatten är, med rätta enligt min mening, avskaffad nu. Övriga skatter som tas ut på elproduktionen täcker gott och väl den lilla risk som staten står för.

Skrivet av 0cool:

Och det inser man ju också med ren logik att det måste vara på det viset. Man kan inte estimera något som sträcker sig civilisations-långt in i framtiden (såvida en okänd lösning skulle uppenbara sig), och där olyckor har en så stor ekonomisk amplitud som Tjernobyl och Fukushima har visat sig ha. Det är inte möjligt.

Lösningen på kärnbränslet är ju som sagt att upparbetade det. Eller att begrava det djupt. Oavsett vilket så blir inte problemet nämnvärt värre av att vi producerar mer kärnavfall eftersom det är så pass kompakt.

Tjernobyl planeras vara färdigsanerat till 2065, men det är väl upp till Putin och Biden om vår civilisation finns kvar om 43 år.

Sen går det som sagt inte att jämföra Tjernobyls konstruktion med dagens kärnkraftverk och därför så är den ekonomiska risken heller inte jämförbar.

Skrivet av 0cool:

Faktum är att kärnkraften lämnar i långt större utsträckning sina kostnader på framtiden. Det har visat sig vara el köpt med kreditkort, medan förnybara kraftslag betalas kontant så att säga.

Man kan också se det som att kärnkraften lämnar efter sig en energirik resurs som kommer att kunna upparbetas och användas i framtida energiproduktion, medan sol- och vindkraftverk lämnar efter sig avfall som är svårt att göra någonting av. De kräver mycket mer naturresurser när de byggs, och de har en mycket kortare livslängd än ett kärnkraftverk.

Skrivet av 0cool:

Det finns många bra argument för att behålla kärnkraften men just priset är inte ett av dessa argument.

Om det råder det delade meningar. I vilket fall som helst så är kärnkraftsel betydligt billigare än de elpriser som man för närvarande betalar i de två sydligaste elprisområdena i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

2 öre är 20 gånger mer än 0.1 öre, så inte "det dubbla". Men den skatten är, med rätta enligt min mening, avskaffad nu. Övriga skatter som tas ut på elproduktionen täcker gott och väl den lilla risk som staten står för.

My bad - men det innebär ju att min poäng här förstärks.
Man har alltså sålt kärnkraften alldeles för biligt. Det fungerar eftersom framtida kostnader som belastas kommande generationer inte dyker upp i bokslutet för någon kärnkraftoperatör.

Man kan förstås argumentera att vi som lever här och nu har rätt att ta kredit från framtiden. Det har människor gjort i alla tider.
Om framtiden inte lyckas lösa problemet är det ju inte vårat problem längre, vi måste prioritera nuvarande problem som t ex beroendet av gas från diktaturer.

Det är ett logiskt (om än omoraliskt) argument förstås men det finns ju inte en chans att bygga kärnkraft så snabbt att det löser vårt ryska gasproblem. Vi borde givetvis inte stänga ner några fler reaktorer, men nysatsningar borde ju gå till annat, vi har ju i dag alternativ som kan byggas ut snabbare och billigare.

De senaste 8 åren har Tyskland ökat sin elproduktion från förnybart med fler TWh per år än de får från sina kvarvarande kärnkraftverk. Den senaste reaktorn som byggdes i europa tog över 15 år, dvs det går fortare att utöka förnybart. Dessutom får vi strömmen gradvis direkt, vi behöver inte vänta på att ett kraftverk skall bli klart innan vi får den första wattimmen. Nya solpaneler bidrar redan i morgon.

Skrivet av Iskra:

Lösningen på kärnbränslet är ju som sagt att upparbetade det. Eller att begrava det djupt. Oavsett vilket så blir inte problemet nämnvärt värre av att vi producerar mer kärnavfall eftersom det är så pass kompakt.

Detta är en bra poäng, men man skall ändå ha respekt för att det handlar om över 6 miljoner kubikmeter avfall från kärnkraftverk i Europa. Det är inte bara det förbrukade kärnbränslet som måste lagras, det är mängder med kontaminerade rör, paneler, verktyg mm. Det är dessutom långt från trivialt - eller billigt - att flytta det.

Sedan är inte kostnaden för "mer avfall" försumbar heller. Varje förvar som byggs har en viss kapacitet och kan bli fullt. SFR skall ju byggas ut i Forsmark exempelvis, ett projekt som är på sitt 8'e år och långt från färdigt.

Skrivet av Iskra:

Sen går det som sagt inte att jämföra Tjernobyls konstruktion med dagens kärnkraftverk och därför så är den ekonomiska risken heller inte jämförbar.

Om jag förstår saken rätt är de svenska kraftverken i topp jämfört med de flesta, särskilt med uppgraderingarna som gjordes efter Fukushima-olyckan. Vilket förstås är bra. Jag är generelt imponerad av sveriges kärnkraftsorganisationer, det är bra ordning. och man tar konsekvenserna av nya rön rätt fort ändå.

Permalänk
Medlem

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/dnywjo/gront-eller-in...

Där kom beslutet, gas och kärnkraft räknas som grönt i EU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Att klassa naturgas som grönt kan jag tycka är lite fel men det är väl så det blir när man måste kompromissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Att klassa naturgas som grönt kan jag tycka är lite fel men det är väl så det blir när man måste kompromissa.

Idiotiskt skulle jag kalla det. Men med dagens priser kommer nog ingen satsa på att öka sin användning av naturgas oavsett hur EU klassar den.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

De senaste 8 åren har Tyskland ökat sin elproduktion från förnybart med fler TWh per år än de får från sina kvarvarande kärnkraftverk. Den senaste reaktorn som byggdes i europa tog över 15 år, dvs det går fortare att utöka förnybart. Dessutom får vi strömmen gradvis direkt, vi behöver inte vänta på att ett kraftverk skall bli klart innan vi får den första wattimmen. Nya solpaneler bidrar redan i morgon.

Vad vi lärt oss av denna tråd är att framförallt vindkraft är superbilligt per kWh. Så givet Tysklands omställning ser vi naturligtvis att det är superlånga priser där, eller?

Tvärtom slog man precis nya rekord för elpriset på €328 per MWh (ca 3,52 kr/kWh)... Frankrike ligger på liknande nivåer.

För att sätta kärnkraftens kostnader vid en potentiell olycka i perspektiv: Helsingborgs kommun, som har endast 112k invånare, räknade lite på vad det skulle kosta om de fick ett större strömavbrott på 5 dagar samt kostnaden för rullande brown-outs.

Ett totalt strömavbrott under 5 dagar vintertid skulle kosta 2 miljarder, tänk om det händer i Stockholm ("storstockholm" har ca 2,4 miljoner invånare)...

Rullande brown-outs: "bara" 15 miljoner per gång.

Tänkt nu att vi avvecklar kärnkraften och ersätter den med vindkraft. Tittar man på statistiken ser man att det finns tillfällen när vindkraft producerar ~1/20 del av sin installerade kapacitet. Endera kan man lösa det med att ha x20 överkapacitet, det höjer då priset per kWh rätt ordentligt. Inte x20 eftersom det absolut går att använda effekten i flera lägen, men med åtskilliga heltalsfaktorer i alla fall.

Alternativt borde sol/vind producenterna, likt hur kärnkraftsproducenterna idag idag, få betala vite när det inte leverera den effekt samhället förväntar sig. Naturligtvis orimligt givet att elproducenterna som förlitar sig på sol/vind inte kan råda över vädret.

Men det sätter fingret på det kritiska här: det är orimligt att planera efter värsta scenariot. Ett riktigt dåligt scenario att gå utanför dörren är att man blir träffad i huvudet av en meteorit (kolla ryss-bilkameravideos, nedslag händer...), det betyder absolut inte att man ska undvika att gå ut!

För all form av elproduktion ska man ta höjd för relativt sannolika scenarion, annars kommer kostnaden för försäkring blir löjlig. Om något väldigt osannolikt händer får naturligtvis vi skattebetalare stå för det (om hände verkligen riktiga "worst-case" har vi inget att bekymra oss om mer), det måste rimligen gälla för alla kritiska samhällsfunktioner.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

Så vad ska vi göra då? Om dom problemen är större än slutförvaringen så är det slutförvaringen vi måste köra på.
Det är väl bättre att vi förvarar det uttjänta kärnbränslet på det säkraste sättet mänskligheten hittills har kommit på än att förvara det på obestämd tid i vattenbassänger. Rädslan är trots allt att radioaktiva ämnen hamnar i grundvattnet under de 100000år så det är sjukt ironiskt att miljörörelsen vill förlänga mellanförvaringen i vattenbassänger i bergrum.

Det är väl några av anledningarna till varför sluförvaringen är den lösningen de satsar på.

Skrivet av Iskra:

Jo, jag håller med om det. Upparbetning blir nog mer aktuellt ur en ekonomisk synvinkel när det lättåtkomliga uranet börjar sina om 100 år eller så.

Det jag menade var bara att de som är rädda för att kärnavfallet inte kommer att kunna förvaras säkert borde förespråka upparbetning, för att på så sätt få ned mängden och förvaringstiden.

Jag tycker för min del att det är en stor fördel med kärnkraft att avfallet är så koncentrerat, eftersom det gör det så mycket lättare att se till att det inte sprids i naturen.

Ursprungligen var kärnkraft och kärnvapen rätt så förknippade med varandra, så en stor del av motståndarna utgjordes av folk som var emot kärnvapen. Därför tror jag inte det är något som de skulle förespråka.

Det som hade varit intressant att veta är hur upparbetningskostnaden står sig mot lagringskostnaden.

Skrivet av Yoshman:

Vad vi lärt oss av denna tråd är att framförallt vindkraft är superbilligt per kWh. Så givet Tysklands omställning ser vi naturligtvis att det är superlånga priser där, eller?

Tvärtom slog man precis nya rekord för elpriset på €328 per MWh (ca 3,52 öre/kWh)... Frankrike ligger på liknande nivåer.

Slutsats varken vind- eller kärnkraft har mycket att göra med priset.
När du ska lösa en del av kapaciteten mha gas kan det bli dyrt när det är brist på gas, det spelar ingen roll om det är Sverige, Tyskland eller Frankrike.

Jag tror det ska vara 3,52 kr/kWh?

Citat:

Endera kan man lösa det med att ha x20 överkapacitet, det höjer då priset per kWh rätt ordentligt. Inte x20 eftersom det absolut går att använda effekten i flera lägen, men med åskilliga heltalsfaktorer i alla fall.

Det har inget med pris per kwh att göra, (spot)priset bestäms mha marginalpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Alternativt borde sol/vind producenterna, likt hur kärnkraftsproducenterna idag idag, få betala vite när det inte leverera den effekt samhället förväntar sig. Naturligtvis orimligt givet att elproducenterna som förlitar sig på sol/vind inte kan råda över vädret.

Inte alls orimligt! Ska vi bygga flera hundra TWh (år) vind som det mer eller mindre planeras så kommer viljan att vilja bygga på land avta och det handlar om riktigt stora parker till havs med riktigt stora och dyra ledningar.

Tycker det är fullkomligt rimligt att en vindkraftspark (eller flera sammanlänkade då) som producerar årsmedel i nivå med en eller flera kärnkraftsreaktorer som kräver dyr infrastruktur också tvingas betala för pumpkraft eller tryckluftslager, dessa kan placeras på andra ställen i landet men behöver även de tillgång till stamnät och kunna leverera stora effekter, i det låga 200-500 MW i det höga 500-2000 MW om vi inte talar om riktigt små anläggningar. De borde också betala för att vattenkraft ska stå redo, alltså att det finns vattenkraftverk som hela tiden går i minimidrift men där vatten alltid går igenom turbinen så att de kan frekvensreglera nätet och ta hand om snabba effektförändringar.

Det går inte att prata om förändringar och omställningar utan att faktiskt göra förändringar. Det är fullständigt brutala förändringar som ska till för att vi ens ska ner på 1990 års utsläpp.

Det finns anledning till att Tyskland satsat på gas samtidigt som de satsat på vind, vind måste du ta i beaktande att du ibland får mindre än 1/20 av installerad effekt, precis som du säger. Det är ju inte värsta tänkbara där. Kanske blir lite bättre med högre verk till havs, men ska vi ha mycket vindel så kommer inte vattenkraften kunna rädda upp situationerna längre, inte ens om störningsreserv sätts in samtidigt. Förändringar i vind sker ju inte riktigt lika snabbt som när stora ledningar smäller, men det handlar ändå om tiotusentals MW för Sverige i framtiden som ska kunna ersättas när det inte blåser samtidigt som behovet är stort om man inte förmår alla storkonsumenter att koppla bort sig. Vad det gäller det senare, det är ju lite varför ska de göra det? De kan ju förlägga anläggningen någonstans där de kan köra sin egna fossilkraft om det inte har tillgång till tillförlitlig kraft där de haft tidigare.

Skrivet av Yoshman:

Tvärtom slog man precis nya rekord för elpriset på €328 per MWh (ca 3,52 öre/kWh)... Frankrike ligger på liknande nivåer.

Du menar nog kr/kWh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag tycker faktiskt detta låter som en rimlig förutsättning på sikt. Det kommer tvinga fram investeringar i lagring vilket har varit försummat hittills. Den kostnaden borde rimligen ligga på vind- och solkraftproducenterna.

Du har förstås helt rätt i att enbart vindkraftverk eller enbart solpaneler aldrig kan ersätta en stabil energikälla, så lagring är ett måste.

Dock tycker jag också att länder som Sverige och Norge har såpass stor lagringskapacitet från vattenkraften att det är rimligt att låta det spela in i kraven på vind- och solkraftverk. Exempelvis någon mekanism där de måste köpa kapacitet från vattenkraften för att garantera sin lägstanivå eller måste pumpa upp vatten i magasinen motsvarande det de hämtar under året.

Dessa problem är inget man löser genom att knäppa med fingrarna förstås men jag tycker mentaliteten i samhället borde riktas åt det hållet.

Skrivet av Yoshman:

Men det sätter fingret på det kritiska här: det är orimligt att plannera efter värsta scenariot.

Jag håller absolut med om detta, och om värsta scenariot vore hela kruxet vore det inte mycket att orda om.

Men betänk att vi har i Sverige aldrig haft ens ett halvdåligt scenario under hela kärnkraftens existens .Vi är högst troligt fortfarande i ett absolut bästa tänkbara scenario vad gäller svenskproducerad kärnkraft.

Trots detta säger alltså riksgälden och kärnavfallsrådet att kärnavfallfonden ändå är underfinansierad. Dvs, priset man har satt på kärnkraft täcker i nuläget inte ens kostnaden för det bästa scenariot!

Jag har ingen aning vad ett rimligt pris på kärnkraftel kan tänkas vara men det verkar rätt klart att dagens priser är för låga.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Dock tycker jag också att länder som Sverige och Norge har såpass stor lagringskapacitet från vattenkraften att det är rimligt att låta det spela in i kraven på vind- och solkraftverk. Exempelvis någon mekanism där de måste köpa kapacitet från vattenkraften för att garantera sin lägstanivå eller måste pumpa upp vatten i magasinen motsvarande det de hämtar under året.

Var detta jag ville peka på med det väldigt långa inlägget för någon dag sedan: att kompensera för energimängden är inte huvudproblem, att kompensera för momentaneffekt är!

Vi har totalt sett ca 16 GW vattenkraft, den är allt annat än jämnt fördelad över landet. Det är rejäl effektbrist mellan norra delen (där vi har majoriteten av vattenkraften) till södra delen (där vi har den större delen av förbrukningen).

Om saker går ungefär enligt plan kommer installerad mängd vindkraft att passera total mängd vattenkraft 2024. Redan innan detta har vi som sagt brist i överföringskapacitet. Så även om man skulle vilja införa någon form av krav på lägstanivå måste den nog i praktiken komma från något annat än vattenkraft (den finns på "fel ställe") eller kärnkraft (den går inte att använda för att reglera annat kraftslag).

På sikt kan nog någon form av batterilager/vätgaslager/liknande fungerar, det skulle kunna placeras nära konsumenterna för att minska problemet i kraftnäten.

Skrivet av Petterk:

Du menar nog kr/kWh

Självklart, fixat

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vi har totalt sett ca 16 MW vattenkraft, den är allt annat än jämnt fördelad över landet. Det är rejäl effektbrist mellan norra delen (där vi har majoriteten av vattenkraften) till södra delen (där vi har den större delen av förbrukningen).

Jag tror du menar GW.

I dagsläget så finns 60-65% av all installerad vindkraft i Sverige i SE1 och SE2 så det är inte bara vattenkraften som är koncentrerad till SE1 och SE2.

Om en del av de planerade parkerna till havs blir verklighet så kommer dock det blir en hel del mer installerad effekt i SE3 och SE4.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av joakim99:

Jag tror du menar GW.

I dagsläget så finns 60-65% av all installerad vindkraft i Sverige i SE1 och SE2 så det är inte bara vattenkraften som är koncentrerad till SE1 och SE2.

Om en del av de planerade parkerna till havs blir verklighet så kommer dock det blir en hel del mer installerad effekt i SE3 och SE4.

Så klart, att få rätt enheter på saker var inte en stark punkt för min del igår...

Helt sant, såg att SE2 hade klart högsta ökningstakt av installerad vindkrafteffekt under 2021. Här är utvecklingen av fördelning av installerad kapacitet vindkraft mellan områdena de senaste åren

Att det under senaste 10 åren gått från att vara klar övervikt SE3/SE4 till att nu svänga hänger rimligen ihop med att ~80 % av vattenkraften finns i SE1/SE2 och man måste bygga ut på en sätt som faktiskt fungerar.

Hörde Annie Lööf nämna att det behövs 50 TWh elproduktion till fram till 2030 för att lyckas med den gröna omställningen. LKAB har sagt att de behöver ca 20 TWh till 2030, någon som har koll på vilka andra stora konsumenter förväntas tillkomma under den tidsperioden?

Såg också en trevligt alternativ till hur man kan reglera vindkraft. Ovako stålverk i Hofors använder rätt stora mängder gasol för att värma upp göten inför valsning (man använder säkert stora mängder gasol i alla stålverk, har sommarjobbat i detta verk och specifikt där man bygger denna anläggning så har sett och hört "grupugnarna" på nära håll så inser vilka mängder gas det måste handla om där), nu satsar man på en anläggning där man genererar vätgas m.h.a. elektricitet.

Tanken är att på så sätt kunna utnyttja vindkraft när tillgången är väldigt god (har inte hänt i år vad jag vet, men vi hade faktiskt negativt spotpris på el förra året någon enstaka gång just p.g.a. enorm vindkraftproduktion under perioder med lågt elbehov) men falla tillbaka på gasol i lägen när det är brist på el. Kanske inte låter superbra att reglera med gasol, men man får ju tänka på var startpunkten är: idag är det 100 % gasol och i framtiden blir en minskning så länge det finns bra med vindkraft!

För att sätta 50 TWh till 2030, detta är fördelningen idag

Lite "mellan tummen-och-pekfigret" siffror att ha i bakhuvudet.

Sveriges genomsnittliga produktionskapacitet för vattenkraft är ca 65 TWh per år, exakt produktion styrs av regnmängder och behov.

Varje MW installerad kärnkraft ger ~3 gånger mer elenergi per år jämfört med varje MW installerad vindkraft. Ställt mot solkraft ger varje MW installerad kärnkraft ca ~150 gånger mer energi. Det gör ju det hela väldigt mycket till ett pussel, man måste hela tiden ha "rätt" effekt samtidigt som man över tid också måste kunna tillverkar tillräckligt mängd el.

Givet ovan måste industrins gröna omställning kraftigt öka varianter likt den Ovako nu gör. Allt pekar på att den gröna omställningen kommer kraft öka behovet av el, såg en analys som hävda att vi kommer behöva upp till 120 % mer elenergi 2045 jämfört mot idag. Positiva där är man ser just vätgasproduktion som en stor bidragande orsak till ökningen -> det är positivt då det är möjligt att reglera användningen (tyvärr via CO2 producerande alternativ, men ändå bättre än att inte alls kunna reglera).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tvärtom slog man precis nya rekord för elpriset på €328 per MWh (ca 3,52 kr/kWh)... Frankrike ligger på liknande nivåer.

För att sätta kärnkraftens kostnader vid en potentiell olycka i perspektiv: Helsingborgs kommun, som har endast 112k invånare, räknade lite på vad det skulle kosta om de fick ett större strömavbrott på 5 dagar samt kostnaden för rullande brown-outs.

Ett totalt strömavbrott under 5 dagar vintertid skulle kosta 2 miljarder, tänk om det händer i Stockholm ("storstockholm" har ca 2,4 miljoner invånare)...

Rullande brown-outs: "bara" 15 miljoner per gång.

Tänkt nu att vi avvecklar kärnkraften och ersätter den med vindkraft. Tittar man på statistiken ser man att det finns tillfällen när vindkraft producerar ~1/20 del av sin installerade kapacitet. Endera kan man lösa det med att ha x20 överkapacitet, det höjer då priset per kWh rätt ordentligt. Inte x20 eftersom det absolut går att använda effekten i flera lägen, men med åtskilliga heltalsfaktorer i alla fall.

Men det sätter fingret på det kritiska här: det är orimligt att planera efter värsta scenariot. Ett riktigt dåligt scenario att gå utanför dörren är att man blir träffad i huvudet av en meteorit (kolla ryss-bilkameravideos, nedslag händer...), det betyder absolut inte att man ska undvika att gå ut!

För all form av elproduktion ska man ta höjd för relativt sannolika scenarion, annars kommer kostnaden för försäkring blir löjlig. Om något väldigt osannolikt händer får naturligtvis vi skattebetalare stå för det (om hände verkligen riktiga "worst-case" har vi inget att bekymra oss om mer), det måste rimligen gälla för alla kritiska samhällsfunktioner.

Något som grott mer och mer i mitt huvud på senare tid gällande vindkraften är mängden mikroplaster som kraftverken ger ifrån sig. Bladen är gjorda av komposit (eller finare benämnt som "glasfiber") vilket i klartext innehåller plast som naturligt avger bisfenol A (epoxy). Det har gjorts få studier kring detta och många siffror hålls hemliga, bland annat hur mycket ett kraftverks blad minskat i vikt från montering till demontering. Bolagen själva säger att vittringen endast är 150g per år per turbin, vilket låter för bra för att vara sant när en föreställer sig vilka krafter som slungas mot ytan nästan konstant. De studier som finns pekar på massiva förluster under loppet av bara en månad.

Citat:

Experiments carried out at the University of Strathclyde show that a rainfall with pure particle-free fresh
water of 50 mm pr. month results in a mass loss of 0.037% pr. month and a rainfall of 500 mm pr. month
gives a mass loss of 0.199% pr. month. The wear with seawater (3.5% salinity) is 40% greater6.

Givet ett blad som väger 60 ton, har en ändkant på 700 kg, så är förlusten på ett år 62 kg per år per kraftverk!

62 kg mikroplast!?! Den hormonstörande sorten Bisfenol A också!

Studien påpekar att vittringen blir exponentiellt större ju större kraftverken är:

Citat:

New and larger turbines will have far greater mass losses.

Jag tror att påverkan på miljön kommer bli enorm i framtiden, och att den verkliga kostnaden för våran vindkraftsnaivitet kommer bli mycket, mycket hög när vi sammanställer allt. Redan nu skenar mängden mikroplaster i haven och vi krånglar med plastpåseskatter som har nästintill noll effekt på miljön, och andra liknande greenwashinghittepå för att göra livet surt för vanliga människor. Istället för att lägga fokus på rätt saker! Det kan visas att en konstgräsplan släpper ut mer mikroplaster än vad hushållen i en enskild stad gör, vilket inte är så konstigt när en tänker på det. Prova sitt i en plastutemöbel som stått utomhus i ett antal år, du får vitt pulver på dig. Det är mikroplast!

De mängder mikroplast som behövs för att förorena en specifik volym med vatten är extremt små.

Citat:

1 kilo of bisphenol A is enough to pollute 10 billion litres of water. That's 10 000 000 000 litres

Källa till mina påståenden: https://docs.wind-watch.org/Leading-Edge-erosion-and-pollutio...

Det lutar mer och mer mot att kärnkraft är den mest miljövänliga, säkraste och billigaste energikällan mänskligheten har tillgång till. Givet att vi sköter den som den ska förstås. Asse 2 nämndes tidigare i tråden, och jag kan säga direkt att dumpa avfall i en gammal saltgruva, nära en seismiskt aktiv zon där vätskor väller upp från Jordens inre är en korkad idé där en tigger om problem. Salt fräter, och utflödet transporterar ut det upplösta avfallet därifrån till grundvatten osv. Även om det skulle bli värstascenariot så handlar det fortfarande om en lokal påverkan och inte en marin ekologisk kollaps. Det är helt enkelt för lite avfall för att kunna åstadkomma det.

Jag har sagt det förut men det tål att upprepas, med gen IV så är inte avfallet ett problem längre, det är en resurs! Vi kommer vilja värna om dagens avfall så att vi kan plocka tillbaka det i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Trots detta säger alltså riksgälden och kärnavfallsrådet att kärnavfallfonden ändå är underfinansierad. Dvs, priset man har satt på kärnkraft täcker i nuläget inte ens kostnaden för det bästa scenariot!

Jag har ingen aning vad ett rimligt pris på kärnkraftel kan tänkas vara men det verkar rätt klart att dagens priser är för låga.

Kanske har att göra med att vi stängt ner hälften av våra reaktorer som skulle ha betalat till fonden under hela sin livstid. Då får ju staten kompensera.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Något som grott mer och mer i mitt huvud på senare tid gällande vindkraften är mängden mikroplaster som kraftverken ger ifrån sig. Bladen är gjorda av komposit (eller finare benämnt som "glasfiber") vilket i klartext innehåller plast som naturligt avger bisfenol A (epoxy). Det har gjorts få studier kring detta och många siffror hålls hemliga, bland annat hur mycket ett kraftverks blad minskat i vikt från montering till demontering. Bolagen själva säger att vittringen endast är 150g per år per turbin, vilket låter för bra för att vara sant när en föreställer sig vilka krafter som slungas mot ytan nästan konstant. De studier som finns pekar på massiva förluster under loppet av bara en månad.

Givet ett blad som väger 60 ton, har en ändkant på 700 kg, så är förlusten på ett år 62 kg per år per kraftverk!

Studien påpekar att vittringen blir exponentiellt större ju större kraftverken är:

Jag tror att påverkan på miljön kommer bli enorm i framtiden, och att den verkliga kostnaden för våran vindkraftsnaivitet kommer bli mycket, mycket hög när vi sammanställer allt. Redan nu skenar mängden mikroplaster i haven och vi krånglar med plastpåseskatter som har nästintill noll effekt på miljön, och andra liknande greenwashinghittepå för att göra livet surt för vanliga människor. Istället för att lägga fokus på rätt saker! Det kan visas att en konstgräsplan släpper ut mer mikroplaster än vad hushållen i en enskild stad gör, vilket inte är så konstigt när en tänker på det. Prova sitt i en plastutemöbel som stått utomhus i ett antal år, du får vitt pulver på dig. Det är mikroplast!

De mängder mikroplast som behövs för att förorena en specifik volym med vatten är extremt små.

Källa till mina påståenden: https://docs.wind-watch.org/Leading-Edge-erosion-and-pollutio...

Det lutar mer och mer mot att kärnkraft är den mest miljövänliga, säkraste och billigaste energikällan mänskligheten har tillgång till. Givet att vi sköter den som den ska förstås. Asse 2 nämndes tidigare i tråden, och jag kan säga direkt att dumpa avfall i en gammal saltgruva, nära en seismiskt aktiv zon där vätskor väller upp från Jordens inre är en korkad idé där en tigger om problem. Salt fräter, och utflödet transporterar ut det upplösta avfallet därifrån till grundvatten osv. Även om det skulle bli värstascenariot så handlar det fortfarande om en lokal påverkan och inte en marin ekologisk kollaps. Det är helt enkelt för lite avfall för att kunna åstadkomma det.

Jag har sagt det förut men det tål att upprepas, med gen IV så är inte avfallet ett problem längre, det är en resurs! Vi kommer vilja värna om dagens avfall så att vi kan plocka tillbaka det i framtiden.

Varför skulle massan på bladet påverka erosionen? Det är väl bara relativ hastighet och ytan

De yttersta lagren (som kan erodera) är inte alls obehandlad epoxy, det är vit målarfärg, mest troligt någon oxid av aluminium eller möjligen titan som pigment

Att hitta en detalj och blåsa upp den som en ballong är inte samma sak som att föra en vettig argumentation. Orelaterade rapporter eller inte så utgår du från en helt galen hypotes om vad processerna är

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför skulle massan på bladet påverka erosionen? Det är väl bara relativ hastighet och ytan

De yttersta lagren (som kan erodera) är inte alls obehandlad epoxy, det är vit målarfärg, mest troligt någon oxid av aluminium eller möjligen titan som pigment

Att hitta en detalj och blåsa upp den som en ballong är inte samma sak som att föra en vettig argumentation. Orelaterade rapporter eller inte så utgår du från en helt galen hypotes om vad processerna är

Massa? Var nämner jag massa?

Ytlagret skiljer sig åt beroende på tillverkare, bland annat nämns nickel-titan som en bra beläggning men inte alla verkar köra med plastfria ytlager. Sedan är det så att om/när ytlagret är skadat, då läcker det oavsett då vingarna är komposit.

Tack för påhoppet...
Fortsatta studier lär hursom visa hur illa det är med mikroplasterna, jag är övertygad att givet förutsättningarna så är det inga småsaker vi pratar om längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Såg också en trevligt alternativ till hur man kan reglera vindkraft. Ovako stålverk i Hofors använder rätt stora mängder gasol för att värma upp göten inför valsning (man använder säkert stora mängder gasol i alla stålverk, har sommarjobbat i detta verk och specifikt där man bygger denna anläggning så har sett och hört "grupugnarna" på nära håll så inser vilka mängder gas det måste handla om där), nu satsar man på en anläggning där man genererar vätgas m.h.a. elektricitet.

Tanken är att på så sätt kunna utnyttja vindkraft när tillgången är väldigt god (har inte hänt i år vad jag vet, men vi hade faktiskt negativt spotpris på el förra året någon enstaka gång just p.g.a. enorm vindkraftproduktion under perioder med lågt elbehov) men falla tillbaka på gasol i lägen när det är brist på el. Kanske inte låter superbra att reglera med gasol, men man får ju tänka på var startpunkten är: idag är det 100 % gasol och i framtiden blir en minskning så länge det finns bra med vindkraft!

Det är därför Tyskland satsade på gas (när vinden inte räcker till), men det behövs inte riktigt i Sverige eftersom vi har så mycket vattenkraft. Det löser förstås inte problemet ifall överföringskapaciteten inte räcker till, så det gäller att inte ha all vindkraft i norr

Citat:

För att sätta 50 TWh till 2030, detta är fördelningen idag
<Uppladdad bildlänk>
Lite "mellan tummen-och-pekfigret" siffror att ha i bakhuvudet.

Sveriges genomsnittliga produktionskapacitet för vattenkraft är ca 65 TWh per år, exakt produktion styrs av regnmängder och behov.

Varje MW installerad kärnkraft ger ~3 gånger mer elenergi per år jämfört med varje MW installerad vindkraft. Ställt mot solkraft ger varje MW installerad kärnkraft ca ~150 gånger mer energi. Det gör ju det hela väldigt mycket till ett pussel, man måste hela tiden ha "rätt" effekt samtidigt som man över tid också måste kunna tillverkar tillräckligt mängd el.

Givet ovan måste industrins gröna omställning kraftigt öka varianter likt den Ovako nu gör. Allt pekar på att den gröna omställningen kommer kraft öka behovet av el, såg en analys som hävda att vi kommer behöva upp till 120 % mer elenergi 2045 jämfört mot idag. Positiva där är man ser just vätgasproduktion som en stor bidragande orsak till ökningen -> det är positivt då det är möjligt att reglera användningen (tyvärr via CO2 producerande alternativ, men ändå bättre än att inte alls kunna reglera).

Det finns andra sätt att reglera vindkraft också, t.ex. Virtual Synchronous Machines, det nämndes för några dagar sedan och här finns det ett pilotprojekt i Skottland. https://m.youtube.com/watch?v=S2NJCbPg-9I Jag kan inte detaljerna men det verkar gå ut på att ändra rotorhastigheten för att matcha frekvensbehovet.
Utöver rent tekniska lösningar finns det regulatoriska mekanismer som FCR-N och FCR-D som går ut på att du får betalt för att temporärt anpassa din elförbrukning. Uppkopplingen till andra länder bidrar också med hjälp ifall det behövs, men det är inte perfekt eftersom de i slutändan kommer prioritera deras egna marknad som vi nyligen såg.

Permalänk
Medlem

Måste säga att solceller blir mer och mer intressant för mig som husägare att titta på.
Och ser man hur solceller utvecklats över tid så kommer sannolikt verkningsgraden att öka och kostnaden minska, utmaningen där är väl att få till en hållbar och grön tillverkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Massa? Var nämner jag massa?

Ytlagret skiljer sig åt beroende på tillverkare, bland annat nämns nickel-titan som en bra beläggning men inte alla verkar köra med plastfria ytlager. Sedan är det så att om/när ytlagret är skadat, då läcker det oavsett då vingarna är komposit.

Tack för påhoppet...
Fortsatta studier lär hursom visa hur illa det är med mikroplasterna, jag är övertygad att givet förutsättningarna så är det inga småsaker vi pratar om längre.

Du får tänka på att du länkade till en rapport skriven av folk som egentligen inte har någon kompetens inom det här ämnet. Det behöver inte vara något problem men det gör det svårt att få till någon form av peer review.
De baserar deras uppskattade värden på en forskningsartikel. Forskarna i artikeln gjorde en 5 timmars simulering i ett labb. I forskningsartikeln används G10 som liknar vad som används i riktiga verk men det står inget om någon ytbehandling.

Det är en hel del antaganden som görs här, jag hade väntat på mer forskning för att se om det uppstår någon konsensus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du får tänka på att du länkade till en rapport skriven av folk som egentligen inte har någon kompetens inom det här ämnet. Det behöver inte vara något problem men det gör det svårt att få till någon form av peer review.
De baserar deras uppskattade värden på en forskningsartikel. Forskarna i artikeln gjorde en 5 timmars simulering i ett labb. I forskningsartikeln används G10 som liknar vad som används i riktiga verk men det står inget om någon ytbehandling.

Det är en hel del antaganden som görs här, jag hade väntat på mer forskning för att se om det uppstår någon konsensus!

Tack, det var mer konstruktivt. Ja, jag ser fram emot mer forskning om det hela för som det är just nu så finns det väldigt lite data överlag om det. Å andra sidan så är det något som jag känner oro för. Jag skulle känna mig lättad om det jag föreställer mig är fel.

Permalänk
Skrivet av Balconette:

62kg mikroplast kan låta som mycket men ser man det ur ett större perspektiv är det ganska lite.

Men det är ändå ett stort problem, speciellt eftersom (precis som du säger) bladen består av glasfiber med epoxy som "lim" som är en ganska otrevlig plast och dessutom går de inte återvinna. Varken för nya blad, eller som energi (förbränning).

Men jag läste nyligen att något företag forskar på nya blad i någon termoplast som alltså kommer gå återvinna. Förhoppningsvis kanske även plasten är lite trevligare, men visst kommer de ändå sprida mikroplast.

Min personliga åsikt är att en av kärnkraftens största fördelar är hur "kompakt" den är. Både i kvm/kWh samt avfallet.

Dock är det såklart riskfyllt. Men det är allt här i livet och väger man risker mot fördelar tycker jag ändå fördelarna väger över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

Kanske har att göra med att vi stängt ner hälften av våra reaktorer som skulle ha betalat till fonden under hela sin livstid. Då får ju staten kompensera.

Det är ett bra argument men jag tycker inte det håller för Sveriges del. (Kanske håller det för Tyskland).

Oskarshamn 1 & 2 lades ju ned i förtid eftersom de inte var lönsamma. Besluten fattades 2015 när elpriserna var rekordlåga och det behövdes stora investeringar i nya säkerhetssystem efter Fukushima. Effektskatten höjdes ju också eftersom man ju redan då upptäckt att kärnavfallfonden var underfinansierad.

Lönsamheten i verksamheten var alltså baserad på ett felaktigt estimat, och på marknaden 2015 kunde du inte sälja el dyrare. Därmed var O1 och O2 förlustaffärer enligt Eon, och det går inte att höja bidragen till en fond om du redan går med förlust.

Med dagens elpriser hade det förstås inte varit några problem, och det illustrerar ju återigen hur lite människor klarar av att förutse vad som skall hända.
Inte ens 5 år i framtiden kunde man gissa vad elpriset skulle bli. Hur skall man då kunna estimera värdet i investeringar som tar 10+ år att bygga och (vad vi vet i dag) 1000+år att omhänderta? Det måste ju vara helt omöjligt.

Permalänk
Medlem

Lite roliga nyheter på temat lagring av energi, i detta fallet värme.

Finland har en intressant prototyp baserat sand. (8 MWh i produktion, skalbart till flera GWh enligt konstruktörerna)

https://newatlas.com/energy/sand-battery-polar-night/

Vattenfall bygger en värmelösning baserat på vatten i Berlin:

Permalänk
Skrivet av 0cool:

Det är ett bra argument men jag tycker inte det håller för Sveriges del. (Kanske håller det för Tyskland).

Oskarshamn 1 & 2 lades ju ned i förtid eftersom de inte var lönsamma. Besluten fattades 2015 när elpriserna var rekordlåga och det behövdes stora investeringar i nya säkerhetssystem efter Fukushima. Effektskatten höjdes ju också eftersom man ju redan då upptäckt att kärnavfallfonden var underfinansierad.

Lönsamheten i verksamheten var alltså baserad på ett felaktigt estimat, och på marknaden 2015 kunde du inte sälja el dyrare. Därmed var O1 och O2 förlustaffärer enligt Eon, och det går inte att höja bidragen till en fond om du redan går med förlust.

Med dagens elpriser hade det förstås inte varit några problem, och det illustrerar ju återigen hur lite människor klarar av att förutse vad som skall hända.
Inte ens 5 år i framtiden kunde man gissa vad elpriset skulle bli. Hur skall man då kunna estimera värdet i investeringar som tar 10+ år att bygga och (vad vi vet i dag) 1000+år att omhänderta? Det måste ju vara helt omöjligt.

Personligen kan jag tycka att elmarknaden är lite för "fri" eller vad man ska säga.

Att ha ett stabilt elnät är en necessitet i ett modernt samhälle och därför bör man inte ta beslut på grund av kortsiktiga prisfluktuationer.

Jag vet inte riktigt hur det skulle lösas rent praktiskt dock.

Jag jobbar inom järnvägen och ser ofta samma kortsiktiga tänk, när de tar bort spår och ledning för att "det inte är lönsamt" för att två år senare lägga tillbaka det för det helt plötsligt behövdes. Ofta till en kostnad av miljoner, för att inte tala om förlorad tid.

Men det skapar ju jobb i alla fall 😜.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Anledningen till att priserna var rekordlåga berodde på att man subventionerade vindkraft, så politiken som drevs innebar att staten både tvingade ner priset och samtidigt höjde skatten för kärnkraft. Utöver detta tog mp och ersatte de i vattenfalls styrelse som var för kärnkraft och ersatte dem med kärnkraft hatare. Så situationen är helt politiskt producerad.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Finns redan vingar som är gjorda för att återvinnas, det är redan en kommersiell och gångbar produkt.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Finns redan vingar som är gjorda för att återvinnas, det är redan en kommersiell och gångbar produkt.

Gör det? Som jag förstått det är det på gång men inte riktigt där än. Åtminstone inte på de riktigt stora snurrorna?

Typ denna https://www.offshorewind.biz/2022/03/17/first-fully-recyclabl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Gör det? Som jag förstått det är det på gång men inte riktigt där än. Åtminstone inte på de riktigt stora snurrorna?

Typ denna https://www.offshorewind.biz/2022/03/17/first-fully-recyclabl...

Det var den länken som jag postade i denna tråden för 3.5 månad sedan när det var diskussion om att bladen inte kunde användas till något.