Permalänk
Medlem

Roadtrip i centraleuropa - tips?

Vi tänkte packa bilen och köra ner i Europa i sommar, ca 2,5 veckor. Har två barn, ~5 och 2 år.

Rutten ser preliminärt ut såhär: färja Göteborg - Kiel, sen rakt söderut i Tyskland mot Stuttgart eller München, in i Alperna, troligen via Stelviopasset, sen vika av rakt österut mot Bolzano och köra mot Prag via Hallstatt och Salzburg. Efter Prag är det nära till slutdestinationen där vi stannar ca en vecka (räknas inte in i de 2,5 veckorna). Vi kommer boka hotell/airbnb allt eftersom för att ha lite flexibilitet.

Själva körningen på 230-250 mil blir fördelad på 17-20 dagar och vi kommer planera in lite luckor där vi inte kör alls i någon dag för att det ska kännas mindre stressigt, samt räkna med att stanna en stund minst varje timme för bensträckare.

Massa vägarbeten och "stau" på autobahn är väl något man får räkna med i sommartrafiken, tidsangivelser på google maps borde stämma ganska bra?

Har ni några tips på ställen att besöka?
Någon speciell tysk meddeltidsstad man inte ska missa?
Legoland Tyskland eller Playmobil Fun park?
Vilket/vilka bilmuseer kan ni rekommendera? Porsche, Mercedes (Stuttgart), BMW (München), Audi (Ingolstadt)? Kan nog få besöka två, eller i varje fall ett.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Lübeck är väldigt vackert. Om du ändå ska förbi Kiel kan det vara värt med ett kort stopp där för en fika.

Permalänk
Medlem

Ett tips, gör det bekvämt oftare än lagomt för dina barn, dvs ta er in på vandrarhem/motels där barnen kan få slappna av och leva om utan att man behöver vara rädd om andras hem (airbnb, coachsurf etc).

Skit i autobahn fullständigt, tyska landskapet har mycket att erbjuda. Var och varannan har medeltida borgar eller arkitektur som får en att transporteras tillbaka till fornstora dar vid Breitenfeld eller Lutzen.

Neuwanstein är lite speciellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vi tänkte packa bilen och köra ner i Europa i sommar, ca 2,5 veckor. Har två barn, ~5 och 2 år.

Rutten ser preliminärt ut såhär: färja Göteborg - Kiel, sen rakt söderut i Tyskland mot Stuttgart eller München, in i Alperna, troligen via Stelviopasset, sen vika av rakt österut mot Bolzano och köra mot Prag via Hallstatt och Salzburg. Efter Prag är det nära till slutdestinationen där vi stannar ca en vecka (räknas inte in i de 2,5 veckorna). Vi kommer boka hotell/airbnb allt eftersom för att ha lite flexibilitet.

Själva körningen på 230-250 mil blir fördelad på 17-20 dagar och vi kommer planera in lite luckor där vi inte kör alls i någon dag för att det ska kännas mindre stressigt, samt räkna med att stanna en stund minst varje timme för bensträckare.

Massa vägarbeten och "stau" på autobahn är väl något man får räkna med i sommartrafiken, tidsangivelser på google maps borde stämma ganska bra?

Har ni några tips på ställen att besöka?
Någon speciell tysk meddeltidsstad man inte ska missa?
Legoland Tyskland eller Playmobil Fun park?
Vilket/vilka bilmuseer kan ni rekommendera? Porsche, Mercedes (Stuttgart), BMW (München), Audi (Ingolstadt)? Kan nog få besöka två, eller i varje fall ett.

Har mest bilat i Sverige men det blir ca 80 mil i veckan pga jobb och här stämmer tidsangivelserna väldigt bra. Har bara varit på Porsches museum och det kan jag rekommendera.

Permalänk
Medlem

Rothenburg ob der tauber, Neuschwanstein, Berchtesgaden/Örnnästet, Hochalpenstrasse/Grossglockner

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Mitt tips är allt låta barnen leka av sig innan ni kör längre sträckor, även om det är skönt att komma iväg tidigt på morgonen..

Permalänk

Strunta i motorväg. Köra igenom Harz i början. Området har flera byar som de inte bombade sönder så det är medeltid även om gränsen mellan öst och västtyskland kan vara tydlig. Sen kan man försöka hålla Romantische Straße söderut men det finns mycket fint utanför den med så häng inte upp er på det. Roligare att bara köra och när man ser något slott någonstans så bara svänger man in.

Detta är ett suveränt värdshus/hotell i det området ni siktar på: https://goo.gl/maps/N8YNvyRep78NQD5s5
Ägarna har barn med så de förstår er.

Stelvio är ganska trist som väg så du missar inget igenom att välja en annan. Stelvio till Schweiz är väl den trevligaste biten med lite utsikt och det är inte direkt det hållet ni ska. Grossglockner är roligare för att komma in och ut ur Italien men blir kanske lite fel väg även om några mil hit eller dit på en sån här resa inte stör för mycket.
Sen finns det sällan dåliga vägar till Italien... når man alperna med GPSen inställd på att undvika motorväg stöter man på vägar som slår Stelvio hela tiden.

Avråder från Örnnästet, förmodligen det mest överskattade stället att besöka på sin resa. Finns trevligare saker att göra med en halv dag.

Permalänk
Medlem

Gjorde en europa resa bl.a 2014.. körsträcka enligt bild. Gillade speciellt Munchen och Wien, mycket fint att se bl.a engelska trädgården(en stor park) i munchen. Vi gjorde detta på typ 10 dagar. Nattbåt från Ystad till Sassnitz sen raka vägen ner till Munchen.

Permalänk
Avstängd

Tänk på dekaler till bilen som krävs i bland annat Tyskland för att få köra i många städer, man kan liksom inte köpa de när de behövs utan de måste beställas i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tänk på dekaler till bilen som krävs i bland annat Tyskland för att få köra i många städer, man kan liksom inte köpa de när de behövs utan de måste beställas i förväg.

Det är så typiskt europeisk byråkrati. Man ska ha ett klistermärke även på en bil som helt saknar förbränningsmotor... Stor chans att den har höga utsläpp.

Fast att man måste förbeställa är nog inte sant. Har man bara registreringsbeviset så ska det gå att köpa på plats i Tyskland, under öppettider förstås, men givetvis innan man kör in i en miljözon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av caida:

Lübeck är väldigt vackert. Om du ändå ska förbi Kiel kan det vara värt med ett kort stopp där för en fika.

Tack för tips, ligger rätt ok till, får se hur vi känner första dagen.

Skrivet av Särimner:

Ett tips, gör det bekvämt oftare än lagomt för dina barn, dvs ta er in på vandrarhem/motels där barnen kan få slappna av och leva om utan att man behöver vara rädd om andras hem (airbnb, coachsurf etc).

Skit i autobahn fullständigt, tyska landskapet har mycket att erbjuda. Var och varannan har medeltida borgar eller arkitektur som får en att transporteras tillbaka till fornstora dar vid Breitenfeld eller Lutzen.

Neuwanstein är lite speciellt.

https://www.planetware.com/wpimages/2020/01/germany-best-castles-nueschwanstein.jpg

Bra tips, vi brukar försöka hitta lite mer barnvänliga hotell som har aktiviteter, lekrum osv.

Fördelen med Autobahn är att man kan komma långt på kort tid, men det är tråkigt då man inte ser speciellt mycket, det håller jag med om.

Neuschwanstein tänkte vi ta ett stopp vid! Har bara sett det på håll förr.

Skrivet av Chibariku:

Har mest bilat i Sverige men det blir ca 80 mil i veckan pga jobb och här stämmer tidsangivelserna väldigt bra. Har bara varit på Porsches museum och det kan jag rekommendera.

Tack för att du delade med dig Hur är det för barn på Porschemuseet? Finns det någon form av aktiviteter eller är det mest för bilnördar (som jag själv hehe)? Läste någonstans att Mercedesmuseet skulle vara bra för barn.

Skrivet av Jeddan:

Rothenburg ob der tauber, Neuschwanstein, Berchtesgaden/Örnnästet, Hochalpenstrasse/Grossglockner

Tack för tipsen! Grossglockner besökte jag som barn.

Skrivet av emeens:

Mitt tips är allt låta barnen leka av sig innan ni kör längre sträckor, även om det är skönt att komma iväg tidigt på morgonen..

Kanske man sparar tid på totalt sett

Skrivet av FilleMang:

Strunta i motorväg. Köra igenom Harz i början. Området har flera byar som de inte bombade sönder så det är medeltid även om gränsen mellan öst och västtyskland kan vara tydlig. Sen kan man försöka hålla Romantische Straße söderut men det finns mycket fint utanför den med så häng inte upp er på det. Roligare att bara köra och när man ser något slott någonstans så bara svänger man in.

Detta är ett suveränt värdshus/hotell i det området ni siktar på: https://goo.gl/maps/N8YNvyRep78NQD5s5
Ägarna har barn med så de förstår er.

Stelvio är ganska trist som väg så du missar inget igenom att välja en annan. Stelvio till Schweiz är väl den trevligaste biten med lite utsikt och det är inte direkt det hållet ni ska. Grossglockner är roligare för att komma in och ut ur Italien men blir kanske lite fel väg även om några mil hit eller dit på en sån här resa inte stör för mycket.
Sen finns det sällan dåliga vägar till Italien... når man alperna med GPSen inställd på att undvika motorväg stöter man på vägar som slår Stelvio hela tiden.

Avråder från Örnnästet, förmodligen det mest överskattade stället att besöka på sin resa. Finns trevligare saker att göra med en halv dag.

Tack för tips, låter som att vi får ta lite längre tid på oss genom mellersta Tyskland.

Grossglockner hade jag som jag skrev ovan besökt som barn, ska kolla lite alternativa rutter som gör att man kanske kan ta det passet istället för Stelvio.

Skrivet av eatme@live:

Gjorde en europa resa bl.a 2014.. körsträcka enligt bild. Gillade speciellt Munchen och Wien, mycket fint att se bl.a engelska trädgården(en stor park) i munchen. Vi gjorde detta på typ 10 dagar. Nattbåt från Ystad till Sassnitz sen raka vägen ner till Munchen. <Uppladdad bildlänk>

München verkar riktigt trevligt, om vi skippar Stuttgart så blir det nog en tur dit.
Wien besökte vi för 4 år sen, körde då en runda Krakow, Budapest, Wien, Cesky Krumlov, Prag och tilbaka.

Skrivet av snajk:

Tänk på dekaler till bilen som krävs i bland annat Tyskland för att få köra i många städer, man kan liksom inte köpa de när de behövs utan de måste beställas i förväg.

Tack för tips, det hade jag inte kollat upp, men har hört det förr. Ska tydligen gå att köpa på plats på Tüv nord-stationer (Kiel har en), men funderar på att förbeställa så har man det gjort.
Sen är det väl fortfarande årskort för att köra på motorväg i Schweiz, men Österrike kan man köpa en kortare period om jag inte minns fel.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tack för tips, det hade jag inte kollat upp, men har hört det förr. Ska tydligen gå att köpa på plats på Tüv nord-stationer (Kiel har en), men funderar på att förbeställa så har man det gjort.
Sen är det väl fortfarande årskort för att köra på motorväg i Schweiz, men Österrike kan man köpa en kortare period om jag inte minns fel.

Tror de har något liknande i Tjeckien också angående körning på motorväg: https://www.youtube.com/watch?v=FsWcc-9KMEc

Skrivet av glemmy:

Legoland Tyskland eller Playmobil Fun park?

Playmobil Fun park ser mer som en stor lekpark medans Legoland är mer en Nöjes/themapark.
Men det hela beror väl på vad barnen är intresserade av. Lego eller Playmobil.

Ett tips från mig är väl Miniatur Wunderland i Hamburg, världens största modelljärnväg, väldigt intressant att besöka tekniskt sett samt väldigt mycket att se på: https://www.miniatur-wunderland.com/

Permalänk

Tyska miljödekalen kan man även köpa på Dekra's stationer i Sverige. När jag köpte i höstas hade jag inte förbeställt heller utan svängde bara förbi och fick en fixad på plats. Kostade 200kr om jag inte missminner.

Edit: Stavning

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Rothenburg ob der tauber, Neuschwanstein, Berchtesgaden/Örnnästet, Hochalpenstrasse/Grossglockner

Precis dessa jag tänkte tipsa om.

Jag skulle lägga till Terezin/Theresienstadt (norr om Prag) på den listan. Extremt märkligt ställe, om det går att boka något boende inne i stora fortet så skulle jag rekommendera det för den speciella känslan (det är sjukt slummigt, men ofarligt).

Herrenchimsee är ett annat av galne Ludwigs slott (en kopia av Versailles). Det ligger bra till på vägen mellan München och Berchtesgaden.

Alla nämnda platserna är turistfällor, men Hallstadt och Neuschwarnstein är i en klass för sig.

Edit: Om du åker hem via Rügen/Sassnitz, missa inte ett bad på den finfina stranden vid Hitlers 5 km långa hotell i Prora. Hela den före detta östtyska kusten är rätt underskattat som turistmål med Peenemünde och den charmiga fd svenska staden Wismar.

Permalänk
Medlem

Prypiat hade varit svinhäftigt ändå, fast kanske inte läge just nu 🤔

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Bor i Prag och bilade senast upp till Stockholm sommaren 2020, Prag-Stockholm via danska broarna och tillbaka med färja Malmö-Rostock. Rekommenderar Lübeck precis som andra i tråden, ligger bra till och är en trevlig småstad. Har ni möjlighet skulle jag skippa Autobahn helt, tråkigare sätt att resa på finns inte och det lär bli många stopp i sommartrafiken.

Stuttgart har jag bara varit förbi som hastigast, men München är definitivt en trevlig stad och värd ett ordentligt besök, där har jag varit flera gånger. Bra mycket bättre än de flesta större städerna i Tyskland och på många sätt jämförbar med Prag - lagom stor, väldigt snygg, väldigt mycket att se/göra.

Annars kan jag inte Tyskland/Österrike så värst bra, men är det nåt i Tjeckien du är nyfiken på är det bara att fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tror de har något liknande i Tjeckien också angående körning på motorväg:

Stämmer bra, går att köpa på nätet nuförtin.

https://edalnice.cz/en/index.html#/

Permalänk
Medlem

Tanka inte fullt i Sverige.

Det är billigare i Tyskland men det primära är Reduktionsplikten vilket gör att bilen kommer mycket längre i alla andra länder.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem
Skrivet av agh39:

Tanka inte fullt i Sverige.

Det är billigare i Tyskland men det primära är Reduktionsplikten vilket gör att bilen kommer mycket längre i alla andra länder.

Reduktionsplikten skiljer sig inte i någon väsentlig mening på bensin, eftersom man inte har några vettiga mängder av annat än etanol att tippa i, och det kan man inte göra hur mycket som helst. För dieseln är det däremot betydligt större skillnader inom Europa, där Sverige välkänt skruvat upp kraven mer än andra.

(Sedan varierar beskattningen lite mellan olika länder också.)

Permalänk

Mitt största tips är att se till att ha munskydd nära till hands. Va nere på semester i bland annat Tjeckien och Tyskland förra året och det va krav i princip överallt. Det kan ju ha ändrats sen dess...

Annars kan jag rekommendera att utforska några av Tjeckiens många slott. Mycket fint och säkerligen kul för barnen.

Utanför Salzburg finns en isgrotta man kan gå guidade turer i. Rätt fett faktiskt. Kanske är svårt med en 2-åring dock? https://www.eisriesenwelt.at/

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriklasson:

Mitt största tips är att se till att ha munskydd nära till hands. Va nere på semester i bland annat Tjeckien och Tyskland förra året och det va krav i princip överallt. Det kan ju ha ändrats sen dess...

Annars kan jag rekommendera att utforska några av Tjeckiens många slott. Mycket fint och säkerligen kul för barnen.

Utanför Salzburg finns en isgrotta man kan gå guidade turer i. Rätt fett faktiskt. Kanske är svårt med en 2-åring dock? https://www.eisriesenwelt.at/

Inga begränsningar kvar i Tjeckien (jag bor i Prag), Tyskland har också tagit bort sina begränsningar.

Kan ju alltid komma nya förstås, speciellt nu när den senaste varianten sprider sig. Kan inte skada att ha munskydd med sig även om det lär säljas överallt oavsett.

Permalänk
Medlem

När vi körde Stockholm -> Slovenien gjorde vi ett stopp på Tropical Islands Resort som ligger ca 80 km från Berlin. Vi sov även över där. Hade turen att det var samma dag som Tyskland spelade finalmatch i fotboll så det var väldigt få besökare.

Rekommenderar ett stopp om ni vill ta del av ävertyrsbad.

https://www.youtube.com/watch?v=41yGr6ktaBE&ab_channel=Wonder...

Permalänk
Medlem

Går emot strömmen och råder dig att hoppa över Schloss Neuschwanstein. Totalt sönderturistat och knökfullt med kineser. Vackert ja, men inte värt tiden. Finns mängder med andra slott om man vill.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Ett tips, gör det bekvämt oftare än lagomt för dina barn, dvs ta er in på vandrarhem/motels där barnen kan få slappna av och leva om utan att man behöver vara rädd om andras hem (airbnb, coachsurf etc).

Skit i autobahn fullständigt, tyska landskapet har mycket att erbjuda. Var och varannan har medeltida borgar eller arkitektur som får en att transporteras tillbaka till fornstora dar vid Breitenfeld eller Lutzen.

Neuwanstein är lite speciellt.

https://www.planetware.com/wpimages/2020/01/germany-best-castles-nueschwanstein.jpg

Det där är förlagan av Disneys slott på deras parker och intron i deras filmer så ja det är speciellt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Om jag skulle till England så skulle jag ta mig hit (Retrospels museum): https://www.rmcretro.com/visit-the-cave
Men det får bli nästa år troligen

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt tips är att förändra resan lite så att ni får ett par dagar i Slovenien. Europas vackraste, renaste och trevligaste land. Finns hur mycket som helst att besöka och uppleva där och jag rekommenderar det hjärtligt.

https://www.slovenia.info/en

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||