Quests Facebook-krav försvinner i augusti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tror du dom samlar in mindre data om dig för att du har ett oculus konto än ett facebook eller meta konto?

Problemet från början var alltid att dom ändrade till att kräva Facebook konto.
Alla ni som kommer in efteråt och klagar över data-samling etc bör ju veta att Meta (då Facebook) ägt Oculus sen 2014 dvs före CV1.

Man kan se Meta-konto som en naturlig utveckling av Oculus konto.
Det var ett otroligt klantigt snesteg av företaget att kräva Facebook konto då dwt skapade mycket problem och supporten ofta är värdelös

Att överhuvudtaget kräva inloggning på speciellt konto på "internet" för att använda sin hårdvara vilken man äger är för mig verklighetsfrämmande.

Att "tvingas" att ha ett "meta-konto" istället för Facebook är ingen game-changer.
Hårdvaran ska kunna användas utan inloggning! Inte behöver vi väl ha ett konto per tillverkare för att kunna använda våra monitorer, som ett relevant exempel.

Tittade nyligen på en video på YT gällande att man inte längre äger sin dator, för det gör andra. Tyckte först att personen bakom videon var lite åt "foliehatt", men jag har omvärderat min första åsikt nu.

Videon handlar om win11, men hör ihop med den pågående trenden gällande datorer och tillhörande utrustning: Här är den.

Permalänk
Medlem

De har helt enkelt hittat ett sätt att få ut samma data och koppla ihop det med rätt facebookdata ändå. Ingen hårdvara från Meta/Facebook kommer in innanför mina dörrar.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det där låter mycket mer som att de bytt namn på kravet, gör det ännu striktare och värre.

Jag trodde efter att ha läst nyheten att de skulle släppa kravet och göra det mer fritt. Detta känns ju som att skapa ett google-konto istället för youtube… samma sak i slutänden. Jag hoppades på annat, nu kommer jag verkligen inte köpa deras produkt

Jag läste det på samma sätt, men när det kommer fram att det bara är ny klädning på "gammal kropp" så är det hela lite "meh" för mig, blir ingen oculus köp denna gång heller.

Blir att damma av min gamla HTC vive när nåt intressant dyker upp.

Permalänk
Medlem

I praktiken så förändras ju ingenting om man ändå måste ha ett Meta-konto från och med årsskiftet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Att överhuvudtaget kräva inloggning på speciellt konto på "internet" för att använda sin hårdvara vilken man äger är för mig verklighetsfrämmande.

Att "tvingas" att ha ett "meta-konto" istället för Facebook är ingen game-changer.
Hårdvaran ska kunna användas utan inloggning! Inte behöver vi väl ha ett konto per tillverkare för att kunna använda våra monitorer, som ett relevant exempel.

Tittade nyligen på en video på YT gällande att man inte längre äger sin dator, för det gör andra. Tyckte först att personen bakom videon var lite åt "foliehatt", men jag har omvärderat min första åsikt nu.

Videon handlar om win11, men hör ihop med den pågående trenden gällande datorer och tillhörande utrustning: Här är den.

Du ska inte jämföra ett Quest VR headset som en monitor utan mer som en spel-konsol / Mobil.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Du ska inte jämföra ett Quest VR headset som en monitor utan mer som en spel-konsol / Mobil.

Jag ser det inte som någon självklarhet att man "ska" resonera så, men det är så Facebook/Meta vill att det ska vara.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har alltid uppfattat grejen som en "avancerad monitor", men då har jag tydligen fått det hela om bakfoten? (Inte första gången jag får grejor om bakfoten).
Finns det någon motsvarighet som funkar liknande "monitor" som inte "kopplas upp", utan funkar som en VR-skärm utan "konto"?

Är inte så jätteintresserad att dela med mig av mina vanor/ovanor med diverse företag.
(Så dessa kan loggas och säljas till tredje part etc.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Vad snackar du om? Det är ju samma som en smartphone eller modern spelkonsol. Om du inte har ett konto, så kan du inte heller använda butiken och då har du inte heller någon anledning att använda en Quest (eller smartphone eller spelkonsol).

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av evil penguin:

Jag ser det inte som någon självklarhet att man "ska" resonera så, men det är så Facebook/Meta vill att det ska vara.

Den innehåller ett mobilchip, har en egen appbutik, kör en egen version av Android och är precis som konsoler (i alla fall tidigare har varit) subventionerade så det är väl närmare till hands att jämföra den med en mobil eller konsol än en skärm även om man inte är Meta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jag har alltid uppfattat grejen som en "avancerad monitor", men då har jag tydligen fått det hela om bakfoten? (Inte första gången jag får grejor om bakfoten).
Finns det någon motsvarighet som funkar liknande "monitor" som inte "kopplas upp", utan funkar som en VR-skärm utan "konto"?

Är inte så jätteintresserad att dela med mig av mina vanor/ovanor med diverse företag.
(Så dessa kan loggas och säljas till tredje part etc.)

Ja HTC Vive, Valve index, Varjo mm.
Som ovan nämnt redan. Quest har ett eget SoC, ett os baserat på Android, en egen "app butik etc.
Dvs ett helt stand alone system likt en telefon

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

I praktiken så förändras ju ingenting om man ändå måste ha ett Meta-konto från och med årsskiftet.

Skillnaden är att man inte måste ha ett Facebook-konto med allt vad det innebär, d.v.s. det krävs inte längre ett konto för en social plattform som inte har något med Quest att göra. Nu krävs bara ett Oculus-konto som förr, men de döper om det till Meta likt allt annat som tidigare hette Oculus.

För min del är det nog för sent, jag slutade köpa spel till min Quest för länge sen när det kom fram att man skulle behöva ett Facebook-konto i framtiden för att kunna använda dem. Nu använder jag den bara för att spela Beat Saber och har inget större intresse av att använda den till något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Den innehåller ett mobilchip, har en egen appbutik, kör en egen version av Android och är precis som konsoler (i alla fall tidigare har varit) subventionerade så det är väl närmare till hands att jämföra den med en mobil eller konsol än en skärm även om man inte är Meta?

Jag tycker man även kan tänka mig att jämföra med t.ex. en "smart"-TV, där det ju är högst varierande om användaren öht är intresserad av enhetens egna utbud eller om det egentligen bara är en prisvärd bildskärm.

Nu vet jag inte i vilken utsträckning folk faktiskt vill det ena eller det andra om de köper Oculus Quest, de flesta kanske aldrig länkar den till en dator och i så fall får jag väl hålla med i större utsträckning.

Det som är supertydligt är ju iaf att Facebook/Meta vill ha det så nedlåst som möjligt vad man ska kunna göra, vilket ju aldrig är bra ur ett användarperspektiv, oavsett VR, mobil, konsol eller något annat.
Men när tekniken mognar så tar vi oss kanske ur det träsket.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tycker man även kan tänka mig att jämföra med t.ex. en "smart"-TV, där det ju är högst varierande om användaren öht är intresserad av enhetens egna utbud eller om det egentligen bara är en prisvärd bildskärm.

Nu vet jag inte i vilken utsträckning folk faktiskt vill det ena eller det andra om de köper Oculus Quest, de flesta kanske aldrig länkar den till en dator och i så fall får jag väl hålla med i större utsträckning.

Det som är supertydligt är ju iaf att Facebook/Meta vill ha det så nedlåst som möjligt vad man ska kunna göra, vilket ju aldrig är bra ur ett användarperspektiv, oavsett VR, mobil, konsol eller något annat.
Men när tekniken mognar så tar vi oss kanske ur det träsket.

Ja det är betydligt fler som använder Quest 2 som den är. Samtidigt är Quest 2 det mest använda headsetet på SteamVR med god marginal mot 2an Valve Index.

Det är inte alls så "nedlåst" som en enhet från Nintendo, Apple, Sony men är som sagt mer lik det än en skärm

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det där låter mycket mer som att de bytt namn på kravet, gör det ännu striktare och värre.

Jag trodde efter att ha läst nyheten att de skulle släppa kravet och göra det mer fritt. Detta känns ju som att skapa ett google-konto istället för youtube… samma sak i slutänden. Jag hoppades på annat, nu kommer jag verkligen inte köpa deras produkt

Känner som du att det blir värre när man läser mailet. ” After January 1, 2023, you’ll need to set up a Meta account to continue using your VR device”

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | ASUS ROG Swift 27" 4K PG27UCDM | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Känner som du att det blir värre när man läser mailet. ” After January 1, 2023, you’ll need to set up a Meta account to continue using your VR device”

Man har jubredan ett Oculus account så... 🤷‍♂️
Som sagt tidigare, problemet har hela tiden varit Facebook kravet inte att man måste ha just ett konto, det har man alltid behövt (Oculus eller Facebook)

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions

Då kanske det blir ett köp någon gång i framtiden... Kanske. Att tvingas koppla ihop med Facebook-kontot var helgalet.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Då kanske det blir ett köp någon gång i framtiden... Kanske. Att tvingas koppla ihop med Facebook-kontot var helgalet.

Varför skulle ett Meta konto vara bättre än ett Facebook konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon306515:

För att ett Meta-konto är kopplat till företaget som gör Quest istället för en orelaterad social plattform som de också råkar äga. Sen kan man förstås ha åsiker om Meta över lag och huruvida ett konto bör vara obligatoriskt eller ej, men att inte kräva ett Facebook-konto tycker i alla fall jag är ett steg i rätt riktning.

Om man däremot är rädd för att Meta ska spionera på en så är det förstås sak samma, men det kan de ju göra utan att man har något konto alls om de skulle vilja.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon306515:

För att det inte är mitt Facebook-konto.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Typ att vissa beräkningar sker över molnet. Liknande Geforce now.

Hmm, låter obra för VR med tanke på latens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Hmm, låter obra för VR med tanke på latens.

Funkar att streama PCVR.
Jag har tex haft min dator igång hemma och 12 mil därifrån spelat half life alyx på min Quest 2 via virtual desktop
Ställde ner upplösning ett snäpp från då jag kör localt så att säga och det funka fint 🙂👍

Visa signatur

Permalänk

Jag gillar inte när det skapas artificiella hinder för konsumenter, sånt skit ska fan stävjas i sin linda!
Det finns ingen vettig anledning till varför man måste ha ett konto alls. Låt vara att man i så fall
kanske inte kan ha vissa funktioner, som en vänner-lista, men det ska knappast behöva vara ett krav.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Jag gillar inte när det skapas artificiella hinder för konsumenter, sånt skit ska fan stävjas i sin linda!
Det finns ingen vettig anledning till varför man måste ha ett konto alls. Låt vara att man i så fall
kanske inte kan ha vissa funktioner, som en vänner-lista, men det ska knappast behöva vara ett krav.

Eftersom du köper spelen online i en butik, likt Googles play så behöver ju spelköpet lagras nånstans. Du kan också ladda ner det på din nästa VR-enhet, eller (tror jag) på flera olika enheter - så länge du är inloggad med samma konto. Precis samma principer som appar, eller onlineköp för konsoller. Många spel lagrar också save-data i molnet så skulle enheten krascha så kan du fortsätta spela ändå. Samma sak som med Steam. Därför behövs ett konto. Så det FINNS bra anledningar för ett konto.

Har själv haft ett Oculuskonto sen Rift-tiden, och kopplade det till mitt FB-konto när jag blev tvungen. Men just den kopplingen är jag lika arg över som alla andra här. Nu slipper vi det i vart fall och är väl då tillbaka i samma läge som med Oculuskontot innan i princip.

Permalänk
Skrivet av Barsk66:

Eftersom du köper spelen online...

Helt rätt!
Detta är en rimlig anledning till att ha ett konto, men att säga att du måste ha ett Olofsson-konto för att få köra din nya bil är ett artificiellt krav, och det är dessa som jag vänder mig emot.

För övrigt finns det inget moln, det är bara någon annans dator

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.