Domstol får avgöra om Elon Musk kan backa från Twitter-köpet

Permalänk
Medlem

Elon Musk har genom Tesla och Solar City samt SpaceX gjort mer för mänskligheten än de flesta andra tillsammans. Utan Tesla är jag starkt tveksam till att vi hade haft den relativt höga andelen elbilar i drift som vi faktiskt har idag

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Innan han dissade demokraterna var nyheterna och diskussionerna om honom väldigt positiva. Han var en visionär som jobbade på att rädda planeten och säkra mänsklighetens fortlevnad. Från mer republikanskt håll var det lite andra tongångar.. Nu är det mest vitlök och vitriol från media och diskussioner, medan en del som lutar mer åt höger har ändrat sig och tycker han verkar vara en rätt okej tjomme ändå.

Det är exakt så Elon-opinionen har gått.

Vi läser uppembarligen inte samma content för just den ekokammaren har jag, lyckligtvis, missat. Och det är såklart helt ok.

Jag tänker bara på att man kan fundera lite på hur man uttrycker sig utan att spä på polariseringen mer än nödvändigt.

Narrativen som går på diverse forum och bloggar nu är bedrövligt svartvit. Ena sidan gnider händerna åt, vad de anser vara, det kapitala misslyckandet som kommer att kosta mkt pengar medans andra sidan menar att det är 4D-schack och elon har hela tiden varit i absolit kontroll.

Ingen reflektion. Inget tvivel från något håll. Man blir bara lite matt på... alla.

*edit* de två posterna ovan är två perfelta exempel, skitsamma att de råkade vara musk-positiva.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Elon Musk har genom Tesla och Solar City samt SpaceX gjort mer för mänskligheten än de flesta andra tillsammans. Utan Tesla är jag starkt tveksam till att vi hade haft den relativt höga andelen elbilar i drift som vi faktiskt har idag

Mvh

Jag förstår inte riktigt hur det är relevant för tråden?

Permalänk
Medlem

Kan ett företag tvinga någon att köpa? Låter konstigt tycker jag.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Kan ett företag tvinga någon att köpa? Låter konstigt tycker jag.

De har skrivit ett komtrakt där han förbinder sig att köpa till det avtalade priset. Vad med det är konstigt?

Det finns förvisso två grejer som han, enligt avtal, kan åberopa för att komma ur köpet. Tvisten nu lär gälla om nåt av de två är uppfyllt eller ej. Time will tell.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Vi läser uppembarligen inte samma content för just den ekokammaren har jag, lyckligtvis, missat. Och det är såklart helt ok.

Jag tänker bara på att man kan fundera lite på hur man uttrycker sig utan att spä på polariseringen mer än nödvändigt.

Narrativen som går på diverse forum och bloggar nu är bedrövligt svartvit. Ena sidan gnider händerna åt, vad de anser vara, det kapitala misslyckandet som kommer att kosta mkt pengar medans andra sidan menar att det är 4D-schack och elon har hela tiden varit i absolit kontroll.

Ingen reflektion. Inget tvivel från något håll. Man blir bara lite matt på... alla.

*edit* de två posterna ovan är två perfelta exempel, skitsamma att de råkade vara musk-positiva.

Jag håller förvisso med om att många debatter nuförtiden är onödigt polariserade, Samtidigt kan jag inte linda in allt i bomull, som jag tycker är rätt och sant. Det måste ju gå att uttrycka sig kort och koncist, rakt och tydligt, utan att det blir något problem. Därefter kan man ju diskutera saken på ett sansat vis, typ som vi gör nu.

Vad gäller Mollusken hör jag varken till hans hatare eller fanclub. Vet faktiskt inte riktigt vart jag ska placera honom. Gillade aldrig personkulten som växte fram tidigare samtidigt som jag inte förstår hans agerande nu. Och det gäller inte bar Twitter-affären. Kanske spelar han 4D-schack. Karln är onekligen lite udda men han är samtidigt extremt intelligent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

De har skrivit ett komtrakt där han förbinder sig att köpa till det avtalade priset. Vad med det är konstigt?

Det finns förvisso två grejer som han, enligt avtal, kan åberopa för att komma ur köpet. Tvisten nu lär gälla om nåt av de två är uppfyllt eller ej. Time will tell.

Precis, pacta sunt servanda är en grundläggande princip i avtalsrätt. Det bör dock påpekas att det kan finnas undantag och att avtalstolkning är en ytterst svår sport. Jag skulle ta alla "expert"utlåtanden i den här frågan med en stor skopa salt. Mycket lär hänga på vilken sida som är bäst på att argumentera. Sen får man väl förmoda att Mollusken inte gått på den här linjen om inte hans jurister tyckte det var en bra idé (fast det är inte heller ovanligt att annars intelligenta personer gravt överskattar sin förmåga att navigera det juridiska landskapet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag håller förvisso med om att många debatter nuförtiden är onödigt polariserade, Samtidigt kan jag inte linda in allt i bomull, som jag tycker är rätt och sant. Det måste ju gå att uttrycka sig kort och koncist, rakt och tydligt, utan att det blir något problem. Därefter kan man ju diskutera saken på ett sansat vis, typ som vi gör nu.

Vad gäller Mollusken hör jag varken till hans hatare eller fanclub. Vet faktiskt inte riktigt vart jag ska placera honom. Gillade aldrig personkulten som växte fram tidigare samtidigt som jag inte förstår hans agerande nu. Och det gäller inte bar Twitter-affären. Kanske spelar han 4D-schack. Karln är onekligen lite udda men han är samtidigt extremt intelligent.

Då är vi nog hyggligt överens, på sätt och vis.

För mig är han lite av en ickeperson, någon som jag trillar över ibland och därför känner till. Brukar säga att jag tillhör skaran som har ett bayesian synsätt, dvs att jag försöker förhålla mig till fakta och är villig att uppdatera mina åsikter om ny info tillkommer som jag viktar tillförlitlig.

Som det står nu känner jag mest att det är såpopera, på många plan. Lite som en olycka eller en dålig skräckis, man kan inte låta bli att titta.

Bägge parters inlagor finns ju tillgängliga online och bägge hävdar väldigt bestämt sin rätt i skarpa ordalag och lawyertalk. Om jag var en bettande man så hade mina kronor legat på att musk köper sig fri från besväret pre trial.

Om jag var nödd att gissa om musk äger twitter innan året är slut, eller inte... så hade jqg nog gissat att han gör det. Men tror mer på alternativet att han köper sig fri.

Om inte annat är det ju intressant att följa på lagom avstånd

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk

Det finns bara en vinnare och det är byråkrater. Otroligt mycket pengar kommer nu ösas på jurister och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Han var älskad och hyllad fram till att han bytte partitillhörighet.

Svensk media blev galen efter det. Hens utan argument hakar på slaskmedia i denna tråd.
Fråga tillbaka till er: vad har ni åstadkommit som påstår Elon är misslyckad

Permalänk
Medlem

Lås skiten brinna, bättre han börjar från grunden.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Sjukt att någon kan gå till domstol för att tvinga någon att köpa något personen inte vill ha. Wtf?

Permalänk
Medlem

Impulsköpa twitter och sen ångra köpet? Jojatackarja!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Sjukt att någon kan gå till domstol för att tvinga någon att köpa något personen inte vill ha. Wtf?

Om man har skrivit på kontrakt så gäller det att fullfölja kontraktet, även om man ångrar sig.

Permalänk
Medlem

Elon var intressant för några år sedan. Men hans ego börjar ta mer och mer plats i medierna och därför gillar jag inte honom längre. Han borde ägna sig åt sådant han är bra på och sluta jävlas med andra. Några exempel:
1. Hans syn på att producera barn och sedan inte bry sig om sin avkomma även tänkt rädda världen på det sättet.
2. Heardaffären
3. Sunkig syn på sina anställda och deras behov.
4. Liberal syn på droger.
5. Flytt av verksamhet.
6. Twitter
Listan går göra längre och speglar en person som tar oansvariga risker på andras bekostnad.

Permalänk
Inaktiv

Lägg ner Twitter.. vänstervridna jänkare som blir kränkta när ingen håller med de.. värdelös plattform.

Cirkelrunk-deluxe på den sidan om man är en vänsterfanatiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om man har skrivit på kontrakt så gäller det att fullfölja kontraktet, även om man ångrar sig.

Har han skrivit på kontrakt utan förbehåll? Han drog sig ur pga Twitter inte kan bekräfta andelen fejkade konton.

Permalänk
Bildexpert

Jag tillhör den skaran som ser Musk som den mindre dåliga i denna affär.

Twitter har liksom andra sociala medier kapitaliserat på att låta narcissistiska galningar och deras levnadsvisdom få alldeles för stort inflytande i samhället. En Tweet på max 140 tecken, skriven av rätt person vid rätt tillfälle, kan styra medielandskap under lång tid och skapa offentliga debatter som på intet vis leder till något annat än pajkastning. Forskare som lägger ner månader, kanske år, för att undersöka reella samhällsproblem och utmaningar (inte minst kopplat till klimatet) kanske får någon notis, någonstans.

En 500 sidor lång rapport från Statens medieråd om folks medievanor är väldigt osexig när man kan lyfta någon tyckonom till skyarna.

Rent ideologiskt har jag inte mycket gemensamt med Musk för den sakens skull och det råder ju inget direkt tvivel om att han utnyttjat den besatthet kring sociala medier till sin fördel heller. Men stora delar av hans kapital har både kommit från och går i sin tur vidare till något vettigt. Twitter gör det inte utan göder bara på samma hög med koskit. Den hade nog stått kvar även i Musks regi men med lite tur hade den åtminstone inte blivit större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Har han skrivit på kontrakt utan förbehåll? Han drog sig ur pga Twitter inte kan bekräfta andelen fejkade konton.

Det är ganska exakt vad han har gjort. Han köpte grisen i säcken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag tillhör den skaran som ser Musk som den mindre dåliga i denna affär.

Twitter har liksom andra sociala medier kapitaliserat på att låta narcissistiska galningar och deras levnadsvisdom få alldeles för stort inflytande i samhället. En Tweet på max 140 tecken, skriven av rätt person vid rätt tillfälle, kan styra medielandskap under lång tid och skapa offentliga debatter som på intet vis leder till något annat än pajkastning. Forskare som lägger ner månader, kanske år, för att undersöka reella samhällsproblem och utmaningar (inte minst kopplat till klimatet) kanske får någon notis, någonstans.

En 500 sidor lång rapport från Statens medieråd om folks medievanor är väldigt osexig när man kan lyfta någon tyckonom till skyarna.

Rent ideologiskt har jag inte mycket gemensamt med Musk för den sakens skull och det råder ju inget direkt tvivel om att han utnyttjat den besatthet kring sociala medier till sin fördel heller. Men stora delar av hans kapital har både kommit från och går i sin tur vidare till något vettigt. Twitter gör det inte utan göder bara på samma hög med koskit. Den hade nog stått kvar även i Musks regi men med lite tur hade den åtminstone inte blivit större.

Mycket välskrivet inlägg som de "yngre" bör läsa två ggr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag tillhör den skaran som ser Musk som den mindre dåliga i denna affär.

Twitter har liksom andra sociala medier kapitaliserat på att låta narcissistiska galningar och deras levnadsvisdom få alldeles för stort inflytande i samhället. En Tweet på max 140 tecken, skriven av rätt person vid rätt tillfälle, kan styra medielandskap under lång tid och skapa offentliga debatter som på intet vis leder till något annat än pajkastning. Forskare som lägger ner månader, kanske år, för att undersöka reella samhällsproblem och utmaningar (inte minst kopplat till klimatet) kanske får någon notis, någonstans.

En 500 sidor lång rapport från Statens medieråd om folks medievanor är väldigt osexig när man kan lyfta någon tyckonom till skyarna.

Rent ideologiskt har jag inte mycket gemensamt med Musk för den sakens skull och det råder ju inget direkt tvivel om att han utnyttjat den besatthet kring sociala medier till sin fördel heller. Men stora delar av hans kapital har både kommit från och går i sin tur vidare till något vettigt. Twitter gör det inte utan göder bara på samma hög med koskit. Den hade nog stått kvar även i Musks regi men med lite tur hade den åtminstone inte blivit större.

Fast vem man tycker är "mindre dålig" i något slags övergripande perspektiv säger ju ingenting om vem som har rätt i sakfrågan?
Jag har mest svårt att se kopplingen mellan hela det här resonemanget och nyheten...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om affären går igenom gissar jag att Twitter får en ny ledningsgrupp. Inte minns Head of Legal/Litigations och CEO behöver nog leta nytt jobb - trots att de då vunnit caset

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av evil penguin:

Fast vem man tycker är "mindre dålig" i något slags övergripande perspektiv säger ju ingenting om vem som har rätt i sakfrågan?
Jag har mest svårt att se kopplingen mellan hela det här resonemanget och nyheten...

Relevansen ligger i kontext med diskussionen i denna tråd, om än mindre med nyheten i allmänhet. Folk vill väldigt gärna kasta skit på Musk och vad han gjort vilket påvisas i just denna tråd samtidigt som Twitter är inget mindre än en ständigt växande tumör på vårt gemensamma internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är ganska exakt vad han har gjort. Han köpte grisen i säcken

Men då visar du det han missat i kontraktet och så är diskussionen avslutad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Om affären går igenom gissar jag att Twitter får en ny ledningsgrupp. Inte minns Head of Legal/Litigations och CEO behöver nog leta nytt jobb - trots att de då vunnit caset

Ja helt klart, om nu ett genomfört köp ens existerar som ett genomförbart alternativ.
Det kan ju tänkas att det mer konkret blir en fråga om huruvida Elon tvingas betala vite, istället för att bara gå därifrån som han själv avser att göra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Det va ju ett PR stunt från början och för att manipulera marknaden som Musk redan är så bra på att göra, men undrar hur man kan tvinga fram ett köp? Vad händer om han inte har likviditeten tillgänglig som krävs för att slutföra affären?

Nu kan han säkert lösa det men en tanke bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stradale1:

Det va ju ett PR stunt från början och för att manipulera marknaden som Musk redan är så bra på att göra, men undrar hur man kan tvinga fram ett köp? Vad händer om han inte har likviditeten tillgänglig som krävs för att slutföra affären?

Nu kan han säkert lösa det men en tanke bara.

Rimligen att han får betala vite, vilket rakt av blir förlorade pengar men ett lägre belopp. Istället för att faktiskt få något men för ett enormt belopp, om nu köpet genomförs.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Vissa förändringar han har sagt att han vill göra med Twitter ifall han köper plattfromen är bl.a.:
- Inga permabans. Han ser sig som en "freedom of speech absolutist", och tycker att plattformen är för politiskt vinklad.
- Prenumerationstjäns för alla användare. För att minska antalet bottar avsevärt.
- Möjlighet att redigera sina inlägg en kort tid efter att de skrivits. Önskemål från användare.

Ett av kriterierna som Musk hade för att köpa Twitter var att de skulle delge siffror om hur många bottar som finns på plattformen då detta annars kan ge falska siffror gällande hur många människor som reklam kan nå ut till (Twitter finansieras i dagsläget av annonser). Kravet var att <5% av alla användare skulle vara bottar. Tydligen så var Musk inte nöjd med svaren han fått, och hade detta som argument för att dra sig ur köpet. Straffavgiften att bryta kontraktet har jag för mig ligger på 1 miljard USD.

Twitter är fast mellan "a rock and a hard place". De måste få igenom affären. Går Musk därifrån utan en stämningsansökan verkar det som att Twitter döljer något. Stämmer Twitter Musk och Twitter förlorar har snaskig information kommit ut i rättegången. Stämmer Twitter Musk och Twitter vinner har Musk full kontroll över företaget, vilket är motsatsen till det Twitter ville från början av någon anledning. En förlikning skulle kunna innebära att Musk får köpa företaget för en mindre summa under förutsättning att informationen som Twitter inte vill delge stannar inom företaget. Musk har även då full kontroll över företaget, men till ett lägre pris. Oavsett utgången så ligger Musk på plus efter att ha sålt en betydande andel Telsa-aktier (ett företag som han själv sagt är övervärderat) som spekuleras skulle användas till Twitter-köpet.

Och om man ska tro hans tweet nyligen så var detta precis det han ville från början.

Det finns en hel del att grotta ner sig i, men kontentan är att jag tror det blir underhållande att följa oavsett. Musk är en excentriker, men ingen idiot.

Låt popcornen rulla!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S1im:

Ditt eget tillkortakommande ska du inte projicera på andra.

Okej tråk Janne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Att Musk backar från att köpa en social media plattform som är känd för att ha extremt mycket bottar och det vet Twitter själva om är väl inte så konstigt egentligen. Jag räknar med att domstolen inte kommer ge några större böter till Musk då ja plattformens egentliga värde är väl 50% om man är snäll.

Nu vet ju inte jag vad avtalet säger, vilken information som tillhandahållits, osv, men just "som är känd för att ha extremt mycket bottar" talar väl snarast emot Elons möjligheter att backa ur köpet?
Elons väg ur detta måste väl baseras på något i linje med att hans erbjudande byggde på att det inte alls skulle finnas så mycket bottar och att han blivit vilseledd? För om han inte blivit vilseledd så är det ju irrelevant om priset som han erbjöd att betala är rimligt eller ej...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304