Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Blir telefoner långsammare efter uppdateringar?

Permalänk
Hedersmedlem

Du länkar fem artiklar om kontroversen kring apples hantering av åldrande batterier, vilket redan diskuterats i tråden. Vad vill du ha sagt med det?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag väljer att se det hela lite mindre illvilligt från mobiltillverkarnas sida, att de inte medvetet gör äldre mobiler långsammare men däremot att de rent krasst får mindre och mindre incitament till att optimera gamla mobiler mot nya versioner av operativsystemet.

När en modell är ny så behöver den få bra reviews och poäng i benchmarks osv så då lägger de tid på att kanske lägga till specialkod och finslipningar. När det kommer ny operativssystemskod så kanske de går tillbaka till generella default-lösningar som ger mindre risk för buggar och krångel men på bekostnad av prestanda.

Sen fick min Samsung S10 mycket sämre batteritid efter senaste Android-uppdateringen men jag vet inte vem jag ska skälla på där.

Permalänk
Medlem

Min P30 Pro har bara blivit snabbare tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Ja till stor del är det ju att mjukvaran blir långsammare, sämre skriven och mer bloatad. Och så klart har tillverkarna ingen lust att göra nått åt det. Då skulle de sälja mindre.

Det är ju inte välgörenhet de pysslar med.

Men ja, det är ju konsumenternas fel till en viss del med. Vi accepterar det. Det är väl i människans natur att vilja ha det nyaste

I mitt eget fall så var prestandan fortfarande bra. Men operativsystemet var inte snäll med min "gamla" telefon. Det största problemet var att den hängde sig 5/10 gånger när det ringde, man hör hur mobilen ringer men skärmen är svart. Sen startar den om sig själv och jag kan inte se vem som ringt. Det är en stor dealbreaker för mig. Visst hade jag kunnat läsa på och rulla tillbaka uppdateringen, men fan va drygt! Jag tycker inte dom ska släppa en uppdatering som sabbar telefoner. Då är det bättre att man aldrig får den möjligheten.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

I mitt eget fall så var prestandan fortfarande bra. Men operativsystemet var inte snäll med min "gamla" telefon. Det största problemet var att den hängde sig 5/10 gånger när det ringde, man hör hur mobilen ringer men skärmen är svart. Sen startar den om sig själv och jag kan inte se vem som ringt. Det är en stor dealbreaker för mig. Visst hade jag kunnat läsa på och rulla tillbaka uppdateringen, men fan va drygt! Jag tycker inte dom ska släppa en uppdatering som sabbar telefoner. Då är det bättre att man aldrig får den möjligheten.

Kan vara så att bara något gått fel, en återställning (utan att gå tillbaka till föregående version) kan lösa många problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kan vara så att bara något gått fel, en återställning (utan att gå tillbaka till föregående version) kan lösa många problem

Jo det brukar funka, samt att cleara cache. Men ingenting hjälpte min stackars telefon.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Jo det brukar funka, samt att cleara cache. Men ingenting hjälpte min stackars telefon.

Ah, ok märkligt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Du verkade inte ha förstått så jag gav dig fler chanser. Ta dom.

Min son tycker också att argument ska vägas efter hur många gånger de upprepats, jag köper det inte. Kan du inte förklara hur artiklarna ger stöd åt dina påståenden har du antingen inte läst dem eller inte förstått innehållet. Jag tänker inte göra det åt dig.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Vi har några Huawei P30 och de har inte påverkats det minsta av varken tiden eller uppdateringarna. Vad jag har sett så gäller sånt allra mest iPhone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Inte riktigt så men utan användarens vetskap är rätt.

Men när batterierna var dåliga som skulle gjort att telefonen krashat/rebootat/stängt av sig själv vid för hög belastning så istället för att informera användaren sänkte de max-effekten på CPUn. Vilket gjorde att den aldrig kunde nå peak prestanda och därmed blev långsammare vid peak.

Idag finns det en informationsruta i Battery Health om detta som säger om telefonen har Peak Performance Capability eller ej.

Fick det viktiga rätt i alla fall :). Tur att det finns folk som hittar sånt här och att man kanske själv ska få ett val. en ruta som kommer upp och informerar om läget och om man vill köra på som vanligt eller aktivera något läge som gynnar livslängden och telefonens stabilitet. Lite som bilar som börjar gå lite sämre när blandningen till motorn är fel för någon sensor gått sönder då får man upp den där "fina" gula motorlampan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Fick det viktiga rätt i alla fall :). Tur att det finns folk som hittar sånt här och att man kanske själv ska få ett val. en ruta som kommer upp och informerar om läget och om man vill köra på som vanligt eller aktivera något läge som gynnar livslängden och telefonens stabilitet. Lite som bilar som börjar gå lite sämre när blandningen till motorn är fel för någon sensor gått sönder då får man upp den där "fina" gula motorlampan.

Man får en fin ruta som informerar om det. Jag fick faktiskt en ruta om att jag fick byta batteriet konstnadsfritt också.
Så det ordnade sig snabbt och enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Man får en fin ruta som informerar om det. Jag fick faktiskt en ruta om att jag fick byta batteriet konstnadsfritt också.
Så det ordnade sig snabbt och enkelt.

Det låter riktigt bra. hoppas sånt här sprider sig om att informera kunderna om sånt här.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.