Anmäl dig till Roborock Challenge!

Ökade tillverkningskostnader driver Intel till prishöjningar

Permalänk
Medlem

kollade igår på inet, då låg 12900k för 6,999:- (och då har det ju hänt ett par höjningar redan där från 6.349:-) men nu har priset stigit till 7.299:- Så det ser ju verkligen ut som en utveckling åt fel håll.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

De blir dyrt ett tag fram över som det låter.
Men ska man vara ärlig mot sig själv så har nod de flesta bra kapacitet på sina datorer i dag
jag kommer inte att uppgradera på ett bra tag min cpu, minne och grafikkort klarar sig länge

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343162:

Vad menar du?

I din värld så existerar inte nepotism inom politiken?

Nästan hela sosseregeringen är uppbyggd på nepotism.. ingen av ministrarna är egentligen kvalificerade för deras poster.. dvs, de är satta på sina positioner pga vän till vänner..

Antar att du ej är så insatt i detta då det kommer som en nyhet för dig.

Här kan du fördjupa dig och se hur illa det är i Sverige.

https://www.youtube.com/watch?v=0dY-BJCHq08

Det är ju en mycket märklig värld vi lever i där exempel och källhänvisning på något sätt likställs med en Youtube-video av en donationsberoende opinionsbildare och debattör. Jag ska inte grotta ner mig i det här politiska gegget, och jag orkar inte sitta igenom en halvtimmes Youtube-video vars innehåll kanske eller kanske inte stämmer, för det är inte riktigt relevant. Det som är relevant däremot är om den här Henrik Jönsson underbygger den tes han verkar driva med någonting annat än lite grabbsköna slutsatser och vedertagna högersanningar som han själv har dragit. Det är möjligt att han delar med sig av det material/källor som legat till grund för den ståndpunkt han bildat sig, det vet inte jag, som sagt. Men man ska ha klart för sig att bara för att en människa har gjort en mer eller mindre, till utseendet, professionell Youtube-video, så blir det inte per automatik en källa till någonting annat än sin egen åsikt.

På ämnet känns det här mycket bekymrande inför mitt stundande datorbygge som jag hade planerat till hösten. Jag hoppas att den nya hårdvarugenerationens ankomst kan rucka lite på priserna i existernade generation, trots allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ökade tillverkningskostnader driver Intel till prishöjningar

Jag trodde priset för integrerade kretsar helt dominerades av utvecklingskostnader och att tillverkningskostnaderna i jämförelse var försumbara. Är detta fel eller ser vi här bara ett sätt för intel att motivera högre priser?

Permalänk
Medlem

Man börjar verkligen känna denna inflation... ALLT blir dyrare. Jag som tidigare inte varit speciellt brydd att kolla extrapriser på Ica när jag handlar har börjat göra det. Jag kan inte längre motivera köp av teknikprylar nå mer av enbart "jag vill ha" även om jag försöker.

Känns verkligen som en mörk tid framöver. Lär nog bara bli sämre de kommande åren.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Då blir det avbetalningsvalet om detta är sant.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Såg just ett ekonomi program gällande om företagen passar på att smyghöja priserna nu under allt snack om inflation och höjda priser.
Svaret från de insatta var: NEJ!
Största orsaken till höjningarna överlag anser de vara företagens ökade kostnader för insatsvaror mm. Inflationen/prisökning för företagen ligger runt 50 %, så var glada att de inte lyfter över hela den kostnaden på varor ut till kund...

Alla ni som har era hemmasnickrade teorior om varför priserna går upp, lär er ekonomi och sätt er in vad företagande går ut, vilka kostnader som finns innan varan ligger på affärshyllan. Företagande är inte detsamma som privatekonomi där var och varannan människa får bidrag från staten varje månad. Företagande går ut på att tjäna EGNA pengar, som täcker upp alla kostnader, löner, hyror mm. Sen vill ju gärna investerarna ha tillbaks lite av sina satsade pengar också..

Dumma teorier om att priserna går upp för att folk ska köper mindre och att företaget skulle tjäna på att försäljningen minskar, för då slipper de producera så mkt och sparar pengar, är ett typ exempel på hur okunniga folk är gällande ekonomi.

En stor orsak till Sveriges höga priser på allt är alla djävla bidrag. Säg mig vem som hade betalat 35-50 000 för en elcykel, eller 700 000 för en elbil, utan bidrag och annat från staten.
Vilken småbarnsfamilj hade betalat 10-15 000 för en liggvagn, utan en massa bidrag/av egna intjänade pengar? Varför är en klänning till ett litet barn, storlek 70 cm, dyrare än en till en storvuxen kvinna? Jo för staten delar ut bidrag till barnen och då kan butikerna ta mer betalt för barngrejor utan att folk slutar köpa..
Det är inte heller ngn tillfällighet att McDonalds varje månad den dagen då barnbidraget utbetalas är fullsmockat med barnvagnar och barnfamiljer...

Inte heller håller jämförelsen gällande hur mkt ett grafikkort kostade för X antal år sen jämfört med i dag. Ska man ta ett sånt exempel får man börja med att räkna om priset till dagens penningvärde, samt jämföra vad man får för pengarna. Det är ju lite skillad i vad ett modernt grafikkort kan uträtta jämfört med ett för tio år sen. Sen har ju som sagt alla omkostnader, utvecklingskostnader löner mm ökat rejält från den tiden.

Kontentan blir att i princip ALL elektronik var både dyrare och sämre förr än i dag.
Samtidigt som folks inkomster var betydligt mindre i förhållande till prisbilden på den tiden än i dag.

En annan stor orsak till kostnadsbilden i Sverige är att den svenska kronan numera är mindre värd än metallen/papperet den är gjord av...

Företagande går ut på att producera och sälja så mkt som möjligt till högsta möjliga vinst. Då gäller det att prissätta varan därefter. Sälja för billigt, då går företaget back.
Sätta priset för högt, då förlorar man kunder = inkomst och vinst.

Enkel matematik, inget företag tillverkar dyrt och säljer billigt för att tillfredställa kunderna. Med andra ord: Vill du köpa ett nytt grafikkort så får du vara beredd att betala priset tillverkaren satt på det, uträknat på kostnader/intäkter/marginaler osv.

Så länge det finns miljoner idioter som glatt köper ett grafikkort de tycker är högt överprisat, så lär prisnivån ligga kvar där uppe. Alla vill ju tjäna så mkt som möjligt på sina varor, så det är väl klart att företagen tar så bra betalt som folk är beredda att betala.

Det är inte företagen som trycker upp priserna, det är konsumenter. Som inte sätter ner foten och visar var gränsen går. Att motivera det så som många här i foumet gör: Bryr mig inte för jag har råd... För mig visar det bara på en stor brist på fungerande hjärnceller och ett behov av att tala om för oss andra hur mkt rik man är..

Permalänk
Medlem

Man får lära sig att det inte är en mänsklig rättighet att ha det senaste. Vi i Sverige har varit vana att i princip vem som helst som kan spara ett par månadslöner kan köpa det mesta i datorväg (ej grafikkort pga inflaterade priser). Känner folk i restaurangbranschen. Marginalerna har minskat de senaste 10 åren pga att skvalpvalutan SEK. Lunchen för 120 kr idag borde ha kostat för 10 år sen.

Kostnaden för att leva har ökat de senaste månaderna. Skulle inte bli förvånad att räntehöjningen knäcker konjunkturen till slut.

Det där med barnbidraget har jag inte rört för mina två barn. De åker rätt in i varsin KF. @orespray ditt resonemang, nu vet jag inte om du har barn, men man kan alltid ta betalt för barnprylar för folk köper ändå. Tänk barnvagnen, sämsta affären någonsin och då har inte ens fått barnbidraget innan man handlar barnvagn för +10K. Man köper ju för fan inte eldorado våtservetter till ungen. Här ska det torkas med Libero som kostar 3x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Man får lära sig att det inte är en mänsklig rättighet att ha det senaste. Vi i Sverige har varit vana att i princip vem som helst som kan spara ett par månadslöner kan köpa det mesta i datorväg (ej grafikkort pga inflaterade priser). Känner folk i restaurangbranschen. Marginalerna har minskat de senaste 10 åren pga att skvalpvalutan SEK. Lunchen för 120 kr idag borde ha kostat för 10 år sen.

Mat är inte heller någon mänsklig rättighet men det är rätt trevligt att ha det ändå. Det hade också varit trevligt att slippa den där kraftiga sänkningen i reallön på grund av idiotisk ekonomisk politik. Vi hade alla haft råd med mycket mer om inte värdet på våra pengar förstördes genom dold skatt.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Raderade ett partipolitiskt sidospår som tyvärr spårade ur lite

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Mat är inte heller någon mänsklig rättighet men det är rätt trevligt att ha det ändå. Det hade också varit trevligt att slippa den där kraftiga sänkningen i reallön på grund av idiotisk ekonomisk politik. Vi hade alla haft råd med mycket mer om inte värdet på våra pengar förstördes genom dold skatt.

Du har faktiskt fel. Läs här. Mat är en mänsklig rättighet och regleras i FN:s konvention, ESK-konventionen.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/ma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Du har faktiskt fel. Läs här. Mat är en mänsklig rättighet och regleras i FN:s konvention, ESK-konventionen.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/ma...

Det är FN:s konvention som har fel. Att stipulera så kallade positiva rättigheter och hålla på dem konsekvent leder till motsägelser och konflikter. Om nu mat ska vara en rättighet, vem tillhandahåller den? Du kan inte ha mat som en rättighet utan att ta mat från en person och ge till en annan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Det är FN:s konvention som har fel. Att stipulera så kallade positiva rättigheter och hålla på dem konsekvent leder till motsägelser och konflikter. Om nu mat ska vara en rättighet, vem tillhandahåller den? Du kan inte ha mat som en rättighet utan att ta mat från en person och ge till en annan.

Nämn nått som inte har motsägelser. Den ekonomiska karusellen som ska rulla på i all evighet trots limiterade resurser t.ex.
Hela idén är galenskap och leder till självdestruktivt beteende.

Sen om ingen har t.ex. rätt till mat och bidrag bör tas bort så bör den förstås tas bort från de rikaste först. Det kommer aldrig ske. Det är inget du kommer höra i höstens politiska valdebatter trots att en enorm del av hjälpen går till de som inte ens behöver den.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag trodde priset för integrerade kretsar helt dominerades av utvecklingskostnader och att tillverkningskostnaderna i jämförelse var försumbara. Är detta fel eller ser vi här bara ett sätt för intel att motivera högre priser?

tillverkningskostnaderna är inte direkt billiga, ta ett plain pcb utan några komponenter alls på sån kan du räkna allt från 400-900kr per pcb kort, sen tillkommer komponenter, och sen ska komponenterna på plats på pcbn, lödtenn, väldigt mkt ström, löner till arbetarna, inspektion i aoi (maskin med massa kameror som tar bilder och kollar löddningar och så att alla ytmonterade komponenter är där och sitter rätt) sen test så för att kolla att allt ligger inom dom godkända värdena för alla komponenter är lite olika för varje kort efter ytmontering innan det skickas ut till hålmontering för dom komponenterna och ytligare ett sluttest efter det är klart i hålmonteringen och avsyning, sen paketering. åndå har jag lämna ute massa grejer men dom största är med iaf. 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

tillverkningskostnaderna är inte direkt billiga, ta ett plain pcb utan några komponenter alls på sån kan du räkna allt från 400-900kr per pcb kort, sen tillkommer komponenter, och sen ska komponenterna på plats på pcbn, lödtenn, väldigt mkt ström, löner till arbetarna, inspektion i aoi (maskin med massa kameror som tar bilder och kollar löddningar och så att alla ytmonterade komponenter är där och sitter rätt) sen test så för att kolla att allt ligger inom dom godkända värdena för alla komponenter är lite olika för varje kort efter ytmontering innan det skickas ut till hålmontering för dom komponenterna och ytligare ett sluttest efter det är klart i hålmonteringen och avsyning, sen paketering. åndå har jag lämna ute massa grejer men dom största är med iaf. 🙂👍

Tack för svaret, men det låter som att du beskriver tillverkningskostnaderna för ett kretskort, inte en integrerad krets Frågan gällde dessutom förhållandet mellan utvecklings- och tillverkningskostnader - vilken dominerar slutpriset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

För det priset räknar jag med att det är custom-jobb utfört i Norden för hand?

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

största kostnaden för en wafer är avskrivningskostnaden för fabriken. Därför är håller man liv i gamla fabs för att då kan man ha fortsatt goda marginaler på lågt prissatta kretsar som fortfarande har ett användningsområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

För det priset räknar jag med att det är custom-jobb utfört i Norden för hand?

mesta automatiskt måste bara fylla på tennpasta och montera upp rätt komponentrullar för produkten i picknplace maskinen och splaisa ihop rullar så maskinen aldrig stannar men mesta är som sagt gjort av maskiner och transportband, men vissa moment måste göras för hand, iaf på mitt jobb.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Det enda som motverkar höga priser är sjunkande efterfrågan, så jag drar mitt strå till stacken här och skippar Intels 13:e generation. Intel har ju uppenbarligen ändå valt att göra en halvmesyr som framstår som en lätt rehash av 12:e generationen, samt att de valde att sätta en I/O-mässig stoppkloss för lagringen genom att begränsa den till PCIe 4.0, vilket snart kommer vara hänvisat till budgetsegmentet.

Det finns nog ändå inget år som kunde vara mer lämpligt för detta med tanke på att spelmarknaden mer eller mindre är död. Beslutet att skjuta upp min planerade uppgradering i höst, trots att jag sitter med 8:e generationens Intel Core, har nog inte känts lättare någon gång.

Jag ska passa på att köpa andra intressanta grejer istället, en 3D-skrivare t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det finns nog ändå inget år som kunde vara mer lämpligt för detta med tanke på att spelmarknaden mer eller mindre är död. Beslutet att skjuta upp min planerade uppgradering i höst, trots att jag sitter med 8:e generationens Intel Core, har nog inte känts lättare någon gång.

Jag ska passa på att köpa andra intressanta grejer istället, en 3D-skrivare t.ex.

Är spelmarknaden död? Jag måste ha missat den nyheten. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

jag kan offra mej å ta skulden för det, jag gjorde inget vidare bra jobb med det dock 😱 nån annan får ta skulden för nästa grej som händer 😋

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

jag kan offra mej å ta skulden för det, jag gjorde inget vidare bra jobb med det dock 😱 nån annan får ta skulden för nästa grej som händer 😋

Happ, blir inget Gran Turismo för mig ikväll då. 🤷 Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Spelmarknaden är dels i efterdyningarna av pandemin där folk "jobbat" hemifrån, och kliver nu dessutom in i en förväntad global recession. Med tanke på att flera stora spelstudios börjat göra sig av med folk för att skära ner sina kostnader så behöver vi nog i alla fall inte gå och hoppas på någon ökad release-takt den närmaste framtiden.

Att du kan spela Gran Turismo har nog väldigt lite med det att göra, när man tänker efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Spelmarknaden är dels i efterdyningarna av pandemin där folk "jobbat" hemifrån, och kliver nu dessutom in i en förväntad global recession. Med tanke på att flera stora spelstudios börjat göra sig av med folk för att skära ner sina kostnader så behöver vi nog i alla fall inte gå och hoppas på någon ökad release-takt den närmaste framtiden.

Att du kan spela Gran Turismo har nog väldigt lite med det att göra, när man tänker efter.

Inte hört något om stora spelstudios som sparkar folk (jag är inte i branschen men läser ändå en hel del nyheter om den). Detta är något som brukar ske när de är klara med ett spel och inte behöver lika stor/samma typ av personalstyrka längre.

Det är väl ändå nu när pandemirestriktioner är lättade eller helt borta som man kan förvänta sig att releasetempot trappas upp igen. Fler som lär jobba på plats istället för hemifrån så utvecklarna kan återgå till mer normala/inövade/effektiva arbetssätt.

Permalänk

Funderar på om jag ska nöja mig med nuvarande gen? Min dator behöver uppgraderas då cpu endast är 4th gen och jag behöver en skarpare gpu än 2060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torhrolfr:

Funderar på om jag ska nöja mig med nuvarande gen? Min dator behöver uppgraderas då cpu endast är 4th gen och jag behöver en skarpare gpu än 2060.

gör du rätt i 👌👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Själv känner jag mig nödgad att uppdatera då jag fortfarande sitter på en I 5 2500K och ett RX 580 Hade jag inte gått från 1080- 2K i upplösning så hade jag nog klarat mig. Tråkigt om priserna går upp igen då, har svårt att bestämma mig om jag ska köra på AMD eller Intels processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför du de vinner på det om efterfrågan är högre än vad de får ut?

En snabb titt på förra årets vinster kanske svarar på det.

2021:
"NVIDIA has reported a 62.3% YoY increase in its 2021 revenues to $26 billion. In Q4 2021, revenues were at $7.5 billion, a 52% YoY increase. Gaming, data center and professional visualization segments contributed to the overall growth in revenues"

2022:
NVIDIA (NASDAQ: NVDA) today reported record revenue for the first quarter ended May 1, 2022, of $8.29 billion, up 46% from a year ago and up 8% from the previous quarter, with record revenue in Data Center and Gaming.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Och där kom prishöjningarna. 12600K har höjts över 600kr hos alla ÅF. 12700K har höjts flera hundra osv.

Permalänk
Medlem

Iofs en äldre processor men såg idag att i9 11900 har höjts med typ 2 000:- sedan september 2021…

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations 64-bit Build 22631.5262|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2302| |1 st Kingston SFYRD4000G 4 TB, PCIe4 |2 st Kingston SFYRD2000G 2 TB, PCIe4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3200|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow|Kylare: Arctic
Liquid Freezer II 420mm