Fartkameror i tunnlar i Stockholm??

Permalänk
Medlem

@enviro (eller någon annan) kanske fundera på att tydligt markera trådar som inte varit aktiva på mer än 6 månader så det blir tydligt för alla att inte väcka upp dessa zombies och inte börja citera gamla inlägg?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

@enviro (eller någon annan) kanske fundera på att tydligt markera trådar som inte varit aktiva på mer än 6 månader så det blir tydligt för alla att inte väcka upp dessa zombies och inte börja citera gamla inlägg?

Eller auto-låsa trådar som inte haft ett inlägg på 6 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Men det finns alltså redan en särskild avdelning som håller på med bilderna från fartkamerorna och hanterar dem. Det är inte så att bilden skickas till Pelle Polissson på närmaste polisstation. Värre var det med de ursprungliga kamerorna på så sätt att polisen fick åka ut och ladda och vittja kamerorna då de inte hade digitala kameror... Kuriosa är att några av de ursprungliga gråa skåpen sitter längs järnvägen med annat innehåll och används för att automatiskt fotografera strömavtagare på järnvägsfordon i syfte att få varning för skadade sådana innan de river ned ledningen.

Lite mer om ATK-systemet kan skymtas i en rapport från 2020:
https://polisen.se/SysSiteAssets/dokument/internrevision/rapp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Citat:

OBS! Senaste inlägg var för X månader sedan. Är du säker på att ditt kommer bidra till diskussionen?

[_]Såklart! [_]Vid närmare eftertanke...

#offtopic

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Den lagstadgade högsta tillåtna hastigheten är 70. Det markeras ibland då med en röd ring som visas kring siffrorna. Visas bara en siffra, t.ex. 30 är det en rekommendation, det är då tidigare visad hastighetsskylt som gäller.

Det bör kanske påpekas att det på vissa platser finns digitala skyltar som skyltar ned den faktiskt tillåtna hastigheten (dvs med röd ring) och inte bara utfärdar en rekommendation/varning för kö/hinder. E4:an över Södertälje kanal är ett sådant exempel där det kan vara 100, men ibland är 80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

När tåden ändå vaknat, varför har man inte plockat bort reglerna om varningsskylt innan kamera än? Det är uppenbart att folk
bromsar ner inför skyltarna och gasar på efter.

Skylten är till för att varna/upplysa om kameran, att du är på väg att bli digitalt registrerade. På samma sätt som att områden som kameraövervakas måste ha en skylt som visar att det finns kameraövervakning.

Fått det förklarat av en som jobbar med ATK:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Nu när denna 2 år gamla tråd har fått liv igen kan jag passa på att fråga, är kamerorna i tunnlarna ens aktiva? Det sitter en precis när man kör ner i södra länken från väg 222 (där det är 70) men de flesta verkar passera förbi i 80-90. Borde inte folk bli rätt så fattiga om den kameran faktiskt är aktiv, eller är de inställda på att först reagera om någon kör betydligt snabbare än hastighetsbegränsningen?

Kan för övrigt tycka att det är dåligt av dem att sätta en fartkamera precis i botten av en tunnel, både för miljön och plånboken. Riktigt irriterande att behöva bromsa hela nerförsbacken ner i tunneln och sedan gasa på riktigt ordentligt i uppförsbacken upp ur tunneln.

Kan bekräfta att kameran i södra länken är aktiv ibland iallafall. Fick en bot därifrån i höstas.
Klockad på 76 på 70 vägen.

Blev förvånad när det helt plötsligt blixtrade där ungefär 8000e gången jag körde där

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Skylten är till för att varna/upplysa om kameran, att du är på väg att bli digitalt registrerade. På samma sätt som att områden som kameraövervakas måste ha en skylt som visar att det finns kameraövervakning.

Så är det; trängselskatteportalerna har samma skylt. Den betyder alltså inte i sig fartkamera, men det vanligaste är att det indikerar att det sitter en sådan i närheten. Sedan förekommer varianten att det är skyltat att det sitter en tilläggskylt som anger en sträcka framöver också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Jo, all stationär kameraövervakning måste ha någon form av upplysning i Sverige. Men jag gissar på att Polisen ändå använder hemlig stationär övervakning i vissa utredningsfall? Deras mobila fartkameror är just mobila så där behöver man inte varna på förhand.

Men det jag finner konstigt är att man inte plockar bort detta krav. Visst, man menar på att kamerorna inte är till för att ta fortkörare utan för att minska antal olyckor på utsatta partier MEN vi kan nog vara överens om att de hade fått ner hastigheterna och därmed riskerna markant utan förvarningsskyltar? Det är idag tydligt att folk bromsar när de ser skylten och gasar på efter.

Är det dock så att man inte bryr sig om att folk kör för snabbt på resterande partier så köper jag det men med tanke på att de kör med mobila fartkameror ibland så antar jag att man faktiskt vill få folk att följa skyltarna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neon:

Jo, all stationär kameraövervakning måste ha någon form av upplysning i Sverige. Men jag gissar på att Polisen ändå använder hemlig stationär övervakning i vissa utredningsfall? Deras mobila fartkameror är just mobila så där behöver man inte varna på förhand.

Men det jag finner konstigt är att man inte plockar bort detta krav. Visst, man menar på att kamerorna inte är till för att ta fortkörare utan för att minska antal olyckor på utsatta partier MEN vi kan nog vara överens om att de hade fått ner hastigheterna och därmed riskerna markant utan förvarningsskyltar? Det är idag tydligt att folk bromsar när de ser skylten och gasar på efter.

Är det dock så att man inte bryr sig om att folk kör för snabbt på resterande partier så köper jag det men med tanke på att de kör med mobila fartkameror ibland så antar jag att man faktiskt vill få folk att följa skyltarna.

De mobila kamerorna SKA upplysas om.
https://www.st.nu/2021-12-17/varfor-ingen-forvarning-om-mobil...
Anvisningsmärke E24, Automatisk trafikövervakning, ska monteras upp i anslutning till mätplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Kan vi? Resultatet visar att nuvarande system sänker hastigheten på aktuella sträckor. Kamerorna syns och därmed går det ändå för den som kör regelbundet att lära sig var de sitter. Om man vill göra något torde det i så fall vara effektivare att införa sträckmätning, så att den som kör 150 mellan kamerorna åker dit i kameran efter. De värsta förbrytarna lär dock ändå använda metoder för att inte kunna identifieras. Och fortfarande kommer noll motorcyklar att fastna.

Sedan är det ju så att en del bromsar mer än nödvändigt vid kamerorna och snarast lägger sig under skyltad hastighet, trots att man normalt sett t ex kan köra 5 km/h över i mätarfart och med rätt god säkerhet slippa blixtar. Summan av felvisning och kamerans marginal är normalt sett högre än så. I många fall lär gränsen, om kameran verkligen mäter rätt och typisk felvisning, gå uppåt 10 km/h i mätarfart. Sedan är marginalen förstås större i kameraskåpen därför att risken för fel är lite högre än för laserpistolerna.

Tillägg:
Observera dock att det finns ett principiellt problem med sträckmätning, då man rent teoretiskt kan byta förare mellan kamerorna, lite beroende på vad det är för typ av väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Syftet med kamerorna är att få ner medelhastigheten och det har man lyckats med. Det kommer att placeras ut ännu flera under en kommande period, dock är det tyvärr så att personer bromsar/gasar istället. Håller med dig om att skyltarna, men jag tror att man resonerat så att det skulle bli ännu kraftigare inbromsningar. Vilket skulle kunna resultera i allvarligare upphinnande olyckor.

Skrivet av ztenlund:

Kan vi? Resultatet visar att nuvarande system sänker hastigheten på aktuella sträckor. Kamerorna syns och därmed går det ändå för den som kör regelbundet att lära sig var de sitter. Om man vill göra något torde det i så fall vara effektivare att införa sträckmätning, så att den som kör 150 mellan kamerorna åker dit i kameran efter. De värsta förbrytarna lär dock ändå använda metoder för att inte kunna identifieras. Och fortfarande kommer noll motorcyklar att fastna.

Sedan är det ju så att en del bromsar mer än nödvändigt vid kamerorna och snarast lägger sig under skyltad hastighet, trots att man normalt sett t ex kan köra 5 km/h över i mätarfart och med rätt god säkerhet slippa blixtar. Summan av felvisning och kamerans marginal är normalt sett högre än så. I många fall lär gränsen, om kameran verkligen mäter rätt och typisk felvisning, gå uppåt 10 km/h i mätarfart. Sedan är marginalen förstås större i kameraskåpen därför att risken för fel är lite högre än för laserpistolerna.

Om man istället la ansvaret på fordonsägaren och inte bilföraren, så kan man mäta hastigheten mellan två/flera punkter. Sedan automatisera hela administrativa delen. Samma veva skulle man bli av med en hel del målvakter för böter, då obetalda böter kan skickas vidare till kronofogden för inmätning.

Många länder har kameran riktad i körriktningen och fotograferar baksidan, därmed så fångar man även motorcyklister.

Annan intressant tanke, vore om man fick göra ett teoriprov eller uppkörning när man ska förlänga sitt körkort. Undrar hur många som skulle klara det?

Kompletterande citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

De mobila kamerorna SKA upplysas om.
https://www.st.nu/2021-12-17/varfor-ingen-forvarning-om-mobil...
Anvisningsmärke E24, Automatisk trafikövervakning, ska monteras upp i anslutning till mätplats.

Aha, jag syftade till polisman med fartkamera, d.v.s kamera som inte är monterad på ställning.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

kamerorna i Norra Länken är endast igång ca 2-3minuter per dag, under rusningstid har jag hört.
Polisen har inte ens tid idag att bötfälla alla som åker dit på bild i tunneln, så därför stänger de av kamerorna resterande tid av dygnet. Jag bor precis vid tunneln och har aldrig sett den blixtra till.

Inte så det fungerar, för det första är det inte polisen som hanterar fartkameror, bara om det blir en utredning runt det. Finns en avdelning i Umeå som enbart hanterar ordningsbotar, inget som belastar myndigheten på något annat sätt.

För det andra, och för att förklarar enkelt är alla regioner uppdelade i olika kvadrater, varje kvadrat har en viss kvot med hastighetsöverträdelser, pga att vissa kvadrater(som tex södra länken) är så överbelastade så registreras bara vissa överträdelser per dygn annars hade kvoten fyllts direkt.
Så med andra ord, fartkameror är på dygnet runt och tar alla som kör mer än 6 km/h över gällande hastighetsgräns dock registreras inte alla överträdelser pga kvoterna.
Det är med andra ord slumpen som avgör om du åker fast eller inte.

En annan fråga är varför kvoterna finns, kan bero på att de som registrerar överträdelserna inte skulle hinna med om allt registreras, det kan också bero på att huvudsyftet med fartkameror är att få bilister att sänka hastigheten och INTE(som speciella personer tror) för att "staten skall tjäna pengar"!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Inte så det fungerar, för det första är det inte polisen som hanterar fartkameror, bara om det blir en utredning runt det. Finns en avdelning i Umeå som enbart hanterar ordningsbotar, inget som belastar myndigheten på något annat sätt.

För det andra, och för att förklarar enkelt är alla regioner uppdelade i olika kvadrater, varje kvadrat har en viss kvot med hastighetsöverträdelser, pga att vissa kvadrater(som tex södra länken) är så överbelastade så registreras bara vissa överträdelser per dygn annars hade kvoten fyllts direkt.
Så med andra ord, fartkameror är på dygnet runt och tar alla som kör mer än 6 km/h över gällande hastighetsgräns dock registreras inte alla överträdelser pga kvoterna.
Det är med andra ord slumpen som avgör om du åker fast eller inte.

En annan fråga är varför kvoterna finns, kan bero på att de som registrerar överträdelserna inte skulle hinna med om allt registreras, det kan också bero på att huvudsyftet med fartkameror är att få bilister att sänka hastigheten och INTE(som speciella personer tror) för att "staten skall tjäna pengar"!

Om kameran alltid är på, varför blixtrar den aldrig till? Tar den bilder utan blixt? Sen verkar d väl ändå handla om resursbrist i den myndigheten som hanterar d.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Om kameran alltid är på, varför blixtrar den aldrig till? Tar den bilder utan blixt? Sen verkar d väl ändå handla om resursbrist i den myndigheten som hanterar d.

Den tar bilder ändå, men den blixtrar bara om bilden skall skickas vidare, hurvida det går att extrahera de bilder som ej registreras har jag tyvär ingen kunskap om.

Angånde resursbristen så är jag inte helt säker på att det är svaret, det är ju mest civila som hanterar o-botsregistret så det är med andra ord inte så svårt att anställa fler på den tjänsten som skulle betalas med ökat antal o-botar.
Tror snarare att anledningen är ju endast att få ned medelhastigheten på de mest olycksdrabbade sträckorna, där tror jag inte att den statistiken skulle gå ned mer om det enbart registrerades fler överträdelser än vad som är nu gällande.
Kan dock ha fel då jag inte läst någon undersökning just detta.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Avstängd

Motorvägarna i Sverige skall vara som autobahn, fri fart. Fri fart, fri bensin och en större maskin det vore underbart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnnymann:

Den tar bilder ändå, men den blixtrar bara om bilden skall skickas vidare, hurvida det går att extrahera de bilder som ej registreras har jag tyvär ingen kunskap om.

Angånde resursbristen så är jag inte helt säker på att det är svaret, det är ju mest civila som hanterar o-botsregistret så det är med andra ord inte så svårt att anställa fler på den tjänsten som skulle betalas med ökat antal o-botar.
Tror snarare att anledningen är ju endast att få ned medelhastigheten på de mest olycksdrabbade sträckorna, där tror jag inte att den statistiken skulle gå ned mer om det enbart registrerades fler överträdelser än vad som är nu gällande.
Kan dock ha fel då jag inte läst någon undersökning just detta.

Från början när fartkamerorna kom så var de inte mycket aktiva då det krävdes att en polisman (eller någon annan) åkte ut och bytte minneskortet och det fylldes upp väldigt snabbt. Idag är förstås det inget problem, men ändå är kamerorna bara aktiva under tidpunkter då det är problem eller mycket trafik vad jag förstår. Att kamerorna skulle vara aktiva hela tiden men blixten bara aktiv under vissa tidpunkter ser jag som extremt osannolikt, men det gör ingen praktisk skillnad för det krävs blixt för att kunna identifiera personen, än mer så i en tunnel förstås. Så blixtrar det inte så är man säker, blixtrar det så får man hoppas att de inte lyckas identifiera en.

Jag kör normalt genom Lundbytunneln på vägen till jobbet, när jag åker dit vilket inte är så värst ofta på senare tid, och jag brukar lägga hakan i handen typ för att göra identifieringen svårare. Inte för att jag kör i 140 på 70-väg men har man bråttom till jobbet och tunneln är typ tom så känns ju 90-100 väldigt lugnt där, men jag har aldrig varit med om att det ens blixtrat. Men de är aktiva emellanåt, en kollega åkte dit där och hon var väldigt upprörd och fick betala, en annan kollega testade olika hastigheter med nerfällt solskydd och kom fram till att kameran tog vid ungefär 85 (på mätaren) på 70-vägen. Detta var dock rätt länge sedan med äldre kameror, idag är de utbytta till mindre synliga som sitter i taket vad jag förstår, men blixt har de ju i alla fall. Det var också när jag jobbade på Volvo så dessa personer körde när det var väldigt tung trafik, kanske 6:15 på morgonen eller så när Volvos dagskift började 6:30. Idag åker jag ytterst sällan igenom tunneln före 8:15 eller så, och då kanske kamerorna helt enkelt inte är aktiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Idag är förstås det inget problem, men ändå är kamerorna bara aktiva under tidpunkter då det är problem eller mycket trafik vad jag förstår. Att kamerorna skulle vara aktiva hela tiden men blixten bara aktiv under vissa tidpunkter ser jag som extremt osannolikt, men det gör ingen praktisk skillnad för det krävs blixt för att kunna identifiera personen, än mer så i en tunnel förstås. Så blixtrar det inte så är man säker, blixtrar det så får man hoppas att de inte lyckas identifiera en.

Jag tror att det är ett missförstånd kring att mätdelen i skåpen är aktiv hela tiden och mäter hastigheten på fordonen som passerar. Något som skapar data som det både går att använda för att avgöra vilka skåps kameror som ska aktiveras och när, och att framställa statistik.

Permalänk
Medlem

Övrig offtopic: Det känns som folk kör betydligt fortare denna sommar?! Under vintern följdes hastigheterna och kan inte minnas att folk körde så "här" fort förra sommaren.

Men nu är det många som kör 20-30km/h över på t.ex. 70 väg och lite vad de vill på motorväg.
Kan tilllägga att detta varit på "säkra" sträckor men kanske en dålig vana överlag?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Övrig offtopic: Det känns som folk kör betydligt fortare denna sommar?! Under vintern följdes hastigheterna och kan inte minnas att folk körde så "här" fort förra sommaren.

Men nu är det många som kör 20-30km/h över på t.ex. 70 väg och lite vad de vill på motorväg.
Kan tilllägga att detta varit på "säkra" sträckor men kanske en dålig vana överlag?

Att folk kör mesigare på vintern är ju ganska logiskt, så har det väl alltid vad jag vet.

Men har också märkt att folk kör fortare än vanligt (alla tycks inte vara lika duktiga som vissa här i tråden utmärker sig vara).
Har lagt märket till att det ofta är elbilar som är syndarna (iaf på landsvägar) som bränner om mig även om jag också kör smått olagligt. Någon annan som lagt märket till detta?
Kanske är det något med att de ändå ska hem och ladda så då kan de slösa så mycket el de vill.

Eller så är det bara min bias som fossilbilsägare

Visa signatur

Hög lön löser inga världsproblem, men löser många världsliga problem man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Att folk kör mesigare på vintern är ju ganska logiskt, så har det väl alltid vad jag vet.

Men har också märkt att folk kör fortare än vanligt (alla tycks inte vara lika duktiga som vissa här i tråden utmärker sig vara).
Har lagt märket till att det ofta är elbilar som är syndarna (iaf på landsvägar) som bränner om mig även om jag också kör smått olagligt. Någon annan som lagt märket till detta?
Kanske är det något med att de ändå ska hem och ladda så då kan de slösa så mycket el de vill.

Eller så är det bara min bias som fossilbilsägare

För vår del är det utan tvekan BMW och AUDI bilar som kör snabbt o beter sig. Antar att vissa bilar framkallar tung högerfot och hår på bröstet

Men nej, jag uppfattar inte att det blivit värre denna sommaren men så bor vi i Skåne. Däremot har folk med mobilen i handen exploderat det senaste året.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

För vår del är det utan tvekan BMW och AUDI bilar som kör snabbt o beter sig. Antar att vissa bilar framkallar tung högerfot och hår på bröstet

Men nej, jag uppfattar inte att det blivit värre denna sommaren men så bor vi i Skåne. Däremot har folk med mobilen i handen exploderat det senaste året.

Jo fast AUDI och BMW är ju redan givna, dessa förare har ju alltid kört som idioter. Menade på att elbilsförare verkar ha anslutit sig till denna grupp. (Dock så lägger sig fortfarande alltid elbilarna i högerfilen på motorvägen)

Fast det kanske också beror på att just Audi pch Bmw har släppt nya elbilmodeller

Nu är ju elen så dyr i skåne så det kanske inte drabbar er...

Visa signatur

Hög lön löser inga världsproblem, men löser många världsliga problem man har.

Permalänk
Medlem

Elbilsförare borde köra försiktigt, i alla fall verkar Tesla förarna göra just det. Räckvidden blir mycket längre. Det är sällan jag blir omkörd av just en Tesla, Audi och BMW däremot dom flyger fram och kryssar mellan filerna ...

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Om man istället la ansvaret på fordonsägaren och inte bilföraren, så kan man mäta hastigheten mellan två/flera punkter. Sedan automatisera hela administrativa delen. Samma veva skulle man bli av med en hel del målvakter för böter, då obetalda böter kan skickas vidare till kronofogden för inmätning.

Synd bara om någon stjäl din bil och åter för fort så får du böter alternativt körkortet indraget.

Skrivet av the squonk:

Elbilsförare borde köra försiktigt, i alla fall verkar Tesla förarna göra just det. Räckvidden blir mycket längre. Det är sällan jag blir omkörd av just en Tesla, Audi och BMW däremot dom flyger fram och kryssar mellan filerna ...

Vad är det som gör att folk verkar tro att endast elbilars räckvidd påverkas av om hastigheten ökar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tycker det alltid varit så, på motorväg tycker jag trafikrytmen är kring 20 km/h över skylten, var ute och körde kring Stockholm igår och högerfilen gick ofta i 15-20 km/h över skylt. Kan väl erkänna att jag också ligger där uppe kring 20-30 km/h för fort rätt ofta ifall vägen tillåter det.

Tycker inte att elbilarna har förändrat något där faktiskt, de blåser på som vanligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tankjunior:

Jo fast AUDI och BMW är ju redan givna, dessa förare har ju alltid kört som idioter. Menade på att elbilsförare verkar ha anslutit sig till denna grupp. (Dock så lägger sig fortfarande alltid elbilarna i högerfilen på motorvägen)

Fast det kanske också beror på att just Audi pch Bmw har släppt nya elbilmodeller

Nu är ju elen så dyr i skåne så det kanske inte drabbar er...

Skrivet av the squonk:

Vad kommer härnäst, kokainslädebilar som beskrivning. Sett lika mycket Volvo, Toyota, Honda, Mercedes gasa på långt över tillåten hastighet dessutom vårdslös körning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Hej. Körde för första gången bil i Stockholm i helgen. Åkte från Enköping till norrtälje över Sollentuna. Åkte igenom någon tunnel och blev tagen av något som liknade en lila laser? 2 gånger om jag minns rätt. Låg uppe i 120-130. Vad var det för kamera jag körde förbi? Fartkamera? Eller var det trängselskatten? Blev väldigt orolig över detta, tyckte inte att jag såg någon skylt men efter en snabb googling: https://trafiken.nu/stockholm/arkiv/2018/juni/norra-och-sodra... Så tolkar jag det som att skyltarna kan sitta långt i förväg, typ innan tunneln börjar. Ligger körkortet risigt till nu? Tog körkort i augusti och prövotiden är ju 2 år...

Det finns ett skitbra knep för att varken bli tagen av fartkameror eller polisen…

… Håll hastigheten. Har du prövotid och ligger och trycker i 130 så blir du ju tagen förr eller senare. För din egen sinnesfrid, säkerhet och för andras sälerhet: Håll hastigheten. Skyltarna är inte där för skojs skull.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:

Vad kommer härnäst kokainslädebilar som beskrivning. Sett lika mycket Volvo, Toyota, Honda, Mercedes gasa på långt över tillåten hastighet.

Jag blir omkörd av Teslor var och varannan dag, det är många som ligger och blåser i 130-140 på e4:an..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:

Vad kommer härnäst, kokainslädebilar som beskrivning.

Tack! Mycket bra beskrivning

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400