Var är gången mellan terminal 4 och 5 på Arlanda?

Permalänk
Medlem

Var är gången mellan terminal 4 och 5 på Arlanda?

Jag ska landa på Arlanda terminal 5 i veckan och måste snabbt ta mig till terminal 4 för att hinna med nästa flyg då det är tight mellan avgångarna. Det finns en ny gång byggd mellan terminalerna så att man kan gå (läs: springa) mellan dom utan att gå ut ur säkerhetsområdet, men jag har svårt att få grepp om var exakt och på vilken våning som gången är när man befinner sig i 5:an.

Är det nån som vet och kan tipsa, eller allra bäst om nån ska förbi och kan ta en bild?
Vilka är de närmsta gate:arna vid gången så att jag vet åt vilket håll jag borde gå åt i alla fall?

Permalänk
Medlem

En snabb googling hade besparat dig lite tid

https://www.swedavia.se/arlanda/hitta-pa-flygplatsen/

Permalänk
Medlem

Efter att ha kutat en gång pågrund av försenat plan så tog det mig 15min från att man fick lämna planet. Springa till inresekontrollen, genom tullen/bagage-området. Genom skycity och till terminal 4, in genom spärren och till gaten.

Jag ropade till alla framför hela tiden och fick gå före överallt tack vare snälla människor.

Jag tror man kan kapa någon minut genom att kuta istället för att jogga genom tull etc. då jag var orolig för att någon skulle stanna mig om jag sprang för snabbt på sådana områden.

Hoppas du har mer tid på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

En snabb googling hade besparat dig lite tid

https://www.swedavia.se/arlanda/hitta-pa-flygplatsen/

Jag har redan tittat på den där kartan, den säger mig inte var gången är. Om man tittar på terminal 4 så ser man i det högra benet av av terminalen att gången mot 5:an går där, men om man tittar på 5:ans karta så ser man inte var den kommer in i 5:ans terminal. "To SkyCity, Terminal 2,3 & 4" kan inte vara gången på 5:ans karta eftersom det är utanför säkerhetskontrollen.

Så nej, "en snabb googling" hjälper inte här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Efter att ha kutat en gång pågrund av försenat plan så tog det mig 15min från att man fick lämna planet. Springa till inresekontrollen, genom tullen/bagage-området. Genom skycity och till terminal 4, in genom spärren och till gaten.

Jag ropade till alla framför hela tiden och fick gå före överallt tack vare snälla människor.

Jag tror man kan kapa någon minut genom att kuta istället för att jogga genom tull etc. då jag var orolig för att någon skulle stanna mig om jag sprang för snabbt på sådana områden.

Hoppas du har mer tid på dig.

Man ska inte behöva gå ut ur terminal 5 till SkyCity för att ta sig till 4:an längre, det skulle aldrig gå med dagens kaos på flygplatsen, Man har öppnat en direkt gång mellan terminalerna enligt den här notisen, och jag undrar hur man hittar till den från terminal 5 eftersom kartorna på Swedavia inte verkar visa det för 5:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Man ska inte behöva gå ut ur terminal 5 till SkyCity för att ta sig till 4:an längre, det skulle aldrig gå med dagens kaos på flygplatsen, Man har öppnat en direkt gång mellan terminalerna enligt den här notisen, och jag undrar hur man hittar till den från terminal 5 eftersom kartorna på Swedavia inte verkar visa det för 5:an.

Det är bara att följa skyltarna till ditt gateområde. Allt är nu samma terminal airside.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Förstår inte hur det fungerar. Utan säkerhetskontroll. Hur validerar de då vem som kommer in i landet. Är inte direkt en stor säkerhetsapparat på landets mindre flygplatser.
Men de kanske outsourcar problemet till någon annan…
Eller öppnat någon ”tillfällig” sluss på alla andra inrikesflygplatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Det är bara att följa skyltarna till ditt gateområde. Allt är nu samma terminal airside.

Ja det stämmer nog, jag ringde precis till Swedavia för att kolla om nån kunde svara, den nya gången ska visst vara direkt intill gate 11 i terminal 5, och mycket riktigt så finns den inte på flygplatskartorna man kan se på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Förstår inte hur det fungerar. Utan säkerhetskontroll. Hur validerar de då vem som kommer in i landet. Är inte direkt en stor säkerhetsapparat på landets mindre flygplatser.

Du är helt ute och cyklar? Ankommer du non-schengen går du igenom passkontroll. Har du connection så går du till din gate, oavsett om det är F-pir eller gamla T4 eller något däremellan. Vill du komma landside så måste du gå igenom tullfiltret oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Om man är på samma sida av säkerhetskontrollen hela vägen så gör det väl ingen skillnad?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Du är helt ute och cyklar? Ankommer du non-schengen går du igenom passkontroll. Har du connection så går du till din gate, oavsett om det är F-pir eller gamla T4 eller något däremellan. Vill du komma landside så måste du gå igenom tullfiltret oavsett.

Ah. Jag som inte riktigt tänkte på Schengen vs Non Schengen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag har redan tittat på den där kartan, den säger mig inte var gången är. Om man tittar på terminal 4 så ser man i det högra benet av av terminalen att gången mot 5:an går där, men om man tittar på 5:ans karta så ser man inte var den kommer in i 5:ans terminal. "To SkyCity, Terminal 2,3 & 4" kan inte vara gången på 5:ans karta eftersom det är utanför säkerhetskontrollen.

Så nej, "en snabb googling" hjälper inte här.

Klickar du på Terminal 4 fliken så ser du "To SkyCity & Terminal 5" längst ner på kartan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Klickar du på Terminal 4 fliken så ser du "To SkyCity & Terminal 5" längst ner på kartan?

Ja, men du är fortfarande inte med i matchen... om man går den vägen så måste man gå ut ur säkerhetsområdet och inte via den nya gången mellan terminalerna, vilket var hela syftet med frågan i den här tråden - att undvika det. Du behöver nog läsa om tråden så att du hänger med i vad det är vi pratar om här.

Permalänk
Medlem

Jag gick i den nya gången för några veckor sedan. Precis innan utgången från terminal 5 (nedanför en rulltrappa) så tar du höger istället för rakt fram, där är den nya gången till terminal 4.

Hittade en youtubevideo där "Fredrik" går från terminal 4 till terminal 5 via gången.

https://www.youtube.com/watch?v=AOq2ivV4FBg

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeneBent:

Jag gick i den nya gången för några veckor sedan. Precis innan utgången från terminal 5 (nedanför en rulltrappa) så tar du höger istället för rakt fram, där är den nya gången till terminal 4.

Hittade en youtubevideo där "Fredrik" går från terminal 4 till terminal 5 via gången.

https://www.youtube.com/watch?v=AOq2ivV4FBg

Jaha, det är precis vid toaletterna som är vid trappan ner, det där vet jag ju vart det är. Fan vad klass att det till och med gick att hitta en video