chipset problem med strix 660-g, trasigt?
Hej. Hjälper syrras unge att sätta ihop datorn.. och har kört fast.
innan jag skickar tillbaka det till affären så måste jag försöka installera chipset driverserna, för b660.. Men det var inte så enkelt?
fört o främst hittar jag inte ens några drivrutiner på intels sida? (för 660/12thgen)
bakgrund problemet
asussetup.exe, 3dje parts installation för var och en av alla viktiga drivrutiner.. LAN,VGA ,CHIPSET, etc fungerar nämligen inte. Inget händer när jag startar installationen (som admin).
Vad kan vara felet?
Vad bör jag testa?
Jag har lyckats hittat motsvarande intel drivrutiner, och på så sätt har vi lyckats kommit online med wifi, och bt funkar också...
dvs setup.exe fungerar asussetup.exe fungerar inte.
Problemet.. ex. LAN-kortet hittas inte av win10. eftersom jag inte hittar intel setup för lan eller för 660 chipset fördendelen.
Enhetshanteraren flaggar också för en pci enhet som inte är installerad...
Jag misstänker att det är pci-styrenheten som skaver.. och när den installeras hoppar allt igång?.. men vart fan hittar jag drivrutinerna, de som tankas från asus sida startar inte någon installation, varken i säkertläge eller utan.
system: rog strix b660-g +12400f +16gb ddr5
gjort: biosupdate, win update, kört assussetup och assus install cd x100 i olike konstellationer av val, bla felsäkert/utan drivrutin sign-.- osv..
är det typ till att dra en sista fräsh win install & hoppas och sen ev. kontakta butiken jag köpte hos?