Besiktning - När blev det så dyrt?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vilka andra länder har besiktning på bilar, kan inte finnas speciellt många - eller?

Globalt ganska få, tittar vi på rika länder i väst så ganska många https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_inspection och den listan verkar inte vara komplett för Singapore har besiktning som oss.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av griid:

Vilka andra länder har besiktning på bilar, kan inte finnas speciellt många - eller?

De flesta länder som inte är u-länder har nån typ av system för att kontrollera skicket på fordon även om det inte är som vår besiktning så kan det vara verkstäder som ska göra det eller så har man regler som gör det mer komplicerat när fordonen blir äldre om de fortfarande ska användas som annat än "hobbyfordon"

Periodic checks
EU law ensures that most vehicles and trailers are inspected at regular intervals. It provides a basis for checking that vehicles throughout the EU are in a roadworthy condition and meet the same safety standards as when they were first registered.

https://road-safety.transport.ec.europa.eu/eu-road-safety-pol...

Skrivet av pv2b:

Problemet är ju vad man definierar som "obligatoriskt". Varför är bilbesiktning obligatoriskt, och inte livsmedel?

Bilbesiktning är inte det minsta obligatoriskt, du kan välja att inte köra bil, t.ex. Du kan inte välja att inte äta mat. Men det är ju få som propagerar för att livsmedelsindustrin inte ska kunna få vara vinstdrivande?

Man kan ju även bara använda nya bilar så behöver de inte besiktas utöver det tillverkaren gör för det brukar ju alltid vara ett antal år innan första besiktning ska ske oavsett vilket land man är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av sinclairhacker:

Nu kan man ju ha långa diskussioner om Bilprovningen förut och hur dess uppbyggnad var, och dess "förluster" (ej vinstdrivande verksamhet).

Men jag tyckte Bilprovningen förr optimerade för kvalite och att det skulle gå effektivt. Mest förvånad att man inte bara byggde ut det koncept man hade med i storstäder osv där man hade brist på tider, lokalerna är ju gjorda för att kunna breddas med fler linor, och kunna göras klart mer effektivt än en verkstad kan.

(Ja, jag var med när man började prova att ha bilprovning i vanliga verkstadslokaler, var mycket mer ineffektivt o sämre flöde)

Dessutom hela tiden optimera verksamheten, Bilprovning var tidigt ute att försöka få tidsbokning o besök o ta så lite resurser i anspråk som man kunde på den tiden, man utnyttjade verkligen datorutvecklingen redan på 80 o 90 talet vad mitt minne minns.

Jag kanske hade tur, men träffade ofta besiktningspersonal förr som var mycket intressede av sitt arbete, så man kunde fråga o få råd om vad man skulle ha koll på osv, var mycket bra för att kunna ha en motvikt mot bilverkstäder, så man kunde ha en mer opartisk åsikt.

De bilprovningar jag åkt igenom senaste åren, har varit så avslagna o ointresserade som det kan bli, så senaste åren har jag lyssnat på vänner efter bilprovning som tar sitt arbete mer på allvar.

Skämtsamt:

Förut fick "man" leta upp bilprovningar som lättast släppte igenom ens bil

Numera får "man" leta upp bilprovningar som åtminstone bryr sig om sitt arbete

Som sagt är jag för ung för att ha jättemycket erfarenhet hur det var "förr". Det var ju när man följde med farsan i hans passat från -91 som gått 35k+ mil och det blev alltid minst en tvåa 😁.

Däremot känner jag inte igen mig i din beskrivning av dagens besiktning. Det är säkert stora regionala skillnader (vilket det inte ska vara såklart).

Skrivet av Sarato:

Fast sedan så var inte det något som man räknade med skulle vara vinstdrivande heller. Precis som att man inte räknar med att sjukvården ska gå i vinst då det är en samhällstjänst.

Lite haltande att jämföra bilbesiktning med sjukvård. Bilism borde "bära" sina egna kostnader. Placerar bilism någonstans imellan tobak / alkohol och sjukvård.

Kostnaden för besiktning idag är runt 40-50:-/månad. Alltså jämförbart med 2 liter drivmedel per månad. Tycker absolut det är en rimlig kostnad.

Skrivet av Petterk:

Svensk bilprovning har inte haft några stora underskott under monopoltiden när staten och försäkringsbolagen ägde de. Tänk på att bolag kan göra förlust genom nerskrivningar.

Så kan det vara, men det verkar inte vara endast nedskrivningar utan även för låga priser i perioder.

https://www.svd.se/a/4152a7dc-df5c-32bf-9700-986ca71fa3d0/bil...

Om man ska klaga på något, så är det priset för att besikta ett släp.

De kollar knappt något och det är dyrare än en bil 😁.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vad jag vet är det krav i varje land inom EU att ha kräva att ägare av fordon besiktigar det.

Jobbar inte som jurist och har inte stenkoll på det området, snabbgooglade men kräver tid o hitta djuplodande svar.
(Däremot hittar man snabbt svar hur det är o besiktiga sin svenskregistrerade bil utomlands)

De länder jag besökt som turist i Europa har i alla fall haft bilbesiktning i någon form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Så kan det vara, men det verkar inte vara endast nedskrivningar utan även för låga priser i perioder.

https://www.svd.se/a/4152a7dc-df5c-32bf-9700-986ca71fa3d0/bil...

Om man ska klaga på något, så är det priset för att besikta ett släp.

De kollar knappt något och det är dyrare än en bil 😁.

Om de fortsätter betala ut till aktieägarna inte inte behöver något tillskott från de så får de inget tillskott från staten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

20 minuter med 1-3 kvalificerade gubbar/gummor i en dedikerad stor lokal med massor av specialutrustning.
Inte ett dugg förvånande att man betalar >500:-
Ett vanligt verkstadsbesök är vad? 1000:- varje påbörjad timme?

Det mest märkliga är väl att legitimerade verkstäder inte får besiktiga samtidigt som service.

Tycker du en ficklampa, hammare o en billyft är specialutrustning? XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Problemet är ju vad man definierar som "obligatoriskt". Varför är bilbesiktning obligatoriskt, och inte livsmedel?

Bilbesiktning är inte det minsta obligatoriskt, du kan välja att inte köra bil, t.ex. Du kan inte välja att inte äta mat. Men det är ju få som propagerar för att livsmedelsindustrin inte ska kunna få vara vinstdrivande?

T.ex utan fungerade bromsar så är utför man en fara inte bara för egen person utan även för andra. Sedan finns det förstås uttsläppskrav o massa annat med..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Om de fortsätter betala ut till aktieägarna inte inte behöver något tillskott från de så får de inget tillskott från staten.

Om du läser artikeln.

Citat:

Svensk Bilprovning har i många år gått med förlust. I juni 2002 fick Bilprovningen tillstånd att höja priset på besiktningar med 30 procent, samtidigt som man jobbat hårt med att effektivisera verksamheten.

Det var inte förens de höjde priset med 30% de gick med vinst och kunde ha aktieutdelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Fast sedan så var inte det något som man räknade med skulle vara vinstdrivande heller. Precis som att man inte räknar med att sjukvården ska gå i vinst då det är en samhällstjänst.

Lite fel att jämföra det med sjukvård anser jag, det är en samhällsviktig funktion som alla behöver.
Att äga en bil är lyx, då ska inte skattebetalarna bära förluster för andras lyx.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaleid:

T.ex utan fungerade bromsar så är utför man en fara inte bara för egen person utan även för andra. Sedan finns det förstås uttsläppskrav o massa annat med..

Jag tror du missade poängen med mitt inlägg. Jag har aldrig sagt att bilbesiktning inte är eller bör vara obligatoriskt om man har bil. Bara att man kan välja bort den genom att inte ha bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Lite fel att jämföra det med sjukvård anser jag, det är en samhällsviktig funktion som alla behöver.
Att äga en bil är lyx, då ska inte skattebetalarna bära förluster för andras lyx.

Bilsäkerhet är förvisso något som kostar skattebetalare mängder med pengar om det förstör vägar eller liv. Därför ser jag det som något som borde ligga i samhällets intresse eftersom bilen är ett så viktigt verktyg för många arbetare och företagare, särskilt utanför storstäderna.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Om du läser artikeln.

Det var inte förens de höjde priset med 30% de gick med vinst och kunde ha aktieutdelning.

Och därefter hade de år med förlust på böckerna men plus på kontot och aktieutdelning.

Permalänk
Medlem

Lite haltande att jämföra bilbesiktning med sjukvård. Bilism borde "bära" sina egna kostnader. Placerar bilism någonstans imellan tobak / alkohol och sjukvård.

Hmm jag håller med i sak men sen funderar jag på alla de gånger jag kört min sambo till förlossningen eller barnen till vårdcentralen eller skolan. Utan bil hade det inte gått.

Eller hur, en pelarlyft på biltema går på 25 lax eller något. Men märkeslift kanske 100-200k, ändå inga störra kostnader. Sen något slags ventialtionssystem för att få ut avgaserna, kanske några hundra till. Men det är inget större.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Bilsäkerhet är förvisso något som kostar skattebetalare mängder med pengar om det förstör vägar eller liv. Därför ser jag det som något som borde ligga i samhällets intresse eftersom bilen är ett så viktigt verktyg för många arbetare och företagare, särskilt utanför storstäderna.

Bilsäkerheten är väldig viktig och besiktning har en viktig roll för samhället för att upprätthålla säkerheten i trafiken.
Men samtidigt ska man kunna bära sina egna utgifter för att äga en bil. Samhället ska inte behöva hjälpa till att täcka förluster för att bilägarna ska kunna besiktiga sina bilar till ett lägre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

En del i den här tråden (du är inte den första med inläggstypen) verkar ha minst sagt välutrustade garage eftersom de tydligen har inte bara höglyftande saxlyft, med tillbehör för att kontrollera glapp/slitage i chassi/hjulupphängningar, utan även t ex fast installerad bromsprovare och avgasmätare. Personligen skulle jag gissa att detta är skitsnack och att folk inte ens har optiken för att kontrollera ljusbilden, utan i förekommande fall tittar på garageporten, vrider lite och hoppas på det bästa. Detta oavsett hur avancerad eller inte man tycker utrustningen som behövs för en besiktningsstation är. Även om det enbart skulle vara "ficklampa, hammare o en billyft" i en lokal som var gratis så skulle personalkostnaden fortfarande kvarstå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Bilsäkerheten är väldig viktig och besiktning har en viktig roll för samhället för att upprätthålla säkerheten i trafiken.
Men samtidigt ska man kunna bära sina egna utgifter för att äga en bil. Samhället ska inte behöva hjälpa till att täcka förluster för att bilägarna ska kunna besiktiga sina bilar till ett lägre pris.

Självklart kan du göras det billigare när det så gjordes billigare förr utan tillskott från skattebetalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hmm jag håller med i sak men sen funderar jag på alla de gånger jag kört min sambo till förlossningen eller barnen till vårdcentralen eller skolan. Utan bil hade det inte gått.

Ingen har heller sagt att vi ska ta bort bilar? Om bilen är ett viktig verktyg för dig så har du tagit i aspekt för alla omkostnader som det medför att äga en bil. Även när priserna går upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du menar att det är dyrare nu när man faktiskt kan få tag i en besiktningstid. Bilprovningen var så överbelagd att de inte klarade av att ha sin drop-in öppen på grund av situationen som uppstod. Men visst, gillar man DDR-modellen med planekonomisk kö så kan man förstås förespråka den varianten.

Lätt att drömma om gamla tider också. Det mesta har blivit dyrare de senaste åren.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Kan garantera dig att detta inte är "i Sverige" endast. Detta är ett symptom av den fria marknaden.

Verkligheten är att ett företag hellre höjer sina pris tillsammans med konkurrenterna än att sänka sina priser för att få mer kunder, då högre pris ändå innebär högre vinstmarginal i slutändan för de inblandade företagen. Något som vissa ekonomer har väldigt svårt att smälta.

De kanske alla ökar för att kostnaderna ökar?

Om vinstmarginalen är dålig kan de ju inte sänka hur som helst.

Jag vet inte marginalerna för just besiktning men kan inte tänka mig att de är speciellt höga. Där jag jobbar är det bara 5-6% marginaler för vinst. Och för de små procenten vill kunderna att priserna sänks, vi arbetare att lönerna höjs, VDn att pengarna investeras i nya grejer till bolaget och styrelsen att de får aktieutdelning. Det säger sig självt att de inte kan sänka priserna, höja lönerna och ha pengar till investera osv.

Den fria marknaden är fortfarande bästa alternativet. Visst man kan ha gratis bilprovning om man så vill via staten men då betalar man via skatt istället. Någonstans måste pengarna komma ifrån.

Ofta beror problemet snarare på att marknaden inte är fri. Bara för man privatiserat är inte nödvändigtvis en marknad fri. Det kan finnas regleringar och annat som gör att bara några få stora bolag har råd att börja erbjuda tjänsten. Skulle varenda mekaniker i Sverige få godkänna bilar hemma på gården skulle priserna sjunka som en Sten av all konkurrens. Men det skulle självklart leda till andra problem som dåliga bilar godkännes.

Det är alltid en balansgång. Ju mer fri marknad desto bättre priser men desto mer bluff och båg. Ju mer regleringar desto mindre bluff och båg men ju högre priser för några få stora företag tar över marknaden.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du menar att det är dyrare nu när man faktiskt kan få tag i en besiktningstid. Bilprovningen var så överbelagd att de inte klarade av att ha sin drop-in öppen på grund av situationen som uppstod. Men visst, gillar man DDR-modellen med planekonomisk kö så kan man förstås förespråka den varianten. Det går givetvis att tycka att detta skulle vara en statlig uppgift, men såsom den faktiskt sköttes på senare år var det undermåligt. Besiktningsverket, var god dröj...

(Sedan var AB Svensk Bilprovning en märklig bastard som ägdes av försäkrings- och motorbranschen ihop med staten, även om staten hade en liten majoritet.)

Hade aldrig några problem att boka besiktning tidigare eftersom man fick en kallelse. Funkade hur bra som helst. Men vissa gillar man kapitalistmodellen där maximering av vinst framför kundkapacitet så kvarstår problemen med Drop-in som inte är annat än tomma ord. Tog mig två (2) veckor innan jag faktisk kunde hitta en drop-in tid som faktis var en drop-in tid och inte bara tomma ord. Detta var före semestern. Hitta en på andra sidan stan'.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Hade aldrig några problem att boka besiktning tidigare eftersom man fick en kallelse. Funkade hur bra som helst. Men vissa gillar man kapitalistmodellen där maximering av vinst framför kundkapacitet så kvarstår problemen med Drop-in som inte är annat än tomma ord. Tog mig två (2) veckor innan jag faktisk kunde hitta en drop-in tid som faktis var en drop-in tid och inte bara tomma ord. Detta var före semestern. Hitta en på andra sidan stan'.

Du hittade alltså många drop-in-tider när Bilprovningen avskaffat detta på grund av sin underkapacitet? För det blev ju enorma köer på grund av att det inte gick att boka vanliga tider... Förbokade tider, där det alltså inte är du som bestämmer när du har tid att besikta eller när du fått kända fel lagade, infördes av samma skäl. Det är samma beteende som monopolsotaren som bara bestämmer att man har tid att vara hemma halva dagen, helt utan att fråga.

F.ö. besiktade jag en bil för någon vecka sedan, vilket bokades mitt i semesterperioden med några dagars varsel. Varför man ska sitta och vänta på eventuellt tomma tider när det faktiskt går att boka förstår jag inte riktigt. Hela behovet av drive-in styrdes främst av att det var hopplöst att få tag i tider. Sedan är det klart att man kan åka förbi och fråga om man har tid över.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Eller hur, en pelarlyft på biltema går på 25 lax eller något. Men märkeslift kanske 100-200k, ändå inga störra kostnader. Sen något slags ventialtionssystem för att få ut avgaserna, kanske några hundra till. Men det är inget större.

Jo, visst är det så. Men samtidigt vad ska gränsen gå för när det blir "för dyrt" att äga bil? Vid förlossning skulle det gå boka taxi eller ambulans, cykla alt flytta närmare dagis.

Ska det vara en allmän rättighet aka gratis, 2k/månad, 5k/månad? Väldigt svårt att sätta en gräns tycker jag. Besiktning är också en väldigt liten kostnad av totalen när man äger bil, 40-50:-/månad. Alltså två liter bränsle. Är det verkligen ett överpris, eller är det snarare så att det var "för billigt" innan?

Det är ofta man hör att bränslet är för dyrt för de som bor på landet etc, men samtidigt har de valt att bosätta sig där och att behöva använda bilen oftare än i stan borde vara inräknat i kalkylen. Finns en anledning att tex bostäder är billigare på landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ljusinställning, avgasprovare ,rullbromsprovare är lite mer än en ficklampa.

Permalänk
Medlem

Jo, visst är det så. Men samtidigt vad ska gränsen gå för när det blir "för dyrt" att äga bil? Vid förlossning skulle det gå boka taxi eller ambulans, cykla alt flytta närmare dagis.

Ska det vara en allmän rättighet aka gratis, 2k/månad, 5k/månad? Väldigt svårt att sätta en gräns tycker jag. Besiktning är också en väldigt liten kostnad av totalen när man äger bil, 40-50:-/månad. Alltså två liter bränsle. Är det verkligen ett överpris, eller är det snarare så att det var "för billigt" innan?

Det är ofta man hör att bränslet är för dyrt för de som bor på landet etc, men samtidigt har de valt att bosätta sig där och att behöva använda bilen oftare än i stan borde vara inräknat i kalkylen. Finns en anledning att tex bostäder är billigare på landet.

Även i närheten av huvudstaden går det inte att boka taxi nattetid, finns många mindre kommuner med stor yta där taxiförarna inte vill jobba gratis dygnet runt. Du kan säkert få in en bil från en grannkommun om du vill betala 3000 kr för att ta dig till sjukhuset på två-tre timmar. Allmänna transporter och taxi kan du verkligen inte räkna med någonstans i landet.

AB Svensk Bilprovning delade ut pengar till aktieägarna före och medan privatiseringen diskuterades. Om de har pengar att dela ut så kan det knappast vara för billigt.

Permalänk
Medlem

Till en viss del beror prishöjningar på orter där det finns för många stationer.
Med för få tider bokade tvingas de kompensera med ökade priser.

Innan privatiseringen var Sverige bland de billigaste länderna på besiktning.
Finland var typ 3ggr dyrare.
Minns att innan privatiseringen kunde det vara 2-3 månader för en ledig tid.
Nu för tiden är de väldigt trevliga på Svensk bilprovning och bjuder på kaffe.
Förr var de inte direkt trevliga om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Till en viss del beror prishöjningar på orter där det finns för många stationer.

Där jag betalade 699 kr sist finns det bara en station i kommunen.

Permalänk
Medlem

Att besiktningen blev dyrare efter avregleringen är nog inte bara av ondo.
Innan avregleringen var besiktningen i princip öppen under arbetstid. Människor fick ta ledigt från jobbet för att åka och besiktiga bilen. Det är en dold kostnad. Visst fanns det någon dag i veckan med längre öppettider och så, men i grund och botten gällde vanlig arbetstid.

Nu är det dyrare men det är betydligt kortare tid till att boka en besiktningstid och vill man åka in under arbetstid så kan man också göra det, dessa tider brukar vara billigare. Det är dyrare att boka tider utanför arbetstid.

Totalt sett är det nog ändå rätt bra. Fundera på vad det exempelvis kostade förr att ta ledigt från jobbet för att besiktiga bilen, det är också timmar som du betalar för.
Det är garanterat ett par hundralappar extra som du inte såg på kvittot men fick betala indirekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du hittade alltså många drop-in-tider när Bilprovningen avskaffat detta på grund av sin underkapacitet? För det blev ju enorma köer på grund av att det inte gick att boka vanliga tider... Förbokade tider, där det alltså inte är du som bestämmer när du har tid att besikta eller när du fått kända fel lagade, infördes av samma skäl. Det är samma beteende som monopolsotaren som bara bestämmer att man har tid att vara hemma halva dagen, helt utan att fråga.

F.ö. besiktade jag en bil för någon vecka sedan, vilket bokades mitt i semesterperioden med några dagars varsel. Varför man ska sitta och vänta på eventuellt tomma tider när det faktiskt går att boka förstår jag inte riktigt. Hela behovet av drive-in styrdes främst av att det var hopplöst att få tag i tider. Sedan är det klart att man kan åka förbi och fråga om man har tid över.

Bilprovningen har kvar drop-in på vissa stationer men jag syftade inte på bilprovningen specifikt utan mer generellt. Decra, Besiktiga m.fl. annonserade också att de har drop-in men i realiteten så var den stängd för det mesta. Verkstäder som lagar tvåor kan också släcka dessa.

Drop-in används såklart så man slipper "Förbokade tider, där det alltså inte är du som bestämmer när du har tid att besikta" och i mitt fall med entusiastbil där man aldrig vet om man hunnit skruva ihop bilen tillräckligt för att kunna ta sig till besiktningen en specifik dag så är drop-in enklare.... i teorin.

Min poäng är att det har inte blivit bättre - trots lovorden. Inte i STHLM med omnejd i alla fall.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SUMITOMO:

Jag har väl besiktigat 70-80 ggr minst hos vanliga bilprovningen, med start i början av 1980-talet. En enda gång kan jag minnas otrevlig personal. Alla andra har varit trevliga, hjälpsamma och tipsat om olika saker för att slippa framtida problem. Nu bott 24 år på samma ställe. Samtliga besök har utförts av vänliga och hjälpsamma personer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Betalade 370kr för 2 år sedan. Nu tar opus priser från 700kr! Besiktade för 500 på carspect idag och 650kr för 2 månader sedan på en annan bil. Förjävligt, en jäkla hög timpenning.

Ang trevligt personal… ja så länge man inte kommer dit med en hög skrot är dom schysst, entusiastbilar i fint skick blir som glada över. Men gamla sänkta bilar, nej då blir det en helt annan ton. Slarvigaste besiktningen jag varit med om var med en sänkt jetta 1984. Dom kollade knappt på bilen för dom var så less, och så risig var den faktiskt inte heller

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?