Besiktning - När blev det så dyrt?.

Permalänk
Medlem

Besiktning - När blev det så dyrt?.

Satt och kollade besiktning för min bil, helt plötsligt är priserna på Opus nästan dubbelt så höga kontra förra året... Och i princip varenda annan besiktningsfirma/station har ökat priset med minst 100 - 300kr, om du inte fått ett "erbjudande" kör dem med lockpriser eller vad fan är det frågan om?.

Lite smått irriterad över detta fasoner, med tanke på hur fort en årlig kontroll besiktning går. Någon annan som känner igen detta måhända?.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Rekordmedlem

Det blev dyrare direkt när man tillät privata företag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tror jag hade börjat övningsköra precis när det blev privatiserat, var det -10 tro?, finns både fördelar och nackdelar med privatisering.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Senaste 2-3 åren har det då gått upp en 150-200kr enligt mig iallafall..men däremot slinker skavanker lättare igenom😏

Permalänk
Medlem

3 år sen jag besiktade en bil sist, tror jag betalade 429 så verkar ha dragit iväg senaste åren.

[Edit]Kollade pickupen, det är visst dyrare med lätt lastbil. Saaben fanns priser från 449 så ungefär samma som det varit länge?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du menar att det är dyrare nu när man faktiskt kan få tag i en besiktningstid. Bilprovningen var så överbelagd att de inte klarade av att ha sin drop-in öppen på grund av situationen som uppstod. Men visst, gillar man DDR-modellen med planekonomisk kö så kan man förstås förespråka den varianten. Det går givetvis att tycka att detta skulle vara en statlig uppgift, men såsom den faktiskt sköttes på senare år var det undermåligt. Besiktningsverket, var god dröj...

(Sedan var AB Svensk Bilprovning en märklig bastard som ägdes av försäkrings- och motorbranschen ihop med staten, även om staten hade en liten majoritet.)

ordbyten pga upprepning
Permalänk
Medlem

det trista med privatisering i sverige är att konkurrens aldrig verkar uppstå. Utan mer "samprissättning", ingen som någonsin sänker sitt pris när någon höjer , utan alla höjer typ exakt lika mycket.

Samma inom livsmedelshandeln, 0 konkurrens

Permalänk
Medlem

Efter avregleringen.

Permalänk
Hedersmedlem

Innan avregleringen 300 kr där jag bor. Nu i bästa fall 600 kr, ibland mer beroende på tid på dagen.

Aldrig varit problem att boka tid varken då eller nu. Finns bara gamla Bilprovningen där jag bor, men jag vet att storstadsborna brukar jubla över hur lätt det blev att boka tider.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Satt och kollade besiktning för min bil, helt plötsligt är priserna på Opus nästan dubbelt så höga kontra förra året... Och i princip varenda annan besiktningsfirma/station har ökat priset med minst 100 - 300kr, om du inte fått ett "erbjudande" kör dem med lockpriser eller vad fan är det frågan om?.

Lite smått irriterad över detta fasoner, med tanke på hur fort en årlig kontroll besiktning går. Någon annan som känner igen detta måhända?.

Jobbade på Bilprovningen som telefonagent (bokade in tider, specifikt för de "svårare" fallen) en tid innan, under, och efter privatiseringen 2010.

Kostnaderna gick upp ganska direkt efteråt. Det värsta var dock hur snabbt prioriteringen ändrades; Från att mätas på kvalitet (hur många felbokningar man gör, klagomål, etc etc) till att mätas på kvantitet (hur många samtal man tar i snitt, hur långt samtalstid man har etc etc) i princip över natten.

Men men, anektodisk bevis spelar ingen roll:

"Det har gått elva år sedan monopolet på fordonsbesiktning avskaffades 2010. Innan beslutet pratades det som att den ökade konkurrensen från fler aktörer skulle leda till lägre priser."

Så har det inte blivit. Istället har genomsnittspriset på en besiktning stigit med 56 procent sedan mellan 2010 och 2019, visar statistik från Riksrevisionen."

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2021...

Bör vara relativt tydligt för alla att privatisering inte ger lägre priser i alla lägen. Eller bättre kvalitet. Men vissa människor lär sig aldrig och kommer alltid se privatisering = lägre pris och högre kvalitet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Sen gick väl alltid bilprovningen med förlust innan avregleringen? Så ska det inte heller vara, mer rättvist att summan faktiskt betalas av oss fordonsägare än att alla ska vara med och pynta (tänker på att täcka förlusterna innan avregleringen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

det trista med privatisering i sverige är att konkurrens aldrig verkar uppstå. Utan mer "samprissättning", ingen som någonsin sänker sitt pris när någon höjer , utan alla höjer typ exakt lika mycket.

Samma inom livsmedelshandeln, 0 konkurrens

Kan garantera dig att detta inte är "i Sverige" endast. Detta är ett symptom av den fria marknaden.

Verkligheten är att ett företag hellre höjer sina pris tillsammans med konkurrenterna än att sänka sina priser för att få mer kunder, då högre pris ändå innebär högre vinstmarginal i slutändan för de inblandade företagen. Något som vissa ekonomer har väldigt svårt att smälta.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Kan garantera dig att detta inte är "i Sverige" endast. Detta är ett symptom av den fria marknaden.

Verkligheten är att ett företag hellre höjer sina pris tillsammans med konkurrenterna än att sänka sina priser för att få mer kunder, då högre pris ändå innebär högre vinstmarginal i slutändan för de inblandade företagen. Något som vissa ekonomer har väldigt svårt att smälta.

Sanningen är att besiktning är ett krav och således inte en fri marknad.

Hade det varit en produkt eller tjänst som inte är obligatorisk så hade folk kunnat välja att inte bruka tjänsten.

Nu är man tvingad till att besikta var 15onde månad (eller börja cykla). Däri ligger problemet.

Permalänk
Medlem

https://www.svd.se/a/53319e5d-9cb2-36a2-8da7-80c021a14e04/for...

Här är en artikel innan avregleringen och det var ganska stora förluster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Sanningen är att besiktning är ett krav och således inte en fri marknad.

Hade det varit en produkt eller tjänst som inte är obligatorisk så hade folk kunnat välja att inte bruka tjänsten.

Nu är man tvingad till att besikta var 15onde månad (eller börja cykla). Däri ligger problemet.

Eh, nä. Stämmer inte alls. Problemet finns på alla marknader, inte bara de som är påtvingade. Vi har massor med fina exempel inom till exempel just teknik.

Däremot håller jag med om att produkter/tjänster som är obligatoriska ej bör vara vinstdrivande, såsom sjukvård, äldrevård, skola, och såklart besiktning. Beroendeställningen som man sitter i som privatperson bör inte kunna utnyttjas av privatföretag. Produkter/tjänster som är integrala delar av vår sociala struktur bör fokusera på kvalitet och inte vinstmarginaler.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Innan avregleringen 300 kr där jag bor. Nu i bästa fall 600 kr, ibland mer beroende på tid på dagen.

Aldrig varit problem att boka tid varken då eller nu. Finns bara gamla Bilprovningen där jag bor, men jag vet att storstadsborna brukar jubla över hur lätt det blev att boka tider.

Och jag minns när Magnum-glass (då dessutom större) kostade 12 kr... 300 och 600 kr är två ej jämförbara priser. Om jag ska gissa så hade priset för oförändrad ordning med någon slags rimlig standard behövt vara åtminstone 450-500 kr givet vad det är för typ av kostnader som är underliggande. Det hjälper inte så mycket att veta hur mycket KPI ökat när AKI ökat med typ det dubbla på samma tid och detta förefaller utgöra ungefär halva kostnadsbasen i besiktningsverksamheten. Lokalkostnader är inte riktigt heller något som uppvisat en sjunkande trend och man kan inte gärna heller tränga ihop lyftarna vidare värst mycket som man kan göra med folk i kontorslandskap.

Enbart KPI ger ett pris på ca 360 kr, men jag vill nog mena att 300 kr var för billigt givet den kroniskt bristfälliga kapaciteten. Drive-in, när det fanns, var också dyrare än förbokad besiktning, kanske bör noteras. Utgår man från ett pris på 350 kr så hamnar man på ca 420 kr enbart KPI-justerat och jag skulle tro att man rätt snart hade behövt justera upp de 300 kronorna helt oavsett, om man inte omreglerat till en marknad med flera aktörer.

Permalänk
Medlem

Samma dag som man lät privata företag sköta det så ökade priserna med 30%. Nu är vi uppe kring 150% högre pris fast inflation osv inte är på samma nivåer.

Dubbelt så högt pris, sämre utbud med tider och platser.

Helt jävla katastrof.

Skrivet av vaegen:

Senaste 2-3 åren har det då gått upp en 150-200kr enligt mig iallafall..men däremot slinker skavanker lättare igenom😏

Personligen känns det som att de är mer nitiska nu eftersom de vill tjäna mer pengar på ombesiktningar. Dock finns det fler som tar emot mutor nu och låter vad som helst gå igenom (om man bor nära storstad).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag har betalt 399:- de senaste åren och det gäller även de flesta i min familj.

Vi hjälps åt för det finns alltid någon som är ledig och tar de tider som inte är så populära, oftast runt kl 10-11 på förmiddagen.

Permalänk
Medlem

Betalade 699 kr sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Eh, nä. Stämmer inte alls. Problemet finns på alla marknader, inte bara de som är påtvingade. Vi har massor med fina exempel inom till exempel just teknik.

Däremot håller jag med om att produkter/tjänster som är obligatoriska ej bör vara vinstdrivande, såsom sjukvård, äldrevård, skola, och såklart besiktning. Beroendeställningen som man sitter i som privatperson bör inte kunna utnyttjas av privatföretag. Produkter/tjänster som är integrala delar av vår sociala struktur bör fokusera på kvalitet och inte vinstmarginaler.

Vilka exempel?

Permalänk
Medlem

På tal om marknaden så tycker jag det snarare blir konstigt att besiktningsstationers ägare inte får äga verkstäder och sånt.

Kan förstå den korporativistiska tanken när försäkringsbolagen ägde hälften. Nu känns det mest som man vill skapa en artificiell marknad. Kan väl förvisso förstå att de inte vill ha det som i Storbritannien o.s.v. De gör sitt jobb, men det har blivit dyrare att äga bil på flera sätt.

Permalänk
Medlem

20 minuter med 1-3 kvalificerade gubbar/gummor i en dedikerad stor lokal med massor av specialutrustning.
Inte ett dugg förvånande att man betalar >500:-
Ett vanligt verkstadsbesök är vad? 1000:- varje påbörjad timme?

Det mest märkliga är väl att legitimerade verkstäder inte får besiktiga samtidigt som service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

20 minuter med 1-3 kvalificerade gubbar/gummor i en dedikerad stor lokal med massor av specialutrustning.

Det mest märkliga är väl att legitimerade verkstäder inte får besiktiga samtidigt som service.

Har aldrig betalat över 500kr/h på en verkstad och verkligen inte några 1000kr för en påbörjad timme.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vad är det för besiktning du besöker? Tycker jag besöker några varje år och det är vanligtvis en person i 10-15 minuter med ungefär samma utrustning jag har hemma i garaget.
Betydligt bättre vinst än en bilverkstad om de inte betalar någon hutlös licens för att få utföra en besiktning.

För 600kr kan jag på en verkstad få en damask utbytt. Hos en besiktningsstation kan jag få en utpekad med ficklampa om den är trasig för samma peng.

Det sagt så ja, vad är mervärdet med dessa besiktningar om man inte kan få felet åtgärdat när man ändå är där. Då hade vi haft besiktningsstationer så det räckte och blev över.

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Jag är kluven i frågan.

Att statliga / icke vinstdrivande företag / institutioner skulle ha bättre kvalité och effektivitet kan vi ganska lätt konstatera inte är helt sant.

Visst besiktningen var billigare innan det blev privat, men samtidigt gick de med förlust och staten fick skjuta till pengar.

Kanske är det 5-600:- som är rimligt pris på en besiktning? Tillgängligheten har också ökat, här i stan går det besikta på lördagar tex. Tror inte det gick förut?

Men det blir onekligen problem när ett privat företag tar genvägar och inte levererar vad som förväntas. Dock tycker jag nog att det är ett mänskligt problem och att det inte handlar om privat / statligt.

Permalänk
Medlem

Jag är kluven i frågan.

Att statliga / icke vinstdrivande företag / institutioner skulle ha bättre kvalité och effektivitet kan vi ganska lätt konstatera inte är helt sant.

Visst besiktningen var billigare innan det blev privat, men samtidigt gick de med förlust och staten fick skjuta till pengar.

Kanske är det 5-600:- som är rimligt pris på en besiktning? Tillgängligheten har också ökat, här i stan går det besikta på lördagar tex. Tror inte det gick förut?

Men det blir onekligen problem när ett privat företag tar genvägar och inte levererar vad som förväntas. Dock tycker jag nog att det är ett mänskligt problem och att det inte handlar om privat / statligt.

Nu kan man ju ha långa diskussioner om Bilprovningen förut och hur dess uppbyggnad var, och dess "förluster" (ej vinstdrivande verksamhet).

Men jag tyckte Bilprovningen förr optimerade för kvalite och att det skulle gå effektivt. Mest förvånad att man inte bara byggde ut det koncept man hade med i storstäder osv där man hade brist på tider, lokalerna är ju gjorda för att kunna breddas med fler linor, och kunna göras klart mer effektivt än en verkstad kan.

(Ja, jag var med när man började prova att ha bilprovning i vanliga verkstadslokaler, var mycket mer ineffektivt o sämre flöde)

Dessutom hela tiden optimera verksamheten, Bilprovning var tidigt ute att försöka få tidsbokning o besök o ta så lite resurser i anspråk som man kunde på den tiden, man utnyttjade verkligen datorutvecklingen redan på 80 o 90 talet vad mitt minne minns.

Jag kanske hade tur, men träffade ofta besiktningspersonal förr som var mycket intresserade av sitt arbete, så man kunde fråga o få råd om vad man skulle ha koll på osv, var mycket bra för att kunna ha en motvikt mot bilverkstäder, så man kunde ha en mer opartisk åsikt.

De bilprovningar jag åkt igenom senaste åren, har varit så avslagna o ointresserade som det kan bli, så senaste åren har jag lyssnat på vänner efter bilprovning som tar sitt arbete mer på allvar.

Skämtsamt:

Förut fick "man" leta upp bilprovningar som lättast släppte igenom ens bil

Numera får "man" leta upp bilprovningar som åtminstone bryr sig om sitt arbete

stvfelskorrigeringar :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Sen gick väl alltid bilprovningen med förlust innan avregleringen? Så ska det inte heller vara, mer rättvist att summan faktiskt betalas av oss fordonsägare än att alla ska vara med och pynta (tänker på att täcka förlusterna innan avregleringen).

Fast sedan så var inte det något som man räknade med skulle vara vinstdrivande heller. Precis som att man inte räknar med att sjukvården ska gå i vinst då det är en samhällstjänst.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag är kluven i frågan.

Svensk bilprovning har inte haft några stora underskott under monopoltiden när staten och försäkringsbolagen ägde de. Tänk på att bolag kan göra förlust genom nerskrivningar.

Permalänk
Medlem

Vilka andra länder har besiktning på bilar, kan inte finnas speciellt många - eller?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mithras:

Problemet är ju vad man definierar som "obligatoriskt". Varför är bilbesiktning obligatoriskt, och inte livsmedel?

Bilbesiktning är inte det minsta obligatoriskt, du kan välja att inte köra bil, t.ex. Du kan inte välja att inte äta mat. Men det är ju få som propagerar för att livsmedelsindustrin inte ska kunna få vara vinstdrivande?