Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Har ni åskskyddat eran elektronik?

Permalänk
Medlem

Har ni åskskyddat eran elektronik?

Som rubriken lyder, har ni åskskyddat eran elektronik?

Vad använder ni för produkter?

Finns det någon som kan säga att det faktiskt fungerar?

Om du inte har åskskyddat din elektronik - varför?

Skulle vara kul att veta hur gemene man/kvinna gör och tänker kring detta!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Nej. Springer runt som en galning och drar ur alla sladdar när det börjar åska
Har fungerat perfekt än så länge.

Jag kan tänka mig att t.ex en UPS borde fungera som skydd för det bakom den.

Permalänk
Medlem

Nej, har hemförsäkring.

Permalänk
Medlem

Växte upp med att vi drog ut alla sladdar vid åska. Nu när jag bor i höghus gör vi inte det då vi har åskledare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Brukade dra ur telejack kontakten den gång jag hade Modem / ADSL etc.

Men nu bor jag på ett ställe vart vi har fiber, och el-kablarna är nergrävda så nåt el-chock (bortsätt från dagens el-prisar) får vi inte här. Köpte även en el-generator för 10 år sen, men vi har aldrig långa el-avbrott här.

Älskar åska och rejält oväder - men ack - det ställe jag bor på måste vara Sveriges "väder tråkigaste" plats på jorden, aldrig storm, aldrig blixt, aldrig åska, sällan rejält regnigt, hur är det även möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nej, har hemförsäkring.

Gäller den i alla lägen?

Plus att det är väl självrisk på 1500:- +/-

Är det inte lite halvdant när du laddar hörlurar för 1500:- (om du har dvs) så får du ju inget för det ändå?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Nej men drar ur om åskan börjar närma sig.
Hade jag bott längre ut på landet än jag gör hade jag kanske tagit fler åtgärder.
Oftast dom som bor på vischan som får elektroniken bränd av vad jag antar är blixten som slår ner i luftledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Gäller den i alla lägen?

Plus att det är väl självrisk på 1500:- +/-

Är det inte lite halvdant när du laddar hörlurar för 1500:- (om du har dvs) så får du ju inget för det ändå?

Ingen aning. Har aldrig fått något förstört av blixtnedslag(och jag har bott på landet i hela mitt liv) så jag tar den risken. Numera är allt dessutom nedgrävt så det är väldigt låg risk att det händer.

Permalänk
Medlem

Jag drar ur alla kablar om jag hör att det börjar åska eller om jag åker hemifrån under sommartid. Livrädd för att åskan ska förstöra prylarna. Risken var väl betydligt högre där jag bodde förut. Nu bor jag i lägenhet och är troligtvis den enda som gör så här, men det känns tryggt åtminstone

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Snusfri

Bor i hyresrätt som har åskledare, så svarade ja på frågan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag skyddar inte min elektronik på något sätt gällande åska eller andra elektriska spikar.
Eftersom jag bor i ett hus med många lägenheter så bedömer jag att riskerna med åska och andra elfel är liten. Undviker dock att ha på mig hörlurarna.
Går något sönder så får jag väl köpa nytt bara.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

APC överspänningsskydd. Men drar ur ändå om jag är hemma och åskan börjar gå nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Jag skyddar inte min elektronik på något sätt gällande åska eller andra elektriska spikar.
Eftersom jag bor i ett hus med många lägenheter så bedömer jag att riskerna med åska och andra elfel är liten. Undviker dock att ha på mig hörlurarna.
Går något sönder så får jag väl köpa nytt bara.

Jag har överspänningsskydd/åskskydd för min hembioanläggning - den är alldeles för dyr för att köpa en gång till (Projektor, förstärkare m.m).
Kommer det till småelektronik kan jag kanske hålla med dig, även om jag är en förespråkare att behålla och använda prylar så långt det går och då är jag hellre ”safe than sorry”.

Intressant att veta hur folk tänker. Kan förstå lägenhetshus med åskledare - men där har jag en fråga till övriga; hur säker är en åskledare? Ger det garanti eller falsk trygghet?

När jag var liten grabb bodde jag ute på ”vischan” - där sa morsan att järnvägen (vi bodde 75m från den) var och fungerade som en åskledare - ändå skulle vi dra ut sladdar och så vidare… hmm…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Fördelen med att inte ha åskskydd är ju glasklar, man har en god anledning till att uppgradera och köpa ny teknik!

Permalänk
Inaktiv

Inget åskskydd, kablarna sitteri och ingen hemförsäkring för lösöre. Har aldrig haft något gå sönder vid åska men ibland kan ju strömmen brytas så att datorn eller TVn startar om.

Smart? Knappast men inget jag tänker börja oroa mig för innan det i alla fall hänt en gång.

Permalänk
Medlem

Har överspänningsskyddat matningen till det som står på skrivbordet, datorer och sådant, men inget annat.

Gjort det mest för att jag hade ett skydd som inte användes. Tänker att det kan vara bra för att ta eventuella transienter vid strömavbrott och sådant, som väl den mesta utrustning redan bör klara av. Något verkligt behov lär inte föreligga, finns inte en luftledning inom en mils radie hemifrån typ.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem

Räcker det verkligen att ha en åskledare på taket? Blixten kan väl fortfarande slå ner i en transformator eller liknande i närheten och färdas i ledningarna?

Röstade "nej, men drar ur sladdarna" för övrigt, trots åskledare på taket.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Växte upp med att vi drog ut alla sladdar vid åska. Nu när jag bor i höghus gör vi inte det då vi har åskledare.

Åskledare finns inte i mitt hus men däremot har jag gott om blixtlås i lägenheten.

Permalänk
Medlem

Åskan försöker all hitta närmast vägen till jord där av att den kan hoppa så konstigt.
Vitsen med åskledare är att man sätter en vajer på högsta punkten på huset och leder den rakt ner i backen så att åska förhoppningsvis träffar den och går ner i jorden men inte ens det är 100% då man aldrig vet vart åskan vill slå ner.
Har en dosa vid datorn som ska vara som ett åskskydd om den funkar vet jag inte då åska inte slagit ner, då vitsen är att den ska förstöras och inte det som sitter kopplat till den.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag har överspänningsskydd/åskskydd för min hembioanläggning - den är alldeles för dyr för att köpa en gång till (Projektor, förstärkare m.m).
Kommer det till småelektronik kan jag kanske hålla med dig, även om jag är en förespråkare att behålla och använda prylar så långt det går och då är jag hellre ”safe than sorry”.

Intressant att veta hur folk tänker. Kan förstå lägenhetshus med åskledare - men där har jag en fråga till övriga; hur säker är en åskledare? Ger det garanti eller falsk trygghet?

När jag var liten grabb bodde jag ute på ”vischan” - där sa morsan att järnvägen (vi bodde 75m från den) var och fungerade som en åskledare - ändå skulle vi dra ut sladdar och så vidare… hmm…

Du gör nog helt rätt. Har man dyr utrustning och kanske är orolig att åskan ska orsaka skada så är det inte fel att försöka skydda sig.
Jag har under mitt 42 åriga liv aldrig upplevt att åskan skadat min elektronik, dock har åskan aldrig slagit ner i min närhet.

Just idag åskar det ganska mycket i Göteborg, så ska det ske så sker det väl just i dag då, peppar peppar

Din morsa hade säkert rätt även hon. Järnvägen eller dess tillhörande delar kan absolut vara den plats som blixten gärna slår ner i, gör den det så kan det ju ändå uppstå spikar i era vägguttag som kan förstöra prylar.

Just när det gäller åskan så är det ett ganska oförutsägbart fenomen, så några garantier kan man nog aldrig ha.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Har grendosor med visst överslags skydd. Men skulle blixten träffa som för 2 år sen rakt i fiberskåpet på gatan då hjälper inte det.

Den blixten smälte allt i fiberskåpet inkl fibern. Farsan hade sprungit runt som en galning och ryckt ut allt han hitta...men missa två saker.
Enda som var inkopplat var en nätverksswitch och en simulator rattbas som båda blev toast..och switchen tog med sig nätverksporten på en dator samt Telias grejs ner i graven (via nätverkskablar)

Så mycket energi gick lös.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Räcker det verkligen att ha en åskledare på taket? Blixten kan väl fortfarande slå ner i en transformator eller liknande i närheten och färdas i ledningarna?

Röstade "nej, men drar ur sladdarna" för övrigt, trots åskledare på taket.

Jag gillar att du är fundersam. Jag är väldigt rädd om det jag köper så jag försöker ”skydda” så mycket som möjligt.

Om det fungerar när det eventuellt blir skarpt läge så är jag glad om det bara är åskskydden/överspänningsskydden som bränner av och inget annat.

Det känns ju egentligen som att åska verkar vara väldigt osäkert ämne. Men lika opålitlig som åskan är verkar också frågan om åskskydd - huruvida de fungerar eller inte…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Drar ut datorn direkt.
TV'n låter jag däremot vara igång. Betydligt billigare än en ny burk med dagens priser.

Åskar som f-n här just nu 🤯

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

har en (o)hälsosam vana att jag drar ut datorn, laddare, routern och tp-kabeln från fiberuttaget så fort det åskar (gör det även innan jag drar iväg och jobbar när det är sommar ifall det åskar när jag är borta). detta efter jag varit med om en nedbrunnen villa under mina tonår

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Det är ju så mysigt att sitta vid datorn när det åskar utanför. Därför drar jag inte ur, men bor också i nybyggt lägenhetshus med fiber.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Avstängd

Rycker loss under sommaren när jag inte är hemma eller ska sova..
Inget som är säkrare

Har varit med om en död C64 bl.a. och kompisars datorer har rykt några av dem med..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Det känns ju egentligen som att åska verkar vara väldigt osäkert ämne. Men lika opålitlig som åskan är verkar också frågan om åskskydd - huruvida de fungerar eller inte…

Man kan säga så här, ett åskskydd är ett överspänningsskydd som skyddar mot överspänningar, ofta några kilo volt.
Blixten vid åska består ofta av flera miljoner volt och flera tusen ampere.

Om blixten slår ned på ett mindre dåligt ställe så kanske överspänningen inte är så stor utan att skyddet kan hantera det.

Om blixten i stället slår ned i närheten så kan energin räcka till att grilla både skyddet och allt kopplat till det flera gånger om.

Så ett skydd kan absolut hjälpa mot det som det är avsett för, borde stå i bruksanvisning eller i specifikationerna.
Om en tillverkare väljer att benämna produkten som åskskydd så tycker jag det är lite missvisande, för det borde ju skydda mot överspänning orsakat av annat än åska också.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Jag har en Cyberpower 900W UPS som är kopplad till all elektronik.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Gör ingenting mer än att mysa när åskan drar över. Kanske i ren naivitet, men ännu har jag aldrig varit med om att något hänt.
Just nu boende i flervåningshus. Den dagen jag bor på landet kanske jag tänker om och agerar annorlunda.

Permalänk
Medlem

Vi har åskledare, fungerar inte det så har vi hemförsäkring.

Sista gången något smällde vid åska var för 20 år sen när jag bodde i gammal villa, fick tillbaka sakerna på garanti.

Chansen för att något går sönder även utan åskledare är minimal.