Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Går ej att öppna SD-kort, långsam skrivhastighet.

Permalänk
Medlem

Själv hade jag börjat med en "diskpart clean" på SD-minnet och sedan via diskpart skapat en ny partition och formaterat då Windows ibland har problem att via diskhanteraren hantera "ej initierade" USB-minnen och minneskort.

Hade minnet efter detta fortsatt att bråka så hade jag börjat köra tester.

Väljer man denna metod så gäller det dock att ha "tungan rätt i mun" så man inte kör kommandon i diskpart på fel lagringsmedia....

Permalänk
Skrivet av Adamskii13:

Precis, den håller på skriva just nu! Atm skriver den med 14 MB/s, vet inte om det är programmet i sig som gör den långsammare? Annars kan den ju skriva upp till 100alt90 MB/s.

kan vara att den skriver massa småfiler som gör det långsammare men kan även va ett fejk kort som tidigare sagt med långsammare överföringshastighet typ 14MB/s är är väl ungefär vad man får med typ den slöaste kategorin sd/µSD minnen om ja inte mins fel de som bara är märkta "High speed" och har en max teoretisk hastighet på 20-25MB/s nånting.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

också att microSD blir väldigt varm efter några GByte data skrivet och trottlar av värmen - microSD i en adapter har svårt att göra sig av med värme medans befinner den sig i en telefon eller annan produkt med microSD-hållare så brukar värmeavledningen vara bättre utfört med stor yta mot kretskort etc...

och att det också hela tiden måste radera gammal data i de sektorer som skrivs med ny data - blocken kan inte frigöras i förväg innan skrivkommandot då SD-minnet har ingen aning var nästa sektor skrivs. - med TRIM/discard/unmap-funktion kan hinta kontrollern vilka data som inte behöver sparas och tillåts att ändras (till '0' i regel) utan att det bestäms av filsystemet med skrivningar.

Det görs bakom kulisserna med att TRIM/discard/Unmap-funktionerna i slutändan omvandlas till mmc-erase-kommandon, problemen är att få iväg dessa TRIM/discrd/unmap-kommandon från OS-nivå till SD-minnet när tex filer raderas och går tex inte att sändas över en standard USB-förbindelse utan måste sändas med USB i UASP-mode och det stödet finns bara i de senare årens USB-SD-läsare och det gäller också att använda OS använder UASP över USB-anslutningen.

Om man har RPI1/2/3/4 så kan man titta på sista inlägget i tråden https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=279061#p183874... och gör den i samma skick som nysprättad (µ)SD ur förpackningen där all flashminne är raderad och kan efter det skrivas hela vägen med hög hastighet (om det inte värmetrottlar vill säga) - och fungerar på alla SD, även utan uttalad TRIM-stöd då 'mmc-erase' är en nativ Kommando som alla SD-skall följa och fungera.

Permalänk
Skrivet av Adde_77:

Stämmer, men om du kollar min link till Inet.se så kostar just ett Samsung MicroSD EVO Plus 256GB 349:-, Nytt. Dock är det 2021 års modell men det är väldigt likvärdigt(t.o.m bättre) än vad OP har köpt beggat. Men som sagt, det är ett microSD och inte ett SD. Varför vi pratar SD vet jag inte, OP har inte problem med ett SD.

Att man tror och litar på folk är ibland fel, så är det.
Jag har köpt ett nytt liknande som du länkat, frågan är nu om det "gamla" fungerar eller ska kastas.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

kameror brukar inte ha microSD och eftersom värmeavledningen är nära på obefintlig i en microSD till SD-adapter så bör man köra med fullsize-SD i kameror - och att de i regel också ha bättre kontroller i sig än micro-SD för att det fins bättre med plats.

Förstår inte riktigt syftet med din kommentar.
Sedan hittar jag inte en enda actionkamera som har ett SD-kort, men det är en annan femma. Vi håller oss till ämnet tycker jag

Permalänk

Nu har jag kikat via H2TestW. Kände efter 3h (cirka halvvägs in) att jag måste stänga av, 152GB in. Så här ser resultatet ut, kan någon vänlig själ hjälpa mig tyda svaret? https://imgur.com/a/Ov2tD0j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamskii13:

Nu har jag kikat via H2TestW. Kände efter 3h (cirka halvvägs in) att jag måste stänga av, 152GB in. Så här ser resultatet ut, kan någon vänlig själ hjälpa mig tyda svaret? https://imgur.com/a/Ov2tD0j

Jag kommer inte åt imgur bilden, sidan säger att den är överbelastad, men det spelar ingen roll egentligen. Jag skulle nog kasta det, jag är 50/50 på att du kan få det att fungera men varför ta risken att bilder eller vad det nu än är som du har tänkt ha på det försvinner. Men om du bestämmer dej för att spara det så lägg det inte bland andra microSD kort, du kanske kommer ihåg nu vilket microSD som är ok och vilket som inte är ok, men om ett år eller 2 så har du glömt det.

Permalänk
Medlem

läsfel om det var innan du bröt läsningen och det indikerar att µSD är kass, - annars kan det vara resultatet som konsekvens av att du bröt testet och det säger då inget...

du kan prova igen efter att först radera filerna - starta testet igen och sedan bryta testet efter några minuter och se om det är liknande felmeddelande, är det liknande så är det resultatet av att du bröt testet... och visar inte om det är problem med SD eller inte - och med detta lär du också se om det går fortare att skriva när µSD har svalnat en del.

Om du provar den nyköpta µSD med testprogrammet så upplevs den troligen snabbare - första gången, den andra gången kanske den går med samma hastighet som den du testar nu - vilket då indikerar att flaskhalsen ligger att man inte kört TRIM/unmap/diskcard på µSD-brickan och kommer i fortsättningen vara lika trög.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

läsfel om det var innan du bröt läsningen och det indikerar att µSD är kass, - annars kan det vara resultatet som konsekvens av att du bröt testet och det säger då inget...

du kan prova igen efter att först radera filerna - starta testet igen och sedan bryta testet efter några minuter och se om det är liknande felmeddelande, är det liknande så är det resultatet av att du bröt testet... och visar inte om det är problem med SD eller inte - och med detta lär du också se om det går fortare att skriva när µSD har svalnat en del.

Om du provar den nyköpta µSD med testprogrammet så upplevs den troligen snabbare - första gången, den andra gången kanske den går med samma hastighet som den du testar nu - vilket då indikerar att flaskhalsen ligger att man inte kört TRIM/unmap/diskcard på µSD-brickan och kommer i fortsättningen vara lika trög.

Snyggt, tackar! Ska skicka tillbaka skiten imorgon, säljaren kunde ta emot igen. Då det stod att den skulle fungera i annonsen. Tack för all hjälp!