Fractal Design krymper Define och Meshify

Permalänk
Avstängd

Minns när man fick tag på ett Define Chassi för 600 kr. Numera är de "Premium/Lyx" segment för 1500+

Permalänk
Medlem

Lite meningslöst att kalla ett chassi för nano och ändå vara så stor nog att få plats med ett micro ATX moderkort, borde satsa på <20 liter. Förövrigt känns det lite väl mycket med Define 7, Define 7 XL, Define 7 Compact, Define 7 Mini och Define 7 Nano.

Permalänk
Medlem

Känns som om det inte är någon större skillnad mellan define 7 mini och mini C

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Varför alltid endast släppa dessa i svart?
Behöver inte regnbågens alla färger men vitt åtminstone :/

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Vad synd, så nära att vara bra. Dessa chassin hade behövt kika på NR200 och dra lärdom istället.

Ja nr200 är svårslaget när det kommer till pris/tillgänglighet/prestanda för itx chassi just nu.

Permalänk
Medlem

Varför klarar Phanteks att göra chassin kring 35 liter med stöd för ATX men inte Fractal? Tycker gott de kan klämma dit stöd för ATX i dessa "mini"-chassin. So what om det behöver vara lite modulärt, många väljer ju att inte ha några mekaniska diskar, så varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Håller med dig. Men samtidigt är a4 och im01 svårare att bygga i. Stödjer inte fela luftkylare, begränsade PSU storlekar. GPU längder och bredder, luftflöde etc etc.
Kan dock tycka de kan få ner storleken yttligare i samma storlek som inwin 301 som är Tower också på 31l....varav sista 4l på pappret är bredden som handtaget och skruvarna till respektive sidopanel sticker ut lite. Hade lätt med en fulare mekanism för sidopanelerna som bara skruvas in i baken av lådan fått chassit ner i 27l på matx Tower. Med andra optimeringar på 301an i fronten så tror jag man kommer ner i 25L utan att påverka insidan struktur.

Så att fd inte är där nere i sub 30l är lite synd....har ju gjort chassin i rätt många år nu. Men de blir ju långsamt mindre, define mini c var 35.7L så 2.5L mindre är denna. Så 5 år till så kanske.

Dan A3 (Obs! Inte A4)och IM01 stöder ju stora luftkylare (158mm respektive 155mm), ATX-nätagg och fullstora grafikkort. A3 har till och med stöd för dubbla 360mm radiatorer på under 20 liter.

https://youtu.be/bPUWSBn4Fys?t=354

Det där mera hur små chassin borde designas. Allt över 30 liter kunde ju lika gärna vara fullstora ATX.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Kör på med mitt Define Nano S! Gillar det skarpt! Kör med ett SF600 så då är det gott om luft för grafikkortet. Blev så trött på alla stora burkar men denna är helt perfekt! Lagon stor, inte för liten för att bygga i och för bra flöden. Kul att Nano får leva vidare!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Dan A3 (Obs! Inte A4)och IM01 stöder ju stora luftkylare (158mm respektive 155mm), ATX-nätagg och fullstora grafikkort. A3 har till och med stöd för dubbla 360mm radiatorer på under 20 liter.

https://youtu.be/bPUWSBn4Fys?t=354

Det där mera hur små chassin borde designas. Allt över 30 liter kunde ju lika gärna vara fullstora ATX.

Ja och nej. Det går in om du väljer rätt delar. Modulärt nätagg på 160mm med ett långt graffet, yehh. Im01 ser ut att diskarna i sidan, vilket äter höjd för kylare. Småsaker. Jättefina lådor, a3 fanns inte när jag köpte min låda och im01 var jättesvår att få tag på så hade definitivt varit alternativ.

Men är de alternativ för Fractal? De är inte enkla lådor och kommer med lite caviats. Speciellt när största skillnaden i storlek är att fd har agget i toppen/botten (spelar inte så stor var), gör väl äter 90mm i höjd oavsett.

Speciellt när det finns bra lådor som a3 och im01...varför ska fd sätta sig och försöka göra en likadan? Så mycket finns inte att göra i formfaktorn

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ja och nej. Det går in om du väljer rätt delar. Modulärt nätagg på 160mm med ett långt graffet, yehh. Im01 ser ut att diskarna i sidan, vilket äter höjd för kylare. Småsaker. Jättefina lådor, a3 fanns inte när jag köpte min låda och im01 var jättesvår att få tag på så hade definitivt varit alternativ.

Men är de alternativ för Fractal? De är inte enkla lådor och kommer med lite caviats. Speciellt när största skillnaden i storlek är att fd har agget i toppen/botten (spelar inte så stor var), gör väl äter 90mm i höjd oavsett.

Speciellt när det finns bra lådor som a3 och im01...varför ska fd sätta sig och försöka göra en likadan? Så mycket finns inte att göra i formfaktorn

Du har helt rätt i att det finns olika marknadssegment. Problemet för FD är väl närmast att de nu med de här modellerna har 30st chassin i Define-serien, och skillnaderna är väldigt, väldigt små. Define 7 Mini konkurrerar ju åtminstone med 7 Nano, 7 Compact, Mini C, C, S, Nano S... för att inte nämna att de sen har egentligen samma layout i Meshify-version.

Då skulle jag hellre se att FD gick ner under eller nära 20 liter för att försöka hitta sin egen niche där. För tillfället är den marknaden dominerad av high end-chassin som kostar 2000kr och av billiga kinesiska chassin som har kvalitet därefter. Ett mid-range chassi för runt 1000kr på 20 liter med okej/bra kvalitet men med motsvarande egenskaper finns ju inte i dagsläget.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Du har helt rätt i att det finns olika marknadssegment. Problemet för FD är väl närmast att de nu med de här modellerna har 30st chassin i Define-serien, och skillnaderna är väldigt, väldigt små. Define 7 Mini konkurrerar ju åtminstone med 7 Nano, 7 Compact, Mini C, C, S, Nano S... för att inte nämna att de sen har egentligen samma layout i Meshify-version.

Då skulle jag hellre se att FD gick ner under eller nära 20 liter för att försöka hitta sin egen niche där. För tillfället är den marknaden dominerad av high end-chassin som kostar 2000kr och av billiga kinesiska chassin som har kvalitet därefter. Ett mid-range chassi för runt 1000kr på 20 liter med okej/bra kvalitet men med motsvarande egenskaper finns ju inte i dagsläget.

20L är nog svårt om man ska ha normal placering av nätagretaget.
I min 301 så bygger nätaggregatet 6.5L-7L jämfört med om man skulle placera det likt im01 och a3.
Vilket är skillnaden att ha 28L som nu och 21L.
Så med normal placering av PSU och plats för diskar i topp/botten som normal så landar vi nog optimalt på 25L, lägre än så ser jag inte riktigt möjligt.
Där vill jag fd gör lite mer och iallfall trycker ner sig i sub 30L och gärna runt 27 borde gå med deras design.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen Jonas sätter tänderna i Define 7 Mini så snart som möjligt för en gedigen videorecension!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Varför alltid endast släppa dessa i svart?
Behöver inte regnbågens alla färger men vitt åtminstone :/

Finns även i vitt, iaf meshify-lådorna.

https://www.inet.se/produkt/6905406/fractal-design-meshify-2-...

https://www.inet.se/produkt/6905399/fractal-design-meshify-2-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Min Define R5 still going strong.

R2 här! Gött med plats för flera lagringsdiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

20L är nog svårt om man ska ha normal placering av nätagretaget.
I min 301 så bygger nätaggregatet 6.5L-7L jämfört med om man skulle placera det likt im01 och a3.
Vilket är skillnaden att ha 28L som nu och 21L.
Så med normal placering av PSU och plats för diskar i topp/botten som normal så landar vi nog optimalt på 25L, lägre än så ser jag inte riktigt möjligt.
Där vill jag fd gör lite mer och iallfall trycker ner sig i sub 30L och gärna runt 27 borde gå med deras design.

Menar du bak i chassit, antingen uppe eller nere? Jag har aldrig riktigt förstått varför nätagget ska sitta där. Det leder ju mest till en massa döyta i chassit, och är väl mest en relik från tiden då en extra kabel inne i chassit var en onödig kostnad, och man behövde utrymmet framme för 3,5"? Det finns ju inga direkta fördelar heller värme- eller ljudmässigt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Utveckla gärna?

Priset, layout, osv. Ser framför mig stora bekymmer med kylningen i dessa chassin pga placeringen av GPU och nätdelen. Fungerar bra för ATX, men inte ITX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

De är ju tyvärr inte vidare små. Nano ligger på 29 liter. Under 20 liter brukar räknas som small form factor, medan 20-30 liter är MFF. De här är nära fullstora chassin med dåliga namn och kompabilitet.

Vill du ha ett litet matx-chassi så skulle jag rekommendera att titta på Inter-tech im01 eller Dan Cases A4 (inte släppt än). De är båda runt 20 liter. Vill du ha itx så finns många betydligt mindre alternativ.

De här nya nanona är ca 10% större än gamla Nano S, som ju redan på sin tur var ett stort ITX-chassi.

Precis, kan inte begripa varför man köper Fractal Design om man ska köra ITX eller mATX, eller varför man ska köra ITX eller mATX om man ändå stoppar det i ett Fractal Design chassi. 8dm² är väldigt stor footprint för ITX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Menar du bak i chassit, antingen uppe eller nere? Jag har aldrig riktigt förstått varför nätagget ska sitta där. Det leder ju mest till en massa döyta i chassit, och är väl mest en relik från tiden då en extra kabel inne i chassit var en onödig kostnad, och man behövde utrymmet framme för 3,5"? Det finns ju inga direkta fördelar heller värme- eller ljudmässigt.

Luftflöde, enklare att bygga om man har lite mer plats. Kan vara svårt att marknadsföra för Fractal om den inte är "vanligare" layout också.
Passform av vanliga 240mm AIO är ju en punkt för dem i fronten för det blir allt vanligare att det inte längre får plats i botten under GPU med 3 slot gpuer och fler och fler tillverkare kör första pice 16x i plats 2.
Säger inte att det inte ska finnas...men för Fractal så kan jag tycka de ligger rätt med de matx lådorna...även om jag velat få de i sub 30L.
Sen kan man ju tycka de ska göra en special som torrent eller vad deras itx hette som är nära 20L men funkar inte som volymchassi tror jag. Speciellt intef bör det redan finns bra val där.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Aleshi:

Precis, kan inte begripa varför man köper Fractal Design om man ska köra ITX eller mATX, eller varför man ska köra ITX eller mATX om man ändå stoppar det i ett Fractal Design chassi. 8dm² är väldigt stor footprint för ITX.

Tanken bakom Mini och Nano är att någon som idag sitter med en fullstor ATX-dator kan behålla i princip allt utöver moderkort (och chassi), för att testa på en mindre formfaktor. Det är den stora anledningen till ATX-nätdel och 3.5" HDD-stöd, istället för att kompromissa på funktionalitet så behövde chassit växa något.

Jag vet inte om detta visar situationen speciellt väl, men i min egen M2 Nano ser det ut såhär;

En 240 AIO kyler en överklockad 3800X, parad med ett 320mm långt Gigabyte 3090 Eagle. Det sitter även 15mm slimfläktar mellan front-mesh och chassistomme för att hjälpa till med grafikkortskylning.

Jag har flyttat från chassi till chassi. Just nu består samlingen av bland annat Ghost S1, Iqunix ZX-1, Geeek G1, FormD T1 och Cooler Master NR200P. Ingen av dessa har kunnat hantera grafikkortet i närheten av nivån jag lyckats få i Nano. Med den uppenbara nackdelen att chassit är förhållanddevis stort.

Med det sagt är jag väldigt nyfiken på vad du anser behöver ändras för att få ner footprint, utan att begränsa målgruppen? Min oro är att ett kortare chassi skulle resultera i sämre grafikkortsstöd med nästa generation av grafikkort precis runt hörnet. Ett smalare chassi gör att tornkylare så som NH-D15 inte längre får plats. Vi är öppna för all form av feedback!

Permalänk
Medlem

Verkar dock inte som att Define kommer i vitt.

Skrivet av Aleshi:

Precis, kan inte begripa varför man köper Fractal Design om man ska köra ITX eller mATX, eller varför man ska köra ITX eller mATX om man ändå stoppar det i ett Fractal Design chassi. 8dm² är väldigt stor footprint för ITX.

Därför att det är betydligt mindre än ett vanligt ATX-chassi?
ITX kan jag också tycka är lite konstigt att ha i ett sånt chassi med mATX i ett Define mini tycker jag ger en väldigt bra balans mellan storlek, funktioner, pris, ljuddämpning, kylning, utseende osv.

Vilket annat mATX chassi skulle du rekommendera istället?

Dom som @Sando rekommenderade tycker jag är väldigt mycket sämre och fulare till mina behov och min smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Rätt saftiga priser på Fractals chassin. Tur det finns alternativ.

Ja, alltså vafan har hänt med fractal design priserna på sistone?

Fattar inte.

Meshify 2 lite som är bra mycket större går för flera hundralappar mindre än t.ex meshify 2 compact t.ex :S

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Då skulle jag hellre se att FD gick ner under eller nära 20 liter för att försöka hitta sin egen niche där. För tillfället är den marknaden dominerad av high end-chassin som kostar 2000kr och av billiga kinesiska chassin som har kvalitet därefter. Ett mid-range chassi för runt 1000kr på 20 liter med okej/bra kvalitet men med motsvarande egenskaper finns ju inte i dagsläget.

Vet inte om Fractal Design Era är under 20L, men det chassit talar vi väl ändå inte högt om…

I övrigt så gillar jag FD’s chassin, har haft en R6 rätt länge och den rymmer ju allt och lite till med noll begränsningar i kylningsväg.

Jämfört med en Ghost S1 så är det självklart vilken jag helst har på skrivbordet såklart. Dock väldigt mycket äpplen och päron. En Node 202 med vertikalt ställ har jag också kört, den tyckte jag om.

Har hänt en del vad gäller chsssin/sff senaste åren så FD får nog komma med något i stil med NR2000 i kvalite/pris om jag ska köpa ett mindre chassi av dem igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Tanken bakom Mini och Nano är att någon som idag sitter med en fullstor ATX-dator kan behålla i princip allt utöver moderkort (och chassi), för att testa på en mindre formfaktor. Det är den stora anledningen till ATX-nätdel och 3.5" HDD-stöd, istället för att kompromissa på funktionalitet så behövde chassit växa något.

Jag vet inte om detta visar situationen speciellt väl, men i min egen M2 Nano ser det ut såhär;

https://i.imgur.com/iQ6g63B.jpg

En 240 AIO kyler en överklockad 3800X, parad med ett 320mm långt Gigabyte 3090 Eagle. Det sitter även 15mm slimfläktar mellan front-mesh och chassistomme för att hjälpa till med grafikkortskylning.

Jag har flyttat från chassi till chassi. Just nu består samlingen av bland annat Ghost S1, Iqunix ZX-1, Geeek G1, FormD T1 och Cooler Master NR200P. Ingen av dessa har kunnat hantera grafikkortet i närheten av nivån jag lyckats få i Nano. Med den uppenbara nackdelen att chassit är förhållanddevis stort.

Med det sagt är jag väldigt nyfiken på vad du anser behöver ändras för att få ner footprint, utan att begränsa målgruppen? Min oro är att ett kortare chassi skulle resultera i sämre grafikkortsstöd med nästa generation av grafikkort precis runt hörnet. Ett smalare chassi gör att tornkylare så som NH-D15 inte längre får plats. Vi är öppna för all form av feedback!

Precis det här!!!! Tror det är många som gärna tar en mindre och behändigare storlek, utan att för den sakens skull behöva nåt som får minimalt. Jag hade ett Define 7, men det stod på skrivbordet och var som Empire State Building. Min plan är att byta ner mig till micro-ATX när jag uppgraderar Mobo och Prolle nästa gång. Har tidigare byggt en liten Mediadator/server i vardagsrummet med NR200P och tycker inte att den är för stor, men dock lite pilligt med mini-ITX och trist med bara 2 RAM-slots.

Det jag gjorde nu vara att byta till Lian-Li 011 Dynamic Mini. Där får man plats med ATX-MOBO, men funkar bäst med Micro-ATX när jag sedan uppgraderar nästa gång. Var förvisso tvungen att byta Powersupply till ett SFX (hade sluppit det med Fractals nya chassi). Är hur nöjd som helst däremot. Avsevärt mindre på mitt skrivbord, men ändå fullstora komponenter i chassit (förutom PSU då). Små chassin för fullstora komponenter är mycket bra utveckling tycker jag.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Kört hela deras serie, core 500 (mitx) fractal 6 (atx) och nu idag kör jag på matx varianten på servern hemma.

Körde alltid deras "vadderade" chassi förr men miningen tvingade mig att köra utan chassivägg så idag rullar main burken på i ett matx corsair istället.

Dom var bättre förr, nu springer priserna utan några direkta nyheter.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Äntligen säger jag, nästa bygge blir nog define mini utan glas. Om det kommer ett vettigt mATX moderkort dvs. Älskar designen och tyckte det hade varit tråkigt att behöva köra mini c som är ganska outdated och lite mer plast än 7 compact.

Ser gärna att Jonas recenserar denna i video, och gärna gör lite snabba jämförelser med 7 compact och/eller mini c!

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte vilka Fractal utvecklar sina chassin till. Varje gång jag kollar på deras produkter så slås jag av hur oattraktiv deras produktportfölj är. I alla fall i mina ögon.

Alla kategorier av chassin är antingen för stora eller har knepiga kompromisser som jag inte kan komma över. Det här kommer från nån som har bokstavligt talat 5 st Fractal chassin är hemma från många år tillbaka.

Men antagligen så är det väl så att mina prioriteringar har förändrats.

Permalänk
Medlem

Fractal tilltalar de som vill ha ett diskret utseende och samtidigt ha en lättbyggd låda där det inte är för trångt och som är ljuddämpade. Det är en bra kompromiss som tilltalar många. Chassivärldens volvo?

Att jämföra dessa med lådor som är konstruerade med ett helt annat fokus blir som äpplen och päron, ja det är lådor båda två men där de ena är en kompromiss för att tilltala många så blir de som gör en så liten låda som möjligt oxå en kompromiss men på andra områden, just de som Fractal lyckats med, ljuddämpning, gott om plats för komponenterna när du skall bygga, bra luftflöde. Där är det ju rejäla kompromisser på samtliga punkter när det gäller chassin som är byggda för att vara så små som möjligt.

Samtidigt finns det en marknad för båda, men Fractals kundgrupp är sannolikt potenser större.

Att gnälla på det ena eller det andra är att inte förstå varför chassin har en viss storlek och samtidigt är marknaden stor så det finns ju valmöjligheter.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

R2 här! Gött med plats för flera lagringsdiskar.

Nice att du har kvar R2. Jag har inga mekaniska kvar längre så har tagit ut den sektionen. Men R5 har ju två platser för ssd samt nvme på moderkortet så det räcker gott för mig. Samlar inte så mycket data utöver bilder och de kör jag på molnet.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66