Köpt iPad av Sweclockersmedlem som är låst?

Permalänk
Medlem

Köpt iPad av Sweclockersmedlem som är låst?

Hej,
Köpte en iPad av en Sweclockersmedlem som kom fram igår kväll. Gjorde en fabriksåterställning och kan inte längre gå vidare. Det står att den tillhör Göteborgs kommun och via någon ”Remote management” behöver man logga in för att kunna fortsätta vidare.

Någon som varit med om detta?

Visa signatur

NiaZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiaZ:

Hej,
Köpte en iPad av en Sweclockersmedlem som kom fram igår kväll. Gjorde en fabriksåterställning och kan inte längre gå vidare. Det står att den tillhör Göteborgs kommun och via någon ”Remote management” behöver man logga in för att kunna fortsätta vidare.

Någon som varit med om detta?

Någon som tröttnade på sin jobbpadda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Någon som tröttnade på sin jobbpadda?

Ingen aning, jag undrar bara hur man kommer förbi detta, utan att behöva jailbreak'a paddan.

Visa signatur

NiaZ

Permalänk
Inaktiv

Fråga säljaren?

Permalänk
Medlem

Är den med i företagets säkerhetslösningar så är det kört utan att företaget släpper den fri så att säga (är ju ett stöldskydd bland annat). Oklart om jailbreak löser det faktiskt

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

Du kommer sannolikt inte förbi detta då plattan är registrerad på Göteborgs kommun.
Visst, det skulle t.ex. kunna vara en skolplatta som den gamla ägaren köpt till sitt barn (långsökt) och då gissar jag att den gamla ägaren behöver kontakta kommunen och be dom ta bort ägandeskapet på plattan. Du kan även begära kvitto på köpet och kontakta Apple för att få plattan avregistrerad från nuvarande ägare.

Det andra är att det är stöldgods du köpt. Det får du lättast reda på om du kontaktar kommunen och då kan du få lite karmapoäng genom att lämna tillbaka plattan.

Ett jailbreak löser sannolikt inte detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244477:

Fråga säljaren?

Det har jag ju självklart gjort, men har inte fått något svar ännu. Hoppades att det kanske fanns någon på forumet som visste lite mer, eller ännu bättre, hade en lösning. Paddan är till sonen och han blev så glad och förväntansfull när han fick den i morse, iallafall till en början.

Visa signatur

NiaZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

Är den med i företagets säkerhetslösningar så är det kört utan att företaget släpper den fri så att säga (är ju ett stöldskydd bland annat). Oklart om jailbreak löser det faktiskt

Det var riktigt tråkigt att höra faktiskt. Jag får väl avvakta till att denna medlem svarar mig.

Visa signatur

NiaZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Du kommer sannolikt inte förbi detta då plattan är registrerad på Göteborgs kommun.
Visst, det skulle t.ex. kunna vara en skolplatta som den gamla ägaren köpt till sitt barn (långsökt) och då gissar jag att den gamla ägaren behöver kontakta kommunen och be dom ta bort ägandeskapet på plattan. Du kan även begära kvitto på köpet och kontakta Apple för att få plattan avregistrerad från nuvarande ägare.

Det andra är att det är stöldgods du köpt. Det får du lättast reda på om du kontaktar kommunen och då kan du få lite karmapoäng genom att lämna tillbaka plattan.

Ett jailbreak löser sannolikt inte detta.

Tack för information. Självklart lämnar jag tillbaka den om den skulle vara stulen. Men nu ska jag inte ta händelserna i förväg och vänta till att säljaren svarar.

Visa signatur

NiaZ

Permalänk
Medlem

Om det gick att jailbreaka eller komma runt skyddet skulle massor av skolpaddor vara till salu antar jag.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Allt du kan göra är att testa en DFU. Fungerar inte det behöver säljaren, alternativt Göteborgs kommun (beroende på hur den är låst), hjälpa dig ta bort låset.

Googla iPad-modellen + DFU så hittar du guider.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Allt du kan göra är att testa en DFU. Fungerar inte det behöver säljaren, alternativt Göteborgs kommun (beroende på hur den är låst), hjälpa dig ta bort låset.

Googla iPad-modellen + DFU så hittar du guider.

Tack för tipset, men är det inte "olagligt" att göra så?

Visa signatur

NiaZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiaZ:

Tack för information. Självklart lämnar jag tillbaka den om den skulle vara stulen. Men nu ska jag inte ta händelserna i förväg och vänta till att säljaren svarar.

Hoppas det löser sig, även om den spontana känslan är att "det är något lurt" så behöver det ju inte alls vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiaZ:

Tack för tipset, men är det inte "olagligt" att göra så?

Nej, DFU är inte olagligt men registreringen av plattan kommer aldrig upphöra även om du kör detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiaZ:

Tack för tipset, men är det inte "olagligt" att göra så?

Nix, det är standardmetoden för att nolla Apple-produkter efter att de blivit upplåsta.

Skrivet av reverend benny:

Nej, DFU är inte olagligt men registreringen av plattan kommer aldrig upphöra även om du kör detta.

Beror på. Beroende på hur den låsts kan man behöva göra DFU efter att man tagit bort plattan ur MDM (om man faktiskt använder ett; det går att DEP:a utan MDM också, men det är inte till så värst stor nytta). Men är den fortfarande icloud-låst så kommer inte DFU att hjälpa, precis som du säger.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Hoppas det löser sig, även om den spontana känslan är att "det är något lurt" så behöver det ju inte alls vara så.

Skrivet av reverend benny:

Nej, DFU är inte olagligt men registreringen av plattan kommer aldrig upphöra även om du kör detta.

Skrivet av Gorian:

Nix, det är standardmetoden för att nolla Apple-produkter efter att de blivit upplåsta.

Beror på. Beroende på hur den låsts kan man behöva göra DFU efter att man tagit bort plattan ur MDM (om man faktiskt använder ett; det går att DEP:a utan MDM också, men det är inte till så värst stor nytta). Men är den fortfarande icloud-låst så kommer inte DFU att hjälpa, precis som du säger.

Tack ska ni, uppskattar hjälpen. Jag ska försöka med en DFU och hoppas på det bästa. Grabben har haft en emotionell berg- och dalbana idag, inte kul! Han har önskat en Ipad sen över 1,5 år tillbaka, och sen händer detta precis när han får den i handen.

Visa signatur

NiaZ

Permalänk
Medlem

Känns konstigt att säljaren inte skulle gjort en fabriksåterställning och då klart sett detta.
Luktar ju ful fisk om hela denna försäljningen, men får väl hoppas det inte är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Känns konstigt att säljaren inte skulle gjort en fabriksåterställning och då klart sett detta.
Luktar ju ful fisk om hela denna försäljningen, men får väl hoppas det inte är så.

Den var fabriksåterställd faktiskt, till hans försvar. Jag öppnade paketet igår kväll och lite dumt så startade jag den med mitt icloud-konto. Men den var till grabben, så jag gjorde en ny fabriksåterställning för honom, och det var då detta kom upp.

Visa signatur

NiaZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiaZ:

Den var fabriksåterställd faktiskt, till hans försvar. Jag öppnade paketet igår kväll och lite dumt så startade jag den med mitt icloud-konto. Men den var till grabben, så jag gjorde en ny fabriksåterställning för honom, och det var då detta kom upp.

Jag hänger inte med, har ditt iCloud-konto något koppling till Göteborgs kommun? Jag gissar inte.

En återställning i grunden är såklart bra när man ska sälja något men det räcker inte. En DFU kommer inte hjälpa i detta fall, sannolikt har säljaren enbart gjort en återställning utan att följa stegen här:
https://support.apple.com/sv-se/guide/ipad/ipada92a4d12/ipado...

Som många redan varit inne på verkar denna enhet befinna sig i något slags "MDM"-mode (mobile device management) vilket är i praktiken samma sak som iCloud-låst, bara att den är managerad av en större organisation, i detta fall en kommun.

Säljaren måste kontakta kommunen eller ev. arbetsgivaren för att få ur iPad:en i deras system.

Permalänk
Medlem

Ni som kan MDM för Apple-prylar: Finns det någon form av ”find my iThing” inbyggt i det? I så fall är det väl mest en tidsfråga innan TS (adress) blir polisanmäld för häleri?

Det verkar ju inte finnas någon som helst möjlighet att förneka vem paddan tillhör. Paddan kan så klart vara såld/skänkt till säljaren och på grund av inkompetens inte blivit urplockad ur MDM-systemet, men det måste väl ändå vara mindre sannolikt än alternativet? Jag hade inte väntat för länge med att ta kontakt direkt med kommunen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Ni som kan MDM för Apple-prylar: Finns det någon form av ”find my iThing” inbyggt i det? I så fall är det väl mest en tidsfråga innan TS (adress) blir polisanmäld för häleri?

Det verkar ju inte finnas någon som helst möjlighet att förneka vem paddan tillhör. Paddan kan så klart vara såld/skänkt till säljaren och på grund av inkompetens inte blivit urplockad ur MDM-systemet, men det måste väl ändå vara mindre sannolikt än alternativet? Jag hade inte väntat för länge med att ta kontakt direkt med kommunen.

Jo man kan spåra ipaden eller enheten beroende på vad den använts till. Exempelvis så har det med integritetsskydd att göra om det är påslaget.
Antagligen utköpt från kommunen som inte avregistrerat den ur MDM-systemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiaZ:

Den var fabriksåterställd faktiskt, till hans försvar. Jag öppnade paketet igår kväll och lite dumt så startade jag den med mitt icloud-konto. Men den var till grabben, så jag gjorde en ny fabriksåterställning för honom, och det var då detta kom upp.

Fungerade den som den skulle med ditt icloud-konto menar du?

Permalänk
Medlem

Är det tajt med stålar så kanske vi i forumet skramla ihop till en padda?

Hoppas det löser sig, blir blödig när det handlar om kids.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide