Spotify Connect: inget ljud på Onkyo TX-NR818

Permalänk
Medlem

Spotify Connect: inget ljud på Onkyo TX-NR818

Igår upptäckte jag att Spotify Connect inte funkar på min Onkyo TX-NR818 längre. Så sent som förra (eller möjligtvis förrförra) veckan satt jag och poppade när jag satt hemma och jobbade.

Igår så var där helt plötsligt inget ljud längre. Gör som vanligt och väljer på telefonen att spela upp på förstärkaren. På telefonen ser det ut som att uppspelning fortgår. På förstärkaren ser det nästan ut som vanligt, förutom att sekunderna inte tickar i UI:t (dvs det som syns på TV:n).

Övriga funktioner i förstärkaren (dvs spela upp ljud från TV, PS5, etc) funkar normalt såvitt jag kan bedöma.

Är det någon som varit med om något liknande och/eller kan ge mig tips på hur jag kan få igång det igen?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men har förstärkaren en fungerande Internet-uppkoppling? Går det att se i inställningarna vilken IP den har osv?

Nästa steg är kanske att undersöka om det finns en FW-uppdatering?

Permalänk
Medlem

Har kollat, det finns ingen FW uppgradering. Har provat att göra stärkaren strömlös och även att göra en factory reset. Nätverket funkar såtillvida att den går att fjärrstyra från telefonen och stärkaren kan även spela ljudfiler från en nätverksdisk, så nätverkeriet är igång.

Efter factory reset klagar den dock på att internettestet inte funkar (märkligt). När man kör spotify connect så funkar det mesta, förutom just själva spelandet. Det kommer upp låttitel och cover i UI:t, men inget spelas.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Internettesterna funkar nu. Dock är Spotifyappen uppdaterad för 3 dar sen, så man kan ju gissa att dom haft sönder nåt...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Har hänt med min Onkyo för halv år sedan. Jag loggande in med datorn istället då gick det igång igen.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Har hänt med min Onkyo för halv år sedan. Jag loggande in med datorn istället då gick det igång igen.

Hur menar du?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Hur menar du?

gick in på spotify på en dator som är på samma nätverks som stereon. Valde stereon längst ner till höger och började spela musik.
Då fungerade det igen för mig, vet inte varför.
https://open.spotify.com/

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Gick inte Onkyo omkull för ett tag sedan?
-Kan ju bli lite si och så med uppdateringar från ett kursat bolag menar jag.

"On May 13, 2022, Onkyo announced that they were filing for bankruptcy. Onkyo, Integra, Pioneer and Pioneer Elite branded products continue to be distributed by Premium Audio Company, through its 11 Trading Company subsidiary."
https://en.wikipedia.org/wiki/Onkyo

Kan tänka mig att (jag gissar bara) det handlar om någon DRM som inte uppdaterats, så förstärkaren vägrar spela upp Spotify. Har hänt mig också, i ett annat sammanhang, att apparat vägrat funka för DRM inte uppdaterats.

(DRM= Digital Rights Management)

Permalänk
Medlem

Jag testade nyss Spotify Connect med min Yamaha RX-A830.

Otroligt gammal firmware på den och allt fungerar fint.

Kan nog instämma med @Networker, kan säkert ha att göra med DRM eller kanske att Spotify ändrat något API och Onkyo har, av förklarliga skäl, inte uppdaterat.

Finns det fler med samma bekymmer om du Googlar?

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en fräsh installation av Raspian OS på en Pi3 och installerade sen Raspotify. Det verkar bete sig likadant, dvs Spotify Connect på pajjen syns i telefonen och jag kan säga till Spotify på telefonen att spela på där och på telefonen ser det ut som att det spelar, men inget ljud från pajjen. Jag kan förstås ha gjort nåt fel när jag installerade Raspotify.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Jag testade nyss Spotify Connect med min Yamaha RX-A830.

Otroligt gammal firmware på den och allt fungerar fint.

Kan nog instämma med @Networker, kan säkert ha att göra med DRM eller kanske att Spotify ändrat något API och Onkyo har, av förklarliga skäl, inte uppdaterat.

Finns det fler med samma bekymmer om du Googlar?

Fast att din att förstärkare har en gammal firmware talar ju lite emot att det skulle var ett DRM problem. Min firmware är den senaste och är från 2016.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Fast att din att förstärkare har en gammal firmware talar ju lite emot att det skulle var ett DRM problem. Min firmware är den senaste och är från 2016.

Förstår hur du menar. Jag tänkte mest att DRM är väl kopplat till någon licens och då kanske Onkyo ligger pyrt till med tanke på konkursen? Ville mest bara bekräfta att även med min gamla förstärkare (och lastgammal firmware) så fungerar det, dvs nog ingen förändring som Spotify gjort de senaste åren som ställer till det.

Permalänk

Min har råkat ut för samma sak.

Om någon lyckas lösa problemet hojta gärna till...

Permalänk
Medlem

En stor anledning till att spotify inte längre fungerar är nog efter lite forskning innan är på grund av att onkyo har gått i konkurs. Jag tror att det är den stora anledningen till varför spotify inte längre fungerar, de tog bara lite tid innan de hände. Vill tillägga att jag har en Onkyo TX-NR616 med samma problem och problemet med spotify just onkyo har även på verkat runt om i världen.

https://www.google.se/search?q=onkyo+konkurs&sxsrf=ALiCzsbk5r...

Permalänk
Medlem

Jag kan meddela att samma problem finns på min TX-NR646 sedan någon vecka. Tråkiga nyheter om konkursen, det kände jag inte till. Min workaround just nu är att använda Onkyon som AirPlay-device från Spotify på telefonen för att skicka ljud via Zon 2 till uterummet, men det är ju en temporär fix. Vad ska man välja i stället? Denon eller Marantz med HEOS?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sa_swe:

Jag kan meddela att samma problem finns på min TX-NR646 sedan någon vecka. Tråkiga nyheter om konkursen, det kände jag inte till. Min workaround just nu är att använda Onkyon som AirPlay-device från Spotify på telefonen för att skicka ljud via Zon 2 till uterummet, men det är ju en temporär fix. Vad ska man välja i stället? Denon eller Marantz med HEOS?

Du kan väl ansluta en extern signalkälla, det enklaste som klarar av det är väl en Google Home mini.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan väl ansluta en extern signalkälla, det enklaste som klarar av det är väl en Google Home mini.

Förlåt min okunskap och för att jag hijackar tråden, men hur skulle det gå till? Jag har en Google Home mini men den har ju ingen direkt anslutning till receivern (befinner sig bara på samma nätverk). Jag har dirigerat zon 2 till högtalarna i uterummet och kör ”net” i zon 2 för att nyttja Spotify Connect.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sa_swe:

Förlåt min okunskap och för att jag hijackar tråden, men hur skulle det gå till? Jag har en Google Home mini men den har ju ingen direkt anslutning till receivern (befinner sig bara på samma nätverk). Jag har dirigerat zon 2 till högtalarna i uterummet och kör ”net” i zon 2 för att nyttja Spotify Connect.

TX-NR646 har blåtand enligt manualen (jag hoppas det stämmer men jag har ingen själv att prova med) så man ansluter home minin som en BT signalkälla, jag har själv kopplat bättre högtalare till flera "Googleprylar" hemma för att få anständigt ljud. Skulle Onkyon inte ha BT är det ju enkelt att ansluta en bt mottagare eller välja en annan kompatibel enhet med kabelanslutning, tex har Echo dot analog line out och gillar man det ekosystemet mer eller bara bryr sig om Spotify så funkar det ju bra, de har ju även klocka.

Själv kör jag med en Lenovo smartclock essential i sovrummet länkad till Ikea Eneby 30 som en mer avancerad "klockradio deluxe", det låter bra för pengarna och det finns ju rätt många smartenheter som man kan ha som signalkälla och fjärrkontroll till seriösare ljudsystem om man vill och bara planerar lite när man väljer delar, personligen tycker jag det mest är dumt att integrera funktionerna i en och samma apparat för "smart/strömmingfunktioner" verkar ha väldigt kort livstid och kompatibiliteten bryts ofta efter några år så att enkelt kunna byta signalkällan är en viktig funktion medans själva ljudsystemet bör hålla väldigt länge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

TX-NR646 har blåtand enligt manualen (jag hoppas det stämmer men jag har ingen själv att prova med) så man ansluter home minin som en BT signalkälla, jag har själv kopplat bättre högtalare till flera "Googleprylar" hemma för att få anständigt ljud. Skulle Onkyon inte ha BT är det ju enkelt att ansluta en bt mottagare eller välja en annan kompatibel enhet med kabelanslutning, tex har Echo dot analog line out och gillar man det ekosystemet mer eller bara bryr sig om Spotify så funkar det ju bra, de har ju även klocka.

Jag förstår. Tyvärr dök inte Google mini-enheten upp som BT när jag försökte para ihop den med min Onkyo. Testade även att använda en Chromecast som signalkälla för zon 2, men den tog över primär zon (visade bild på TV:n) i stället. Ingen separat behandling för zon 2 tyvärr. Möjligen skulle en Chromecast Audio kunna fungera.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sa_swe:

Jag förstår. Tyvärr dök inte Google mini-enheten upp som BT när jag försökte para ihop den med min Onkyo. Testade även att använda en Chromecast som signalkälla för zon 2, men den tog över primär zon (visade bild på TV:n) i stället. Ingen separat behandling för zon 2 tyvärr. Möjligen skulle en Chromecast Audio kunna fungera.

Det är Onkyon som ska anges som "högtalare" i home appen i det rum du har placerat Home minin, inställningen finns under rum/enhet/ljud/kopplade bluetoothenheter.
Och Onkyon måste ju bara BT-synlig när den ska paras, jag tror du löser det om du provar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är Onkyon som ska anges som "högtalare" i home appen i det rum du har placerat Home minin, inställningen finns under rum/enhet/ljud/kopplade bluetoothenheter.
Och Onkyon måste ju bara BT-synlig när den ska paras, jag tror du löser det om du provar.

Ah! Strålande! Nu fick jag det att fungera, inklusive zon 2! Stort tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sa_swe:

Ah! Strålande! Nu fick jag det att fungera, inklusive zon 2! Stort tack!

Bra det, Home mini är ju verkligen främst en bra signalkälla och fjärrkontroll och inget man använder ensam för att lyssna på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns nu en workaround (som fungerar med min 646). Omfattar blockering av en URL i brandvägg samt möjlig omdirigering av DNS för just Onkyo-enheten (går att ordna i exempelvis DHCP i din router.

” So other than Onkyo devices has the same issue. The suggestion is to rerouting DNS or by blocking apresolve.spotify.com (and to be sure also blocking 34.158.0.131 ) . I did not reroute/change DNS server. I just blocked apresolve.spotify.com from my router and whoopsideisy.......it works again. There is a lot of conversation on the other topic about this issue.”

https://community.spotify.com/t5/Other-Podcasts-Partners-etc/...