Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

A90J har bättre panelkvalitet med handplockade och bättre kylning av panelen vilket påverkar prestanda, likt hur den kan hålla ljusstyrkan uppe och hur det motverkar retention. Det är vad som kostar pengar.

A80J går på LG Displays standardutbud och är kan därför vara mer ojämn i panelen, precis som LG:s C1. Sony har fortfarande mer precision när det kommer till bilden, särskilt i fråga om de fabriksinställningar som finns. LG har i sin tur mer utvecklade spelfunktioner.

X95J har ljusstyrkan om den önskan finns. Den kan lysa starkt i klass med utomhusreklam. Samtidigt som den kan släcka sitt eget ljus väldigt effektivt även om det inte blir exakt samma svarta botten som en OLED. Annars skulle jag säga att X95J är den LCD som lyckas bäst med att utnyttja både ljusstyrkan och komma ned till OLED-liknande nivå när man så vill. En flexibel produkt och en av få TV som är tipptopp för alla typer av rum.

Nu du!
Nu har jag fått blicken på LG G1!
Om jag tar denna så slår den väl alla modeller vi har haft uppe här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fodde:

Nu du!
Nu har jag fått blicken på LG G1!
Om jag tar denna så slår den väl alla modeller vi har haft uppe här?

Slår i vad? Pris, bild, ljud,design/form, status o.s.v. Det är ju en snygg tv om inte annat. Om den motiverar ett högre pris än C1 måste man ju ta ställning till själv.

Tänk om någon tv-expert hade kunnat ta fram en guide och tipsat om den här i tråden 😉

"OLED G1 är Gallery-modellen med en 2 cm tunn monolitisk profil och medföljande väggfäste. Modellen saknar alltså medföljande bordsstativ. G1 använder LG:s OLED Evo-paneler vilket ger något högre ljusstyrka men i praktiken ingen större skillnad mot C1. Du betalar främst för den elegantare designen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Slår i vad? Pris, bild, ljud,design/form, status o.s.v. Det är ju en snygg tv om inte annat. Om den motiverar ett högre pris än C1 måste man ju ta ställning till själv.

Tänk om någon tv-expert hade kunnat ta fram en guide och tipsat om den här i tråden 😉

"OLED G1 är Gallery-modellen med en 2 cm tunn monolitisk profil och medföljande väggfäste. Modellen saknar alltså medföljande bordsstativ. G1 använder LG:s OLED Evo-paneler vilket ger något högre ljusstyrka men i praktiken ingen större skillnad mot C1. Du betalar främst för den elegantare designen."

I detta fallet tänkte jag på bildkvalitet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fodde:

Nu du!
Nu har jag fått blicken på LG G1!
Om jag tar denna så slår den väl alla modeller vi har haft uppe här?

LG är steget efter Sony och Panasonic i fråga om bildkvalitet. G-modellerna är främst en fråga om utförandet. För 2021-modellerna var det G-modellerna som först fick de något ljusstarkare Evo-panelerna som sedan smög sig in i C1-modellerna också. Fast det är ju diskutabelt ifall Evo-panelerna innebär så mycket förbättring egentligen. De har till exempel haft mer problem med uniformitet, typiskt de magenta/rosa avvikelserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

LG är steget efter Sony och Panasonic i fråga om bildkvalitet. G-modellerna är främst en fråga om utförandet. För 2021-modellerna var det G-modellerna som först fick de något ljusstarkare Evo-panelerna som sedan smög sig in i C1-modellerna också. Fast det är ju diskutabelt ifall Evo-panelerna innebär så mycket förbättring egentligen. De har till exempel haft mer problem med uniformitet, typiskt de magenta/rosa avvikelserna.

Jag åkte till en vän igår som har just en 65 LG G1.
Det var vid 18.00 tiden och var väldigt soligt ute men inget direktljus på tvn utan bara ljust i rummet i övrigt.
Jag upplevde tvn väldigt mycket som en spegel, man såg spegelbilden av rummet väldigt mycket.
Är det detta som är problemet med OLED?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fodde:

Jag åkte till en vän igår som har just en 65 LG G1.
Det var vid 18.00 tiden och var väldigt soligt ute men inget direktljus på tvn utan bara ljust i rummet i övrigt.
Jag upplevde tvn väldigt mycket som en spegel, man såg spegelbilden av rummet väldigt mycket.
Är det detta som är problemet med OLED?

Det är problemet med att placera en TV på det sättet!

Hade du haft X89K med dig för att jämföra hade du märkt att den hade klarat sig ännu sämre och reflekterat mer av rummet. Reflektioner hade varit ljusare och tydligare i färg, dock inte spegelblanka utan halvblankt och diffust. Men rummet hade varit ännu mer tydligt över bilden.

Majoriteten OLED har ett blankt filter för det fungerar bäst för att behålla svärtan (som ju är OLED:s styrka) i rum med belysning.

Rtings har en jämförelsefunktion där man kan se reflexfiltren och jämföra:
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c1-oled-vs-sony-x8...

En bit ned under Picture Quality/Reflections

Sony X95J har ett filter som dämpar något bättre än det blanka OLED-filtret. Det filtret riskerar istället få reflekterande regnbågsmönster i situationer med starkt ljus. Samtidigt har modellen mer ljusstyrka vilket kan forcera igenom mer av bilden genom reflektionerna vilket gör det mer passande om man ska titta mitt på dagen.

Lösningen oavsett TV är enkla gardiner och bättre placering. Inget reflexfilter kan trolla bort effekterna av solen.

Permalänk

Jag köpte nyligen en Sony x90j på rea. Jag tolkar det som typ samma tv som x89j, säkerligen exakt samma panel bara att tillverkaren ansåg denna var lite bättre och sedan har de konfigurerat för detta.

Allt bra, funderar på lite bättre ljud till den, men det är komplicerat då jag vill ha ljud bakom mig.. Ett problem är dessutom att jag vill kunna spela så högt som möjligt mitt i natten utan grannarna hör något alls. Och då är det bästa att ha högtalare väldigt nära en.

Överlag föredrar jag tvns inbyggda Google smarttv mycket bättre än den senaste AppleTvn jag har. Jag upplever den inbyggda smidigare, enklare etc. Den enda anledning för mig att fortsätta använda AppleTvn, är att jag har fjärrkontrollen i sängen. På alla tv-apparater så har de tillslut blivit dåliga. AppleTvn remote känns otroligt stryktålig och då kan jag slita på den.

Missförstå mig inte. Sonys fjärrkontroll känns robust, men klarar den 10år i sängen utan slitage, där den ibland flyger iväg när man går upp etc? Kanske råkar man trampa på den m.m. Så jag sliter på Apple remoten istället.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag köpte nyligen en Sony x90j på rea. Jag tolkar det som typ samma tv som x89j, säkerligen exakt samma panel bara att tillverkaren ansåg denna var lite bättre och sedan har de konfigurerat för detta.

Upprepat det ett par gånger i tråden nu (samt tar upp det i guiden): X89J i grunden samma modell som X85J med annat stativ och liknande. X90J–94J är den bättre modellen med en FALD och även något högre ljusstyrka vid HDR. Sonys 8-serie blandar både IPS och VA i utbudet där X9-modellerna än så länge verkar hålla sig konsekvent med VA-paneler.