Apple macintosh se/30 värdering

Permalänk

Apple macintosh se/30 värdering

Tjena!

Den startar upp men visar ingen bild, ibland en slags vit/gråmönstrad bild. Har inte testat något OS då jag saknar disketter. Någon som är kunnig eller intresserad? Kan den vara värd något? Lite åldersskavanker finns, som en liten spricka i kanten på tangentbordet.

Visa signatur

Intel E6750 @ 3.2Ghz, 6Gb 800mhz Corsair, 250Gb HDD, Sapphire 4870 1Gb

Permalänk
Medlem

Troligen (mycket sannolikt) i behov av en recap.
Om du har otur så är moderkortet ("logic board" på apple språk) skadat.
Har du tillgång till en "mac cracker", d.v.s. en lång Torx TX15, så kan du själv öppna upp och leta efter uppenbara fel.
(Tänk på att CRT'n i den arbetar med mycket höga spänningar!, så låt den ladda ur själv innan du öppnar)
Leta efter korrosion/missfärgningar på de olika kretsarnas "ben".
Läckande kondensatorer ("caps") kan lukta lite som kattp*ss.

Troligen så har även CMOS batteriet (PRAM på apple språk) läckt.
När/om du är där inne så ta ur batteriet även om det inte har läckt.

https://forums.macrumors.com/threads/macintosh-se-30-troubles...

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Troligen (mycket sannolikt) i behov av en recap.
Om du har otur så är moderkortet ("logic board" på apple språk) skadat.
Har du tillgång till en "mac cracker", d.v.s. en lång Torx TX15, så kan du själv öppna upp och leta efter uppenbara fel.
(Tänk på att CRT'n i den arbetar med mycket höga spänningar!, så låt den ladda ur själv innan du öppnar)
Leta efter korrosion/missfärgningar på de olika kretsarnas "ben".
Läckande kondensatorer ("caps") kan lukta lite som kattp*ss.

Troligen så har även CMOS batteriet (PRAM på apple språk) läckt.
När/om du är där inne så ta ur batteriet även om det inte har läckt.

https://forums.macrumors.com/threads/macintosh-se-30-troubles...

Tack för snabbt svar! Jag ska se om jag får upp den i h kan kolla! Lade ut den på marknaden om någon är intresserad av den oavsett skick! 😅

Visa signatur

Intel E6750 @ 3.2Ghz, 6Gb 800mhz Corsair, 250Gb HDD, Sapphire 4870 1Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaserChoklad:

Tack för snabbt svar! Jag ska se om jag får upp den i h kan kolla! Lade ut den på marknaden om någon är intresserad av den oavsett skick! 😅

Om inte nätsladden har varit I på ett par dagar så bör alla högspännings delar vara urladdade.
Egentligen så skall det på på ett par sekunder via speciella kretsar, men varför chansa.

Hoppas att den inte är allt för skadad!

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Om inte nätsladden har varit I på ett par dagar så bör alla högspännings delar vara urladdade.
Egentligen så skall det på på ett par sekunder via speciella kretsar, men varför chansa.

Hoppas att den inte är allt för skadad!

Tack! Kollade på en video om discharge ifall den automatiska inte funkar. Men vågar nog inte hehe...

Öppnade och det ligger ett extra kopparskydd som korroderat på två platser men ser övrigt rätt ok ut!

Visa signatur

Intel E6750 @ 3.2Ghz, 6Gb 800mhz Corsair, 250Gb HDD, Sapphire 4870 1Gb

Permalänk

Några bilder till från insidan!

Och så här ser rosten på plåten ut men ser inte ut att vara inne på några kretskort.

Visa signatur

Intel E6750 @ 3.2Ghz, 6Gb 800mhz Corsair, 250Gb HDD, Sapphire 4870 1Gb

Permalänk
Medlem

För att se ordentligt så måste du ta ur moderkortet.
Låter komplicerat men är rätt enkelt:

https://www.youtube.com/watch?v=bTNYQzDh_fI
https://www.youtube.com/watch?v=QArvemlZUJY

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaserChoklad:

Tjena!

Den startar upp men visar ingen bild, ibland en slags vit/gråmönstrad bild. Har inte testat något OS då jag saknar disketter. Någon som är kunnig eller intresserad? Kan den vara värd något? Lite åldersskavanker finns, som en liten spricka i kanten på tangentbordet.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Om du är kunnig och har kunskapen att få ordning på den, kan visa att den fungerar och och berättar ordentligt om dess skick, 1000-5000 på ebay. Spannet är stort på utgångspriset.