Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Världens godaste glass jag har ätit på 32 år är pinnglassen Magnum Double Gold Billionaire:
https://asset-eu.unileversolutions.com/content/dam/unilever/magnum/austria/pack_shot/magnum_double_gold-36940035-png.png.ulenscale.600x600.png

Genomgå en smakorgasm vid varje tugga när du först penetrerar igenom ett nötchokladlager med smak av mild sockrad kanel för att sedan låta din tunga mötas av lättsaltad kolasås som i sin tur agerar som en tunn hinna för en utomordentlig mjuklen gammal hederlig vaniljglass. Känn sedan eftersmaken och efterdofterna i gommen av den goda smakupplevelsen som kittlar din mun till att ta nästa tugga.

Upprepa tills glassen är slut - hämta ny glass!

P.S. Bägarvarianten av denna glass är en förfärlig besvikelse i jämförelse (lättsaltade kolasåsen saknas) så...
- ät INTE den!

Instämmer, den där är nog bland de godaste glassar jag någonsin ätit, åtminstone bland de man hittar lite överallt. Helt sanslöst god, längtar redan tills detta höstväder släpper så man kan glufsa I sig en till...

Permalänk
Medlem

Ni som har glassmaskin: Vad är era favoritglassrecept?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Instämmer, den där är nog bland de godaste glassar jag någonsin ätit, åtminstone bland de man hittar lite överallt. Helt sanslöst god, längtar redan tills detta höstväder släpper så man kan glufsa I sig en till...

Asså, jag skämtar inte! Jag köpte 10st för 25 kr/st för typ en vecka sedan då jag inte kunde hitta några 4-pack av dem. Så sjukt lyxgoda anser jag dem vara!

Sen blev det helt plötsligt 2 för 55 kr stammispris på dessa i 4-pack så då köpte jag 8 st sådana förpackningar när jag hittade dem. Helt sinnes vad jag käkar sådana där glassar!

Jag ser dock till att promenera långa promenader så jag kan unna mig mellan 4-8 st sådana per dagar utan att få ångest över kaloriöverskottet!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Som för många andra i tråden är det Kola med havssalt som gäller som smaksättning just nu. Änsålänge tycker jag att Sias, Salt Karamell, är den godaste jag har testat på länge. Glassen har en god karamell smak, men viktigast är nog såsen som ligger som en kärna i mitten. Den har en tydlig smak och enligt mig en perfekt balans på sött och salt.

https://www.siaglass.se/sv/vara-glassar/butik/var-finaste-0-5...

Permalänk
Medlem

På tal om glass, vad har fått tillverkare att trycka in saltlakrits i glass?
Jag blev glad när jag fann glass med Chili & lakrits, men till min stora besvikelse så hade man saltat lakritsen så att glassen blev salt och smakade pyton.
Det säljs även glass med bara saltlakrits i, men varför kan man inte få glass med sötlakrits?
Kola med havssalt är också väldigt äcklig pga saltet.

Edit: Favoriten som inte sålts på många år är annars Magnum Choklad, chokladglass med överdrag av mörk choklad.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Farbror Arnes gräddkola är det bästa som hänt inom glass (Triumfglass)

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Fram till för några år sedan hade SIA glass en riktigt god vaniljglass med macadamianötter och kola dulche de leche. Caramel Macadamia hette den, helt obegripligt att de slutade tillverka den.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Finns hockeypucken kvar? Det var alltid min favorit.

Permalänk
Medlem

Alvesta glass "Kaffeböna" har blivit en favorit i sommar. Gärna ihop med deras "Mintchoklad". Smaken är som baken men vi tycker att de går bra ihop. Glass med kaffesmak är ett bra alternativ till kaffe när det är riktigt varmt.

Permalänk
Medlem

"Kulglass" med blåbär. Annars mörk choklad. Gott!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag saknar Banana Joe!

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Salt-karamel, pistage och italiensk citronsorbet är favoritsmakerna.

Godast är det att äta ute, Snö och Bullandö Marina rekommenderas för Stockholmarna i tråden, men Häagen Dazs gör en mycket god glass med saltkarsmel också.

Permalänk
Medlem

Måste slå ett slag för Gräddkola Crisp från Engelholmsglass

Permalänk
Medlem

Ananas split och mjukglas i voffla doppad i choklad.

Permalänk
Medlem

Comet från Engelholms Glass är favoriten när vi köper glass ute. Godaste vaniljglassen, bra pris, kladdar inte. Godiset brukar tösen få.

Permalänk
Medlem

Ica basic glass-strutar.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Magnum ruby.
Den 4:e! chokladsorten (mörk vit mjölk ruby) - annan bönbehandling ger naturligt lite syrlig bärnyans.
Men hittar den inte i affärer nu. :\

Skrivet av Fenrisulvfan:

På tal om glass, vad har fått tillverkare att trycka in saltlakrits i glass?
Jag blev glad när jag fann glass med Chili & lakrits, men till min stora besvikelse så hade man saltat lakritsen så att glassen blev salt och smakade pyton.
Det säljs även glass med bara saltlakrits i, men varför kan man inte få glass med sötlakrits?
Kola med havssalt är också väldigt äcklig pga saltet.

Edit: Favoriten som inte sålts på många år är annars Magnum Choklad, chokladglass med överdrag av mörk choklad.

De anses väl inte funka med söt i glass kanske. (Jag gillar söt och salt lakrits).

Permalänk
Avstängd

Kulglass är absolut bäst. Brukar ta choklad, jordgubb och blåbär

Finska mint och päronglass är också riktigt goda

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Snö’s ”Brynt smör, rosmarin och kola” är helt fantastiskt god. Ganska enkel att veva ihop själv också.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Lakritspuck har varit sommarens glass i hela mitt liv.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Snö’s ”Brynt smör, rosmarin och kola” är helt fantastiskt god. Ganska enkel att veva ihop själv också.

Mycket god, men ”tung” och äts med fördel som enda smak i bägaren och i välavvägd mängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Världens godaste glass jag har ätit på 32 år är pinnglassen Magnum Double Gold Billionaire:

P.S. Bägarvarianten av denna glass är en förfärlig besvikelse i jämförelse (lättsaltade kolasåsen saknas) så...
- ät INTE den!

Det här årets största misstag! Åt pinnglassen och sedan köpte jag bägaren eftersom jag tänkte att det här var den bästa glassen på bra länge. Bägaren smakade bara massor med kanel och jag började stark ifrågasätta pinnglassen. Var jag kanske bara väldigt hungrig? Har min tunga varit med om en olycka? Hade kanel-maskinen varit trasig när de tillverkade min pinne?

Skönt att höra att det inte är samma glass trots samma namn.

I övrigt så är jag rätt trött på allt som säljs i svenska plastlådor. När man vant in sig på Haägen Dazs och tyrckt i sig ett par bägare av glass tillverkad av diverse garageentusiaster smakar en låda Sia glass inget kul längre. Känns som GB big pack alltihop.

Permalänk
Medlem

Bor i Halmstad och här besöker man https://www.riccardo.se/ för riktigt bra hantverksglass.

Men min favorit i frysdisken är helt klart denna: https://www.lejonetochbjornen.se/sortiment/p/sea-salted-caram...

Brukar finnas på Ica Maxi

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

pepparlakrits och melon är dom 2 stora favoriterna

Permalänk
Medlem

Labbar för fulla muggar här hemma med att göra egen glass.

Favoriterna bland barnen är polkagris eller daim kulor i gräddglassen.

Jag är mera för att prova nytt, som typ stark chili eller att krossa/ smälta surt godis och använda denna som smaksättning.

Permalänk
Medlem

Tips för de som bor i eller runt Malmö:

Köld glassbar.
Lite dyrt men utan tvekan den godaste glassen jag har ätit

Permalänk
Medlem

Gó Glass i Hjortkvarn. En kula choklad, en kula körsbär.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Farbror Arnes gräddkola är det bästa som hänt inom glass (Triumfglass)

Jag höjer med Farbror Arnes kladdkaka 🤘

Permalänk
Medlem

Gotlato i Visby har en basilikaglass som är helt otroligt god! Även derat saffransglass är magisk. Just nu sitter jag med en piggelin och ärligt talat är det förbaskat gott, det med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Bor i Halmstad och här besöker man https://www.riccardo.se/ för riktigt bra hantverksglass.

Men min favorit i frysdisken är helt klart denna: https://www.lejonetochbjornen.se/sortiment/p/sea-salted-caram...

Brukar finnas på Ica Maxi

Medhåll på Riccardo, besökte dem i Möllegård på genomresa i år, perfekt sommarstopp. Lagom knepigt upplägg också där man måste köpa glass i en lucka och kaffe i en annan, för den där småskalighetskänslan som man vill ha på ett sommarcafé.

Provade också, för skojs skull, Bonbot (robotiserad glasskiosk) när vi passerade Stockholm. Rent visuellt var det en kul grej och om de får slipa på konceptet ett tag till kan det säkert bli en bra upplevelse som helhet men i nuvarande utförande så...45 spänn för en god men ändå ganska alldaglig glass som vi fick vänta på i 20 minuter. Jag gillar såna här tekniska lösningar och vill verkligen att de ska få till det, men det finns en del att fila på.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)