Microsoft: "Playstation 4 sålde dubbelt så bra som Xbox One"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Playstation 4 sålde dubbelt så bra som Xbox One"

Efter att inte pratat om säljsiffror på flera år bekräftar Microsoft att Xbox One såldes i hälften så många exemplar som Playstation 4.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

PS5'an är så ful att jag är förvånad någon köper den överhuvudtaget

Permalänk
Medlem

Jag är inbiten Xbox-användare och Playstation 4 var överlägset bättre. Utan tvekan.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Jag tror Playstation kommer fortsätta dominera. Xbox har väl kämpat I många generationer med att komma upp i samma kvalitet och utbud som PlayStation har men aldrig riktigt lyckats. Undantaget är väl då om man gillar något spel som är exklusivt för Xbox.

Sen har jag inte konsol själv så har inte så mycket erfarenhet av de olika plattformarna. Men av de jag känner som har konsol så är PlayStation helt dominerande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Har inte playstation alltid sålts bättre? Jag minns så väl när xbox först kom och folk kallade den för en floppbox. Alla egenskaper den hade som hdd och nätverk var också skit för då blev den mer en dator och de ville ha en ren konsol. Trots det har gått 20år så förstår jag inte detta argument än.

Jag själv gillar xbox bättre, alltifrån hur deras dashboard var till kontrollerna. Men jag tycker jag ser mer playstation saker överallt när jag kollar, jag gissar på att playstation 5 säljer bättre i sverige.

Jag själv kommer troligen köpa playstation 5 för jag har bekanta som kommer göra detta och enda chansen att spela tillsammans är att apa efter.
Det argumentet är ett klassisk. Förr när man valde Nes vs Sega, så var det också ens polare som avgjorde valet. Den enda skillnaden var att då var det möjligheten att lånbyta spel, inte som idag spela multiplayer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

PS5'an är så ful att jag är förvånad någon köper den överhuvudtaget

Ja den ser verkligen hemsk ut, klumpig och ful

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

PS är ju totalt överlägsen när det gäller exklusiva spel så jag är inte förvånad över att den sålt så pass mycket bättre.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Vet många som köpte PS4 i tron om att de var fritt att spela online. Sedan hade vi en stolle till Xboxchef som snackade mer TV än gaming.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Har inte playstation alltid sålts bättre? Jag minns så väl när xbox först kom och folk kallade den för en floppbox. Alla egenskaper den hade som hdd och nätverk var också skit för då blev den mer en dator och de ville ha en ren konsol. Trots det har gått 20år så förstår jag inte detta argument än.

Jag själv gillar xbox bättre, alltifrån hur deras dashboard var till kontrollerna. Men jag tycker jag ser mer playstation saker överallt när jag kollar, jag gissar på att playstation 5 säljer bättre i sverige.

Jag själv kommer troligen köpa playstation 5 för jag har bekanta som kommer göra detta och enda chansen att spela tillsammans är att apa efter.
Det argumentet är ett klassisk. Förr när man valde Nes vs Sega, så var det också ens polare som avgjorde valet. Den enda skillnaden var att då var det möjligheten att lånbyta spel, inte som idag spela multiplayer.

Xbox 360 var väl en riktig hit har jag för mig

Permalänk

Exklusiva titlar är väl den största anledningen till de olika konsol valen? är dessa lätta att tycka om så väljs den konsolen framför den andra.

xbox360 hade Mass effect serien, fable,halo m.fl. medans PS3 hade metalgear solid, little big planet (samt blueray innan det blev billigt) samt en jobbig handkontroll.

PS4 hade ju massor av omtyckta titlar Last of us, horizon zero dawn, god of war, uncharted (flera av dessa nu släppta till PC) osv. Xbox one hade forza, halo, gears 5.

PS5 och xbox s/x har...? Inga än? eller?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anon201296:

Xbox 360 var väl en riktig hit har jag för mig

Ja, Xbox 360 visade imponerande konkurrenskraft mot Playstation! Vill minnas att Playstation 3 lyckades köra om 360 i slutet av sin livslängd i rena försäljningssiffror, men dock inte med någon enorm marginal.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201296:

Xbox 360 var väl en riktig hit har jag för mig

Ja, även jag som inte ser användningen med en konsol köpte mig ett x360.. dock efter en månad stod den bara och samlade damm under Tv'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

PS5'an är så ful att jag är förvånad någon köper den överhuvudtaget

Det går att ha den bakom galler eller dörr - Har inte sett min på flera månader...

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att köpa en Xbox om man har en gaming PC. Jag upplever mig ha den optimala kombinationen: PC i kontoret, PS5/Switch vid TVn

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Har inte köpt någon av dem ännu. Varför? Jo för de exklusiva spelen har inte tilltalat mig, och jag har en dator som fortfarande klarar av de nyaste spelen utan några problem.

Är det inte färre konsolexklusiva spel nu också? Vilket gör anledning till ett köp än mindre.

Permalänk
Medlem

360 vs ps3 var ju snarlika i antalet sålda enheter. Xbox one vs Ps4 så skulle jag säga att all fel låg i presentationen och att man visade upp konsolen mer som en mediebox än en konsol.

Ps5 vs XSX så är xbox prestandamässigt en mycket bättre konsol, snyggare, tystare. Hade microsoft haft minst lika många exklusiva spel som Sony så hade det inte varit något snack om saken helt ärligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Xbox 360 var väl en riktig hit har jag för mig

Definitivt, 360 sålde som smör i början men PS3 gick om med någon miljon mer sålda exemplar i slutet.

Förövrigt även min favorit xbox!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Ingen större hemlighet att Sony vann den generationen, det tror jag vi alla hade på känn. MS har väl aldrig vunnit - om PS3 till slut lyckades gå om 360 är helt akademiskt eftersom Wii slog de bägge den generationen. Xbox One hade en katastrofal launch med Kinect och svag GPU, medan Sony inte gjorde några misstag och Nintendo gjorde självmål med Wii U.

Kommentaren om att 360 vinner i USA är också helt meningslös, för det gör de nästan alltid. Deras problem är att de tappar Japan helt och brukar förlora Europa-marknaden också (om än med mindre).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

PS5'an är så ful att jag är förvånad någon köper den överhuvudtaget

Tur man kan ställa den bakom TVn

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Bildexpert

En sak många glömmer är att Xbox i princip alltid har floppat i Japan, där både Sony och Nintendos konsoler har ett enormt övertag. Det är svårt att kompensera för en sådan ojämnhet om man inte lyckas dominera andra regioner.

Permalänk
Rekordmedlem

Det tog ju rätt länge innan de gick att köpa för under 1000kr så hade de sålt dem för 995kr från början hade de nog mångdubblat försäljningen, åtminstone hade jag skaffat en direkt och nu väntar jag på att Series ska bli överkomliga, de har ju varit ner på 2xxx men skulle de hoppa ner på 1xxx så slår jag nog till på en och kommer de ner under tusingen så blir det köp direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kommer Xbox vinna denna konsolgeneration?

Nej.

MS skjuter sig i fötterna lite för ofta för att kunna stå upp länge till.

Deras netflixmodell blöder pengar och exklusiva AAA-spel drar in betydligt mera pengar i Sonys ekosystem, så det kommer inte hålla i längden.

Deras köp av urvattnade studios där talangen redan lämnat för länge sedan tog ett rejält bett ur ekonomin och att inte använda de pengarna till att skapa nya studios med egna IP:n istället visar att man inte är helhjärtade utan bara vill ha en bit av kakan.

Att de utöver det ger bort hela VR-marknaden till Sony var inte heller så smart. PSVR 2.0 blir tillräckligt bra nu. Alla som avaktade PSVR kommer hoppa på tåget. De som köpte direkt fick se att Sonys VR-spel faktiskt var helt ok.

Att släppa exklusiva spel i hög klass genom hela förra generationen(och alla innan) har gett Sony ett momentum som blir svårt att ta igen. Man kan lita på att Sonys egna studios kommer att fortsätta innovera och underhålla med sina ikoniska titlar. MS har lovat mycket under åren, men det är Sony som har levererat flest GOTY genom tiderna.

Hårdvaran är inte mycket att orda om, förutom att DualSense är helt överlägsen och att MS som sagt skippar VR. Att MS skapade series S och således gjorde den lägsta gemensamma nämnaren betydligt sämre är värt att nämnas. Girigheten tog överhanden även här.

Amerikanare vill gärna ha xbox och iphone, men här i EU har PS alltid sålt rejält mycket bättre, som bäst fyra playstation på varje xbox. Marknaden globalt sett ger inte mycket hopp till att MS skulle vara i närheten att komma ikapp denna generation.

Matchen är inte jämn, det är inte 50/50 vem som kommer vinna. Kollar man objektivt och zoomar ut lite ser man att MS inte har en rimlig chans ens. Sony har förtjänat sin position som marknadsledare och viljan att fortsätta innovera kommer betala sig bättre ju längre in i generationen vi kommer. Tillbehören spelar faktiskt roll. VR är fortfarande framtiden inom gaming. Men framför allt, Sonys egna studios blir bara bättre för varje nytt spel. Inga tomma löften, bara roliga spel.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

PS5'an är så ful att jag är förvånad någon köper den överhuvudtaget

Ful, ja, men det är ju spelen man först och främst är ute efter.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Personligen har jag aldrig sett charmen med XBOX då jag alltid haft en gaming-PC.
Ja det har funnits vissa exklusiva spel, men de har varit få.

Playstation har varit mer som Nintendo, mer exklusiva spel jag inte kunnat komma åt.

Nu har ju Sony börjar släppa lite exklusiva playstation spel till PC, vilket jag uppskattar

Permalänk
Medlem

Är detta denna generation närmare för att PS5 inte fanns i lager stor del av tiden, men Xbox Series S fanns i lager? Och XBX i minst lika bra tillgång som PS5?

Det har varit den konsolen som funnits i lager och dessutom till bra pris relativt allt annat du kan spela på. Jag tror dessutom XBS och game pass är många föräldrars bäste vän på många sätt, samt att om du inte har en 4k-skärm så är XBS betydligt kraftfullare på 1080 än XBX/PS5 på 4k. Så förstår inte varför den får så mycket negativ kritik, även om jag tycker XBX är mer prisvärt för mig så är XBS ett bra köp för ganska många, speciellt då inget annat fanns i lager...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Det har varit den konsolen som funnits i lager och dessutom till bra pris relativt allt annat du kan spela på. Jag tror dessutom XBS och game pass är många föräldrars bäste vän på många sätt, samt att om du inte har en 4k-skärm så är XBS betydligt kraftfullare på 1080 än XBX/PS5 på 4k. Så förstår inte varför den får så mycket negativ kritik, även om jag tycker XBX är mer prisvärt för mig så är XBS ett bra köp för ganska många, speciellt då inget annat fanns i lager...

Att Xbox Series S skulle prestera bättre i 1080p jämfört med Xbox Series X i 4K vet jag inte om det riktigt stämmer. Series S orkar väl med 60fps i 1080p ungefär lika ofta som Series X orkar med 60fps i 4K. I övrigt använder båda dynamisk upplösning för att försöka nå sina mål.

Jag håller dock med om att Series S är himla smidigt för föräldrar då det är en "billig" konsol för bara 2700kr och Game Pass räcker långt. Köper man aldrig spel så är det himla smidigt. Köper man spel så blir det snabbt en dyr affär eftersom man är låst till Microsofts egna digitala butik där spel kostar runt 750kr/st istället för dom 500kr/st som skivor har en tendens att kosta. Reor på skivor/begagnade spel och spel man kan låna av vänner gör att man snabbt sparar in mellanskillnaden.

Dessutom får man bättre prestanda rent generellt.

Jag har både ett PS5 och ett XSX. På Xbox kör jag i princip endast spel från Game Pass (har bara köpt Elden Ring på Xbox) och alla andra spel köper jag till PS5. Eftersom Microsofts kommande spel från köpet av Bethesda och Activision/Blizzard hamnar direkt på Game Pass så lär det fortsätta likadant och jag kommer fortsätta betala 300kr per år för Game Pass och tillgång till alla dessa spel. På Playstation får jag gott köpa spelen, så Playstation blir jäkligt mycket dyrare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av anon201296:

PS5'an är så ful att jag är förvånad någon köper den överhuvudtaget

Nu är förstås designen inte viktig egentligen men jag håller med dig, jag hatar utseendet på 5:an, och då menar jag riktigt hatar den, jag har en 5:a själv och ibland får man lust att göra den där skrivare-scenen från Office Space, så hemskt är den.

Permalänk
Medlem

Ser noll anledning till att köpa Xbox. Allt går ju ändå att spela på datorn, vilket inte är fallet med Playstation

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarcusHuddinge:

Ser noll anledning till att köpa Xbox. Allt går ju ändå att spela på datorn, vilket inte är fallet med Playstation

*Än.

Allt fler PS-spel kommer till PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Ser noll anledning till att köpa Xbox. Allt går ju ändå att spela på datorn, vilket inte är fallet med Playstation

Precis så som Microsoft vill ha det. Du är ju inte målgruppen för deras konsol, men du spelar deras spel på PC istället och det är allt som spelar roll för Microsoft.

Visa signatur

press nu1mlock