Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

Sitter inte politikern som tidigt 2000 sa och drev på att Tyskland ska lägga ner all sin kärnkraft 2022 och enbart köra rysk gas som ''konsult'' hos typ Ryssland största företag som exporterar gas? Äckliga människa

Så insatt i tysk politik är jag inte. Men stämmer det så är det ju skandal.

Men i vilket fall som helst så var det väl folkomröstning och majoriteten var för avveckling om jag minns rätt. Så de får ju vad de förtjänar på ett sätt.

Men tråkigt när det påverkar andra länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Sitter inte politikern som tidigt 2000 sa och drev på att Tyskland ska lägga ner all sin kärnkraft 2022 och enbart köra rysk gas som ''konsult'' hos typ Ryssland största företag som exporterar gas? Äckliga människa

Nej, det var Angela Merkel som drev igenom "energiewende" 2010 och efter Fukushima bestämde man sig för att lägga ner kärnkraften innan 2022 var slut. Den du tänker på är Gerhard Schröder som var Merkels företrädare. Efter den ryska invasionen av Ukraina har han hamnat långt ut i kylan på grund av sina lukrativa kontakter med bl.a. Gazprom och NordStream.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Krävs iofs ett extremt långt avbrott innan det blir minusgrader inomhus och problem med frysningar.

Är det 25 minus ute och all ström försvinner kan några timmar räcka. Mycket beror på huset givetvis. Mitt är ett som är lite tilläggsisolerat från 1947.
Hade ett avbrott för ett par år sedan när det var 2 minus grader ute och efter ca 12 timmar var tempen inne 14 grader och då hade vi massor av värme ljus igång. Hade precis dragit igång mitt elverk när strömmen kom tillbaka. I källaren där många rör går hade det sjunkit till ca 5 grader.
Ska köpa ett större elverk som klarar höga start strömmar så jag kan driva iallafall en värme pump.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Så insatt i tysk politik är jag inte. Men stämmer det så är det ju skandal.

Men i vilket fall som helst så var det väl folkomröstning och majoriteten var för avveckling om jag minns rätt. Så de får ju vad de förtjänar på ett sätt.

Men tråkigt när det påverkar andra länder.

Gerard Schröder, är väl inte den mest uppskattade personen i Tyskland just nu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gerhard_Schr%C3%B6der

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är det 25 minus ute och all ström försvinner kan några timmar räcka. Mycket beror på huset givetvis. Mitt är ett som är lite tilläggsisolerat från 1947.
Hade ett avbrott för ett par år sedan när det var 2 minus grader ute och efter ca 12 timmar var tempen inne 14 grader och då hade vi massor av värme ljus igång. Hade precis dragit igång mitt elverk när strömmen kom tillbaka. I källaren där många rör går hade det sjunkit till ca 5 grader.
Ska köpa ett större elverk som klarar höga start strömmar så jag kan driva iallafall en värme pump.

Då är nog mitt hus rätt bra mycket bättre på att lagra värme. Tog 6h i vintras med minus 27 ute för huset att gå från 21grader till 14grader.

Permalänk
Medlem

Alltid haft eon rörligt men kollat runt lite nu kan teckna fast på 189 via vattenfall vad tror ni om det? tror det kan bli en jävliga vintrar i några år framåt när flera reaktorer lagts ner. Områden är zon 3

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Alltid haft eon rörligt men kollat runt lite nu kan teckna fast på 189 via vattenfall vad tror ni om det? tror det kan bli en jävliga vintrar i några år framåt när flera reaktorer lagts ner. Områden är zon 3

Såhär tänker jag. Den enda logiska anledningen att välja fast pris är att du tror du överlistat elbolagen. Dvs du tror att du kan spå framtiden bättre än dom med dagens förutsättningar, som är mörka. Elbolagen har stora marginaler på fastpris. Speciellt de som sträcker sig över lång tid..

Den andra anledningen är att du t.ex. alltid ''vill'' ha 4000 varje månad nov-april i elräkning istället för 2800,3000,5000,3200 osv.

Jag är en av dom som hade tur att binda förra sommaren. Hade 49 öre inkl allt tills den 8e. Nu gråter jag ihop med alla andra husägare. Då var det ingen direkt som kunde förutspå varken kriget eller krisen men nu vet alla vad som händer och hur framtiden ser ut till viss del och ändå är inte priset ''högt'' för dig. Värre för oss i SE4.

Götaenergi har ''vintertrygg''. Bundet 1okt-31 mars sen rörligt efter det. Du kanske känner dig bekvämare med det? Återigen, fasta priset sätts i Augusti och det tar ut bra marginaler för vintern men du slipper eventuellt stora hopp på fakturorna.
Jag hade aldrig kört fullt bundet om jag inte körde timdebitering. Då hade det varit rörligt avtal med vintertrygg.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Då är nog mitt hus rätt bra mycket bättre på att lagra värme. Tog 6h i vintras med minus 27 ute för huset att gå från 21grader till 14grader.

Ja mitt är ett gammalt halvtasigt isolerat trähus. Lagrar den värme har du mycket "värmetröga" material såsom sten och betong. Annars är det nog mer väl isolerat med få köldbryggor.
Vissa moderna och dyra hus har meter tjock isolering på tak och väggar och kräver lite eller ingen uppvärming. De har ofta dubbla eller trippla ftx system för minimal förlust. Nåja det är dröm huset som jag nog aldrig kommer ha råd med. Då vore elpriset inte så intressant på vintern eller eventuella strömavbrott.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Undrar hur det blivit med elskatter, moms mm om valet varit i januari 2023 istället för september 2022 om man får tro prognoserna i Europa för elpriset i vinter?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Har någon haft koll på hur priser för fasta avtal sett ut tidigare i sommar? Mitt avtal går ut snart, och hade kanske tänkt att köra rörligt till nästa sommar och försöka binda upp mig då, men det billigaste jag hittar just nu är 243,25 öre/kWh inkl avgifter + moms, har det sett bättre ut i juni/juli?

Både fast och rörligt är väl pest, antingen binda sig och veta priset, eller välja rörligt och riskera superräkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Har någon haft koll på hur priser för fasta avtal sett ut tidigare i sommar? Mitt avtal går ut snart, och hade kanske tänkt att köra rörligt till nästa sommar och försöka binda upp mig då, men det billigaste jag hittar just nu är 243,25 öre/kWh inkl avgifter + moms, har det sett bättre ut i juni/juli?

Både fast och rörligt är väl pest, antingen binda sig och veta priset, eller välja rörligt och riskera superräkningar.

Bästa jag sett på fast avtal med 1-3 års bindning för område 2 jag sett har varit runt 90-95 öre per kwh, nu är det uppe runt 250.
Mitt avtal gick ut 1;a Augusti och försökte hela våren och sommaren att få något liknande jag hade innan på 48 öre per kwh.

Körde en hel del mining förut så då var fast avtal galant att ha, för man visste hela tiden vad det skulle kosta - än att få veta det en månad efter förbrukningen.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Bästa jag sett på fast avtal med 1-3 års bindning för område 2 jag sett har varit runt 90-95 öre per kwh, nu är det uppe runt 250.
Mitt avtal gick ut 1;a Augusti och försökte hela våren och sommaren att få något liknande jag hade innan på 48 öre per kwh.

Körde en hel del mining förut så då var fast avtal galant att ha, för man visste hela tiden vad det skulle kosta - än att få veta det en månad efter förbrukningen.

Kör du rörligt nu då, eller band du dig på ett av de 90-öres avtalen? Om de är priserna i område 2 lär det inte vara några 40 öresavtal nästa sommar. Göta Energi har ett intressant avtal med fast pris under vinterhalvåret, och rörligt under sommaren, kanske ska ta det.

EDIT: Horribla omdömen på Trustpilot.

Permalänk
Medlem

Kör du rörligt nu då, eller band du dig på ett av de 90-öres avtalen? Om de är priserna i område 2 lär det inte vara några 40 öresavtal nästa sommar. Göta Energi har ett intressant avtal med fast pris under vinterhalvåret, och rörligt under sommaren, kanske ska ta det.

Kör på rörligt just nu, även det ser ut att mynna ut i runt 90-92 öre beroende på sista halvan av Augusti.

5.70 kr per kwh i område 4 imorrn, 0,05 kr i område 1.
Denna vinter kommer bli otroligt tung, det kommer även kännas i område 2 och skillnad i område 1 mot förra året som antagligen känns för dem med.
I område 3 och 4 lär vi se en rejäl ökning av skuldsättning till följd av elpriserna.

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-P...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grattis Sydsverige! Priserna nu kl 20:

SE1.......6,79
SE2.....58,24
SE3...229,99
SE4...614,96

Pris (€/MWh)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Kör på rörligt just nu, även det ser ut att mynna ut i runt 90-92 öre beroende på sista halvan av Augusti.

5.70 kr per kwh i område 4 imorrn, 0,05 kr i område 1.
Denna vinter kommer bli otroligt tung, det kommer även kännas i område 2 och skillnad i område 1 mot förra året som antagligen känns för dem med.
I område 3 och 4 lär vi se en rejäl ökning av skuldsättning till följd av elpriserna.

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-P...

Ja, jag har ingen direkt lust att få riktiga mardrömsräkningar, så kanske blir att binda sig ändå. Frågan är 1, 2 eller 3 år.

Permalänk
Medlem

Ja, jag har ingen direkt lust att få riktiga mardrömsräkningar, så kanske blir att binda sig ändå. Frågan är 1, 2 eller 3 år.

Får jag chansen kommer jag köra 1 år.

Jag har servrar och utrustning i serverhallar i Finland och Holland, båda har aviserat en prishöjning i september då deras analyser visar att priset inte kommer minska på minst ett år.
Det gjorde mig lite orolig, inte höjningen i sig men att de som förbrukar extrema mängder ström för drift och kyla analyserat med sina leverantörer att det inte kommer förändras på närmsta 12 mån.

Vi kommer såklart se rörelse upp o ned efter väder, men några 40öres avtal blir nog svårt. Sen sitter inte elpriserna i finland och holland ihop med våra i Sverige, men det ger en hint om vart vi är på väg.
Ju kallare det blir ute, desto högre kommer fastprisavtalen också bli.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Får jag chansen kommer jag köra 1 år.

Jag har servrar och utrustning i serverhallar i Finland och Holland, båda har aviserat en prishöjning i september då deras analyser visar att priset inte kommer minska på minst ett år.
Det gjorde mig lite orolig, inte höjningen i sig men att de som förbrukar extrema mängder ström för drift och kyla analyserat med sina leverantörer att det inte kommer förändras på närmsta 12 mån.

Vi kommer såklart se rörelse upp o ned efter väder, men några 40öres avtal blir nog svårt. Sen sitter inte elpriserna i finland och holland ihop med våra i Sverige, men det ger en hint om vart vi är på väg.
Ju kallare det blir ute, desto högre kommer fastprisavtalen också bli.

Ja, hade jag kunnat få ett avtal på 90 öre hade jag tagit det. Mina alternativ är 343 öre på 1 år, 276 öre på 2 år och 249 öre på 3 år. Jag håller nog med om att nästa år också kommer vara dåligt, så kanske lika bra att bita i det sura äpplet och binda på 3.

Permalänk
Medlem

Tror staten kommer kliva in och köra en norsk ersättningsmodell. Vattenfall kommer dra in enorma intäkter i och med det höga elpriset och de får finansiera det. Annars sker det en förmögenshetsförflyttning från befolkningen till stat.

Permalänk
Medlem

Enligt Wall street journal kommer tyska regeringen skjuta upp nedläggningen av de sista tre kärnkraftverken för att mildra konsekvenserna av minskade gasleveranser från Ryssland.

https://www.di.se/live/uppgifter-tyskland-skjuter-upp-nedstan...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Tror staten kommer kliva in och köra en norsk ersättningsmodell. Vattenfall kommer dra in enorma intäkter i och med det höga elpriset och de får finansiera det. Annars sker det en förmögenshetsförflyttning från befolkningen till stat.

Modellen är dock något orättvis mot de personer som redan har låga priser. Delvis på bekostnad av att man har fått betala högre priser när andra har haft riktigt låga priser. Jag ser hellre att man kopierar den modell som vi hade i vintras.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Modellen är dock något orättvis mot de personer som redan har låga priser. Delvis på bekostnad av att man har fått betala högre priser när andra har haft riktigt låga priser. Jag ser hellre att man kopierar den modell som vi hade i vintras.

Tanken med är att inte döda svensk ekonomi. Att det är orättvist, ja, men får varje familj i SE4/SE3 villa elräkning på 10000-15000kr per månad. Då kan vi förbereda oss på ett blodbad, med arbetslöshet i skyn. Så hellre rädda folket. Dessutom, modellen sög ju stenhårt. en pensionär som normalt har 400 kr per månad får plötsligt 2000kr i elräkning. Nog behöver den personen stöd. Istället för SE1 som gick plus pga detta.

Permalänk
Medlem

Känns riktigt bra i nuläget att jag gav alla mina bekanta, nära och kära rådet att binda elpriset redan för över ett halvår sedan.

Jag anser att staten måste hantera detta som någon form av krisläge, annars kommer det bli katastrofala följder över flera år framåt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag anser att staten måste hantera detta som någon form av krisläge, annars kommer det bli katastrofala följder över flera år framåt.

Regeringen sa idag att det är krigsekonomi och de har ett superluddigt förslag som gäller från nu fast det ska samtidigt läggas senast november och sen får riksdagen hantera det.
Har nog aldrig sett en så förvirrad presskonferens med så mycket lögner på en gång.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Känns riktigt bra i nuläget att jag gav alla mina bekanta, nära och kära rådet att binda elpriset redan för över ett halvår sedan.

Mvh

Det är ett svårt problem att fixa eftersom vi är del av EU och det påverkar rejält hur mycket vi kan styra över vår egen elproduktion.
De 4 zonerna skulle man kunna avskaffa direkt i Sveriges riskdag utan EU, och alla kunder kan ha samma priser, oavsett om man bor i söder eller norr.

Och endast överskott skulle säljas till andra länder. Prio är Sverige.

Något sådant kommer inte ske om inte det blir massprotester efter eller under vintern, det krävs förändringar på EU nivå.

Och vad många inte vet är att de kommer rösta för mer marknad.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Och endast överskott skulle säljas till andra länder. Prio är Sverige.

Definiera överskott?

Är det när elen kostar under en krona per kWh? Eller under två? Tre? Fem? Eller är det egentligen överskott om det inte är negativa priser, dvs elen är gratis?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har nog aldrig sett en så förvirrad presskonferens med så mycket lögner på en gång.

Det är valrörelse, nu ska det vinnas röster!

Men vi kan nog vara säkra på att man på något sätt ser till att folket får lite allmosor oavsett vem som bildar regering, får i alla fall säga att det är kreativt att tömma svenska kraftnäts kista... de har i åratal försökt få till stånd uppgradering av stamnätet (vilket vi är i desperat behov av med ökad elförbrukning från elektrifieringen av bilparken o.s.v. och stamnät är lååånga projekt), men nu ska pengarna tydligen bli bidrag.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är valrörelse, nu ska det vinnas röster!

Men vi kan nog vara säkra på att man på något sätt ser till att folket får lite allmosor oavsett vem som bildar regering, får i alla fall säga att det är kreativt att tömma svenska kraftnäts kista... de har i åratal försökt få till stånd uppgradering av stamnätet (vilket vi är i desperat behov av med ökad elförbrukning från elektrifieringen av bilparken o.s.v. och stamnät är lååånga projekt), men nu ska pengarna tydligen bli bidrag.

De 60 miljarderna är efter investeringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

men nu ska pengarna tydligen bli bidrag.

Skrivet av Sunix:

De 60 miljarderna är efter investeringar.

De påstår det, vi får väl se om det kommer lite faktagranskning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Denna sida är ganska bra. Där kan man se vår export av el och den rikedom som kommer av exportvaror

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Permalänk
Medlem

Tur att man bor i lägenhet med fjärrvärme och förmodar jag, gemensamt elavtal, kan i vilket fall inte byta elleverantör eller binda mig på något. Men priset är ok än så länge.

Men ändå inte tur kanske? Finns möjligheten att om/när de klipper elen så plockar de bort områden som inte är så beroende av el för sin uppvärmning? Kan de planera så?