Fråga kring de höga elpriserna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Nja men jag tror nog att 1400 MW planerbar kraft kommer köra en liten skillnad i rätt riktning för Finland. Däremot kommer Tyskland lägga ner sina sista 4000 MW kärnkraft lagom till årsskiftet. Tur de kan öka sin förbränning av smutsig kol istället. Totalt kommer det bli mycket sämre i alla aspekter

Ja, Finland slipper importera så mycket som förut, däremot så tror jag inte det gör så stor skillnad för den Europeiska marknaden.

Vad gäller Tyskland så beror på det på vilken inriktning de ha var valt och hur snabbt de kan tänkas nå den.

Samtidigt så betyder det här inte så mycket för miljöpåverkan för vi i Europa kommer fortsätta att shoppa som galningar och då kommer utsläppen ut i främst Kina istället. Ett vanligt sätt vi i väst trixar med våra siffror.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Knappast, Finland förbrukar inte enorma mängder med sin låga populationsantal

Den stora frågan är hur det blir denna vinter, möjligen ännu sämre än förra

Lika bra låta bli att spela idag t.ex. Finns alltid annat att göra ändå

Stämmer men idag måste Sverige bidra med 1600Mw till Finland som vi slipper göra när ol3 är igång. Vilket är över 10% av all el som Sverige skapar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Nja men jag tror nog att 1400 MW planerbar kraft kommer köra en liten skillnad i rätt riktning för Finland. Däremot kommer Tyskland lägga ner sina sista 4000 MW kärnkraft lagom till årsskiftet. Tur de kan öka sin förbränning av smutsig kol istället. Totalt kommer det bli mycket sämre i alla aspekter

Mystiskt med tanke på en rödgrön regering. I och för sig nästan samma galenskap som här i Sverige.

Permalänk
Skrivet av sesese:

Stämmer men idag måste Sverige bidra med 1600Mw till Finland som vi slipper göra när ol3 är igång. Vilket är över 10% av all el som Sverige skapar.

Det stora prisvariationerna i Sverige beskylls ju ofta på bristande överföringskapacitet från norr. Betyder nu detta finska kraftverk att södra Sverige har ett effekttillskott på motsvarande det som förr exporterades till Finland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Mystiskt med tanke på en rödgrön regering. I och för sig nästan samma galenskap som här i Sverige.

Detta är ingen ny plan:
https://en.wikipedia.org/wiki/Energiewende

Tillvägagångssättet har bidragit till det stora beroendet av den numera synnerligen infamösa ryska gasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Det stora prisvariationerna i Sverige beskylls ju ofta på bristande överföringskapacitet från norr. Betyder nu detta finska kraftverk att södra Sverige har ett effekttillskott på motsvarande det som förr exporterades till Finland?

Stämmer finns ledning från Finland till stockholm. se bild

Det som alla håller tyst om det är den nya kabeln mellan Norge och och England. Istället för att sätta alla våra vindkraftverk i england så monteras de i sverige för att med kabel föra elen till England. hur kan det vara ok? Sverige har en otroligt stor överkapacitet som vi delar ut till de nordiska länderna (ink Estland, Lettland och Litauen vilket är ok men alla dessa ledningar ut från vårt område är så fel. Skulle begränsningarna mellan elområderna byggas bort så skulle det innebära att vi skulle expotera mer el och impotera än mer priser från Europa. Enda möjligheten till låga priser för oss konsumenter är när det finns ett överskott i det område som man befinner sig i. Så ge fffffffff i att investera mer i ledningar så våra fasta kostnader ökar bara för att sedan exportera elen.

Nu byggs vidkraftverk i sverige skicka elen till Englan och Tysklan så de kan bygga batterifabriker där med miljövänlig vindkraft och skapa arbetskraft där borta? Borde inte dessa fabriker byggas i de länder som har översott på el Ex sveriges norra del?

Borde vara miljöskatt på el som lämnar norden börsen. minst 100öre/kwh så det inte blir lönsamt att förstöra miljön i norden med alla dessa vindkraftverk.

PS Norge har så så djupa vattenmagasin så de stryper effekten när priserna blir för låga nu när de har bryggan till England så har de än lättare att hålla uppe priserna. (Höga priser= ekonomiskt att köra kol och oljekraftverk)

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Det stora prisvariationerna i Sverige beskylls ju ofta på bristande överföringskapacitet från norr. Betyder nu detta finska kraftverk att södra Sverige har ett effekttillskott på motsvarande det som förr exporterades till Finland?

Det stämmer att prisvariationerna mellan norra och södra Sverige beror på bristande överföringskapacitet. Så om man bygger bort bristen på överföringskapacitet så jämnar priset ut sig i landet.

Men man måste komma ihåg att ~90 % av Sveriges befolkning bor i de två södra prisområdena. Så om man skulle bygga bort begränsningarna så skulle det bara ha en liten påverkan i söder medan priset i norr skulle öka kraftigt.

Svensk Vindenergi beställde en utredning som visade detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det stämmer att prisvariationerna mellan norra och södra Sverige beror på bristande överföringskapacitet. Så om man bygger bort bristen på överföringskapacitet så jämnar priset ut sig i landet.

Men man måste komma ihåg att ~90 % av Sveriges befolkning bor i de två södra prisområdena. Så om man skulle bygga bort begränsningarna så skulle det bara ha en liten påverkan i söder medan priset i norr skulle öka kraftigt.

Svensk Vindenergi beställde en utredning som visade detta.

Priserna kommer inte jämna ut sig för innan du har byggt klart stamledningen (för många miljarder) har de stora projekten som ska skapa fossilfritt stål (ex Hybrit och H2GS) skapat ett behov av hisnande 60 TWh/år. All time high på Ringhals när 4 reaktorer var i drift var 30 TWh på ett år. Det enda som därefter kan skickas söderut är antingen fossilfritt stål, eller kanske el inköpt från något grannland. Det kommer inte bli billigare.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Priserna kommer inte jämna ut sig för innan du har byggt klart stamledningen (för många miljarder) har de stora projekten som ska skapa fossilfritt stål (ex Hybrit och H2GS) skapat ett behov av hisnande 60 TWh/år. All time high på Ringhals när 4 reaktorer var i drift var 30 TWh på ett år. Det enda som därefter kan skickas söderut är antingen fossilfritt stål, eller kanske el inköpt från något grannland. Det kommer inte bli billigare.

Nej, så är det ju. Om projekten för fossilfritt stål verkligen kommer att förbruka 60 TWh/år så matchar det ganska väl med vad hela den svenska vattenkraften producerar per år.

Men personligen så är jag skeptisk till att det kommer bli något av att använda el till fossilfritt stål så länge som den här energikrisen pågår i Europa. Det är trots allt väldigt mycket bättre att använda kol till att göra stål än att producera el med hjälp av kol och omvandla elen till vätgas för att göra stål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det som alla håller tyst om det är den nya kabeln mellan Norge och och England. Istället för att sätta alla våra vindkraftverk i england så monteras de i sverige för att med kabel föra elen till England.

Storbritannien har nästan dubbelt så mycket vindkraft installerat som Sverige om jag minns rätt så det är inte direkt så att det inte byggs vindkraft i Storbritannien.

Permalänk
Medlem

Investerat i ett 4 säsongers enmanstält som man kan bo i på tomten om strömmen blir lika dyr i vinter 😠 På vintern är luften torrast så räcker med 11 grader i huset och nej jag skojar inte.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Gick åt helvete med hoppet om att det skulle dimpa ner under 100 öre till sommaren. Mitt fasta avtal på 49 öre går ut på fredag. Rörligt från Juni låg på 225 öre inkl moms för SE4... Fast idag ligger på 305 öre inkl moms..

Fan händer... Lycka till att ha under 500 öre i snittpris under vintern i SE4. Vi borde få 50% rabatt på energiskatten eller något..

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Fan händer... Lycka till att ha under 500 öre i snittpris under vintern i SE4.

när muppar väljer in muppar i regerigar så får man dessa resultat.. tycker att man är tvungen att genomgå ett kunskapsprov för att bli satt på vissa positioner så inte det blir sådanhär skit......

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tack. 700kwh blev fina 2500kr för maj månad.

1500kWh för 3484kr här rörligt tibber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

när muppar väljer in muppar i regerigar så får man dessa resultat.. tycker att man är tvungen att genomgå ett kunskapsprov för att bli satt på vissa positioner så inte det blir sådanhär skit......

Demokrati funkar bara om folk är angagerade och involverade. Tyvärr är 90% hjärndöda.
Jag citerar Churchill ''The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.''

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Demokrati funkar bara om folk är angagerade och involverade. Tyvärr är 90% hjärndöda.
Jag citerar Churchill ''The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.''

Aldrig hört det citat förut, men det är genialt. Sammanfattar demokratins baksida fantastiskt

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Nytt rekord, 181 gånger så dyrt i SE4 som resten av landet. Det är inte rimligt.

Kostnaderna borde stå i relation till produktionskostnaderna, inte vad det kostar i Danmark. Antagligen sätter de priserna för att slippa göra vinsten vid försäljning utomlands.

Den mesta av elen som importeras från norr går till export till utlandet.
Vi hörde tidigare att de höga priserna i söder berodde på underkapacitet i nätet och att det kostar att transportera elen. Visst, men det verkar som vi överkapacitet då det mesta går till export. Och det kan knappast vara dyrare att transportera elen för att Tyskland har för tillfället högt elpris.

Något måste ändras.

Permalänk
Medlem

Bilden kom inte med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Något måste ändras.

Dags att klippa ledningarna till omvärlden!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Nytt rekord, 181 gånger så dyrt i SE4 som resten av landet. Det är inte rimligt.

Kostnaderna borde stå i relation till produktionskostnaderna, inte vad det kostar i Danmark. Antagligen sätter de priserna för att slippa göra vinsten vid försäljning utomlands.

Den mesta av elen som importeras från norr går till export till utlandet.
Vi hörde tidigare att de höga priserna i söder berodde på underkapacitet i nätet och att det kostar att transportera elen. Visst, men det verkar som vi överkapacitet då det mesta går till export. Och det kan knappast vara dyrare att transportera elen för att Tyskland har för tillfället högt elpris.

Något måste ändras.

blir så förbannad man håller ju på att brinna av. Hör INGET om detta på nyheterna eller i debatterna. Det finns saker de kan göra imorgon. Gör att vi i SE4 slipper energiskatt eller tryck in bidraget igen.

helt efterbliver hur det kan ligga på 400+ öre i sporpris i juli

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

blir så förbannad man håller ju på att brinna av. Hör INGET om detta på nyheterna eller i debatterna. Det finns saker de kan göra imorgon. Gör att vi i SE4 slipper energiskatt eller tryck in bidraget igen.

helt efterbliver hur det kan ligga på 400+ öre i sporpris i juli

"Tur" att man inte bor i villa med el-uppvärmning. Om jag minns rätt så sades medelpriset vara ungefär 5 ggr högre än förra året. Vid akuta krisen i vinter så undrar man vad som händer... över 2 000 öre / kWh är nog tyvärr i underkant.

Några jobb kvar?
Människor fryser ihjäl i hemmen då de inte har råd?

Att förlita sig på en fascistisk diktator för Europas välstånd var visst inte så lyckat denna gång heller.

Permalänk
Avstängd

Tja, så går det om man lägger ner fyra kärnreaktorer. Detta är precis vad man ville, dvs. att vi ska konsumera mindre el. Annars hade man givetvis inte stängt ner kärnreaktorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Nytt rekord, 181 gånger så dyrt i SE4 som resten av landet. Det är inte rimligt.

Kostnaderna borde stå i relation till produktionskostnaderna, inte vad det kostar i Danmark. Antagligen sätter de priserna för att slippa göra vinsten vid försäljning utomlands.

Den mesta av elen som importeras från norr går till export till utlandet.
Vi hörde tidigare att de höga priserna i söder berodde på underkapacitet i nätet och att det kostar att transportera elen. Visst, men det verkar som vi överkapacitet då det mesta går till export. Och det kan knappast vara dyrare att transportera elen för att Tyskland har för tillfället högt elpris.

Något måste ändras.

Man kan ju tänka sig att man kunde avskaffat zonerna och delat upp elmarknaden i två. En del för nationellt bruk där en viss kapacitet (och därmed priser) kan sättas och garanteras. Den andra delen för export kunde sedan företagen hanterar hur de vill så länge de fyller upp sin del av den inhemska marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

"Tur" att man inte bor i villa med el-uppvärmning. Om jag minns rätt så sades medelpriset vara ungefär 5 ggr högre än förra året. Vid akuta krisen i vinter så undrar man vad som händer... över 2 000 öre / kWh är nog tyvärr i underkant.

Några jobb kvar?
Människor fryser ihjäl i hemmen då de inte har råd?

Att förlita sig på en fascistisk diktator för Europas välstånd var visst inte så lyckat denna gång heller.

De flesta villor idag har ju elvärme eller någon form av värmepump som också förbrukar el.

Skrivet av KlyfftPotatis:

blir så förbannad man håller ju på att brinna av. Hör INGET om detta på nyheterna eller i debatterna. Det finns saker de kan göra imorgon. Gör att vi i SE4 slipper energiskatt eller tryck in bidraget igen.

helt efterbliver hur det kan ligga på 400+ öre i sporpris i juli

Vänta bara till vintern. Jag tror tyvärr inte att det är helt osannolikt att vi når 1000öre/kwh.

Får bli sovsäck och underställ inomhus, tänker max ha 12-15 grader inomhus i vinter. Som bonus går ju kyl/frys lite mindre. Har även utrymt några extrarum och stängt av värmen som vi inte ska använda alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

De flesta villor idag har ju elvärme eller någon form av värmepump som också förbrukar el.

Vänta bara till vintern. Jag tror tyvärr inte att det är helt osannolikt att vi når 1000öre/kwh.

Får bli sovsäck och underställ inomhus, tänker max ha 12-15 grader inomhus i vinter. Som bonus går ju kyl/frys lite mindre. Har även utrymt några extrarum och stängt av värmen som vi inte ska använda alls.

Själv förbrukar man bara 400-500kWh per månad, så vi klarar ju en elräka på 4000-5000 per månad, men frågan är vad de som förbrukar 3000-4000 kWh per månad i vinter gör. Jag tror det blir kallt i vinter, men som vanligt så måste vi få det mycket sämre innan det vänder. Det här kan knäcka EU. Men om vi inte kan exportera el så kommer det bli billigare i SE4. Att koppla upp oss mot den europeiska elmarknaden har bara berikat producenterna. Vattenfall drar in många miljarder extra i år. SvK också för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Själv förbrukar man bara 400-500kWh per månad, så vi klarar ju en elräka på 4000-5000 per månad, men frågan är vad de som förbrukar 3000-4000 kWh per månad i vinter gör. Jag tror det blir kallt i vinter, men som vanligt så måste vi få det mycket sämre innan det vänder. Det här kan knäcka EU. Men om vi inte kan exportera el så kommer det bli billigare i SE4. Att koppla upp oss mot den europeiska elmarknaden har bara berikat producenterna. Vattenfall drar in många miljarder extra i år. SvK också för den delen.

50 000kwh per år är ganska extremt. Men runt 25 000kwh för ren el och runt 15 000kwh om du har VP. Det blir ändå många tusenlappar extra i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

"Tur" att man inte bor i villa med el-uppvärmning. Om jag minns rätt så sades medelpriset vara ungefär 5 ggr högre än förra året. Vid akuta krisen i vinter så undrar man vad som händer... över 2 000 öre / kWh är nog tyvärr i underkant.

Några jobb kvar?
Människor fryser ihjäl i hemmen då de inte har råd?

Att förlita sig på en fascistisk diktator för Europas välstånd var visst inte så lyckat denna gång heller.

Ska hålla ut med rörligt pris i Juli/Augusti men senast september binder jag oavsett vad det ligger på. under 300 öre hade varit fint men jag kommer inte chansa med rörligt under vintern för jag VET att detta kommer bli värre än förra.
Kuktyskarna ska ju stänga ner 2 reaktorer till omkring årsskiftet.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

50 000kwh per år är ganska extremt. Men runt 25 000kwh för ren el och runt 15 000kwh om du har VP. Det blir ändå många tusenlappar extra i månaden.

Ja, förbrukade 28000kwh förra året, installerade lvp i våras, så förhoppningsvis får vi ner det några tusen kwh, men jag tror inte på några stora mirakel. Lär bli en dyr vinter.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Ska hålla ut med rörligt pris i Juli/Augusti men senast september binder jag oavsett vad det ligger på. under 300 öre hade varit fint men jag kommer inte chansa med rörligt under vintern för jag VET att detta kommer bli värre än förra.
Kuktyskarna ska ju stänga ner 2 reaktorer till omkring årsskiftet.

Jag har också precis tecknat nytt, fick bli rörligt. Fast låg redan på 400öre/kwh i SE4.

Permalänk
Medlem

Vi förbrukar cirka 20000 kwh och elräkningarna är inte roliga. Jag vill inte ens tänka på nästa år när vi ska förhandla om vårt bolån på cirka 3 miljoner tillsammans med dessa elpriser....