Fråga kring de höga elpriserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har också precis tecknat nytt, fick bli rörligt. Fast låg redan på 400öre/kwh i SE4.

Våra kärnkraftverk brukar ligga nere under sommaren för underhåll, så jag hoppas när de drar igång igen att vi ser en liten dipp på priset. Augusti brukar historiskt sätt vara den billigaste månaden att binda.

Kolla då. Lider med dig

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Vi förbrukar cirka 20000 kwh och elräkningarna är inte roliga. Jag vill inte ens tänka på nästa år när vi ska förhandla om vårt bolån på cirka 3 miljoner tillsammans med dessa elpriser....

fyfan. Inflation på snart 10%, räntor upp och framförallt elpris och bensin vid en höjning för sig är en sak... men nu kommer all skit samtidigt som en käftsmäll. Dieseln är så dyr och sambons bil drar bara 0,5 men ändå efter karensdagen är det inte lönt att stressa tillbaka till jobbet för de 20% hon förlorar på att vara sjuk hade hon lagt på drivmedel istället. Tragiskt.
Den där 1000-1500 som diskuterades som kompensation tyckte dom var onödigt att ge ut till svenska folket också.

Köpte hus hösten 2020. mitt i corona. Band på 3 och 5 år för jag misstänkte att ekonomin skulle tanka. Vilket den hade gjort då istället för nu om man inte hade gett miljarder i stimulanspaket. Nästa år går mitt ena fasta ut men det är en summa på under 700.000. En ökning till 4% innebär bara strax över 1000kr för oss. Lider med dig dock.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Hörde på TV4-nyheterna i morse att det snart är underhåll på Nordstream. Det ses som en betydande risk att Ryzzland helt stoppar gasleveranser efter det vilket kommer ge gasransonering i Tyskland.

50% av hushållen är beroende av gas för uppvärmning. Massiv nedstängning av elintensiv industri kommer ske för att överleva enligt planen för om gasen stryps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Våra kärnkraftverk brukar ligga nere under sommaren för underhåll, så jag hoppas när de drar igång igen att vi ser en liten dipp på priset. Augusti brukar historiskt sätt vara den billigaste månaden att binda.

Kolla då. Lider med dig

Åh andra sidan är det industrisemester just nu och förbrukningen lägre än normalt. 🤔 Men tack för tipset, blir att kolla mer frekvent. Är ganska tveksam till att det går att binda till ett bra pris nu.

Permalänk
Medlem

Blir nog ingen bindning för min del. Galna priser nu, men å andra sidan så måste politiken ändras. En vinter med gamlingar som förfryser sig är nog till och med för mycket för politikerna att smälta.

Man får utreda ett exportstopp till Europa helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Blir nog ingen bindning för min del. Galna priser nu, men å andra sidan så måste politiken ändras. En vinter med gamlingar som förfryser sig är nog till och med för mycket för politikerna att smälta.

Man får utreda ett exportstopp till Europa helt enkelt.

Sitter med det dilemat också. Binda på 300 öre eller chansa med rörligt under hela vintern. Har luftvärmepump som klarar av att värma 200m2. 2022 model och den bästa jag kunde hitta med högt scop-värde och 7.7kw effekt osv. Huset är 180m2. Behöver således inte ha extra värme i form av el-element igång under vintern men säg 1500 kwh under vintern med ett rörligt pris på 400-500öre blir ju ändå lätt 6.000 inkl allt och nätavgift.

Kollar lite på göta energi. De har ett avtal som heter ''vintertrygg''. Du blir erbjuden att få fast pris 1 oktober - 31 mars. Priset sätts i Augusti. Utöver det är det rörligt avtal med enbart 1 öre påslag

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Blir nog ingen bindning för min del. Galna priser nu, men å andra sidan så måste politiken ändras. En vinter med gamlingar som förfryser sig är nog till och med för mycket för politikerna att smälta.

Man får utreda ett exportstopp till Europa helt enkelt.

Hinner man starta ett parti innan valet som enbart går ut på att klippa kablarna till europa??

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Hörde på TV4-nyheterna i morse att det snart är underhåll på Nordstream. Det ses som en betydande risk att Ryzzland helt stoppar gasleveranser efter det vilket kommer ge gasransonering i Tyskland.

50% av hushållen är beroende av gas för uppvärmning. Massiv nedstängning av elintensiv industri kommer ske för att överleva enligt planen för om gasen stryps.

Alla dessa sanktioner får hela västvärldens ekonomi att gå åt helvete jämfört med Russland... Eller mer i alla fall känns det som. De säljer gas till Kina och indien som aldrig förr istället. Nu ska det tydligen hittat en jävla massa olja för 1-2 dagar sedan också.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Vi förbrukar cirka 20000 kwh och elräkningarna är inte roliga. Jag vill inte ens tänka på nästa år när vi ska förhandla om vårt bolån på cirka 3 miljoner tillsammans med dessa elpriser....

Elskatten på själva nätet plus moms kommer sänka många hushåll om priserna fortsätter stiga. Lite lustig att vi ska betala så mycket för välfärden att det sänker oss.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Elskatten på själva nätet plus moms kommer sänka många hushåll om priserna fortsätter stiga. Lite lustig att vi ska betala så mycket för välfärden att det sänker oss.
https://i.ibb.co/zxgVp8F/bild-1.jpg

Det blir inte en roligt vinter. Eller de närmaste åren. Det blir semesterresor som dras in, käka matlåda på jobbet. Dra ned på klädinköpen. Man kan ju fundera på hur det slår mot svensk ekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det blir inte en roligt vinter. Eller de närmaste åren. Det blir semesterresor som dras in, käka matlåda på jobbet. Dra ned på klädinköpen. Man kan ju fundera på hur det slår mot svensk ekonomi.

Jag söker redan efter billiga lägenheter i Sverige. Har nog inte råd att betal både elen till att värma upp huset och alla energiskatter. Bilen har jag ställt av och cyklar istället så slipper tanka dyrt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Dagens elpriser får vi leva med dom nästa 4-5 år om man ser till att fixa elnätet.

Köpte solceller och några vindkraftverk andelar (billig ström på vinteren)

Bättre att investera pengarna än att betala överpris på elen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Dagens elpriser får vi leva med dom nästa 4-5 år om man ser till att fixa elnätet.

Köpte solceller och några vindkraftverk andelar (billig ström på vinteren)

Bättre att investera pengarna än att betala överpris på elen

Elnätet löser inte problemet, eftersom mer el går till export och vi får svindyr el iaf. Det som räddar SE1 och SE2 är begränsningen i stamnätet. Det krävs som är lagändringar som begränsar exporten. Kommer inte bli populärt i EU, men folket kommer begära utträde ur de gemensamma elmarknaden. Har vi det här elpriset för SE3 och SE4 i 4-5 år så kommer många fått sin ekonomi körd i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Elnätet löser inte problemet, eftersom mer el går till export och vi får svindyr el iaf. Det som räddar SE1 och SE2 är begränsningen i stamnätet. Det krävs som är lagändringar som begränsar exporten. Kommer inte bli populärt i EU, men folket kommer begära utträde ur de gemensamma elmarknaden. Har vi det här elpriset för SE3 och SE4 i 4-5 år så kommer många fått sin ekonomi körd i botten.

Och det blir resultatet i samband med ökande kostnader föt mat och boende.

Permalänk
Medlem

och så läser man att det blir planerade elavbrott framöver när kylan kommer, lär ju bli kul det där.

många äldre kommer nog få svårt betala alla räkningar och ha råd till mat ens tippar jag som redan är dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

och så läser man att det blir planerade elavbrott framöver när kylan kommer, lär ju bli kul det där.

många äldre kommer nog få svårt betala alla räkningar och ha råd till mat ens tippar jag som redan är dyr.

Roterande frånkopplingar brukar man ha i u-länder. Förhoppningsvis plockar man bort exporten först innan man kopplar ifrån i Sverige.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slipbit:

Det blir inte en roligt vinter. Eller de närmaste åren. Det blir semesterresor som dras in, käka matlåda på jobbet. Dra ned på klädinköpen. Man kan ju fundera på hur det slår mot svensk ekonomi.

Äta matlåda på jobbet är väl inte direkt någon uppoffring, svensson har det nog lite för bra idag,

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Roterande frånkopplingar brukar man ha i u-länder. Förhoppningsvis plockar man bort exporten först innan man kopplar ifrån i Sverige.

Som Kalifornien när jag var där för 20+ år sedan.

Permalänk
Medlem

Drygt 10000 extra i utgifter varje månad som sänker konsumptionen och tankar hela samhället kommer nog ge lite högre konsekvenser än en matlåda. Finns inte många pensionärer som ens kommer kunna täcka sin elräkning med pensionen :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Drygt 10000 extra i utgifter varje månad som sänker konsumptionen och tankar hela samhället kommer nog ge lite högre konsekvenser än en matlåda. Finns inte många pensionärer som ens kommer kunna täcka sin elräkning med pensionen :/

Kommer kosta många jobb också i södra halva där de flesta bor. Sverige har hög skatt på arbetskraft (arbetsgivaravgift) men har funkat då man kunnat erbjuda företagen mycket låga elpriser jämfört med kontinenten. Nu är den fördelen borta så blir tufft för investeringar när vi redan har sämst tillväxt i EU.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Detta är ingen ny plan:
https://en.wikipedia.org/wiki/Energiewende

Tillvägagångssättet har bidragit till det stora beroendet av den numera synnerligen infamösa ryska gasen.

"The last nuclear power plant will shut down in 2022, all existing coal-fired generation will be retired by 2038."

Bra prioriteringar där Tyskland, kanske skulle de gjort tvärtom? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Som Kalifornien när jag var där för 20+ år sedan.

Har en hel del släktingar där vilket är synd då de satsat på vind och sol. Lösningen är ju ett dieselaggregat som körs som reservkraft :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

"The last nuclear power plant will shut down in 2022, all existing coal-fired generation will be retired by 2038."

Bra prioriteringar där Tyskland, kanske skulle de gjort tvärtom? 😂

Hatar tyskarna och deras efterblivna politik. Nu ska vi får betala 5 gånger mer på elräkningen för att de är idioter?! Kör kol i 16 år istället för kärnkraft för kärnkraft är farligt?? Tack för att min elräkning går från 10.000 / år till 50.000+ de närmsta 5 åren

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Roterande frånkopplingar brukar man ha i u-länder. Förhoppningsvis plockar man bort exporten först innan man kopplar ifrån i Sverige.

Man kommer inte plocka bort el-export. Danmark höll på att stämma Sverige och lipade till EU 2010 att vi kopplade bort exporten tillfälligt för att hålla våra egna priser nere när de också ville ha el. Öppen marknad och allt det där. För att vi inte skulle bli stämnda delade man bl.a. 2011 in Sverige i 4 elzoner istället...

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Jag har 169,08 öre/kWh i rörligt elpris nu, det bästa fasta är ju 3 år för 190 öre/kWh & så som politiken & läget i världen ser ut nu sååååååå, skall jag binda upp mig i 3 år tro?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

Hatar tyskarna och deras efterblivna politik. Nu ska vi får betala 5 gånger mer på elräkningen för att de är idioter?! Kör kol i 16 år istället för kärnkraft för kärnkraft är farligt?? Tack för att min elräkning går från 10.000 / år till 50.000+ de närmsta 5 åren

Hatar är väl att ta i, men visst börjar man fundera på vad de tänker med.

Dock är det inte endast politikerna i Tyskland som tar väldigt konstiga beslut, utan det verkar vara en trend i nästan hela väst idag. Långtidstänk verkar inte finnas hos väldigt många.

Citat:

A study found that if Germany had postponed the nuclear phase out and phased out coal first it could have saved 1,100 lives and $12 billion in social costs per year.

Sen kan jag tycka många är lite för fixerade vid sin egen elräkning. Själv tycker jag det är värre att EU tillåter Tyskland spy ut enorma mängder avfall ifrån sin kolkraft. Jag hoppas verkligen de har bra rökrening, för partiklarna från förbränningen stannar inte endast i Tyskland annars...

Hade gärna betalt mera om de kunde garantera kärnkraftsel i mina linor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Jag har 169,08 öre/kWh i rörligt elpris nu, det bästa fasta är ju 3 år för 190 öre/kWh & så som politiken & läget i världen ser ut nu sååååååå, skall jag binda upp mig i 3 år tro?

Ingen vet är väl svaret, men elhandlarna har satsat på att de kommer tjäna pengar på de bundna avtalen med de priser de erbjuder. De vore ju knäppa om de gick ut och erbjöd avtalspris de trodde att de skulle förlora på. …så tror tyvärr tåget har gått för att lyckas binda och tjäna på det, då skulle man ha bundit i höstas innan alla upptäckte vad avvecklingen av kärnkraften i tyskland och sverige faktiskt innebär.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Hatar är väl att ta i, men visst börjar man fundera på vad de tänker med.

Dock är det inte endast politikerna i Tyskland som tar väldigt konstiga beslut, utan det verkar vara en trend i nästan hela väst idag. Långtidstänk verkar inte finnas hos väldigt många.

Sitter inte politikern som tidigt 2000 sa och drev på att Tyskland ska lägga ner all sin kärnkraft 2022 och enbart köra rysk gas som ''konsult'' hos typ Ryssland största företag som exporterar gas? Äckliga människa

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Hatar är väl att ta i, men visst börjar man fundera på vad de tänker med.

Dock är det inte endast politikerna i Tyskland som tar väldigt konstiga beslut, utan det verkar vara en trend i nästan hela väst idag. Långtidstänk verkar inte finnas hos väldigt många.

Sen kan jag tycka många är lite för fixerade vid sin egen elräkning. Själv tycker jag det är värre att EU tillåter Tyskland spy ut enorma mängder avfall ifrån sin kolkraft. Jag hoppas verkligen de har bra rökrening, för partiklarna från förbränningen stannar inte endast i Tyskland annars...

Hade gärna betalt mera om de kunde garantera kärnkraftsel i mina linor.

Klart man är "fixerad" vid sitt elpris om det riskerar ditt hem. Tror det sista man tänker på är miljöförstöring när man sitter på gatan och funderar på var man ska få tag i nästa bit mat...

Kommer nog leda till mer miljöförstöring då fler disel och bensin aggregat kommer köras. De flesta av dessa saknar all typ av rening.

Jag kommer själv köpa in ett sådant och även lite gasol och eller fotogen värmare.

Har man vatten buren värme och minus grader ute är det katastrof om man blir utan el och värme.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har man vatten buren värme och minus grader ute är det katastrof om man blir utan el och värme.

Krävs iofs ett extremt långt avbrott innan det blir minusgrader inomhus och problem med frysningar.