Fråga kring de höga elpriserna

Permalänk
Rekordmedlem

Man lämnar ju tillbaka elektronerna så varför ska man behöva betala ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Fick 12nya avier för 2022 idag, 406kr i månaden,

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en plågsam upptäckt igår. Fastpris-avtalet som vi hade för sommarstugan hade gått ut 1/12. Så istället för att betala 12 kröre/kwh för underhållsvärmen har vi nu i november betalat svindlande 290 kröre/kwh. Tack och lov står termostaten på 8C, så det är bara knappa 1000 kwh som gått åt, men ändå. Kunde ha blivit en dyr vinter om jag inte råkat logga in och se att avtalet gått ut.

Fick 88 kröre/kwh när jag band upp mig för tre år. Inte optimalt, men det känns ändå ok. Med avsaknaden av planerbar energi tror jag att elpriserna kommer att fortsätta vara astronomiska de närmaste vintrarna. Sedan blir elen förstås onödigt dyr om somrarna, men enligt statistiken använder jag knappt någon el om somrarna. Så jag antar att det här blir en bra deal. 🤷‍♂️

Vad har ni andra för elpris? I synnerhet intresserad av folk som signat nya avtal nyligen.

Edit: Hemma i lägenheten har jag dock snorbillig el. Hela BRF:en har ett gemensamt avtal. Förra fakturan låg på 210 kr för 180 kwh. Känns nästan olagligt billigt.

Edit 2: Kronor, öre, decimaler, vem håller reda på sånt? (svar: folket längre ned i tråden =D)

Kronor, öre, decimaler, vem håller reda på sånt? :) (svar: folket längre ned i tråden =D)
Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

@HappySatan Du måste mena ören istället för kronor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HappySatan:

Jag gjorde en plågsam upptäckt igår. Fastpris-avtalet som vi hade för sommarstugan hade gått ut 1/12. Så istället för att betala 12 kr/kwh för underhållsvärmen har vi nu i november betalat svindlande 290 kr/kwh. Tack och lov står termostaten på 8C, så det är bara knappa 1000 kwh som gått åt, men ändå. Kunde ha blivit en dyr vinter om jag inte råkat logga in och se att avtalet gått ut.

Fick 88 kr/kwh när jag band upp mig för tre år. Inte optimalt, men det känns ändå ok. Med avsaknaden av planerbar energi tror jag att elpriserna kommer att fortsätta vara astronomiska de närmaste vintrarna. Sedan blir elen förstås onödigt dyr om somrarna, men enligt statistiken använder jag knappt någon el om somrarna. Så jag antar att det här blir en bra deal. 🤷‍♂️

Vad har ni andra för elpris? I synnerhet intresserad av folk som signat nya avtal nyligen.

Edit: Hemma i lägenheten har jag dock snorbillig el. Hela BRF:en har ett gemensamt avtal. Förra fakturan låg på 210 kr för 180 kwh. Känns nästan olagligt billigt.

Förnyade för ett par månader sen. 78 öre/kwh. Band ett år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flashen:

Det kommer att sluta med att folk fryser ihjäl eftersom dom inte kan betala elräkningarna

Nu plötsligt är svenskarna positiva till kärnkraften. Idi*terna som röstade på 80-talet att lägga ned den enda koldioxidfria baskraften utöver vattenkraft. Jag väntar på 3-4kr /kWh så att ekonomin knäcks hos villaägarna. Jag förbrukar strax under 500kWh. Räknar med en elräkning på 1500kr. Tänk att få lägga 7000-8000kr på elräkningen istället för 2000kr.

Vindkraft gör kärnkraft olönsam. Anledningen är att du måste ta emot el som genereras av vind och sol oavsett om behovet finns eller inte. Som bekant så producerar vind och sol inte när det behövs som mest el. Faktum är att baskraften behövs. Så att bara ersätta med sol och vind fungerar inte heller. Titta bara i Kalifornien. Att Europa är där de är idag har de endast själva att skylla på. Det enda sättet för Sverige att bibehålla låga elpriser är att hugga av kablarna till Europa. Danmark och Tyskland. För vem f*n vill sälja el för 40öre när man får 3 kr för den i kontinenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

@HappySatan Du måste mena ören istället för kronor.

Decimaler är svårt.

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Decimaler är svårt.

Jo, det är ju inte bara den glade fan. Jag trodde att han råkat ut för någon bestialisk bestraffning ala Trafikförsäkringsföreningen för att han glömt förlänga kontraktet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

@HappySatan Du måste mena ören istället för kronor.

Ja, annars hade jag bott på gatan vid det här laget

Skrivet av EntropyQ3:

Decimaler är svårt.

Verkligen! Särskilt när man aldrig tänker i ören annars.

Skrivet av FattarNiInte:

Jo, det är ju inte bara den glade fan. Jag trodde att han råkat ut för någon bestialisk bestraffning ala Trafikförsäkringsföreningen för att han glömt förlänga kontraktet...

Nu var jag tvungen att google Trafikförsäkringsföreningen. Kommer att drömma mardrömmar vid nästa bilbyte 😅

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Det är tydligen de höga gaspriserna i Europa som är anledningen till de höga elpriserna Sverige, enligt experter.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-elprisrekord-imorgon-...

Skönt! Ett tag trodde jag att det var fel på den svenska energimarknaden och energipolitiken 😅

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twk:

Det är tydligen de höga gaspriserna i Europa som är anledningen till de höga elpriserna Sverige, enligt experter.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-elprisrekord-imorgon-...

Skönt! Ett tag trodde jag att det var fel på den svenska energimarknaden och energipolitiken 😅

Det är bara för EU att böja sig och be snällt att ryssarna släpper på gasen. Hade Europa haft kärnkraft så kunde man pekat med långfingret till gasen. Ukraina får man bara släppa.

Permalänk
Medlem

Pga EUs vägran att öppna nordstream 2 så har gasledningen via Vitryssland också stoppats! Stor brist på den miljövänliga naturgasen alltså och fortsatt skenande energipriser. Sverige drabbas extra hårt eftersom staten inte kompenserat kunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Pga EUs vägran att öppna nordstream 2 så har gasledningen via Vitryssland också stoppats! Stor brist på den miljövänliga naturgasen alltså och fortsatt skenande energipriser. Sverige drabbas extra hårt eftersom staten inte kompenserat kunderna.

På vilket sätt är naturgas miljövänligt? Möjligtvis mindre miljlöfarligt än andra fossila alternativ men att kalla det miljövänligt tycker jag är att ta i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

På vilket sätt är naturgas miljövänligt? Möjligtvis mindre miljlöfarligt än andra fossila alternativ men att kalla det miljövänligt tycker jag är att ta i.

Fattar ni inte ironi. I den stora nedtystade konflikten mellan Frankrike och Tyskland så vill Tyskland inte räkna kärnkraft som grön. Däremot vill de under en övergångstid räkna naturgas som grön! Jag räknar kärnkraft som grön!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Fattar ni inte ironi. I den stora nedtystade konflikten mellan Frankrike och Tyskland så vill Tyskland inte räkna kärnkraft som grön. Däremot vill de under en övergångstid räkna naturgas som grön! Jag räknar kärnkraft som grön!

Normalt sätt har jag inga problem att förstå ironi men det var nog väldigt väl dolt i ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Fattar ni inte ironi. I den stora nedtystade konflikten mellan Frankrike och Tyskland så vill Tyskland inte räkna kärnkraft som grön. Däremot vill de under en övergångstid räkna naturgas som grön! Jag räknar kärnkraft som grön!

Om man enbart ser till "själva driften" av kärnkraftverken så är den verkligen extremt grön. I annat fall så är den tämligen förkastlig rent ut sagt.

Vi får välja lite mellan pest eller kolera... om vi ska fortsätta på den banan vi är på nu iallafall, och jag tror inte det kommer vara speciellt enkelt att vänja folk till de gamla livsstilarna igen.

Permalänk
Medlem

hoppas att priserna går ner när Finland får igång på OL3 på allvar. Bara veckor kvar nu https://www.tvo.fi/en/index/production/plantunits/ol3/ol3fore...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

hoppas att priserna går ner när Finland får igång på OL3 på allvar. Bara veckor kvar nu https://www.tvo.fi/en/index/production/plantunits/ol3/ol3fore...

Som jag förstått det, så kommer det inte påverka priserna i Sverige särskilt mycket. SE3 och SE4 områdena påverkas enormt mycket av priset på kontinenten. Men det kan ju inte bli sämre i alla fall av det. Det är mycket el som exporteras till Finland.

Fördel - Finland öppnar ett kraftverk
Nackdelar - Tyskland stänger ändå tre till under 2022.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Som jag förstått det, så kommer det inte påverka priserna i Sverige särskilt mycket. SE3 och SE4 områdena påverkas enormt mycket av priset på kontinenten. Men det kan ju inte bli sämre i alla fall av det. Det är mycket el som exporteras till Finland.

Fördel - Finland öppnar ett kraftverk
Nackdelar - Tyskland stänger ändå tre till under 2022.

Min bedömning är att vi kommer fortsätta exportera ca 1000MW i norr till Finland men kanske få tillbaka 500MW till SE3 på så vis går vi runt begränsningen mellan SE2 ochSE3 vilket gynnar oss i söder. se https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Min bedömning är att vi kommer fortsätta exportera ca 1000MW i norr till Finland men kanske få tillbaka 500MW till SE3 på så vis går vi runt begränsningen mellan SE2 ochSE3 vilket gynnar oss i söder. se https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Det räcker inte, priserna kommer stanna högt så länge de är höga på kontinenten.

Permalänk
Medlem

Får se ifall det dippar ner till 60-80öre/kwh i slutet av juni/juli. måste förnya mitt elavtal senast 9e juli och tar gärna och binder 1 år igen. överlevde hela vintern för jag band huset på 1 år på 49öre /kwh.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Vi band elpriset för någon månad sedan. Betalar nu ca 61 öre/kWh.
Kollar man t ex Elskling kostar det nu 68,53 öre/kWh om man väljer Vattenfall bundet i 3 år.
Detta gäller område 3.

Jag tänker att om man har låg förbrukning skulle jag välja rörligt, men om man har en förbrukning på ca 3300 kWh/månad som vi har känns det rätt skönt att ha bundet.

Det tåget missade man (140.46öre/kWh idag på fast pris) så bara fortsätta ha rörligt och be till gudarna. Jag kommer gå back på inkomsten i vinter om elpriserna kommer fortsätta ligga på 3 kr kWh. Blir att sälja huset i så fall och jag kan nästan garantera att höga huspriser kommer bli ett minne blott snart och enormt synd för de som köpt sin bostad under piken vilket inte jag gjorde. Kom ihåg en bekant som vid förra bostadskrashen köpte en lägenhet för 1 miljon och fick 200 000 vid försäljning = 800 000 i skuld och ingen lägenhet.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Stackars satar som måste betala för elen när det ser ut som det gör idag, lider med er...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Stackars satar som måste betala för elen när det ser ut som det gör idag, lider med er...

Tack! Men värre för folket i USA. Nu kostar deras bensin 10 kr/liter.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tack! Men värre för folket i USA. Nu kostar deras bensin 10 kr/liter.

I Kalifornien betalar man 17 kr/l nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Om man enbart ser till "själva driften" av kärnkraftverken så är den verkligen extremt grön. I annat fall så är den tämligen förkastlig rent ut sagt.

Vi får välja lite mellan pest eller kolera... om vi ska fortsätta på den banan vi är på nu iallafall, och jag tror inte det kommer vara speciellt enkelt att vänja folk till de gamla livsstilarna igen.

Totalt räknat har svensk kärnkraft ett CO2 tillskott på ca 4 gCO2eq/kWh. Nybyggd kärnkraft ligger högre, runt 12 g CO2eq/kWh. Detta är inklusive uranbrytning, slutförvar osv. Vattenkraft har runt 24 gCO2eq/kWh. Detta pga stora mängder betong till dammar osv.

Lite källa på mitt påstående: Här och här

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tack! Men värre för folket i USA. Nu kostar deras bensin 10 kr/liter.

Vi får glädjas att vi i Sverige har billigast bensin i Norden i varje fall. Alltid något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Stackars satar som måste betala för elen när det ser ut som det gör idag, lider med er...

Tack. 700kwh blev fina 2500kr för maj månad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

hoppas att priserna går ner när Finland får igång på OL3 på allvar. Bara veckor kvar nu https://www.tvo.fi/en/index/production/plantunits/ol3/ol3fore...

Knappast, Finland förbrukar inte enorma mängder med sin låga populationsantal

Den stora frågan är hur det blir denna vinter, möjligen ännu sämre än förra

Skrivet av Billy Joe Bob:

Stackars satar som måste betala för elen när det ser ut som det gör idag, lider med er...

Lika bra låta bli att spela idag t.ex. Finns alltid annat att göra ändå

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Knappast, Finland förbrukar inte enorma mängder med sin låga populationsantal

Den stora frågan är hur det blir denna vinter, möjligen ännu sämre än förra

Nja men jag tror nog att 1400 MW planerbar kraft kommer köra en liten skillnad i rätt riktning för Finland. Däremot kommer Tyskland lägga ner sina sista 4000 MW kärnkraft lagom till årsskiftet. Tur de kan öka sin förbränning av smutsig kol istället. Totalt kommer det bli mycket sämre i alla aspekter

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C