Hitta Inet-logga modell jättegammal

Permalänk
Medlem

Hitta Inet-logga modell jättegammal

Och så en udda fråga, som faktiskt inte har med nya loggan att göra utan en riktigt gammal!

Letar efter hur Inets logga såg ut 1996, för det skall användas till att återskapa en case badge då jag återskapat (I upphottad version) den dator jag köpte hos Inet 1996 (En Pentium 150).

Köpte den hos Inet när det låg intill Avenyn 1996 vill jag minnas, vilket är intressant att det står att Inet startades på Ringön 2000. Har något vagt minne av att Inet kursade och startades upp i ny regi 2000 men hittar inget som kan bekräfta det.

För den intresserade så är maskinen enligt följande spec:
-Likadant AT chassi som datorn jag köpte då
-Pentium 150@166 MHz
-64 MB RAM (köpte 16 MB då)
-Matrox Milennium, egentligen hade jag ett ATI mach 64 1 MB men detta matroxet är från kompisens dator som han köpte hos Inet vid samma tid!)
-Upphottad med ett Voodoo 1 4 MB
-24X CD-ROM för att bli användbar
-2X CD-ROM (vad jag hade då men det är ju så långsamt...)
-Soundblaster AWE64 Gold (jag hade ett SB16 då men var så avundsjuk på komisens Gold)

Tyvärr så har den ju inte rätt case badge! Det behöver fixas

Visa signatur

Axman

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Inet

Har ni så pass gamla presskit? 😁

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Antar att den äldsta på Archive.org är för ny då (https://web.archive.org/web/20050605003750/http://www.inet.se...)? 1996 var lite innan jag kände till Inet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Antar att den äldsta på Archive.org är för ny då (https://web.archive.org/web/20050605003750/http://www.inet.se...)? 1996 var lite innan jag kände till Inet

Den där är hypermodern

Visa signatur

Axman

Permalänk
Medlem

Jag tror jag kan ha loggan på ett kvitto från den tiden. Jag kollar ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axman:

Den där är hypermodern

Misstänkte det, men det var värt ett försök

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Jag kollade på mitt kvitto från 1996 och det är dessvärre ingen logga på det. Bara vanligt tråkigt kvitto där namnet står i lite större text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axman:

Köpte den hos Inet när det låg intill Avenyn 1996 vill jag minnas, vilket är intressant att det står att Inet startades på Ringön 2000.

Innan Inet låg på Parkgatan så låg det på Luntantugatan på Kungshöjd om mitt minne inte sviker mig. Jag har en minnesbild att jag köpte en dator där i början av 90-talet. Dock verkar jag ha slarvat bort det kvittot.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Har absolut noll koll på åldern men jag vet att den är "äldre"

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Ej så gammal

Men kolla denna

https://web.archive.org/web/20050611024913/http://www.inet.se...

Åtminstone första jag kommer ihåg

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag kollade på mitt kvitto från 1996 och det är dessvärre ingen logga på det. Bara vanligt tråkigt kvitto där namnet står i lite större text.

Surt, men tackar för försöket. Det uppskattas! Vad var företagsnamnet. Inet eller Inet Data ellerannat?

Visa signatur

Axman

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Innan Inet låg på Parkgatan så låg det på Luntantugatan på Kungshöjd om mitt minne inte sviker mig. Jag har en minnesbild att jag köpte en dator där i början av 90-talet. Dock verkar jag ha slarvat bort det kvittot.

Bra info! Det var på parkgatan jag köpte min då. Innan dess hade jag inte hört talas om dem men vid det tillfället hörde jag ryktesvägen om att Inet hade fantastiska priser. Det var ju i denna vevan när prispressen bland datorer började på riktigt och 100% marginal var ett minne blott.

Visa signatur

Axman

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe-mighty:

Inte den, för ny. Men tackar

Visa signatur

Axman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axman:

Letar efter hur Inets logga såg ut 1996, för det skall användas till att återskapa en case badge då jag återskapat (I upphottad version) den dator jag köpte hos Inet 1996 (En Pentium 150).

Köpte den hos Inet när det låg intill Avenyn 1996 vill jag minnas, vilket är intressant att det står att Inet startades på Ringön 2000. Har något vagt minne av att Inet kursade och startades upp i ny regi 2000 men hittar inget som kan bekräfta det.

Jag känner absolut igen det där. Nuvarande Inets bolag hette rätt länge "Nya Inet data AB" om minnet inte sviker helt. De hade också en butik på Överby mellan Trollhättan och Vänersborg runt -98. Min far köpte någon AMD K6 266 MHz i den vevan - men jag tror inte loggan var något fantastiskt på den tiden? Minns att Power-knappen på chassit var Inet-brandat, men det stod typ bara Inet i någon serif-font i guldish-färg mot en svart knapp på den beiga lådan.

Tyvärr kan jag jag nog inte hjälpa mer än så

Förtydligade att det gällde det nuvarande bolaget
Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Hm, lite intressant. Denna https://www.youtube.com/watch?v=zIKPaVSKmIw

Reklamfilm från 95, jag har för mig att den gubben är nyare än 95 men skall inte alls svära på det. Där är ju även loggan enligt ovan med. Man undrar ju om det är mitt minne som sviker mig och den rödsvarta är rätt ändå.

Visa signatur

Axman

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Jag känner absolut igen det där. Nuvarande Inets bolag hette rätt länge "Nya Inet data AB" om minnet inte sviker helt. De hade också en butik på Överby mellan Trollhättan och Vänersborg runt -98. Min far köpte någon AMD K6 266 MHz i den vevan - men jag tror inte loggan var något fantastiskt på den tiden? Minns att Power-knappen på chassit var Inet-brandat, men det stod typ bara Inet i någon serif-font i guldish-färg mot en svart knapp på den beiga lådan.

Tyvärr kan jag jag nog inte hjälpa mer än så

Men det är bra nog för mig faktiskt! För jag hade ett svagt minne av guldig text med serif jag med men det var ett så vagt minne så att jag inte skrev om det. Den infon räcker troligen för att kunna göra en ny case badge. Tror case badgen var väldigt simpel, ingen logga utan bara text. Det du minns stämmer överens med det jag minns faktiskt.

Tror denna fråga är löst bra nog för mig. Ännu bättre vore ju om någon hade en så man hade en original men detta är bra nog

Visa signatur

Axman

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det är nog så att det var den loggan de hade då och det är jag som minns alldeles galet. Troligen blir jag lurad av att loggan inte var med på case badgen vad jag minns

Visa signatur

Axman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axman:

Det är nog så att det var den loggan de hade då och det är jag som minns alldeles galet. Troligen blir jag lurad av att loggan inte var med på case badgen vad jag minns

Jag kan inte lova någonting, jag var bara barnet på den tiden

Permalänk
Medlem
Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Inet hade en del reklam i Göteborgsposten från -93 och framåt. Sedan i andra tidningar som SvD. Verkar vara några år äldre än sajten som blivit arkiverad ovan. Tyvärr är det upphovsrättsskyddat så materialet är inte tillgängligt online men kan vara något att gräva i om Inet inte har något tillgängligt.

https://tidningar.kb.se/?q=%22inet%20data%22&sort=asc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axman:

Surt, men tackar för försöket. Det uppskattas! Vad var företagsnamnet. Inet eller Inet Data ellerannat?

Företagsnamnet var Inet Data AB.

Permalänk
Inet
Skrivet av Axman:

Hm, lite intressant. Denna https://www.youtube.com/watch?v=zIKPaVSKmIw

Reklamfilm från 95, jag har för mig att den gubben är nyare än 95 men skall inte alls svära på det. Där är ju även loggan enligt ovan med. Man undrar ju om det är mitt minne som sviker mig och den rödsvarta är rätt ändå.

Tjenare Axman,

Kom precis tillbaka från semestern, därav det sena svaret.
Precis som du skriver så kommer den från 1995 och logotypen som vi hade då var den som är nedanför

Computers Extravaganza!

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axman:

Köpte den hos Inet när det låg intill Avenyn 1996 vill jag minnas, vilket är intressant att det står att Inet startades på Ringön 2000. Har något vagt minne av att Inet kursade och startades upp i ny regi 2000 men hittar inget som kan bekräfta det.

Sist på bollen, men jag kan bekräfta att det var så. De hade ett ganska gott rykte på tidigt 90-tal, rasade fullständigt under slutet - tror att hela bolaget köptes upp av någon annan än grundaren - och gick sedan under i samband med att IT-bubblan sprack för att sedermera återuppstå.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tackar! Men det visade sig vara lite annan design än loggan faktiskt. Nyligen såldes en gammal inetdator på tradera men det stack iväg mer än vad jag ville för att bara köpa en case badge

Men bilder på den fick jag så man kanske kan återskapa, bilderna på datorn är en snäppet nyare design än den jag hade men mycket lik. Casebadgen är som jag minns den. Inte en jätterolig en men nostalgi

Visa signatur

Axman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axman:

Tackar! Men det visade sig vara lite annan design än loggan faktiskt. Nyligen såldes en gammal inetdator på tradera men det stack iväg mer än vad jag ville för att bara köpa en case badge

Men bilder på den fick jag så man kanske kan återskapa, bilderna på datorn är en snäppet nyare design än den jag hade men mycket lik. Casebadgen är som jag minns den. Inte en jätterolig en men nostalgi
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Bra letat! Precis så såg maskinen ut som jag hade!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axman:

Tackar! Men det visade sig vara lite annan design än loggan faktiskt. Nyligen såldes en gammal inetdator på tradera men det stack iväg mer än vad jag ville för att bara köpa en case badge

Men bilder på den fick jag så man kanske kan återskapa, bilderna på datorn är en snäppet nyare design än den jag hade men mycket lik. Casebadgen är som jag minns den. Inte en jätterolig en men nostalgi
<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Hehe, man kan ju annars höra med @Inet om de har ordning på sina forntidsbackuper, och filen som gick till tryck finns att återfinna någonstans?

Borde vara något i .pdf eller .ps-format, det var vad tryckerierna brukade vilja ha på den tiden. Eventuellt kan det vara något bitmapformat typ .tif eller .psd också. Eller rent av .bmp.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hehe, man kan ju annars höra med @Inet om de har ordning på sina forntidsbackuper, och filen som gick till tryck finns att återfinna någonstans?

Borde vara något i .pdf eller .ps-format, det var vad tryckerierna brukade vilja ha på den tiden. Eventuellt kan det vara något bitmapformat typ .tif eller .psd också. Eller rent av .bmp.

.tif eller .eps antagligen, men jag tror att vi kan lösa det vad det än är.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

.tif eller .eps antagligen, men jag tror att vi kan lösa det vad det än är.

Klart det går att kopiera etc, men är ju nånstans ändå roligare om man kunde komma över originalmaterialet

Kanske också kan vara värt att nämna att det inte är säkert att filen har någon ändelse, om badgen ritades upp på en Mac.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Föredetting

Designa din egen. Det är Times New Roman för "INET" och Brush Script MT för "performance system".

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.