Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Inte så mycket obskyr 80-tals-heavy metal i den här tråden, så jag kan väl passa på att länka till en av de bästa inkörsportarna till den världen, nämligen Gotham City från Umeå:

https://www.youtube.com/watch?v=BQwK6jNENL8&ab_channel=TheHal...

Detta var ju helt lysande!
Starka Heavy Load vibbar, förstår inte hur de helt gått under min radar o_0

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Detta var ju helt lysande!
Starka Heavy Load vibbar, förstår inte hur de helt gått under min radar o_0

Heavy Load, Silver Mountain, Axe Witch med flera svenska band jag gillade på den tiden. Det jag lyssnar på oftast numera har gått åt det hårdare hållet, men det mesta går fortfarande ner för min del, bara det är bra eller kultur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Heavy Load, Silver Mountain, Axe Witch med flera svenska band jag gillade på den tiden. Det jag lyssnar på oftast numera har gått åt det hårdare hållet, men det mesta går fortfarande ner för min del, bara det är bra eller kultur.

Jag har lyssnat på ohälsosamt mycket svensk hårdrock när jag var yngre och genom Yngwie och bandmedlemmar lyssnade jag in mig lite på Silver Mountain långt efter deras storhetstid. Jonas Hansson kunde spela gitarr, annat går inte att påstå.

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Detta var ju helt lysande!
Starka Heavy Load vibbar, förstår inte hur de helt gått under min radar o_0

Ja, de och Heavy Load tillhör topp tre för min del (tillsammans med Zone Zero).

Skrivet av Tom76:

Jag har lyssnat på ohälsosamt mycket svensk hårdrock när jag var yngre och genom Yngwie och bandmedlemmar lyssnade jag in mig lite på Silver Mountain långt efter deras storhetstid. Jonas Hansson kunde spela gitarr, annat går inte att påstå.

Silver Mountain är riktigt bra, såg dem en gång kring 2010 och en gång några år senare. Finns mycket gammalt strömaterial som jag tycker klår det som kom på LP.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Apropå svensk hårdrock, SVT släppte en dokumentär härom veckan som jag tyckte var intressant, många band som jag aldrig hört talas om förr:

https://www.svtplay.se/hard-rock-pa-export-1

Antagligen är allt gammal skåpmat för de flesta här i tråden, men för mig som förr lyssnat på giganterna (Maiden, Judas Priest, Metallica, Megadeth, Ghost etc.) och nyligen lärt mig lyssna på band med dirty vocals var det verkligen en öronöppnare. Min metalresa började med morsans Final Countdown-LP så det kändes passande att dokumentären började där med

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag är inget större fan av death, mest pga att jag har lite svårt för growl. Lite synd då det instrumentella tilltalar mig, men har ändå ett antal In Flames-låter på min Spotify-lista. Kanske är så att Anders Fridén har lite "snällare" growl än en del andra.
I o m släppet av The Halo Effects nya (och första) platta lyssnade jag igenom den, och måste säga att den är rätt bra. Tycker det påminner mycket om In Flames för 15-20 år sedan (vilket inte är konstigt), vilket iaf jag tycker är riktigt bra.

Jag har bara hunnit lyssna igenom albumet en gång, men hittills har jag lagt till följande på min lista:
Shadowminds
Days of the lost
The needless end
In broken trust

Kanske blir fler när jag hunnit lyssna igenom den igen.

Tror inte det tipsat om Youtube-kanalen Ruthless metal här tidigare. Den är en svensk kille som gör rätt intressanta videor om metal i olika former.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag är inget större fan av death, mest pga att jag har lite svårt för growl. Lite synd då det instrumentella tilltalar mig, men har ändå ett antal In Flames-låter på min Spotify-lista. Kanske är så att Anders Fridén har lite "snällare" growl än en del andra.
I o m släppet av The Halo Effects nya (och första) platta lyssnade jag igenom den, och måste säga att den är rätt bra. Tycker det påminner mycket om In Flames för 15-20 år sedan (vilket inte är konstigt), vilket iaf jag tycker är riktigt bra.

Jag har bara hunnit lyssna igenom albumet en gång, men hittills har jag lagt till följande på min lista:
Shadowminds
Days of the lost
The needless end
In broken trust

Kanske blir fler när jag hunnit lyssna igenom den igen.

Tror inte det tipsat om Youtube-kanalen Ruthless metal här tidigare. Den är en svensk kille som gör rätt intressanta videor om metal i olika former.

Jag har absolut inga problem med growls generellt sett, men det finns helt klart growls som inte låter bra.

Tycker det nästan är mer Dark Tranquillity i soundet än In Flames, föredrar Dark Tranquillity över In Flames också så det kanske spelar in. Sen att sångaren Mikael Stanne har varit i In Flames längre tillbaka och för närvarande är i Dark Tranquillity (och The Halo Effect) kanske också spelar in.

Det är ett rikting bra album, tycker jag.

Jag tittade nyss på den här intervjun med Mikael Stanne där han bl.a. pratar om hur bandet startades. Ganska trevlig intervju tycker jag.

Lite felskrivningar bara
Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Jag har absolut inga problem med growls generellt sett, men det finns helt klart growls som inte låter bra.

Tycker det nästan är mer Dark Tranquillity i soundet än In Flames, föredrar Dark Tranquillity över In Flames också så det kanske spelar in. Sen att sångaren Mikael Stanne har varit i In Flames längre tillbaka och för närvarande är i Dark Tranquillity (och The Halo Effect) kanske också spelar in.

Det är ett rikting bra album, tycker jag.

Om du har bra koll på Dark Tranquillity, har du några tips på låtar? Ett band som har hållit på i typ 30 år har ju släppt en del material, så det kan vara lite svårt att hitta guldklimparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Om du har bra koll på Dark Tranquillity, har du några tips på låtar? Ett band som har hållit på i typ 30 år har ju släppt en del material, så det kan vara lite svårt att hitta guldklimparna.

Dark Tranquillity är ett av banden som håller väldigt hög lägstanivå, men de har ett par skivor där "clean" sång har fått större utrymme, tror det var strax när de började med det.

Projector från -99 ändrade de sound en aning, tyvärr var jag inget fan av det då jag verkligen gillade The Mind's I som är plattan innan. Eller kort och gott, deras tre första var klockrena enligt mig och sedan tappade de mig för att blanda in clean sång och experimentera. Samma sak gäller väl In Flames när jag tänker efter.

TROR skivan Haven också innehöll ett par sådana spår, men med elektroniska inslag, vilket inte heller var något för mig. Sedan tror jag nästkommande två skivor var growl rakt igen. Clean sång återkom på skivan Fiction och skivan Construct är väl den mest annorlunda från deras "normala" material sedan Projector.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Om du har bra koll på Dark Tranquillity, har du några tips på låtar? Ett band som har hållit på i typ 30 år har ju släppt en del material, så det kan vara lite svårt att hitta guldklimparna.

Nice intervju med Stanne!

Oj, DT är verkligen nostalgi för mig. Var rätt länge sen jag först lyssnade på dom. Dom har som redan sagts experimenterat och utvecklats en del med tiden. Sen är ju smaken verkligen som baken. Har personligen inte lyssnat fullt lika mycket på dom senaste skivorna. Men här är några låtar jag minns att jag gillat (och så finns det garanterat många många till jag inte kommer på just nu som är minst lika bra). Men kanske är en bra start för att utforska DT:

- Hedon
- Insanity’s crescendo
- Punish My Heaven
- Lethe
- Therein
- White noise / black silence
- The poison well
- Inside the particle storm
- The lesser faith (Haha, kommer ihåg första gången jag hörde den här låten, tyckte Stanne lät som en demon vid 3:41 😅)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Om du har bra koll på Dark Tranquillity, har du några tips på låtar? Ett band som har hållit på i typ 30 år har ju släppt en del material, så det kan vara lite svårt att hitta guldklimparna.

Kom just på att du kanske borde kolla in Soilwork också då de rör sig i "samma stil" fast ännu "lättare" än DT.

Edit: Måste tipsa om en "gammal polare en gång i tiden", herr Christian Älvestam. När han lämnade var de tvungna att ersätta honom med två olika sångare

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Hedersmedlem

Både jag och en kompis tycker att Damage Done och Fiction är topp tre för DT. Jag slänger även in Character som kanske är deras tyngsta album.
Fyra blir Haven för min del. Femma kanske Atoma. De håller dock inte samma galet höga klass som de tre bästa. Bland de 35 låtarna på de albumen är det fyra som jag tycker är lite svagare låtar. Tror inte det finns något annat album av någon annan artist där lägstanivån är så hög i min åsikt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Både jag och en kompis tycker att Damage Done och Fiction är topp tre för DT. Jag slänger även in Character som kanske är deras tyngsta album.
Fyra blir Haven för min del. Femma kanske Atoma. De håller dock inte samma galet höga klass som de tre bästa. Bland de 35 låtarna på de albumen är det fyra som jag tycker är lite svagare låtar. Tror inte det finns något annat album av någon annan artist där lägstanivån är så hög i min åsikt.

https://www.youtube.com/watch?v=l6I8ZrkjXIA

Vet att det är lätt att glömma, men pratar vi med högre lägstanivå så kommer ju självklart valfri Maiden platta upp till ytan
Men skall vi hålla oss till "pojkarna" som växte upp i samma kvarter så...
At The Gates - Slaughter Of The Soul. Utan tvivel den mest betydelsefulla och ikoniska Gothenburg Death Metal plattan - ever... no contest even.
Sedan slår jag gärna ett slag för Unanimated - Ancient God of Evil som inte har ett enda svagt spår.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag är inget större fan av death, mest pga att jag har lite svårt för growl. Lite synd då det instrumentella tilltalar mig, men har ändå ett antal In Flames-låter på min Spotify-lista. Kanske är så att Anders Fridén har lite "snällare" growl än en del andra.
I o m släppet av The Halo Effects nya (och första) platta lyssnade jag igenom den, och måste säga att den är rätt bra. Tycker det påminner mycket om In Flames för 15-20 år sedan (vilket inte är konstigt), vilket iaf jag tycker är riktigt bra.

Jag har bara hunnit lyssna igenom albumet en gång, men hittills har jag lagt till följande på min lista:
Shadowminds
Days of the lost
The needless end
In broken trust

Kanske blir fler när jag hunnit lyssna igenom den igen.

Tror inte det tipsat om Youtube-kanalen Ruthless metal här tidigare. Den är en svensk kille som gör rätt intressanta videor om metal i olika former.

Jag gillade inte heller growl/dirty vocals förr, men har långsamt lärt mig lyssna på det. Har du hört Opeth? Kanske inte renodlad death utan mer prog, men sjukt intressanta och bra låtar. På senare år har Mikael Åkerlund kört enbart ren sång utan growl.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Om du har bra koll på Dark Tranquillity, har du några tips på låtar? Ett band som har hållit på i typ 30 år har ju släppt en del material, så det kan vara lite svårt att hitta guldklimparna.

Förutom det som redan har blivit föreslaget här så gillar jag dessa:

Phantom Days
The Dark Unbroken
Standstill
Ego Deception
A Drawn Out Exit
Eyes of the World
Force of Hand
Our Proof of Life

Uniformity
What Only You Know
Endtime Hearts
State of Trust
The Fatalist
Misery's Crown
Lost to Apathy

Jag gillar när dom blandar growls med clean, tycker låtarna får en ett intressantare sound och dynamik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Jag har absolut inga problem med growls generellt sett, men det finns helt klart growls som inte låter bra.

Tycker det nästan är mer Dark Tranquillity i soundet än In Flames, föredrar Dark Tranquillity över In Flames också så det kanske spelar in. Sen att sångaren Mikael Stanne har varit i In Flames längre tillbaka och för närvarande är i Dark Tranquillity (och The Halo Effect) kanske också spelar in.

Det är ett rikting bra album, tycker jag.

Jag tittade nyss på den här intervjun med Mikael Stanne där han bl.a. pratar om hur bandet startades. Ganska trevlig intervju tycker jag.
https://www.youtube.com/watch?v=Fb30UGk0F_k

Halo-skivan är så sjukt jävla bra och lätt, utan tvekan årets album. För att jämföra med In Flames så känns in flames numer som något amerikanskt hopkok och inte som in flames längre.

Permalänk
Medlem

Den där SVT dokumentär var bra.
Svensk Hårdrock på export

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Immolations nya album Acts of God är riktigt bra i mitt tycke.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Oj, blev för många för att citera Men tack för alla DT-tips, skapade en spellista bara på låtarna som tipsades och den blev nästan 2 h lång. Så nu har jag lite att lyssna igenom.

@klirre Jag har bara lyssnat på någon enstaka låt med Opeth, men tips där mottages gärna.

@K-D][Aramis In flames började väl gå utför redan när Jesper lämnade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Edit: Måste tipsa om en "gammal polare en gång i tiden", herr Christian Älvestam. När han lämnade var de tvungna att ersätta honom med två olika sångare

Glöm inte att han även gjort en del bra saker med Solution .45.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kul när man på morgonkvistens första vistelse på forumet ser den här tråden, medan man lyssnar på en av de fetaste låtarna inom deathcore på senaste tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Kul när man på morgonkvistens första vistelse på forumet ser den här tråden, medan man lyssnar på en av de fetaste låtarna inom deathcore på senaste tid!

https://www.youtube.com/watch?v=43sk-2zczTk

Nyaste låten, fett gungig.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Oj, blev för många för att citera Men tack för alla DT-tips, skapade en spellista bara på låtarna som tipsades och den blev nästan 2 h lång. Så nu har jag lite att lyssna igenom.

@klirre Jag har bara lyssnat på någon enstaka låt med Opeth, men tips där mottages gärna.

@K-D][Aramis In flames började väl gå utför redan när Jesper lämnade?

Jag är själv rätt ny på Opeth, började lyssna härom veckan efter att jag såg SVT-dokumentären som nämnts tidigare i tråden.

Hittills har jag bara kört igenom hela Blackwater Park-plattan, det var en upplevelse jag rekommenderar, dock är det 100% growl. I övrigt har jag låtit YTs algoritm tipsa mig, många mysiga proglåtar på de nya skivorna. Hörde en del av senaste plattan In Cauda Veneum, men den var lite väl skum för min smak. Progrock blandat med ljudklipp från Olof Palme är inte helt lättsmält...

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Glöm inte att han även gjort en del bra saker med Solution .45.
https://youtu.be/fXJxtp8inWg

Det finns så otroligt mycket bra den mannen har gjort, "lärde känna" honom när han släppte debutskivan med Unmoored och vi tradade plattor, men tyvärr tappade vi kontakten ett par år senare. Skrev ett par texter till honom i diverse olika projekt men har ingen aning om hur många/vilka som använts utom följande då jag fick en platta från det bandet som tack

Låter rätt likt om Dark Tranquillity eller tidiga In Flames (första EP'n) tog lugnande

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Så mycket Slipknot i den nya låten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Jag är själv rätt ny på Opeth, började lyssna härom veckan efter att jag såg SVT-dokumentären som nämnts tidigare i tråden.

Hittills har jag bara kört igenom hela Blackwater Park-plattan, det var en upplevelse jag rekommenderar, dock är det 100% growl. I övrigt har jag låtit YTs algoritm tipsa mig, många mysiga proglåtar på de nya skivorna. Hörde en del av senaste plattan In Cauda Veneum, men den var lite väl skum för min smak. Progrock blandat med ljudklipp från Olof Palme är inte helt lättsmält...

Måste definitivt rekommendera plattan Morningrise! Det var plattan som öppnade mina ögon för Opeth! Tror det är skiva nummer två i ordningen. Lite mer avskalad ljudbild där alla låtar är 10-20 minuter långa Åkerfeldt har ett väldigt säreget growl och vill man ha mer av den varan finns det ett par plattor med Bloodbath där han vrålar på för fulla lungor i riktigt old-school Death Metal.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klirre:

Jag är själv rätt ny på Opeth, började lyssna härom veckan efter att jag såg SVT-dokumentären som nämnts tidigare i tråden.

Hittills har jag bara kört igenom hela Blackwater Park-plattan, det var en upplevelse jag rekommenderar, dock är det 100% growl. I övrigt har jag låtit YTs algoritm tipsa mig, många mysiga proglåtar på de nya skivorna. Hörde en del av senaste plattan In Cauda Veneum, men den var lite väl skum för min smak. Progrock blandat med ljudklipp från Olof Palme är inte helt lättsmält...

Vilken stil är det du föredrar?
Albumen Damnation, Heritage, Pale Communion, Sorceress och då In Cauda Venenum har inga growl alls. Alla andra har blandat (inkl Blackwater Park, flera låtar där med fantastiska cleans ).

Gillar du BWP som den är så skulle jag kolla in Ghost Reveries som nästa.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vilken stil är det du föredrar?
Albumen Damnation, Heritage, Pale Communion, Sorceress och då In Cauda Venenum har inga growl alls. Alla andra har blandat (inkl Blackwater Park, flera låtar där med fantastiska cleans ).

Gillar du BWP som den är så skulle jag kolla in Ghost Reveries som nästa.

Jag har inte bestämt mig vad jag gillar än, får lyssna igenom lite fler album innan jag kan avgöra vilken stil jag föredrar. Men att Opeth är speciella och lite annorlunda det märks, och jag gillar det 🙂

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850