Embracer vill ha rättigheterna till Sagan om ringen

Permalänk
Melding Plague

Embracer vill ha rättigheterna till Sagan om ringen

Svenska speljätten Embracer vill köpa upp Middle-earth Enterprises, som äger rättigheterna till Sagan om ringen och Bilbo – En hobbits äventyr.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Undra hur detta påverkar LOTRO (Lord of the rings online), då detta ägs av StandingStone/Daybreak som i sin tur ägs av EG7 (Enad Global 7)???

EG7 (som också är ett Svenskt "game studio house") är väl en av Embracers stora konkurrenter - eller?

Permalänk
Skrivet av kalle1024:

Undra hur detta påverkar LOTRO (Lord of the rings online), då detta ägs av StandingStone/Daybreak som i sin tur ägs av EG7 (Enad Global 7)???

EG7 (som också är ett Svenskt "game studio house") är väl en av Embracers stora konkurrenter - eller?

Skulle anta att gammla avtal står, dom köpte ju företaget, inte rättigheterna i sig och jag antar att företaget inte kan slinka sig ur LOTRO så lätt. Jag har noll koll på hur det faktiskt funkar dock.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha samma pengatryckarmaskin som Embracer verkar ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle1024:

Undra hur detta påverkar LOTRO (Lord of the rings online), då detta ägs av StandingStone/Daybreak som i sin tur ägs av EG7 (Enad Global 7)???

EG7 (som också är ett Svenskt "game studio house") är väl en av Embracers stora konkurrenter - eller?

Dom är nog "embraceade" snart ska du se.

Permalänk
Medlem

Undra när Embracer når gränsen för hur stora de kan bli, eller är de "too big to fail"?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostsamling:

Skulle anta att gammla avtal står, dom köpte ju företaget, inte rättigheterna i sig och jag antar att företaget inte kan slinka sig ur LOTRO så lätt. Jag har noll koll på hur det faktiskt funkar dock.

Precis, man brukar ha med i avtalet att sålda licenser gäller även om det blir ägarbyte. Allt annat vore riskfyllt.

Permalänk
Medlem

Ja tack.

Drömmen hade varit ett nytt battle for middle earth (Slaget om Midgård).
Saknar verkligen det spelet men fungerar sådär på moderna datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Ja tack.

Drömmen hade varit ett nytt battle for middle earth (Slaget om Midgård).
Saknar verkligen det spelet men fungerar sådär på moderna datorer.

Ja alltså att få köra en "war of the rings" campaing hade vart galet roligt på ett modernt Battle for Middle Earth.

Permalänk
Medlem

Eller så ser vi plötsligt att samma sak händer med Lotr som Disney gjorde med Star Wars, och nu på senare tid även Marvel

Pumpar ut fler filmer/serier av tveksam kvalité då inbitna fans, hur mycket de än hatar skiten, kommer att både se och inhandla allt som släpps då det är Lotr/<insert franchise here>

Det har blivit otroligt svårt att vara positiv när man ser vad som hänt med flera franchises, inte minst t ex Wheel Of Time etc.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Någon som kan förtydliga för mig?
Betyder det att embracer har friheten att göra vad dom vill med middle earth världen? Filmer, spel, böcker, you name it?

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om Embracer.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Fire_Ice:

Aldrig hört talas om Embracer.

Du kanske har hört deras tidigare namn THQ Nordic?

Permalänk
Medlem

Får man hoppas på en battle for middle earth 3?

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Någon som kan förtydliga för mig?
Betyder det att embracer har friheten att göra vad dom vill med middle earth världen? Filmer, spel, böcker, you name it?

Som jag förstår det så äger företaget de vill köpa rättigheterna för att bl.a. göra filmer och merchandise baserade på böckerna (och efter en dispyt med Tolkien Estate även datorspel), men de äger inte rättigheterna till böckerna i sig (som ägs av Tolkien Estate). Så filmer och spel, ja, men troligtvis inte böcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Någon som kan förtydliga för mig?
Betyder det att embracer har friheten att göra vad dom vill med middle earth världen? Filmer, spel, böcker, you name it?

Som det ser ut påverkar det inte bokförsäljningar och rör Sagan Om Ringen och Bilbo, så helt fritt verkar det inte vara gällande hela middle earth. Dock öppnar det ju upp för alla karaktärer som återfinns i dessa, som nämns i artikeln.

"Swedish video game company Embracer Group has acquired Middle-earth Enterprises, a division of The Saul Zaentz Company, which owns the intellectual property catalogue and worldwide rights to The Lord of the Rings trilogy and The Hobbit by J.R.R. Tolkien" // från en annan artikel.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Ja tack.

Drömmen hade varit ett nytt battle for middle earth (Slaget om Midgård).
Saknar verkligen det spelet men fungerar sådär på moderna datorer.

Tycker den svenska varianten var bättre:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Eller så ser vi plötsligt att samma sak händer med Lotr som Disney gjorde med Star Wars, och nu på senare tid även Marvel

Pumpar ut fler filmer/serier av tveksam kvalité då inbitna fans, hur mycket de än hatar skiten, kommer att både se och inhandla allt som släpps då det är Lotr/<insert franchise here>

Det har blivit otroligt svårt att vara positiv när man ser vad som hänt med flera franchises, inte minst t ex Wheel Of Time etc.

Asså vem hade inte älskat en film eller serie om Gandalf? Du har rätt i att risken är att det blir lite Disney stämpel över det, men känslan är antingen görs det eller så blir det inte av alls vi får helt enkelt hoppas det blir bra.

Du tog up Wheel of time, visst det var ingen GoT kvalite, men så dåligt var det inte. Jag förstår ändringarna de gjort från böckerna för att nå en bredare publik. Tempo ökningen förstår jag med. Sen att det inte är i närheten så bra som böckerna är en annan sak. De försökte verkligen att inte få det teenight ala Vampire diaries även om de inte lyckades fullt ut.

Hade de inte gjort ändringarna hade det blitt "The Shannara Chronicles" över det och så dåligt var det inte.

Permalänk
AKA AudioBamse

Jag hoppas på ett Slaget om Midgård 3!

2:an var grymt rolig.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Hade ju varit fett med ett gediget rpg i Tolkiens värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Hade ju varit fett med ett gediget rpg i Tolkiens värld.

Ja ett Obsidian RPG i Midgård hade vart galet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Du kanske har hört deras tidigare namn THQ Nordic?

Ja, visste inte att de fanns kvar. Tack för informationen.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle1024:

Undra hur detta påverkar LOTRO (Lord of the rings online), då detta ägs av StandingStone/Daybreak som i sin tur ägs av EG7 (Enad Global 7)???

EG7 (som också är ett Svenskt "game studio house") är väl en av Embracers stora konkurrenter - eller?

Vad som helst kan hända oavsett.

Kolla vad som hände med remaken av Knights of the Old Republic.
#19680565

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Ja, visste inte att de fanns kvar. Tack för informationen.

Nordic Games Licensing AB (numera Embracer) köpte rättigheterna till namnet THQ 2014.
Så THQ Nordic är inte detsamma som THQ vilket gick i graven 2013 om det var det du kanske tänkte på?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vänligen låt bli "Woke ditt och datt" o.l. så att vi slipper urspårning.
https://www.sweclockers.com/artikel/31012-sweclockers-regler-...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Kanske en skräckfilm baserad på Tolkien och den svarta magin.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMC:

Kanske en skräckfilm baserad på Tolkien och den svarta magin.

<Uppladdad bildlänk>

Underbart! Ohlmarks totala omsvängning gällande Tolkien och Sagan om Ringen är verkligen för rolig för att inte påminnas om, då och då.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att rättigheter kopplad till böcker och kultur håller på tok för länge. Jämför med t.ex patent som håller i kanske 25 år, så håller dessa XX år efter att författaren dött. Tanken var nog att arvingarna inte skulle gå utfattiga om deras föräldrar skapat något unikt, inte att det skulle bli en handelsvara för multi nationella nöjesföretag som inte har vett eller förmåga att skapa något nytt eller satsa på unga talanger. Hade ju varit rimligare att detta släpptes fritt efter att personen som skapat det dött, och att de som hade en bra idé på spinn-off eller ett bra manus kunde skapa spel eller film genom att skriva till de stora bolagen.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Är det bara jag som tycker att rättigheter kopplad till böcker och kultur håller på tok för länge. Jämför med t.ex patent som håller i kanske 25 år, så håller dessa XX år efter att författaren dött. Tanken var nog att arvingarna inte skulle gå utfattiga om deras föräldrar skapat något unikt, inte att det skulle bli en handelsvara för multi nationella nöjesföretag som inte har vett eller förmåga att skapa något nytt eller satsa på unga talanger. Hade ju varit rimligare att detta släpptes fritt efter att personen som skapat det dött, och att de som hade en bra idé på spinn-off eller ett bra manus kunde skapa spel eller film genom att skriva till de stora bolagen.

Jo, Disney lyckades verkligen fucka upp det för alla förutom dom själva.

Permalänk
Medlem

Jag kanske är dum men rubriken är "Embracer vill ha rättigheterna till Sagan om ringen" och artikeln börjar likadant. Men mitt i artikeln så står det "Embracer köper Middle-earth Enterprises".

Så vill dom köpa eller har dom köpt? Eller snackas det om två olika saker?

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.