Helgsnack: Minnesvärda buggar

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Minnesvärda buggar

Ibland går saker inte riktigt som planerat och resultaten kan bli underhållande, tragiska eller allmänt minnesvärda. I helgen blickar vi tillbaka och tjötar om buggar vi minns.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Gran turismo 3: bakhjuls-åkning för maximal hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gran turismo 3: bakhjuls-åkning för maximal hastighet

Det där med att utnyttja glitchar i spel är stapelvara hos speedrunners idag, finns hur mycket relativt fascinerande exempel på liknande grejer som helst. Trackmania är väl ett av de spel som sticker ut mest

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

När jag läste på högskolan så programmerade vi mikrodatorer med trådlös kommunikation mellan varandra. Kommunikationen var simpel seriell över 433MHZ.
Vi hade problem, de första tecknen kom fram rätt sedan fel. Jag misstänkte felet var den interna klocksyncpulsen. Jag pratade med detta med gruppen, handledare etc. Alla sa att jag hade fel och jag ej skulle testa med extern klocka.

Jag gjorde då något riktigt dumt och testade med extern kristall på alla mikrodatorer fast jag ej fick göra detta. Och vops problemet försvann helt och hållet.

Jag hade tur. Men undra vad mitt beteende hade resulterat på en arbetsplats? Troligen sparken även om jag hade löst problemet.
Mina studiekamrater blev skitglada när problemet var löst, men undra vad de hade sagt om jag hade förstört något?

Permalänk

https://imgur.com/a/OvDnyrx

Hidden & Dangerous hade en del buggar.

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Medlem

Spelade PlanetSide 2 för många år sedan och minns att ett vapen buggade ur. Det var tänkt att vara en liten kula med blev istället en enorm boll som täckte hela skärmen. https://www.youtube.com/watch?v=0rg1gmRKcYw

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
AKA AudioBamse

När man körde Windows 98 och varje gång ett program krashade så krashade hela Windows och man fick starta om datorn eftersom OS:et inte använde sig av New Technology (NT).

Jag är ingen OS-expert men jag tror det berodde på att innan NT-tekniken så kördes programmen inte i seperata processer / trådar (eller vad det nu kallas) utan allt kördes i samma tråd, så om ett program krashade så krashade allt.

Permalänk
Medlem

När orcerna i wow tbc fick pyttesmå axlar. Jävligt degenerativt för självbilden, och det fick vara ända tills nästa uppdatering om jag inte minns fel

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Y2K buggen förstörde en gammal Compaq-laptop för mig. Den hade monocromeskärm med rullkula till höger om skärmen och var bestyckad med Windows 3.11. Den fungerade bra men jag visste att den var i "riskzonen". Glömde i hasten att göra ett arbete klart vad klockan var och... Zapp! Gick inte att fixa. BIOS var kaputt och gick inte att uppdatera/återskapa. Grrr.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Counter-Strike 1.6
Bana: de_dust2

Bugg: lägga en flash bakom lådan till vänster utanför portarna vid B = Hela B flashas och man kan ta över det lätt som en plätt.

Counter-Strike 1.6
Fastswitch mellan AWP och deagle skedde direkt utan animering, först aimade och sköt med awp sen fastswitch och höll ner skjutknappen så sköt deageln precis där awp:n siktade före switchen.

Herregud vad många buggar det fanns i det spelet som faktiskt var användbara och fördelaktiga.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av AudioBase:

När man körde Windows 98 och varje gång ett program krashade så krashade hela Windows och man fick man starta om datorn eftersom OS:et inte använde sig av New Technology (NT).

Jag är ingen OS-expert men jag tror det berodde på att innan NT-tekniken så kördes programmen inte i seperata processer / trådar (eller vad det nu kallas) utan allt kördes i samma tråd, så om ett program krashade så krashade allt.

Det räckte ju med en CD-skiva med en repa på. Glömde man mata ut skivan så var det ny krasch vid Boot.

Väldigt känsligt för simpla Virus och virus var det i stort på allt som regel på den tiden. Det mesta som var med som speldemos i tidningsmagasinen.
Inte hjälpte det särkillt med antivirusprogram heller en epok där... De visste man så ville man testa speldemos så låg det där med att ominstallera OS som regel med i planen. Köpte Norton antivirus där och dyrt var det, genast så märkte jag att Norton segade ner systemet värre än ett virus i sig själv så det åkte ut lika fort så det var bara att fortsätta med omstationeringarna...

Ända tills dom där gossarna Skapade Dice och gjorde 1942 vilket blev ett av mina favoritspel. Slutade köra massor med demos. Ja det var ju Doom och Quake och quake2 som räddade upp allt där innan.

kunde köra en ominstalleraing tre gånger i veckan som regel något år när det var som värst, man kunde så klart fixa i registret och annat men det var så omständligt så det gick fortare att blåsa ur systemet i stället. Varför inte NT, jo man hadde ju köpt Windows sen var det säkert något stöd för något som inte fanns i NT tror jag.

Riktigt allt fanns inte på internet än, som Youtube, Man fick allt leta sig till Quakenet och andra ännu skumme ställen där innan.

Quakenet finns fortfarande https://www.quakenet.org/

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Warlords på 90-talet. Utvecklarna tänkte inte på att om man valde strategin "raise sack" och brände de intagna forten så blev AI-motståndaren till slut jättesvag. Ett tråkigt men enkelt sätt att vinna.

Cossacks. Det gick att låta en stor mängd trupper gå genom smala öppningar i murar fram och tillbaka tills det såg ut som endast en soldat. När vi körde LAN lärde sig alla detta så man fick vara vaksam när det kom en attack som såg ut som en soldat. Inte ligga på latsidan för det!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Bethesda är ju duktiga på det där överlag. Som introscenen i Skyrim:
https://youtu.be/Ls7Q6fiPktI

Eller den klassiska "jag har en hink på huvudet så jag ser inte att du stjäl allt jag äger":
https://youtu.be/ccBQZVpVvAE

Mfl, tex att hästar kan rida uppför lodräta berg eller att jättar skjuter en upp i rymden osv...

ny länk
Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Vet inte om det räknas som bugg men med en av de första datorerna jag köpte följde en installations-CD från tillverkaren som jag glatt körde igång. Tyvärr verkar den skivan ha varit infekterad av W95.CIH och någon dag senare bootade inte datorn till Windows och när jag startade om den nådde den inte ens BIOS längre. Tillbaks till försäljaren på garanti. Visste då inte själv vad som hänt, men fick det förklarat av försäljaren efteråt.

Permalänk
Skrivet av Starric:

Bethesda är ju duktiga på det där överlag. Som introscenen i Skyrim:
https://youtu.be/EVt_CDWpAl0

Eller den klassiska "jag har en hink på huvudet så jag ser inte att du stjäl allt jag äger":
https://youtu.be/ccBQZVpVvAE

Mfl, tex att hästar kan rida uppför lodräta berg eller att jättar skjuter en upp i rymden osv...

He he he, buggar eller som jag kallar det: game enhancing features!!

Permalänk
Moderator
Forumledare

För mig är det "press x to Shaun" som ploppar upp i minnet direkt!

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Counter-Strike 1.6
Bana: de_dust2

Bugg: lägga en flash bakom lådan till vänster utanför portarna vid B = Hela B flashas och man kan ta över det lätt som en plätt.

Counter-Strike 1.6
Fastswitch mellan AWP och deagle skedde direkt utan animering, först aimade och sköt med awp sen fastswitch och höll ner skjutknappen så sköt deageln precis där awp:n siktade före switchen.

Herregud vad många buggar det fanns i det spelet som faktiskt var användbara och fördelaktiga.

Vaddå buggar. De var ju features!

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Vaddå buggar. De var ju features!

Haha ja det blev ju det. Feature-buggar!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Bethesda är ju duktiga på det där överlag. Som introscenen i Skyrim:
https://youtu.be/EVt_CDWpAl0

Eller den klassiska "jag har en hink på huvudet så jag ser inte att du stjäl allt jag äger":
https://youtu.be/ccBQZVpVvAE

Mfl, tex att hästar kan rida uppför lodräta berg eller att jättar skjuter en upp i rymden osv...

Man förväntar sig inget annat från dem längre

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

För mig är det "press x to Shaun" som ploppar upp i minnet direkt!

https://youtu.be/DAhG9D9UO7c

Hahahahahaha!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Modellören:

Varför inte NT, jo man hadde ju köpt Windows sen var det säkert något stöd för något som inte fanns i NT tror jag.

Minns att jag ibland använde Windows NT istället för Windows 98 på en laptop som familjen hade när jag var barn, om jag inte minns helt fel så lirade jag Half-Life på NT-datorn då det var ett av få program / spel som funkade på NT.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Denna tycker jag var ikonisk och kommer ihåg än idag hur mycket panik det var.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Corrupted_Blood_incident

Intressant hur det var en av de första sätten att analysera faktiskt mänskligt beteende under en pandemi.

Permalänk
Hedersmedlem

Så buggigt var inte Windows 98

Men buggen som gjorde att det hängde sig efter nånstans runt 30-40 dagars uptime var intressant. Lär dock inte ha drabbat så många med hur många som inte klarade sig en dag utan blåskärmar och ominstallation

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Så buggigt var inte Windows 98

Men buggen som gjorde att det hängde sig efter nånstans runt 30-40 dagars uptime var intressant. Lär dock inte ha drabbat så många med hur många som inte klarade sig en dag utan blåskärmar och ominstallation

Eh, nä. Skriv in lite random text i en .exe-fil så kraschar skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

För mig är det "press x to Shaun" som ploppar upp i minnet direkt!

https://youtu.be/DAhG9D9UO7c

Bäst!

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FattarNiInte:

Eh, nä. Skriv in lite random text i en .exe-fil så kraschar skiten.

Vid normal användning är det helt okej.

Har kört win98se på all möjlig hårdvara, mer eller mindre lämplig. Med rätt drivrutiner är det helt okej.

Inte felfritt, men okej.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Den absolut roligaste buggen kommer från tiden när Macar fortfarande körde PowerPC. På den tiden var det skillnad på processorer som var ”little endian” (Intel) eller ”big endian” (i princip alla andra). Big endian innebar att man skrev talen så att den största siffran kom först - precis som vi gör på papper - medan little endian var tvärt om. Detta var bara ett problem när man portade program mellan plattformar.

Det som portades under här fallet var spelet ”Jedi Knight 2”. Avhoppade Jedin Kyle Katarn springer runt med ett lasersvärd och dödade stormtroopers, typ. Spelet var baserat på Quake 3, så när det portades använde man sig av den färdiga optimerade Quake 3-motorn för Mac och importerade förändringarna. Problemet blev lasersvärdet. Kodningen var att svärdet följde positionen för personen som höll det - Katarn eller någon av de tusentals mörka Jedi som spelet var fyllt av - men med en offset från modellens centrum. Denna offset drabbades av ett endian-problem, vilket lång historia kort innebar att motorn ignorerade denna offset. Svärdet utgick alltså från modellens centrum. Vilket var i skrevet. Japp, Kyle Katarn och alla hans Jedi-fiender duellerade med självlysande strap-ons. Såg vansinnigt kul ut.

Skrivet av AudioBase:

När man körde Windows 98 och varje gång ett program krashade så krashade hela Windows och man fick starta om datorn eftersom OS:et inte använde sig av New Technology (NT).

Jag är ingen OS-expert men jag tror det berodde på att innan NT-tekniken så kördes programmen inte i seperata processer / trådar (eller vad det nu kallas) utan allt kördes i samma tråd, så om ett program krashade så krashade allt.

Typ så. Program skrivna mot 16-bitars APIn i Win 3.1 fungerade i senare Windows, men förväntade sig att de hade tillgång till att pilla på vad som helst i OSet. NT tog helt enkelt sådana program och isolerade dem i vad som kan liknas vid en VM, så om de gjorde något de inte borde så dödade OSet bara denna VM. Win 98 körde modernare 32-bitars program minnesskyddade, men gamla 16-bitars program kunde fortfarande ta ner hela OSet. Win 95 hade den fantastiska lösningen att 32-bitars program kördes minnesskyddade endast om det inte fanns något 16-bitars program igång. Japp, det var spännande på den tiden.

(Detta är en förenkling. Hela ämnet med page tables och en re-entrant API är rätt komplicerat, men det här beskriver hur det fungerade.)

Visa signatur

5900X | 6700XT