Quiz: Medelålders mikrodatorer

Permalänk
Medlem

Som sagt född 1973 o storebrorsan var snäll nog att köpa och bygga(vi pratar stoppa kretsar på kretskort o löda) en Acorn Atom och sen en C64. Mekade med skolans "Compis" datorer på högstadiet(skräp). Sen A500/3000...PC

Permalänk

6 gissningar och är nöjd med det resultatet. Speciellt då jag inte hade dator innan slutet av -97 då jag köpte min första dator.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk

OldSchool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Haha! Jo, fast jag syftar på att "Boomer" snarare är en mentalitet än de fasta åldersspann generationerna traditionellt delas upp i. Jag är själv född sent 1979 och min spaning i sammanhanget är att det verkar vara en kraftigt ökande andel bland de som är ungefär jämngamla eller äldre än mig som haft svårt att hänga med i de förändringar världen gått igenom, framförallt då beträffande integrationen av informationsteknologi i snart sagt alla aspekter av samhället. Jag brukar kalla dem "Boomers" för att de dessutom ofta speglar samma uppfattningar och värderingar som föregående Boomer-generation.

Sen finns det såklart alltid nördar, och jag känner alltid att det är riktigt givande att träffa gamla nördar som hållit på med datorteknologi långt innan det fick en sån allmän spridning i samhället. Jag själv hade aldrig någon klassisk hemdator på den tiden när det begav sig, men fick upp ögonen för PC (specifikt IBM AT) via pappas jobb någon gång 1986 när jag såg en av hans kollegor spela Tetris på lunchrasten, och insåg att det fanns en dimension av färger och rörlig grafik gömd där inne i de trista gråa burkarna. Jag fick tillgång till självständigt lån av en PC redan 1987, när pappa fick hem en 'bärbar' Toshiba T1600/40 (286:a med 40 MB HDD!). Det första spelet jag spelade på den var ett EA-spel som hette World Tour Golf.

Jag är övertygad om att utan den tidiga introduktionen till datorvärlden så hade jag fortfarande kämpat med att använda en smartphone, och varit en Boomer som många andra i min ålder.

Sorry för långt OT-svar. 😂

Jag vill inte bli kallad Boomer och det är inte en mentalitet. Jag är Generation X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag vill inte bli kallad Boomer och det är inte en mentalitet. Jag är Generation X.

Missade att du svarat innan jag raderade mitt inlägg.

Permalänk

När man är i sitt rätta element

Permalänk
Medlem

Faila då inte på Commodore frågorna...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Compis har jag över huvud taget aldrig sett, för gammal för det. Sedan mindes jag fel vad gäller ARM. Annars var frågorna lätta.

Är för övrigt född på 60-talet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jo, man är född på 70-talet, och gick i skolan med dessa gamla datorer, Compis var en rolig manick på den tiden, jag var bara 10 år första gången jag använde den 1990. Äger själv en Amiga 500, och har en hos föräldrarna, men dock använder jag inte dom alls. Jag emulerear faktist spelen på dator i sign emelllan åt, med en specialgjord för Amiga dsub > usb converter som faktist fungerar rätt bra tycker jag, man måste tänka på att dessa gamla enheter (Amiga, Nintendo 8bit > N64, Atari mfl) var anpassade till bildrörstv med dess begränsningar i grafiskt visande, så kontollerna respondrade till berörd grafik och upplösning i rätt tidsaspekt, även om vissa spel till Amigan hade lite krångligare styrning än vad som kanske var nödvädigt ibland kan tyckas ur en spelares perspektiv. Så man upplever kanske ibland vid emulering att Tac-2 inte svarar som man minns alla gånger, men tycker att det känns likadant faktist om jag ska vara ärlig, provade Tearway Thomas som är ett rätt snabbt spel, och fann det faktist attt vara likadant att styra som på en Amiga 500, har fatiskt det köpta originalet också i kartong. Det var en rolig tid med Amiga 500 vs Atari ST 1080 vs Nintendo och Sega.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Medlem

Ibland är det helt klart en fördel att vara gammal i gården. 10/10 rätt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Bra quiz. Själv jade jag mest kontakt med 8-bitars eran via skolan och bibliotek på 90 talet dom hade kvar dessa maskiner, främst Apple II.

Permalänk
Medlem

Gissade rätt 7 gånger 😊

Permalänk
Medlem

Två gissningar och två fel, surt sa räven!

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem

Lyckosam gissning på frågan om den norska datorn. Stor fördel av de många Commodore-relaterade frågorna. Och ja, är 70-talist

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Nämen, märks att Anton är borta, här kunde man ju faktiskt alla utom de frågor jag hade fel på. Hade ingen aning om den sista, och CPU borde man ju verkligen veta egentligen men jag gissade på Motorola...

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Kul att det gick så bra då 80 talets mikrodatorer inte var något jag fick uppleva (vi skaffade första datorn, ibm, ca 96). Men jag finner dom fascinerande och har nördat ner mig lite lätt i hemdatorns historia.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Visst är jag född på 70-talet

Frågan om den norska datorn hade jag nog aldrig hört talas om så den gissade jag bara på. Var lite osäker på Amiga-chip-flågan. I övrigt visste jag svaren.

På högstadiet hade vi både ett gäng ABC 80, en ABC 800, ett gäng med Compis och två Acorn-datorer.

Jag kastade mig över uppgiften att programmera med programmeringspråket Comal på Compis-datorerna när vi skulle göra det i "Data" som jag valde som fria aktiviteter. Det jag kunde programmera i innan dess var Basic II/GW Basic på min PC hemma.

Minns också att jag vid flera tillfällen skrev in BASIC-kod i någon ABC 80 från någon tidning eller bok för att spela några enkla spel. Hade jag kunnat lite mer då så hade så klart sparat ner spelen på kasett men det hade jag inet koll på då.

Minns också den ständiga kampen mellan dataläraren som försökte gömma spelen på Acorn-datorerna och elever som lyckades hitta och starta dom ändå

På rektorsexpeditionen stod det är IBM PS/2-daror de tre åren. Ingen i personalen, inklusive dataläraren, tycktes ha en aning vad man skulle använda den till! Är rätt säker på att den aldrig startades under dessa tre åren. Hade som sagt en egen PC hemma, En PC XT-klon med 8088 på 4,77MHz, som jag gjorde diverse saker med inklusive att spela spel. Hade väldigt svårt att förstå att skolan inte använde PS/2:an till något alls.

På gymnaset fick vi en PS/2 (modell 30 har jag för mig) på klassrumet efter en tid och den användes flitigt. Dels för att rita upp elekriska kretsar och emulera körningen av dessa virtuellt. Dock mestadels till spel

Bananaoid (https://www.dosgamesarchive.com/download/bananoid/) var en en personlig favorit att köra på denna PS/2. Mest för att det var SÅ imponerande att den kunde visa 256 färger på skärmen samtidigt, vilket Bananaoid utnyttjade till max för att bjuda på ögonmgodis. Hemma hade jag bara CGA-grafik och fick nöja mig med bara några få färger åt gången på skärmen!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Japp, född på 70-talet.

Det enda jag inte visste var om den norska maskinen, aldrig hört talas om.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Märks att man kommer från stenbåldern om man får sadana här resultat...

tavveel
Permalänk
Medlem

Lagom stenålders...man vill ju inte gå total caveman

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Redaktion
Skribent

Kul quiz 😊

Permalänk
Medlem

F*n vad jag är gammal…
Har för mig att min Amiga hade en Fat agnus

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Mitt resultat: 10/10.

F*n vad jag är gammal…
Har för mig att min Amiga hade en Fat agnus

Beror på vilken Amiga du hade det. Är Agnus en PLCC så är det en Fat Agnus.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Brukar inte få mer än 3-4/10 på dom här testerna

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem