Tja, jag vet inte riktigt om det stämmer. Politikerna pratar ju gärna om kraftigt ökat behov av el men det handlar ju mestadels om "fossilfritt stål", all annan förbrukning går ju sakta men säkert nedåt. Och eftersom fossilfritt stål fortfarande är i ett väldigt tidigt skede, och det finns flera konkurrerande tekniker som man testar i andra länder, så är det absolut inte givet att det blir något av det i Sverige. Elbilar är ju en droppe i havet liksom, och datahallarna som man gärna skryter om är också rätt så marginella. Och vad jag förstår, men jag är inte superinsatt, så handlar väl det fossilfria stålet om att använda vätgas i framställningen? Och då kan de ju köra på när vi har överflöd och elen är billig, fylla på lagren, och sen när vi har brist och elen är dyr så kan de pausa vätgasproduktionen och använda det upplagrade.
Men nu har ju S återigen vänt kappan efter den populistiska vinden och snackar om ny kärnkraft och ett skifte från förnybart mot "fossilfritt", så vem vet vart det bär hän.
Men oavsett ny kärnkraft om tio år (vilket är en glädjekalkyl) eller ej så lär vi fortsätta bygga ut vindkraften och solkraft blir också allt mer attraktivt här över tid och lär väl byggas ut också, om än i mer blygsam omfattning.