Plex och Nextcloud server (Unraid)

Permalänk
Medlem

Plex och Nextcloud server (Unraid)

Har tidigare kört en Plex server med synology cloudstation på en Windows burk. Tröttnade på att behöva fixa när datorn automatiskt startar om vid updates så tänkte gå över till Unraid.

Målet är en server för Plex, Nextcloud och något fotoalbum. Endast familjen som användare (så max 5st).

I nuläget har jag en gammal desktop burk:
ASUSTeK COMPUTER INC. Z97M-PLUS Version Rev X.0x - s/n:
Intel® Core™ i5-4690K CPU @ 3.50GHz
4 GiB DDR3 (max. installable capacity 32 GiB)

Jag började sätta upp Unraid och nextcloud och märkte ganska fort att när jag laddade över alla mina filer så låg load på över 70% och det gick rätt så långsamt så funderar på en uppgradering vore på tiden.

Någon som har några tips på en inte allt för dyr setup för att klara ovanstående, och helst inte för strömhungrig(´Winter is comming).

Sitter just nu 6 3TB HDD och 1 SSD (cachedisk)

Permalänk
Medlem

Grejen med Plex är att det kan ta nästan inga resurser till ofantliga mängder.
Nu har jag inte använt Plex på länge så sker kan ha ändrats.
Om Plex kodar om videon(transcode) så tar det ganska mycket resurser, vilket varierar beroende på upplösning eller kodare ändras, hur många användare samt om hårdvaukodning finns tillgänglig.

Om Plex kan använda Intels quick synck så kommer CPUn bli avlastad (eller om du har ett annat supportat grafikkort).
https://support.plex.tv/articles/115002178853-using-hardware-...
Verkar som det är en premium funktion.
Sen är frågan om Plex kan nå quick sync genom unRAID?

Om du inte kan använda hårdvaruaccelererad hårdvara så vill du ha så kraftig CPU som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Sen är frågan om Plex kan nå quick sync genom unRAID?

Det går, jag kör så med en 8700K. Det hjälper väldigt mycket. Jag kör både hardware decode och encode. Kvaliten blir lite sämre men ah, ingen som märker. Allt jag kollar går via direct stream.

Tror det var denna guide jag följde: https://forums.unraid.net/topic/77943-guide-plex-hardware-acc...

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5

Permalänk
Medlem

Kör unraid på en:
PRIME Z370-A
i7-8700K CPU @ 3.70GHz
32GB RAM

Sen kör jag ett NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB för HW transcode.

Den klarar plex galant.

Permalänk
Medlem

Kommer troligtvis inte ha många samtida klienter för Plex. Däremot en del olika konsumenter. Chromecast och Ipad framförallt. Har glömt vad jag hade för inställning när jag konverterade alla mina dvd/bluray .

Intel quicksync verkar fungera med plex + unraid. Gör den samma grej som GPU baserat eller "behöver" man båda?

i7-8700k verkar inte finnas längre, vad är motsvarande prestanda fast nyare? Tycker det är så svårt att jämföra prestanda nu för tiden, speciellt riktat mot "server". Flest kärnor vinner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Intel quicksync verkar fungera med plex + unraid. Gör den samma grej som GPU baserat eller "behöver" man båda?

i7-8700k verkar inte finnas längre, vad är motsvarande prestanda fast nyare? Tycker det är så svårt att jämföra prestanda nu för tiden, speciellt riktat mot "server". Flest kärnor vinner?

Borde fungera likadant. Gissar på att Nvidias NVENC har högre kvalitet än Intels Quick Sync och kan decoda fler moderna format kanske, men vet inte om det gör någon skillnad för Plex. Tror det är ganska vanligt för folk som har AMD CPU'er i sina servrar att köpa till typ ett GTX 1660 för att använda till Plex, men tror det är mer sällsynt att folk som kör Intel CPU'er gör det.

Ja 8700K är gammal. Jag använder den endast för den "blev över" från ett annat bygge. Motsvarande idag till 8700K är typ i5-12400 och därikring (bägge har 6c/12t). Om du har budget så skadar det ju inte att ta en modern i7 som har 8c/16t eller mer.
Dock vill jag minnas att jag läst om att Unraid har problem med Intel 12gen att passa dens iGPU till Plex (något med att ny Linux kernel behövs eller nåt), men vet inte om det är fixat än. Intel 11gen (tex 11400) tror jag ska fungera dock.

Kolla noga dock att du inte tar en Intel processor med ett F i sitt namn (typ 11400F, 12400F). F betyder att den inte har någon integrerad GPU vilket bland annat innebär att den inte har QuickSync.
Förutom hw accel så är det smidigt att ha en CPU med iGPU också ifall man måste bild ut från servern för att tex ändra inställning i BIOS eller se vad som går fel vid boot.

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5

Permalänk
Medlem

Förlåt mig om jag hijackar tråden lite, men transcoding är det bara för att typ kunna spela upp på mobiler och plattor man använder det för? En appletv eller chromecast osv klarar ju av att spela vad som helst via nätverket (t.ex. via infuse), dvs bara vanlig hdd access å läsa filen. Likaså en vanlig dator eller laptop klarar ju vad som helst, förutsatt att det inte är 4k Dovi super mega fil och din dator är någon gammal rutten potatis.

Eller har jag fel/missförstått?

Sedan att det kanske kan avlasta appletvn/chromecasten osv så de slipper jobba lika hårt är väl en sak, men känns som det är marginell vinning om datorn ska göra det å strömma datan eller appletvn själv som klarar allt ändå utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Förlåt mig om jag hijackar tråden lite, men transcoding är det bara för att typ kunna spela upp på mobiler och plattor man använder det för? En appletv eller chromecast osv klarar ju av att spela vad som helst via nätverket (t.ex. via infuse), dvs bara vanlig hdd access å läsa filen. Likaså en vanlig dator eller laptop klarar ju vad som helst, förutsatt att det inte är 4k Dovi super mega fil och din dator är någon gammal rutten potatis.

Eller har jag fel/missförstått?

Sedan att det kanske kan avlasta appletvn/chromecasten osv så de slipper jobba lika hårt är väl en sak, men känns som det är marginell vinning om datorn ska göra det å strömma datan eller appletvn själv som klarar allt ändå utan problem.

Som jag fattar det som kan det transcodas av lite olika anledningar. Och i grunden är det om klienten är kompatibel med formatet.
Kan chromecast spela coden för video, audio eller måste den justeras. Är bandbredden för låg så 1080 måste gå ner till 720 osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Borde fungera likadant. Gissar på att Nvidias NVENC har högre kvalitet än Intels Quick Sync och kan decoda fler moderna format kanske, men vet inte om det gör någon skillnad för Plex. Tror det är ganska vanligt för folk som har AMD CPU'er i sina servrar att köpa till typ ett GTX 1660 för att använda till Plex, men tror det är mer sällsynt att folk som kör Intel CPU'er gör det.

Ja 8700K är gammal. Jag använder den endast för den "blev över" från ett annat bygge. Motsvarande idag till 8700K är typ i5-12400 och därikring (bägge har 6c/12t). Om du har budget så skadar det ju inte att ta en modern i7 som har 8c/16t eller mer.
Dock vill jag minnas att jag läst om att Unraid har problem med Intel 12gen att passa dens iGPU till Plex (något med att ny Linux kernel behövs eller nåt), men vet inte om det är fixat än. Intel 11gen (tex 11400) tror jag ska fungera dock.

Kolla noga dock att du inte tar en Intel processor med ett F i sitt namn (typ 11400F, 12400F). F betyder att den inte har någon integrerad GPU vilket bland annat innebär att den inte har QuickSync.
Förutom hw accel så är det smidigt att ha en CPU med iGPU också ifall man måste bild ut från servern för att tex ändra inställning i BIOS eller se vad som går fel vid boot.

tack för infon. Försöker hitta den ekonomiska mellanvägen och kanske blir en 11th gen. 12 gen verkar ha problem med unraid+plex men det ser i och för sig ut att snart vara löst.

Permalänk
Medlem

Billigaste vägen är att inte använda Plex.
Om du istället bara delar filerna över nätverket, nfs eller samba (om du använder Linux), annars dela mapp i Windows eller en ftp.
Sen kan användarna istället använda vanliga mediaspelare eller liknande program som Plex, typ Kodi. Men att klienten spelar upp filen direkt utan att koda om något.

Fördel: inga större prestanda krav på servern, inga externa program(på servern).
Nackdel: om du använder omkodningsfunktionen, dvs vill ha lägre bandbredd för mobiler osv.
Klarar inte enhetens spela upp videorna så fungerar det inte, till skillnad från Plex som då kodar om videon.
Finns videos är inte längre tillgängliga över internet(men går att fixa med VPN vilket de flesta routrar har inbyggt idag)

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kan vara att använda Jellyfin istället för Plex. Jellyfin kan transcodea likadant som plex men utan att kräva en prenumeration.

Nackdelen med Jellyfin är att du inte kan casta från IOS appen till en Chromecast