Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD avtäcker Ryzen 7000 "Raphael" med arkitekturen Zen 4 och sockel AM5

Permalänk
Medlem

Spännande. Men inväntar X3D modellerna.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Spontant känns $399 för Ryzen 7 7700X prisvärt.
Men antar att $399 blir mer än runt 4000kr i Sverige?
Samt vad priser blir för moderkort och minnen.

Bra också att AMD har officiellt stöd för DDR5 5200.

Ser man till Alder Lake så kan även DDR5 4800 ge en ordentlig boost i vissa scenarion.
Men generellt verkar de lite för slött för att ge en reell boost mot DDR4.
Att man i många fall måste upp på DDR5 5200 eller högre för att DDR5 ska vara bättre än DDR4.

Så ändå bra att AMD kan ta det åtminstone ett litet steg längre.
Generellt kommer nog Zen 4 med DDR5 ge ett lite större övertag mot DDR4 baserade system än vad Alder Lake gör.

Att Alder Lake har officiellt stöd för endast DDR5 4800 betyder ingenting i realiteten.
Du kan exempelvis köra DDR5 6000 på en Intel-bräda utan problem via XMP.
AMD kommer inte ha någon fördel pg.a detta.

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se om penalty från tidigare Zen följer med till DDR5. Historiskt har Intel varit klart rappare på minneprestanda. DDR5 7000 vid primära timings lägre än 35 är inte alls ovanligt och det ger en ordentlig boost även om man är bunden till GPU. Tyvärr har det krävts rätt så speciella moderkort som dessutom är svindyra. 4-slot moderkort har inte en chans mot 2-slot.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Givetvis blir det det. Räknat rakt av idag så är 399USD 4254SEK och sen får du nog räkna med ett ordentligt Sverige-påslag också. Oavsett tycker jag det verkar billigt om man letar spelprestanda (Som jag hoppas dessa levererar).

Jag själv däremot kommer nog vänta på en vettig APU

Det så kallade "Sverigepåslaget" har dock blivit mindre och mindre en sak sedan internethandeln börjat dominera. Ett exempel på detta är att svenska produkter inte brukar vara mycket högre prissatt än motsvarigheten på kontinenten. Ibland kan det skilja som max några hundringar. Och där är det oftast momsen som spelar in.

Skrivet av JDM:

Zen 5 ryktas väl ha små kärnor likt intel så nästa x600 kanske kommer med 6+6c? Hoppas AMD ökar kärnantalet iaf, kommer bli löjligt med 13600k 14c/20t vs 6c12t 7600x.

Bättre att beskriva Intels kärnantal för vad de är. Alltså 8 (p) + 6 (e) istället för räkna dem som 14 identiska kärnor.

Skrivet av cosplay:

De sa att 7950x är 13%(?) snabbare än 5950x i spel, men 5800x3d är väl redan mer än så mycket snabbare än 5950x i spel?

Det här floppar med tanke på att alla måste köpa nytt moderkort och ram den här gången. Det är inte värt det.

Huh? Vadå "floppar"? Intel har ju kört med denna typ av uppgraderingspolicy i över 20 år och man kan ju inte säga att de direkt floppat. Så varför skulle detta "floppa"? För kom ihåg att den genomsnittlige användaren inte har en aning om vad "x3D" är för något.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

De sa att 7950x är 13%(?) snabbare än 5950x i spel, men 5800x3d är väl redan mer än så mycket snabbare än 5950x i spel?

Det här floppar med tanke på att alla måste köpa nytt moderkort och ram den här gången. Det är inte värt det.

Ja för maximal spelprestanda är den enda variabeln som betyder något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

De sa att 7950x är 13%(?) snabbare än 5950x i spel, men 5800x3d är väl redan mer än så mycket snabbare än 5950x i spel?

Det här floppar med tanke på att alla måste köpa nytt moderkort och ram den här gången. Det är inte värt det.

13% IPC. Inte totalt. Sista bilden säger 29% "game core"

Permalänk
Medlem

Den här gången riktade sig presentationen inte bara till "gamers" utan mera konsistent "gamers and creators".
Men "Creative workloads" benchmarks var 4st olika CPU-raytracers…..🤣
Det har varit väldigt uppenbart de senaste åren att desktop=gaming. Tyvärr genomsyrar det prissättning, energiförbrukning och hur plattformen designas i grunden i termer av tillgänglig I/O.

Vi får se när PCIe-5 till grafik och SSD, och USB-4 är tillgängligt utan bling och till rimligt pris. Förhoppningsvis skall vi inte behöva vänta till generationen efter X670.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Den här gången riktade sig presentationen inte bara till "gamers" utan mera konsistent "gamers and creators".
Men "Creative workloads" benchmarks var 4st olika CPU-raytracers…..🤣
Det har varit väldigt uppenbart de senaste åren att desktop=gaming. Tyvärr genomsyrar det prissättning, energiförbrukning och hur plattformen designas i grunden i termer av tillgänglig I/O.

Vi får se när PCIe-5 till grafik och SSD, och USB-4 är tillgängligt utan bling och till rimligt pris. Förhoppningsvis skall vi inte behöva vänta till generationen efter X670.

Med creators menas 3d-folk. De jobbar uteslutande med Raytracing så det är helt klart mest relevant .

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

De sa att 7950x är 13%(?) snabbare än 5950x i spel, men 5800x3d är väl redan mer än så mycket snabbare än 5950x i spel?

Har bara skummat igenom artikeln, men det pratas om 13% förbättring vid samma frekvens. I och med att turbofrekvensen ökat med 16,3% så borde väl den sammanlagda förbättringen bli 31,4%?

Permalänk
Medlem

@Jacob: Mycket bra skrivet. Man behöver inte stanna upp och tänka i texten som man läser vilket betyder att det var en bra artikel. Jag tycker också att AMD har en mycket bra presentation som känns trovärdig. De säger mest vad de erbjuder och visar mer specifikationer och fakta.

Om inte Intel kommer med något helt sjukt bra (när annonserar de om de nya?) så blir det en AMD när alla fakta är på bordet. Har inte haft AMD sedan kanske 15-20 år sedan.

Tror det blir en bra uppgradering från en 7700k till en 7700X! Hoppas det kommer ut bra m-itx kort så man slipper byta ut allt man har nu.

Bra att de utvecklat AMD EXPO så att man som på Intel kan trycka igång XMP och minnet snurrar i rätt hastighet. Inte alla som vill leka med massa minnesinställningar.

Denna gång ska jag uppgradera, inte vänta på nästa!!!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Mycke ordbajsande av AMD som vanligt när både AMD/Intel har dessa event.
Såå meeeh blir mitt svar till man får se riktiga tester.

Permalänk
Medlem

Lanseras på min födelsedag, är det en bra nog ursäkt för och göra en onödig uppgradering?

Permalänk
Medlem

Inte imponerad av 8 kärnor för 5000 kr, moderkort för 2800 kr och RAM för 2500 kr. Alder Lake har snarlik prestanda mot 7600X och 7700X, med betydligt lägre pris på varje komponent. Raptor Lake kommer bli mycket intressant.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av DavidtheDoom:

Misstänker korrläsaren ligger skönt i sängen och korrar svensk arbetstid! 😁

(När det kommer till rättelser, skicka en rättelse på artikeln istället för att skriva i kommentarstråden, då kommer rättelsen in på rätt ställe i systemet). Jag har åtgärdat den förväxlade vokalen! 😁

Sure, will do

Tillbaks till ämnet:
Gött att det äntligen börjar närma sig! Inväntar sweclockers test innan beslut om hur snabba minnen som är relevant

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Med creators menas 3d-folk. De jobbar uteslutande med Raytracing så det är helt klart mest relevant .

Visst, men de är verkligen inte många jämfört med gamers.
De andra kategorierna (som inte varit så många senaste decenniet) som velat ha CPU-prestanda verkar numera få de kritiska momenten accellererade på annat sätt (via GPU, NPU eller dedicerade hårdvarublock).

Och som sagt, det definierar utvecklingen av plattformen som helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

De sa att 7950x är 13%(?) snabbare än 5950x i spel, men 5800x3d är väl redan mer än så mycket snabbare än 5950x i spel?

Det här floppar med tanke på att alla måste köpa nytt moderkort och ram den här gången. Det är inte värt det.

Du missförstod nog lite den slajden => de jämförde Zen 3 med Zen 4 på exakt samma frekvens och då var Zen 4 13% snabbare i snitt. Sen kan du räkna in 15% högre boost så landar du någonstans kring 25-30% totalt.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Inaktiv

Ja, man förstår varför Intel piskas att ligga en och en halv generation före AMD.. slackar Intel kommer Ryzen före med stormsteg.

Blir en uppgradering när DDR5 är en aning billigare.

Permalänk
Medlem

Hur länge tror ni X3D versionen dröjer? 3mån? 6? 12?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Detta blir en dyr uppgradering me tanke på hur mycket som behövs att bytas :/

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Detta blir en dyr uppgradering me tanke på hur mycket som behövs att bytas :/

Fördel att du slipper nya moderkort vartannat år à la Intel, så även om det är dyrt för insteget blir det markant billigare när man väl är i värmen, förutsatt att de fortsätter på samma sätt som tidigare.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Mycket större steg upp än jag hade räknat med, ska bli kul att läsa recensioner sen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det så kallade "Sverigepåslaget" har dock blivit mindre och mindre en sak sedan internethandeln börjat dominera. Ett exempel på detta är att svenska produkter inte brukar vara mycket högre prissatt än motsvarigheten på kontinenten. Ibland kan det skilja som max några hundringar. Och där är det oftast momsen som spelar in.

Bättre att beskriva Intels kärnantal för vad de är. Alltså 8 (p) + 6 (e) istället för räkna dem som 14 identiska kärnor.

Huh? Vadå "floppar"? Intel har ju kört med denna typ av uppgraderingspolicy i över 20 år och man kan ju inte säga att de direkt floppat. Så varför skulle detta "floppa"? För kom ihåg att den genomsnittlige användaren inte har en aning om vad "x3D" är för något.

6p 8e är det, de flesta är medvetna om att intel kör e-cores så 14c20t funkar bra att skriva.

Permalänk
Medlem

Väntar på 3D-V cache versionen när nu den kommer. Ska bli kul att se testar hur 5800X3D står sig i spel. Gissar att den blir jämt.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Du missförstod nog lite den slajden => de jämförde Zen 3 med Zen 4 på exakt samma frekvens och då var Zen 4 13% snabbare i snitt. Sen kan du räkna in 15% högre boost så landar du någonstans kring 25-30% totalt.

Mycket av den "ipc:n" kommer antagligen från ddr5. Ta intels 12900k med 6400 ddr5 vs 11900k med 3200 ddr4 så har intel bra mycket mer än 13% högre "ipc" jämfört med föregångaren.

Edit: zen 4 luktar som en krympning av zen 3 med mer cache och stöd för ddr5 och högre frekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Du missförstod nog lite den slajden => de jämförde Zen 3 med Zen 4 på exakt samma frekvens och då var Zen 4 13% snabbare i snitt. Sen kan du räkna in 15% högre boost så landar du någonstans kring 25-30% totalt.

Jag missförstod ingen slide, jag lyssnade på vad Lisa sa i presentationen.
Siffran du pratar om är IPC, jag pratar om prestanda i spel.

Men jag mindes fel, 15% average säger hon, inte 13% som jag skrev.
Den är inte begränsat till samma frekvens, det är 15% totalt, max, med 6000mhz ddr5 och ett 6950xt, jämfört med en 5950x med ddr4, och skillnaden på ddr4 och ddr5 kan vara ganska stor även om övriga hårdvaran är exakt samma.
https://youtu.be/WcH_7xsYtUk?t=321

https://ir.amd.com/news-events/press-releases/detail/1089/amd...
"up to 15% faster gaming performance" jämfört med 5950x

edit: Och det här är inte mycket bättre än 5800x3d.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Fördel att du slipper nya moderkort vartannat år à la Intel, så även om det är dyrt för insteget blir det markant billigare när man väl är i värmen, förutsatt att de fortsätter på samma sätt som tidigare.

Men det blir ju bara billigare om man verkligen uppgraderar vid nya släpp. Väntar men 3-4 generationer mellan uppgraderingarna blir det ingen större skillnad.
Om man nu inte lyckas tajma in AMDs första och sista på samma plattform.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Sa det något om hur länge de tänkt stödja AM5? Lite där det står och faller för mej om ev. köp.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av employed:

Sa det något om hur länge de tänkt stödja AM5? Lite där det står och faller för mej om ev. köp.

Jajamen, det står i artikeln

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Känner mig ringrostig. Blev det bra ändå?

Wow! Är du tillbaka på Swec fast på distans?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Jag missförstod ingen slide, jag lyssnade på vad Lisa sa i presentationen.
Siffran du pratar om är IPC, jag pratar om prestanda i spel.

Men jag mindes fel, 15% average säger hon, inte 13% som jag skrev.
Den är inte begränsat till samma frekvens, det är 15% totalt, max, med 6000mhz ddr5 och ett 6950xt, jämfört med en 5950x med ddr4, och skillnaden på ddr4 och ddr5 kan vara ganska stor även om övriga hårdvaran är exakt samma.
https://youtu.be/WcH_7xsYtUk?t=321

https://ir.amd.com/news-events/press-releases/detail/1089/amd...
"up to 15% faster gaming performance" jämfört med 5950x

edit: Och det här är inte mycket bättre än 5800x3d.

Okej det förklarar saken! Verkligen intressant - 7950x kommer ju då knappast slå 12900KS än mindre 13900K i spel.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE