LG visar böjbara 42-tummaren OLED Flex

Permalänk
Melding Plague

LG visar böjbara 42-tummaren OLED Flex

LG kontrar Corsairs böjbara OLED-skärm med egna varianten OLED Flex LX3 på 42 tum som låter användaren kontrollera krökningen med inbyggda motorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Trenden på väldigt stora skärmar för gaming har verkligen gått igång.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Den här är verkligen kryss i alla rutor.

Permalänk
Medlem

Är detta en TV eller datorskärm?
Känner personligen att jag inte har lust att krångla med en massa specialinställningar för att köra en TV som datorskärm.

EDIT: NVM, stod visst TV i sista meningen.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SKaKIG:

Är detta en TV eller datorskärm?
Känner personligen att jag inte har lust att krångla med en massa specialinställningar för att köra en TV som datorskärm.

EDIT: NVM, stod visst TV i sista meningen.

Det är inte jobbigt alls gör det idag.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ha!

Denna kategorierar jag som värdelöst marknadsföringsknep i samma stil som LED, 3D-skärmar och ultrawide

Nåja. Om folk tycker om att köpa saker främst för att dom är trendiga så äre väl bra för dom.

Permalänk
Medlem

Vore bättre om de gjorde en snygg OLED skärm 5k och runt 27-32 tum. Usb-c minst 4 portar och inget annat skit. 100w laddning.
Apple Display fast oled. lägg den på 20-30 tusen kommer sälja som smör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ha!

Denna kategorierar jag som värdelöst marknadsföringsknep i samma stil som LED, 3D-skärmar och ultrawide

Nåja. Om folk tycker om att köpa saker främst för att dom är trendiga så äre väl bra för dom.

LED var /är skit eftersom det är LCD-teknik. 3D var givetvis en nisch eller gimmick. Ultrawide däremot är ljuvligt. Jag kommer inte gå tillbaks till 16:9. Med det sagt är jag inte förtjust i välvda skärmar vilket de flesta ultrawides är. Lite grann är OK men det räcker med lite. Tror min är 18- eller 1900R. Det är gränsfall för mycket på min 34" och hade gärna haft den lite mer flat.

Men du har helt fel när du påstår att det är ett marknasföringsknep, det finns många scenarion som gynnas av uw.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

LED var /är skit eftersom det är LCD-teknik. 3D var givetvis en nisch eller gimmick. Ultrawide däremot är ljuvligt. Jag kommer inte gå tillbaks till 16:9. Med det sagt är jag inte förtjust i välvda skärmar vilket de flesta ultrawides är. Lite grann är OK men det räcker med lite. Tror min är 18- eller 1900R. Det är gränsfall för mycket på min 34" och hade gärna haft den lite mer flat.

Men du har helt fel när du påstår att det är ett marknasföringsknep, det finns många scenarion som gynnas av uw.

Nu råkar ju ultrawide vara det nuvarande trendiga och då brukar det vara en following av människor som nappat på marknadsföringen. Likt med de tidigare trenderna.

Ge det några år och folk kommer klia sig i huvudet och förundras att det var sådan hype att köpa ”halva” skärmar för dyra pengar

Permalänk
Medlem

Varför kan ingen släppa en skärm med samma teknik och 3840 x 1600?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nu råkar ju ultrawide vara det nuvarande trendiga och då brukar det vara en following av människor som nappat på marknadsföringen. Likt med de tidigare trenderna.

Ge det några år och folk kommer klia sig i huvudet och förundras att det var sådan hype att köpa ”halva” skärmar för dyra pengar

Är en av dessa ”trendiga” människor som kör UW, finns inget i världen som kan få mig att gå tillbaka från 32:9 till 16:9.

Förstår inte varför jag skulle se det som en halv skärm, ser det mer som två skärmar som råkar sitta ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Vore bättre om de gjorde en snygg OLED skärm 5k och runt 27-32 tum. Usb-c minst 4 portar och inget annat skit. 100w laddning.
Apple Display fast oled. lägg den på 20-30 tusen kommer sälja som smör.

Håller med skulle lätt betala 1000kr/" för en oled datorskärm som har alla "gaming features".
Vill absolut inte har en större skärm än 30".

Jag reagera på PR bilden, hur bra/skönt är det att sitta på armlängds avstånd till en 42" skärm.

LG har ju OLED paneler på 55", kunde dom inte kapa den på hälften så får dom ju två 27,5" skärmar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

.
LG har ju OLED paneler på 55", kunde dom inte kapa den på hälften så får dom ju två 27,5" skärmar.

Du tänker 2 st 32:9 och 3840*1080?
Blir närmare 49.5"...

Permalänk
Medlem

Skärmarna verkar bara bli fulare och fulare. Kan de inte göra såna här istället?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du tänker 2 st 32:9 och 3840*1080?
Blir närmare 49.5"...

Nä, det va mer ironiskt än seriost.
Att dom kunde trolla till det och få 2st. 27,5" 4k vardera

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Skärmarna verkar bara bli fulare och fulare. Kan de inte göra såna här istället?
https://www.cinema52.com/2014/wp-content/uploads/2014/10/PatelBrain-1024x578.png

Såna där skärmar lär väl aldrig få en marknad? Vem vill sitta å glo på porr på en sådan?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Håller med skulle lätt betala 1000kr/" för en oled datorskärm som har alla "gaming features".
Vill absolut inte har en större skärm än 30".

Jag reagera på PR bilden, hur bra/skönt är det att sitta på armlängds avstånd till en 42" skärm.

LG har ju OLED paneler på 55", kunde dom inte kapa den på hälften så får dom ju två 27,5" skärmar.

Snarare fyra stycken 27,5" skärmar men det är väl ännu bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Varför kan ingen släppa en skärm med samma teknik och 3840 x 1600?

Just de kan du väl annars fixa ganska lätt på en 4K skärm, i synnerhet OLED som kan stänga av enskilda pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ha!

Denna kategorierar jag som värdelöst marknadsföringsknep i samma stil som LED, 3D-skärmar och ultrawide

Nåja. Om folk tycker om att köpa saker främst för att dom är trendiga så äre väl bra för dom.

När blev Ultrawide ett marknadsknep? Kommer aldrig gå tillbaks till 16.9.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nu råkar ju ultrawide vara det nuvarande trendiga och då brukar det vara en following av människor som nappat på marknadsföringen. Likt med de tidigare trenderna.

Ge det några år och folk kommer klia sig i huvudet och förundras att det var sådan hype att köpa ”halva” skärmar för dyra pengar

Kapa av skärmen på höjden och sälj den för typ dubbla priset låter som en kombination som man kan förstå att tillverkarna gillar. Väntar bara på att typ Marabou hänger på tåget och börjar sälja chokladkakor som är tre rader på höjden och dubbelt så dyra

Nä men seriöst, vill nu folk ha ultra wide eller super ultra wide är det väl upp till dom, men kanske att man bör revidera vissa påståenden och antaganden som ofta görs ihop med skärmtypen, typ att dom skulle erbjuda mer arbetsyta än en vanlig 4K skärm osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Nä, det va mer ironiskt än seriost.
Att dom kunde trolla till det och få 2st. 27,5" 4k vardera

De får trolla rätt duktigt för att få 2 st 27.5" displayer genom att kapa en 55" på hälften...

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen inte det där formatet. Speciellt i den där storleken.
Hoppas vi får lite mindre skärmar och ultrawide.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Den här är verkligen kryss i alla rutor.

<Uppladdad bildlänk>

Jag tycker faktiskt denna bild ska vara tvärtom.

Edit: Betydligt bättre upplösning på Asus skärm.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nu råkar ju ultrawide vara det nuvarande trendiga och då brukar det vara en following av människor som nappat på marknadsföringen. Likt med de tidigare trenderna.

Ge det några år och folk kommer klia sig i huvudet och förundras att det var sådan hype att köpa ”halva” skärmar för dyra pengar

Det finns ju alltid de som hakar på och köper för att det är nytt eller en tillfällig trend. Men jag och tre utav mina närmsta vänner som alla har uw-skärmar ser ingen anledningen att gå tillbaks till 16:9. Vi använder framförallt våra skärmar till spel (bredare fov) och i viss mån ljudredigering och 3D-modellering. Det är också skönt för mig att kunna ha två nästan fulla fönster /program sida vid sida på min uw-skärm när jag arbetar hemifrån.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Detta är ändå framtiden. Kommer bli riktigt coolt när du har en 360-skärm och dessutom vikbar/rullbar.

Permalänk
Medlem

Mobiltelefoner har rockat nån slags retina-upplösning i säkert tio+ år nu, men datorskärmar fortsätter stampa kvar med sina enorma pixlar. Meh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Skärmarna verkar bara bli fulare och fulare. Kan de inte göra såna här istället?
https://www.cinema52.com/2014/wp-content/uploads/2014/10/PatelBrain-1024x578.png

Ingen privat skärmtid där inte. Vem som helst kommer se vilka sidor du besöker. För att inte tala om den katastrofalt dåliga svärta det kommer bli.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara konceptet med böjbar skärm, vad är det som är så fantastiskt med det?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Kan någon förklara konceptet med böjbar skärm, vad är det som är så fantastiskt med det?

Jag har pratat om böjbar skärm i minst 10år.
Det som är så fantastisk med detta är att skärmen går att anpassa, lite som att en bilstol inte är helt fast. Olika personer har olika önskemål, dessa kan förändras beroende på vad man gör.

Jag själv har problem att veta hur mycket böjd skärm jag vill ha, genom att köpa en böjbar försvinner problemet.
Såklart att detta kommer med nackdelar, som att jag själv vägrar använda skärmfötter och har stativarmar istället. Denna böjbarheten på skärmen lär ju öka vikten en hel del och det blir en allt kraftigare skärmarm. Det är bara titta på den aktuella skärmen och inse att den inte går ha på en skärmarm.

För min egen del behöver jag ej ha motordriven böjbarhet, det är inte precis så ofta som jag ändrar denna inställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Kan någon förklara konceptet med böjbar skärm, vad är det som är så fantastiskt med det?

Största fördelen jag ser är att man kan anpassa den efter vad man själv tycker är lagom böjning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."