LG visar böjbara 42-tummaren OLED Flex

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

förundras att det var sådan hype att köpa ”halva” skärmar för dyra pengar

Jag förundras lite över hur man kan få en skärm med bredare aspect ratio till en halv skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Kan någon förklara konceptet med böjbar skärm, vad är det som är så fantastiskt med det?

Att den går att böja.

Tank att själv kunna ställa om man vill ha den välvd eller ej. Dessutom att man själv kan välja graden på välvningen då en välvning inte passar alla avstånd.
Man vill ju gjärna åt 90 graders vinkel mellan ögon och skärm. Det är lättare att få med en välvd skärm än med en platt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Förstår inte grejen med så stora skärmar på ett skrivbord. Tycker inte ni att det blir alldeles för stort?

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag förundras lite över hur man kan få en skärm med bredare aspect ratio till en halv skärm.

Det bil ju inte hälften men 2560*1080 skär, är ju lite som en 2560*1440 skärm med 25 procent bortsågat på höjden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Förstår inte grejen med så stora skärmar på ett skrivbord. Tycker inte ni att det blir alldeles för stort?

Jag tycker att det är perfekt. Kan ha fyra fönster i full HD uppe samtidigt, där jag tydligt kan se allt.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av griid:

Jag tycker faktiskt denna bild ska vara tvärtom.

Edit: Betydligt bättre upplösning på Asus skärm.

Det är väl ändå samma upplösning eller menar du någon Asus-skärm med högre upplösning än 4k?

Permalänk
Snusfri

Ja tack.
Kan jag flytta upp min C1 55" och ha den som "sekundär" för YouTube, Viaplay, Prime osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är väl ändå samma upplösning eller menar du någon Asus-skärm med högre upplösning än 4k?

Nej.

Jag tycker Asus upplösning på 3840x2160 låter mycket bättre än Flexen som ligger på låga 3440x1440.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av griid:

Nej.

Jag tycker Asus upplösning på 3840x2160 låter mycket bättre än Flexen som ligger på låga 3440x1440.

Tror det blivit ett missförstånd, LG-skärmen i artikeln är i formatet 16:9 med upplösningen 3840x2160.
Däremot är både Corsair Xeneon Flex och LG 45GR95QE 21:9 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Som G9-användare är man otroligt bortskämd med R1000 eller vad det nu är på den, kommer aldrig vilja ha en plattare skärm, ser inte riktigt vitsen med att kunna göra den platt/plattare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har pratat om böjbar skärm i minst 10år.
Det som är så fantastisk med detta är att skärmen går att anpassa, lite som att en bilstol inte är helt fast. Olika personer har olika önskemål, dessa kan förändras beroende på vad man gör.

Jag själv har problem att veta hur mycket böjd skärm jag vill ha, genom att köpa en böjbar försvinner problemet.
Såklart att detta kommer med nackdelar, som att jag själv vägrar använda skärmfötter och har stativarmar istället. Denna böjbarheten på skärmen lär ju öka vikten en hel del och det blir en allt kraftigare skärmarm. Det är bara titta på den aktuella skärmen och inse att den inte går ha på en skärmarm.

För min egen del behöver jag ej ha motordriven böjbarhet, det är inte precis så ofta som jag ändrar denna inställning.

Mycket text för att fortfarande inte förklara varför du vill ha en böjbar skärm

Skrivet av Json_81:

Största fördelen jag ser är att man kan anpassa den efter vad man själv tycker är lagom böjning.

Det kan jag förstå, men varför vill man ha böjd skärm?

Skrivet av ELF:

Att den går att böja.

Tank att själv kunna ställa om man vill ha den välvd eller ej. Dessutom att man själv kan välja graden på välvningen då en välvning inte passar alla avstånd.
Man vill ju gjärna åt 90 graders vinkel mellan ögon och skärm. Det är lättare att få med en välvd skärm än med en platt.

Ah okey, det blir alltså ett praktiskt problem med så stor skärmyta om den inte är böjd?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tror det blivit ett missförstånd, LG-skärmen i artikeln är i formatet 16:9 med upplösningen 3840x2160.
Däremot är både Corsair Xeneon Flex och LG 45GR95QE 21:9 3440x1440.

Du har rätt, jag har blandat nyheterna.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

På kontoret har jag 2x24" 2560x1440 skärmar.
Hemma har jag en 49" 5120x1440 skärm.

Det är rätt obehagligt att ha den ytan utan böjning, på kontoret har jag vinklat skärmarna så jag kommer så nära böjningen på skärmen hemma som det går.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Intressant på flera punkter.

42" är på tok för stort för mig för vardagsbruk, men sen såg jag att man kan skifta till 27"-läge när man inte spelar. Vilket lät bra, tills jag insåg att det ju givetvis sänker den faktiska upplösningen, så där föll det igen.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Mycket text för att fortfarande inte förklara varför du vill ha en böjbar skärm

Det var det jag skrev om att kunna anpassa skärmen. Nedanför pratar du om böjd skärm:

Skrivet av trickeh2k:

Ah okey, det blir alltså ett praktiskt problem med så stor skärmyta om den inte är böjd?

Jag sitter nu med en 27" + en 34" WS och det är skit utan att skärmen är böjd, det blir så knasigt som det inte är klokt. Men om man går upp till en 50" skärm eller något så blir det också knepigt med en platt skärm, dessa kanter kommer för långt ifrån ens synvinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Varför kan ingen släppa en skärm med samma teknik och 3840 x 1600?

Du kan köra den i lägre upplösning om du vill, två totalt svarta områden är enda nackdelen, men märks knappt pga oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Du har rätt, jag har blandat nyheterna.

Det är två böjbara 40+” OLED-skärmar som släppts i augusti, inte så konstigt att blanda ihop dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

På kontoret har jag 2x24" 2560x1440 skärmar.
Hemma har jag en 49" 5120x1440 skärm.

Det är rätt obehagligt att ha den ytan utan böjning, på kontoret har jag vinklat skärmarna så jag kommer så nära böjningen på skärmen hemma som det går.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det var det jag skrev om att kunna anpassa skärmen. Nedanför pratar du om böjd skärm:

Jag sitter nu med en 27" + en 34" WS och det är skit utan att skärmen är böjd, det blir så knasigt som det inte är klokt. Men om man går upp till en 50" skärm eller något så blir det också knepigt med en platt skärm, dessa kanter kommer för långt ifrån ens synvinkel.

Ah, okey, tack! Närmsta jag kommer är en TV jag köpte för många år sedan som var 55" och böjd, men såg liksom aldrig vinsten med den. Har man en stor pjäs på skrivbordet så kanske det är ganska rimligt ändå. Det är alltså ingen kritik mot konceptet i sig, bara att jag inte förstod den praktiskta fördelen med det och ville veta vad andra suktade efter. Tack för era svar

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Det bil ju inte hälften men 2560*1080 skär, är ju lite som en 2560*1440 skärm med 25 procent bortsågat på höjden.

Nej det är "ditklistrat på sidorna" på en 1920*1080 skärm.

Dvs man går från ett aspect ratio (1.78) till ett större/bredare aspect ratio (2.35).

Permalänk
Medlem

Ni har alla fel.
16:10 ska det vara.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

32:9 är bara något större än en halv 16:9 vid samma diagonalmått. Vid samma bred är 49" 32:9 bara en halv 54" 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Exakt..min HP X34 är det mest prisvärda jag har köpt.
Tidigare 27" 16:9 kostade 6500kr och nu har jag ultra wide för 4000kr. Plus högre frekvens.
Det enda jag verkligen önskar är högre dpi så att texten blir mer som på mobilen, skarpare.
Och då fungerar inte ens Dells QD-OLED 34" som en uppgradering.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Kan någon förklara konceptet med böjbar skärm, vad är det som är så fantastiskt med det?

Man kan ju under tiden man äger skärmen ändra åsikt om rak eller böjd skärm är grejen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Böjd = inlevelse, nästan som VR, känns som man är inne i spelet
Rak = film, eller när man är mer än en person

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Böjd = inlevelse, nästan som VR, känns som man är inne i spelet
Rak = film, eller när man är mer än en person

Vet inte om det är direkt en "inlevelse" att skärmen är böjd. Den är nog avsedd för att vara "ergonomisk" och enklare att titta runt om på än på en platt skärm.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackWolf:

Vet inte om det är direkt en "inlevelse" att skärmen är böjd. Den är nog avsedd för att vara "ergonomisk" och enklare att titta runt om på än på en platt skärm.

Den tar upp en mycket större del av synfältet på samma avstånd, lite liknande att köra skärm vs tv, eller de som kör eyefinity/surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den tar upp en mycket större del av synfältet på samma avstånd, lite liknande att köra skärm vs tv, eller de som kör eyefinity/surround

Jag sitter med en böjd skärm och tyvärr måste jag säga att den är jobbigare att stirra på än en platt skärm.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackWolf:

Jag sitter med en böjd skärm och tyvärr måste jag säga att den är jobbigare att stirra på än en platt skärm.

Det kan man absolut ha i åtanke

Permalänk
Medlem

Det här tycker jag låter intressant

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Tur det finns valmöjligheter. 0% chans att man går tillbaka till 16:9 efter 21:9. känns lika overkligt som å gå tillbaka till 4:3.
Hoppas det finns vettiga skärmar/tv/ nästa gång man ska köpa nytt till filmrummet. Lite tråkigt är det allt å betala för död yta som kunde vart på bredden istället!