Får bara under hälften i hastighet när jag mäter hastigheten

Permalänk
Medlem

Får bara under hälften i hastighet när jag mäter hastigheten

Jag fick idag högre internethastighet så jag ska ha 1000/1000 nu. När jag mäter i min Asus routers gränssnitt (använder Speedtest servrar) så får jag ut >850 ned och nästan 800 Mbit/s upp

Men när jag mäter hastigheten i Firefox via Speedtest så får jag bara ut 1/3:e del av hastigheten.

Samma server användes på båda testerna.

Någon som har något tips eller något annat för att få ut högre hastighet? Windows rapporterar länkhastighet på 1000/1000 och moderkortet är ett MSI B550 gaming plus. Har också startat om routern och med MS Edge, ingen skillnad.

Asus router: RT-AX55.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

De mäter till två olika servrar. Testa annan server i speedtest.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

De mäter till två olika servrar. Testa annan server i speedtest.

Nej, jag valde själv testserver. Det är SUNET på båda testerna som jag också skrev i inlägget

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Eftersom du får fullt skjut via routern är det inte fel på hastigheten, du har gigabitlänkt mellan dator/router så felet är inte där heller. Som dlq84 skriver gissar jag på att det är servrarna som gör det, byt i speedtest alt. test iperf3 mot publik iperf3 server (om sådan ens finns)
OK Update: pröva utan eventuella datorskydd

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, jag valde själv testserver. Det är SUNET på båda testerna som jag också skrev i inlägget

Ok, stäng av tredjeparts-antivirus och brandväggar på din windows-maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

I princip samma där, dock 360 Mbit

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trådlöst eller med kabel?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Eftersom du får fullt skjut via routern är det inte fel på hastigheten, du har gigabitlänkt mellan dator/router så felet är inte där heller. Som dlq84 skriver gissar jag på att det är servrarna som gör det, byt i speedtest alt. test iperf3 mot publik iperf3 server (om sådan ens finns)
OK Update: pröva utan eventuella datorskydd

Skrivet av dlq84:

Ok, stäng av tredjeparts-antivirus och brandväggar på din windows-maskin.

Testat med Bahnhof, SUNET och Telia. Alla ger runt 340 till 360 Mbit ned och lite under 300 Mbit upp. Stängde av Malwarebyte realtidsskydd och använder bara MS Brandvägg. Märkliga är att jag får ungefär samma hastighet (340Mbit) på både stationära datorn och en bärbar dator, HP Elitebook 8470p för kännedom så kan inte alls komma på varför jag inte får ut högre.

Skrivet av Pamudas:

Trådlöst eller med kabel?

Kabel, på båda datorerna

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är ju att du har upp till 1GBit, du betalar således egentligen bara för möjligheten att kunna få ut det.

Hur ser det ut om du laddar ner spel från Steam? Få tjänster har så schysst uppkoppling som Steam och det brukar vara ett bra sätt att mäta - Förutsatt att du har hårddiskar och processor som pallar använda hastigheten.

Testa gärna med en annan kabel mellan enhet och router för att utesluta att du kör med billiga kablar...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Kolla märkningen på kablarna du kör från router till PC. Vad står det?
Kör du kabel direkt från PC till router eller går du via ett lan uttag i väggen? Koll märkningen på kabeln dragen i vägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Värt att tänka på är ju att du har upp till 1GBit, du betalar således egentligen bara för möjligheten att kunna få ut det.

Jo, men när jag får 800 Mbit/s i routerns gränssnitt så är det ju inte hastigheten som är problemet, för jag får ju inte ens ungefär 800Mbit när jag mäter i datorn

Skrivet av SuperSverker:

Hur ser det ut om du laddar ner spel från Steam? Få tjänster har så schysst uppkoppling som Steam och det brukar vara ett bra sätt att mäta - Förutsatt att du har hårddiskar och processor som pallar använda hastigheten.

Testa gärna med en annan kabel mellan enhet och router för att utesluta att du kör med billiga kablar...

Testat med 2 olika kablar (en för varje dator). Max för Steam när jag laddade ner Saints Row IV blev 38.5 MB/s, vilket blir runt 380Mbit/s.

Står CAT 6 på denna kabel.

På den andra kabeln står det antingen category S eller 5, tror 5.

Skrivet av weenan:

Kolla märkningen på kablarna du kör från router till PC. Vad står det?
Kör du kabel direkt från PC till router eller går du via ett lan uttag i väggen? Koll märkningen på kabeln dragen i vägg.

På den bärbara datorn gick jag till routern jag får från Ownit, och den stationära datorn går från Ownit routern, till min Asus router via lan uttag i väggen och kabel från Asus routern till datorn. Får dock ungefär samma hastighet på båda datorerna

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kolla om du har kryptering på i routern.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

kolla om du har kryptering på i routern.

Kan inte hitta något där det står någon kryptering. Vart i routern bör det finnas?

Får också runt 340Mbit/s på trådlöst/Wi-Fi, men det kanske är helt okej?

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

Kan inte hitta något där det står någon kryptering. Vart i routern bör det finnas?

Får också runt 340Mbit/s på trådlöst/Wi-Fi, men det kanske är helt okej?

340Mbps över trådlöst är bra imo. Då kan det vara nätverksinställningar för datorn/resp nätverkskort.

Skrivet av jnsson:

På den bärbara datorn gick jag till routern jag får från Ownit, och den stationära datorn går från Ownit routern, till min Asus router via lan uttag i väggen och kabel från Asus routern till datorn. Får dock ungefär samma hastighet på båda datorerna

Varför två routrar?
Står det Cat 5 (Och inte Cat5E) är den speccad för 100Mbps men kanske kan klara 1Gbps på kortare avstånd.

Ser dessa som eventuella trubbelmakare

Permalänk

Testa en kabel direkt från fiberomvandlaren in i datorn du vill testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför två routrar?

För att utan routern jag får från Ownit så kan jag inte få TV delen att fungera.

Skrivet av tcntad:

Står det Cat 5 (Och inte Cat5E) är den speccad för 100Mbps men kanske kan klara 1Gbps på kortare avstånd.

Ser dessa som eventuella trubbelmakare

Ah, hmm. Denna kabel är nog runt 1.5 meter lång och är gammal, kommer inte ihåg ens när den är inköpt. Det stod inget E efter iallafall

Skrivet av SuperDuperKillen:

Testa en kabel direkt från fiberomvandlaren in i datorn du vill testa.

Jag får ju 800 Mbit/s till routern så jag vet ju att jag får bra hastighet, det är något annat än själva hastigheten som bråkar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När jag bytta upp mig från 100/100 till 250/250 så fick jag inte heller ut full hastighet. Gjorde en fabriksåterställning av min Asus router och fick därefter ut fullt och lite till!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Skrivet av jnsson:

För att utan routern jag får från Ownit så kan jag inte få TV delen att fungera.
Ah, hmm. Denna kabel är nog runt 1.5 meter lång och är gammal, kommer inte ihåg ens när den är inköpt. Det stod inget E efter iallafall
Jag får ju 800 Mbit/s till routern så jag vet ju att jag får bra hastighet, det är något annat än själva hastigheten som bråkar

Ja på WAN porten, men inte på LAN porten. Så testa koppla förbi den helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kan du testa att koppla datorn direkt i Ownit routern och testa hastigheten?

För router på router är sällan ett bra alternativ.

Jag skulle säga:

Ändra din router till att bara vara accesspunkt istället. Koppla TV-delen och allt annat direkt i ownit routern (med en switch imellan såklart).

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Har du QoS igång? Testa stäng av det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Jag fick idag högre internethastighet så jag ska ha 1000/1000 nu. När jag mäter i min Asus routers gränssnitt (använder Speedtest servrar) så får jag ut >850 ned och nästan 800 Mbit/s upp
https://swedroid.se/forum/attachments/upload_2022-9-1_8-31-5-png.143463/

Men när jag mäter hastigheten i Firefox via Speedtest så får jag bara ut 1/3:e del av hastigheten.
https://www.speedtest.net/result/13615682271.png
Samma server användes på båda testerna.

Någon som har något tips eller något annat för att få ut högre hastighet? Windows rapporterar länkhastighet på 1000/1000 och moderkortet är ett MSI B550 gaming plus. Har också startat om routern och med MS Edge, ingen skillnad.

Asus router: RT-AX55.

Hade själv problem att komma upp i full hastighet på 500/500 med en annan router. Kan det här vara något för dig?

https://www.asus.com/support/FAQ/1011711/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jo, men när jag får 800 Mbit/s i routerns gränssnitt så är det ju inte hastigheten som är problemet, för jag får ju inte ens ungefär 800Mbit när jag mäter i datorn
Testat med 2 olika kablar (en för varje dator). Max för Steam när jag laddade ner Saints Row IV blev 38.5 MB/s, vilket blir runt 380Mbit/s.
<Uppladdad bildlänk>
Står CAT 6 på denna kabel.

Cat 5 känns som en flaskhals, speciellt om det är längre avstånd. Har du Cat 5 i väggen tror jag absolut det är en orsak till att du inte kommer upp i hastighet. Testa med din Cat 6 kabel direkt till routern vilken hastighet du får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Kan du testa att koppla datorn direkt i Ownit routern och testa hastigheten?

För router på router är sällan ett bra alternativ.

Jag skulle säga:

Ändra din router till att bara vara accesspunkt istället. Koppla TV-delen och allt annat direkt i ownit routern (med en switch imellan såklart).

Se nedan

Skrivet av Kaspersky 0_o:

Har du QoS igång? Testa stäng av det.

THERE WE GO! Trodde inte den gjorde något, den var visserligen på ON, MEN jag hade inte sagt åt den att begränsa till en enhet. Såg bara ut så här

Men det löste problemet. Fick nu 946.56 ned och 947 upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Se nedan
THERE WE GO! Trodde inte den gjorde något, den var visserligen på ON, MEN jag hade inte sagt åt den att begränsa till en enhet. Såg bara ut så här
<Uppladdad bildlänk>
Men det löste problemet. Fick nu 946.56 ned och 947 upp.

Härligt!

Skulle dock fortfarande inte rekommendera 2 routers bakom varandra. Sätt den som accesspunkt istället

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Härligt!

Skulle dock fortfarande inte rekommendera 2 routers bakom varandra. Sätt den som accesspunkt istället

Dessa inställningar har jag

Varför skulle jag sätta den som accesspunkt? Jag har bara TV:n, samt en Aqara Hub M2 ansluten till Ownits router och Wi-Fi delen på Ownits router är avstängd. I princip så är allt anslutet till Asus routern. Ändras några stora ändringar i Asus routern om jag väljer accesspunkt? Måste jag hålla på o konfigurera om allt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Dessa inställningar har jag
<Uppladdad bildlänk>
Varför skulle jag sätta den som accesspunkt? Jag har bara TV:n, samt en Aqara Hub M2 ansluten till Ownits router och Wi-Fi delen på Ownits router är avstängd. I princip så är allt anslutet till Asus routern. Ändras några stora ändringar i Asus routern om jag väljer accesspunkt? Måste jag hålla på o konfigurera om allt?

Du ändrar till Accespunkt, flyttar sladden som går från Ownit Routern till en LAN-anslutning på ASUS routern. Sen ska det inte vara några ändringar alls i övrigt.

Alternativet är:

Ownit router -> switch
och i switchen sätter du sen ASUS router i accesspunkt läge, samt alla datorer.

Om det går bra för dig med router på router: bra!
Men det brukar kunna vara en stor källa till fel när man har 2 routrar på varandra.

Du är helt 100% säker på att det verkligen är en router som ownit har, och inte typ en tjänstefördelare för fiber?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Du ändrar till Accespunkt, flyttar sladden som går från Ownit Routern till en LAN-anslutning på ASUS routern. Sen ska det inte vara några ändringar alls i övrigt.

Ah, så jag ska flytta från WAN till ett av de 4 LAN utgångarna på Asus routern efter att jag har ändrat till accesspunkt? Så det ska inte vara någon kabel till WAN ingången?

Skrivet av FX9:

Du är helt 100% säker på att det verkligen är en router som ownit har, och inte typ en tjänstefördelare för fiber?

Jag är inte jätte insatt vad skillnaden mellan router och tjänstefördelare är, men Ownits routern har Wi-Fi, det är en sån här https://www.ownit.se/utrustning står visserligen tjänstefördelare där. Vet dock inte helt skillnaden mellan tjänstefördelare och router.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

Om du inte gjort det än, konfa om asus-routern till klient-läge så du inte får dubbel-NAT. Bra svar från FX9
Har kabeln inte E-prefixet skulle jag byta den för att verkligen säkerställa gigabithastighet.

SKillnad mellan tjänstefördelare och router är precis vad tjänstefördelare är; de separerar LAN, TV, Tele i olika portar (kan också kalla fiberkonverterare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ah, så jag ska flytta från WAN till ett av de 4 LAN utgångarna på Asus routern efter att jag har ändrat till accesspunkt? Så det ska inte vara någon kabel till WAN ingången?

Stryk det jag sa.

Kabeln från Ownit till ASUS routern ska in i WAN uttaget i routern. Exakt som den är idag gissar jag.

Dubbelkollade på min ASUS-router (som jag har ställt som accesspunkt) och den ska få sitt internet via WAN

Visa signatur