Netflix reklamabonnemang väntas lanseras i november

Permalänk
Melding Plague

Netflix reklamabonnemang väntas lanseras i november

Netflix indikerar att företaget ska försöka möta Disney+ genom att göra sitt reklamfinansierade abonnemang tillgängligt tidigare än väntat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant att se en omröstning, vem som skulle kunna tänka sig detta abonnemang.
Personligen skulle jag aldrig gå tillbaka till reklam.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag vill verkligen inte ha någon reklam men vem vet kanske höjer de abonnemangs priserna i framtiden och skillnaden mellan det vanliga och det med reklam är så pass stor att man ändrar sig.

Permalänk
Medlem

Dags att börja betala i Turkisk eller Argentinsk valuta, precis som med Youtube Premium. Netflix med 4K, HDR kostar ca 50kr/mån. Youtube Premium inkl. Music familjeabonnemang kostar ca 15kr/mån.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Antar att det blir ett abonnemang med HD stöd som max?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har inte köpt netflix som det är och har ingen anledning att börja.
Att betala för att få reklam känns som självplågeri.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hela poängen med att betala är att slippa reklam.
Hade förstått ett gratisabonnemang med reklam, men detta?
Storhetsvansinne...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Intressant att se en omröstning, vem som skulle kunna tänka sig detta abonnemang.
Personligen skulle jag aldrig gå tillbaka till reklam.

Det är just detta + Att man tittar på det man vill, när man vill. Vill jag ha reklam så räcker valfri tv kanal gott och väl utan att behöva prenumerera på någon ytterligare tjänst

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Sen skulle väl man inte ha tillgång till samma utbud?
Och kvaliteten, 480p?

Så du får betala för se reklam i 1080p och sedan har du inte ens tillgång till allt!

Årets affär.....

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så skall barnutbudet fortfarande vara reklamfritt?

Då förstår man barnfamiljer som köper abbonemanget för sina barn och föräldrarna inte tittar så mycket att de byter ner sig till reklam för att få det billigare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

Tur att jag har småbarn och har ingen tid att kolla på serier ändå

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Hedersmedlem

Det skulle varit gratis med reklam. Att betala hälften och få utstå reklam känns bara löjligt. Dock händer det inte så sällan att jag vill se en film eller serie från en platform som jag inte just nu betalar för. Det gör ju också att man då öppnar appen, så kanske man hittar mer trevligt och startar ett abonnemang.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Dags att börja betala i Turkisk eller Argentinsk valuta, precis som med Youtube Premium. Netflix med 4K, HDR kostar ca 50kr/mån. Youtube Premium inkl. Music familjeabonnemang kostar ca 15kr/mån.

Provade faktiskt det här nu men det vägrar fungera trots VPN i både Argentina och Turkiet. Får felmeddelande OR-REH-04 trots olika betalkort och verifieringar. Trist, det var ett bra tips annars!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Provade faktiskt det här nu men det vägrar fungera trots VPN i både Argentina och Turkiet. Får felmeddelande OR-REH-04 trots olika betalkort och verifieringar. Trist, det var ett bra tips annars!

Jag har avslutat mitt abonnemang men kan inte testa själv förrän mitten av september.

Men vad jag har förstått så måste man ha haft ett konto sedan tidigare med inlagt betalkort. Först då kan man använda VPN och starta ett abonnemang.

Eller så köper man turkiskt presentkort från valfri gråmarknad och löser in medan man är ansluten med VPN.

Om du kan testa så återkom gärna. Jag ger mig på det när min nuvarande period har löpt ut.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Blir väl 179kr/mån med reklam snart iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hela poängen med att betala är att slippa reklam.
Hade förstått ett gratisabonnemang med reklam, men detta?
Storhetsvansinne...

Flera former av storhetsvansinne. Dom tror också att dom ska kunna ta 650-700 spänn i CPM (kostnad per 1 000 annonsvisningar). Tex TV4 ligger på mindre än hälften av det. Svårt att se att annonsörerna skulle hosta upp det när det finns så fantastiskt många andra effektiva kontaktytor om inte Netflix kan erbjuda något unikt till annonsörerna men svårt att tänka mig det, segmentera sina kunder i målgrupper är gammal skåpmat.

Däremot kan Netflix teoretiskt göra något väldigt intressant. Eftersom dom producerar så mycket själv skulle dom kunna skapa egna produktplaceringar som säljs och renderas i realtid per tittare. Tex affischer i busskurer osv osv.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Dags att börja betala i Turkisk eller Argentinsk valuta, precis som med Youtube Premium. Netflix med 4K, HDR kostar ca 50kr/mån. Youtube Premium inkl. Music familjeabonnemang kostar ca 15kr/mån.

Berätta mer hur går man tillväga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Berätta mer hur går man tillväga?

Jag har inte testat själv så jag kan inte säga något säkert. Min prenumeration är avslutad men går ut 10/9 så jag är tvungen att vänta tills dess innan jag kan göra något säkert.

Men av vad jag har förstått så behöver man ett svenskt konto med inlagt betalkort. Man behöver betala för en månad om man inte har det sedan tidigare. Efter det ska man kunna använda turkisk VPN och påbörja ny prenumeration för lägre pris med sitt inlagda svenska kort. Anledningen till att man inte kan skapa ett nytt turkiskt konto är att man numera verkar krävas på fungerande turkiskt telefonnummer samt turkiskt bankkort.

Däremot ska man kunna lägga till turkiska gift cards även på nya konton.

Men som sagt, inget jag har testat ännu men kommer göra det när min nuvarande prenumeration går ut den 10:e september. Eventuellt skriver jag en guide likt den jag gjorde för att få halva priset på digitala PS4/PS5-spel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

För att vara helt ärlig - jag hade inte ens använd det gratis med reklam.

Rakuten hade även egen knapp på min "nya" TV i 2019 - som jag ofta kom att trycka på vid misstag (gu var irriterande det var), sen försökte rakuten med "gratis film" mot reklam, och jag tittade aldrig på det, samma med "Samsung TV" vart allt som finns - är bara en cirkulation av youtube kanaler eller de tråkigaste "Tizen" barnkanaler du kan föreställa dig som har varit standard på Philips tv'er (vis appar aldrig bliver uppdaterade ändå).

Jag slutade ju med marksänd TV för ca 8 år sen just p.g.a. dessa irriterande reklamer som känns lite som att bli hjärntvättad - retar mera än det smakar. (Det är otrolig att dom aldrig lär sig, TV har aldrig varit så lågt som nu).

Möta vadå Disney plus? Disney+ är reklamfritt till 8$ och har 4K, Atmos stöd och nu även IMAX support för vissa fullskärms scenarios. Amazon prime gick NER i pris från 69 till 59,- (That's the way to do it!).

Netflix har grävd sig ner i en djup håla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Dags att börja betala i Turkisk eller Argentinsk valuta, precis som med Youtube Premium. Netflix med 4K, HDR kostar ca 50kr/mån. Youtube Premium inkl. Music familjeabonnemang kostar ca 15kr/mån.

Shh 🤫

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Sharing is caring! (Gäller dock endast på Sweclockers!) 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hela poängen med att betala är att slippa reklam.
Hade förstått ett gratisabonnemang med reklam, men detta?
Storhetsvansinne...

Jag förstår dig och jag skulle inte hellre välja detta abonnemanget men jag förstår syftet med det. Man betalar 50% och priset reduceras ner tack vare reklam skulle det vara ett helt gratis alternativ då hade mängden reklam fått dubblerats jämfört med vad den kommer vara för att täcka kostnaderna och därför har man 50 betalning och sen har man då de gamla abonnemangen för de som vill slippa reklam helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Jag plågas så varje gång jag öppnar Netflix extremt dåliga användargränssnitt att jag psykiskt inte orkar mer än någon timme några gånger om året. Tror jag skulle stå ut med dubbelt så mycket reklam för att ha tillgång till Netflix helt gratis de få gångerna. Däremot är jag inte intresserad av att betala halva priset per månad ens om det var helt reklamfritt då det inte är priset som gör att jag ratar tjänsten.

Så ur mitt perspektiv tycker jag det är en märklig abonnemangsform att betala OCH se reklam.
Som någon var inne på vore det mer nytänkande och spännande med finansiering genom produktplacering inne i Netflix egna produktioner. Det förödande med det vore ju dock att det Netflix skulle pusha ännu mer för sina egna dussinproduktioner så det blir ännu svårare att hitta något annat där.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nipe:

Jag plågas så varje gång jag öppnar Netflix extremt dåliga användargränssnitt att jag psykiskt inte orkar mer än någon timme några gånger om året.

That was a first. Jag tycker Netflix har överlägset bäst gränssnitt jämfört med alla andra streamingtjänster jag provat. Vilken tjänst tycker du är bäst i så fall så jag får prova?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tänk om en stor andel av deras befintliga kunder tycker att det är lite dyrt som det är nu och väljer reklamen istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Provade faktiskt det här nu men det vägrar fungera trots VPN i både Argentina och Turkiet. Får felmeddelande OR-REH-04 trots olika betalkort och verifieringar. Trist, det var ett bra tips annars!

Skrivet av totte1015:

Berätta mer hur går man tillväga?

Idag slutade mitt uppsagda Netflix-abonnemang (standard) fungera. Jag har nu testat att köpa ett turkiskt presentkort och kan bekräfta att det fungerade utmärkt att betala för UHD-abonnemanget. Alla profiler man har skapat finns kvar.

Jag vill dock inte behöva köpa presentkort titt som tätt (det går dock att fylla på med flera månader i taget om man vill) och att köpa presentkort via t.ex. Eneba kostar mer än att betala direkt till Netflix med kort. Första månaden krävs ett presentkort, men sedan ska det dras från betalkortet som vanligt.

För att kunna betala med sitt svenska kort så gör man så här:

1. Ha ditt svenska betalkort registrerat.
2. Lägg till ditt svenska mobilnummer på ditt Netflix-konto.
3. Avsluta ditt abonnemang och vänta tills det går ut.
4. Köp turkiskt presentkort.
5. Använd VPN (jag använde Chrome med Hola VPN-tillägget) för Turkiet och logga in på Netflix.
6. Starta ny prenumeration.
7. När du väljer betalalternativ, ändra till presentkort och skriv in det du har fått.
8. När presentkoret inte längre täcker kostnaden för prenumerationen (nästa månad) så börjar det dras automatiskt från ditt kort.
9. Njut av Netflix i 4K med HDR, Dolby Vision och Dolby Atmos till en lägre kostnad.

Har man inte sitt svenska mobilnummer och kort inlagt sedan tidigare så kan det krävas ett turkiskt telefonnummer för att lägga till ett kort. Presentkort ska dock ändå fungera, men det blir dyrare i längden.

Priser:

Standard (1080p, 2 skärmar) kostar 57,99 TL (ca 34kr) per månad
Premium (4K, HDR, DV, 4 skärmar) kostar 77,99 TL (ca 46kr) per månad

Jag köpte ett presentkort värt 100 TL för ca 73kr så första månaden blir lite dyrare pga. presentkortet. Kvar på presentkortet är 22 TL vilket används upp nästa månad + resterande 55,99 TL dras från betalkortet.

Kan bekräfta att det sedan fungerar utmärkt i både webbläsare, mobil och Apple TV. Ingen VPN krävs för att titta.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

That was a first. Jag tycker Netflix har överlägset bäst gränssnitt jämfört med alla andra streamingtjänster jag provat. Vilken tjänst tycker du är bäst i så fall så jag får prova?

Ursäkta sent svar.

Jag har tyvärr inte mycket erfarenhet av andra tjänster och kan inte tipsa om någon. Det är mycket möjligt att de närmsta konkurrenterna är lika dåliga eller ännu sämre, jag ser dock inte det som en ursäkt och anledning att acceptera att Netflix är dåligt.

Jag har testat Apple TV för att jag fick det gratis 3 månader med jobbmobilen, tittade på Ted Lasso men sedan var där inte mer av intresse. Gränssnittet har jag för mig var snäppet bättre än Netflix, men då utbudet var mycket mindre så krävde det inte lika mycket i fråga om överskådlighet, sökfunktioner och organisering som jag saknar hos Netflix.

Jag har Youtube Premium sedan det startade, tycker det är vida överlägset Netflix även om det också har vissa brister. Men det är en helt annan typ av tjänst, innehåll och användningsmönster än Netflix så det går inte heller att jämföra.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]