The Lord of the Rings: The Rings of Power

Permalänk
Medlem

Det gäller bara att använda imdb på rätt sätt, det vill säga för att undvika citronerna. Bolagen trixar knappast så det blir för låga reviews. Kort sagt, är det lågt, då ÄR det lågt LOL

När det gäller vad som är bra blir det svårare.

edit. sen är det svårt att tro vad som skrivs på Reddit mfl, visst kan bolagen svina sig och manipulera siffror men i längden tappar dom på det. Tror mer på det gamla vanliga dvs att Internet älskar allt som påminner om en konspiration.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nej, gillade båda skarpt! Reacher var också bra.

Även terminal list var bra tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Visst är det märkligt att det rensas, men det var även märkligt att folk gav den 1 och 10 i betyg då de endast haft möjlighet att se högst 5 minuter av ett avsnitt. Så snabbt var folk framme och gav 1 or och 10or.

Håller med om att det är alldeles för tidigt att sätta recensioner och sin åsikt, men att dölja vad folk skriver är lite konstigt. I så fall borde alla döljas eller något?

Well well, jag väntar med att titta ett tag till och tror inte blint på någon sida av detta, men helt klart verkar ju åsikterna gå väldigt hårt isär över denna serie, finns ingen som är i mitten och väger… det är ganska dåligt tecken tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Är jag den enda som gillade the Expanse eller the Boys?

Båda är riktigt bra, där Expanse ligger på min topp3 bästa serier of all times.

Dock var Expanse bara "amazon production" från och med säsong 4 och frammåt, efter att de plockade upp serien från Netflix.

Båda har också gemensamt att de kommer från skrivet material (Expanse är en serie med böcker och Boys serietidning).

Hade Amazon kunnat hålla sig till källmaterialet på lika bra sätt som Expanse och The Boys, ja då hade TRoP troligtvis blivit fantastiskt bra.

Sett två asnitt nu och är inte ens lite imponerad. Ser väldigt billigt och dåligt ut. Samtliga alver förutom Galadriel ser ut som cosplayers. Effekterna ser ut att komma från en medelmåttig studio. Miljöerna såhär långt har varit minst sagt undermåliga.

Undrar var alla pengarna gick, för denna serie som skulle vara den dyraste produktionen för en serie någonsin?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

”Det känns inte som Tolkien” betyder ”Det känns inte som Peter Jackson”, och det är väl helt OK? Jag gillar det än så länge, skönt att alla naysayers som har svårt med hudfärger hade så fel.

Nej, det betyder "känns inte som Tolkien".

Peter Jackson lyckades fånga Tolkien i film. LOTR-filmerna känns väldigt mycket "Tolkien".

Skiter personligen helt och hållet i hudfärg, stör mig mycket mer på att hela grejen känns billig.

Får knappast vibbar av LOTR-alver utöver Galadriel, får snarare känslan av cosplayers.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Båda är riktigt bra, där Expanse ligger på min topp3 bästa serier of all times.

Dock var Expanse bara "amazon production" från och med säsong 4 och frammåt, efter att de plockade upp serien från Netflix.

Båda har också gemensamt att de kommer från skrivet material (Expanse är en serie med böcker och Boys serietidning).

Hade Amazon kunnat hålla sig till källmaterialet på lika bra sätt som Expanse och The Boys, ja då hade TRoP troligtvis blivit fantastiskt bra.

Sett två asnitt nu och är inte ens lite imponerad. Ser väldigt billigt och dåligt ut. Samtliga alver förutom Galadriel ser ut som cosplayers. Effekterna ser ut att komma från en medelmåttig studio. Miljöerna såhär långt har varit minst sagt undermåliga.

Undrar var alla pengarna gick, för denna serie som skulle vara den dyraste produktionen för en serie någonsin?

Expanse var producerad av SYFY ( https://www.syfy.com/ ) möjligt att den låg på Netflix i USA, fanns aldrig i Sverige såvitt jag vet. Riktig tvättäkta Science Fiction, mycket bra!

Vad gäller produktionskvalitén på Maktens Ringar, jag tycker det såg hyfsat bra ut, men även om det inte hade gjort det så är en stor del i betraktarens öga. Man måste använda sin inlevelseförmåga, då fungerar det bättre. Har man redan i förväg bestämt sig, då fungerar det sådär.

Jag misstänker att det är ett problem för dom som sätter Peter Jackson = Tolkien, men så är det inte, Tolkien går att tolka på mer än ett sätt enligt mig. Jag är uppvuxen med böckerna och på den tiden kunde man inte ens drömma om en vettigt producerad film.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Min åsikt om serien efter två avsnitt är att den är visuellt snygg och amazon ska ha cred för att de vågat satsa på något så riskabelt, särskilt med så mycket pengar. Utan risktagande som detta skulle många klassiska filmer och serier inte ha förverkligats.

När jag tittar på fantasy så är handlingen egentligen inte det som lockar mig utan känslan som jag får. Om den lyckas "omsluta" mig så att jag inte tänker på allt som kan vara fel eller vardagen. Handlingen, som är skelettet så att säga, är ju oftast inte särskilt avancerad utan ganska binär: det goda mot det onda.

Sålunda måste jag göra det man helst inte ska göra eftersom det egentligen är orättvist: Jämföra med Jackssons triologi. Eller snarare känslan som de filmerna gav mig jämfört med denna. Denna känsla skapas av regissören/skaparen av verket och hans eller hennes vision och hur denne lyckas förverkliga den. Jag vet inte hur många gånger jag sett Peter Jackssons triologi, 4-5 gånger kanske genom åren. Och känslan av att förflyttas till hans vision har hållt sig varje gång. Jag behövde inte många minuter för att omslutas av den.
Det jag kan säga är att liknande känsla får jag inte av Amazons serie efter dessa två timmar. Om det sen bygger på tidsandan då den är gjord, för den påverkar i princip alla verk, eller om Peter Jacksson är bättre på att berätta en historia låter jag vara osagt för nu.

Jag förstår att det tar tid att bygga upp och presentera karaktärer för att man ska få en känsla för dem. Där har regissören, manus och redigeringen efter en avgörande betydelse. Jag upplever redigeringen lite för reklam-tv -aktig. Dvs. man visar små snuttar av alla karaktärers historia med en liten cliffhanger (som man gör innan reklampauserna för att tittaren inte ska byta kanal av rädsla för att missa något efter reklamen) och sen hoppar till nästa bara för att snoppa av scenen för att hoppa till nästa. En snuttifiering som alltid tråkar ut mig.
Game of Thrones t.ex. hade ju också många karaktärer och story lines att behandla men dess redigering var mer sömlös och intressant.
Detta har gjort att jag inte får den känslan jag behöver för att investera min tid på den. Men jag ska trots det ge den några avsnitt till för att se om det blir någon förändring.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Min åsikt om serien efter två avsnitt är att den är visuellt snygg och amazon ska ha cred för att de vågat satsa på något så riskabelt, särskilt med så mycket pengar. Utan risktagande som detta skulle många klassiska filmer och serier inte ha förverkligats.

När jag tittar på fantasy så är handlingen egentligen inte det som lockar mig utan känslan som jag får. Om den lyckas "omsluta" mig så att jag inte tänker på allt som kan vara fel eller vardagen. Handlingen, som är skelettet så att säga, är ju oftast inte särskilt avancerad utan ganska binär: det goda mot det onda.

Sålunda måste jag göra det man helst inte ska göra eftersom det egentligen är orättvist: Jämföra med Jackssons triologi. Eller snarare känslan som de filmerna gav mig jämfört med denna. Denna känsla skapas av regissören/skaparen av verket och hans eller hennes vision och hur denne lyckas förverkliga den. Jag vet inte hur många gånger jag sett Peter Jackssons triologi, 4-5 gånger kanske genom åren. Och känslan av att förflyttas till hans vision har hållt sig varje gång. Jag behövde inte många minuter för att omslutas av den.
Det jag kan säga är att liknande känsla får jag inte av Amazons serie efter dessa två timmar. Om det sen bygger på tidsandan då den är gjord, för den påverkar i princip alla verk, eller om Peter Jacksson är bättre på att berätta en historia låter jag vara osagt för nu.

Jag förstår att det tar tid att bygga upp karaktärer för att man ska få en känsla för dem. Där har regissören, manus och redigeringen efter en avgörande betydelse. Jag upplever redigeringen lite för reklam-tv -aktig. Dvs. man visar små snuttar av alla karaktärers historia med en liten cliffhanger (som man gör innan reklampauserna för att tittaren inte ska byta kanal av rädsla för att missa något efter reklamen) och sen hoppar till nästa bara för att snoppa av scenen för att hoppa till nästa. En snuttifiering som alltid tråkar ut mig.
Game of Thrones t.ex. hade ju också många karaktärer och story lines att behandla men dess redigering var mer sömlös och intressant.
Detta har gjort att jag inte får den känslan jag behöver för att investera min tid på den. Men jag ska trots det ge den några avsnitt till för att se om det blir någon förändring.

Håller med om att det ständiga hoppandet mellan ett fast antal händelsetrådar är tröttsamt, det är för övrigt ett kännetecken för Netflix där det missbrukas ännu värre. Såpass att jag nästan gett upp hoppet om Netflix producerade serier, alla är stöpta i exakt samma form. Fanns liknande tendenser här, men inte riktigt lika irriterande eftersom dom håller på att bygga upp världen för tittaren. Jag antar att det är så dom lär ut hur man regisserar på filmskolorna numera, men tröttsamt är det.

Sen beror på mycket på förväntningar, jag har inte förväntat mig något mästerverk, det är trots allt bara TV. Vill man ha ett mästerverk, läs böckerna! Jag förväntar mig godkänd underhållning, det funkar ok såhär långt enligt mig även om det är långt från högsta betyg.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Expanse var producerad av SYFY ( https://www.syfy.com/ ) möjligt att den låg på Netflix i USA, fanns aldrig i Sverige såvitt jag vet. Riktig tvättäkta Science Fiction, mycket bra!

Vad gäller produktionskvalitén på Maktens Ringar, jag tycker det såg hyfsat bra ut, men även om det inte hade gjort det så är en stor del i betraktarens öga. Man måste använda sin inlevelseförmåga, då fungerar det bättre. Har man redan i förväg bestämt sig, då fungerar det sådär.

Den låg på Netflix internationellt/globalt, de plockade upp serien från Syfy 2016. Jag såg själv serien på Netflix här hemma i Sverige Så du vet tyvärr fel.

De har även kvar titelsidan: https://www.netflix.com/se/title/80029822

Inlevelseförmåga har inget med att få miljöer att se naturliga/verkliga ut, imo. Med så mycket pengar förväntade jag mig miljöer som skulle kännas mycket mer verkliga, snarare än "oj dom har säkert lagt mycket tid på rendering".

Tur då att jag inte bestämt mig i förväg om något

ps. Ja, jag "växte upp med böckerna" också och läste samtliga inkl. Silmarillion innan jag såg Peter Jacksons versioner. Att Peter Jackson lyckades fånga Tolkien väldigt väl har inget att göra med kritiken mot hur de inte verkar ha fångat det alls i dessa två avsnitt. Ganska enkelt att skylla ifrån all kritik på brist på inlevelseförmåga och "det är inte PJ".

Förhoppningsvis blir serien bättre ju längre vi kommer.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Så dålig är den ju verkligen inte. Är folk arga på något redan i förväg eller? Så alla bara sitter och frustar framför tangentbordet och spammar 1/10 knappen. Säger inte att det är något mästerverk men den är heller inte 2/5

Jag som läst de flesta tolkien böcker tyckte de första avsnitten var väldigt välgjorda och mysiga. Imponerad!
Segt att behöva vänta på avsnitt bara.

Tror inte detta tilltalar alla, de som läst böckerna vet ju att mycket går ut på att bygga upp atmosfären (och sk. "lore") snarare än aktion och intriger. Jag är ingen hardcore tolkien fantast men går ändå in med de förväntningarna. Tyckte första boken i sagan om ringen var seg att läsa första gången innan jag kom in i det.

Jämför man detta med Games of thrones så är man helt fel ute. Så håller inte med SVTs recension.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Inte ett det minsta imponerad de två första avsnitten.
Var direkt tråkigt

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag som läst de flesta tolkien böcker tyckte de första avsnitten var väldigt välgjorda och mysiga. Imponerad!
Segt att behöva vänta på avsnitt bara.

Tror inte detta tilltalar alla, de som läst böckerna vet ju att mycket går ut på att bygga upp atmosfären (och sk. "lore") snarare än aktion och intriger. Jag är ingen hardcore tolkien fantast men går ändå in med de förväntningarna. Tyckte första boken i sagan om ringen var seg att läsa första gången innan jag kom in i det.

Jämför man detta med Games of thrones så är man helt fel ute. Så håller inte med SVTs recension.

Håller med, Sagan om Ringen är ingen intrigfest. Det är en resa till en annan värld. Går inte att jämföra med GoT på annat sätt än att båda är Fantasy, typ enda likheten.

Många hatar ju böckerna också, "tråkig" är ett beskrivande ord för dom som inte fattat grejen

edit. Ska man jämföra med böckerna sä är ju Sagan om Ringen Trilogin och Bilbo(The Hobbit) baserade på riktiga skönlitterära verk, mycket mer tacksamt för Peter Jackson att ha en färdig handling att förhålla sig till. Maktens Ringar är baserade på Silmarillion(ingen roman) och diverse Appendix, finns ingen riktig röd tråd att följa så om dom får till det alls är det rätt imponerande i sig själv.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Cyberz:

Inte ett det minsta imponerad de två första avsnitten.
Var direkt tråkigt

Jag kan tänka mig att den inte är direkt superunderhållande om man inte har nördat ner sig i lore:n men det kanske tar fart sen

Skrivet av the squonk:

[…]"tråkig" är ett beskrivande ord för dom som inte fattat grejen

Nja, tror inte det handlar om att ”fatta” utan mer tycke och smak men absolut ska man nog vara lite mer insatt i resten av böckerna för att få ut maximalt nöje

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Och here we go again https://www.moviezine.se/nyheter/sagan-om-ringen-maktens-ring...
Tänkte börja se de två första avsnitten idag, ska bli spännande

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nja, tror inte det handlar om att ”fatta” utan mer tycke och smak

Så är det, böckerna är inte direkt några kioskdeckare, passar långt ifrån alla. Rätt otroligt att Peter Jacksons filmer ändå blev så populära, borde inte kunna ha hänt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tur att jag hade låga förväntningar så jag inte blev mer besviken.
Visst finns det vackra scener osv och det är endast två avsnitt men för en så händelserik berättelse så känns manus tunt, berättandet dåligt och dialoger bristfälliga.
Många verkar ha stört sig på att att samtliga folk har någon multikulti men det är inte där seriens stora problem ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nej, det betyder "känns inte som Tolkien".

Peter Jackson lyckades fånga Tolkien i film. LOTR-filmerna känns väldigt mycket "Tolkien".

Skiter personligen helt och hållet i hudfärg, stör mig mycket mer på att hela grejen känns billig.

Får knappast vibbar av LOTR-alver utöver Galadriel, får snarare känslan av cosplayers.

haha, peter jackson lyckades fånga Tolkien? Jag soooooov när jag kolla på filmerna.
tror de flesta helt enkelt såg filmerna under sin ungdom, å säkerligen så var filmerna första gången de hörde talas om Tolkien.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med de första två avsnitten. Det som lite störde mig var hur alverna såg ut samt hur de uppförde sig. Kändes inte lika "ståtliga" som man är van vid.

Annars var det nice och la en schyst grund för två avsnitt. Gillar serier som tar det lugnt och bygger upp till en början.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

haha, peter jackson lyckades fånga Tolkien? Jag soooooov när jag kolla på filmerna.
tror de flesta helt enkelt såg filmerna under sin ungdom, å säkerligen så var filmerna första gången de hörde talas om Tolkien.

Så är det nog för många. För mig som dock läste trilogin + Silmarillion och sedan fick se filmerna, var det väldigt spot on. Såklart i mitt tycke.

Smaken är som baken. Känner också en del människor som tycker filmerna var en snooze-fest.

Dock är det knappast en bra förklaring att "flesta såg filmerna i sin ungdom" till en trilogi som samlade sammanlagt 475 olika priser, inklusive 11 Oscars. Svårt att förneka att filmerna lyckades riktigt bra på alla fronter.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Så är det nog för många. För mig som dock läste trilogin + Silmarillion och sedan fick se filmerna, var det väldigt spot on. Såklart i mitt tycke.

Smaken är som baken. Känner också en del människor som tycker filmerna var en snooze-fest.

Dock är det knappast en bra förklaring att "flesta såg filmerna i sin ungdom" till en trilogi som samlade sammanlagt 475 olika priser, inklusive 11 Oscars. Svårt att förneka att filmerna lyckades riktigt bra på alla fronter.

Inte för att vara sån, men en stor del av böckerna är väl precis en snooze-fest också, när man får 50 sidor släkthistorik är det nog inte så att man ramlar av stolen

När filmerna släpptes var ju kritiken ganska mild, ingen bombadill och att helms deep fick för mycket tid i filmen typ… detaljer i ett större sammanhang

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag kan tänka mig att den inte är direkt superunderhållande om man inte har nördat ner sig i lore:n men det kanske tar fart sen

Nja, tror inte det handlar om att ”fatta” utan mer tycke och smak men absolut ska man nog vara lite mer insatt i resten av böckerna för att få ut maximalt nöje

nä så är det nog.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

haha, peter jackson lyckades fånga Tolkien? Jag soooooov när jag kolla på filmerna.
tror de flesta helt enkelt såg filmerna under sin ungdom, å säkerligen så var filmerna första gången de hörde talas om Tolkien.

Skrivet av medbor:

Inte för att vara sån, men en stor del av böckerna är väl precis en snooze-fest också, när man får 50 sidor släkthistorik är det nog inte så att man ramlar av stolen

När filmerna släpptes var ju kritiken ganska mild, ingen bombadill och att helms deep fick för mycket tid i filmen typ… detaljer i ett större sammanhang

Jag hade läst böckerna innan o skulle väl inte kalla dom snooze-fest även om dom är långa o detaljerade. Sen kom filmerna o jag o typ alla andra jag känner älskade dom. Tror jag såg första filmen tre gånger på bio vilket aldrig skett varken innan eller efter med nån film. Sen fortsatte det väldigt bra med dom två andra delarna också, för att bli ännu bättre med dom förlängda versionerna som jag gärna kollar om varannat år eller nåt.
Visst saknas det saker som dom fick lite kritik för, men med tanke på att det redan var tre filmer på tre timmar så var det inte direkt fel beslut att klippa bort Bombadill o Scouring of the Shire, även om jag personligen saknade den senare rätt mycket.

Så nä, nån sovfest är det verkligen inte, o typ ingen annan håller med om det heller. Så den här serien har ganska rejält att leva upp till med VÄLDIGT många dedikerade fans som antagligen har bättre koll på loren än vad dom på Amazon har, så att dom kanske röstar ner serien rejält är inte så märkligt.

Permalänk
Medlem

Har inte sett något av serien men tyckte The Irish Times (som jag läser ibland)s tv-recensent hade en lite humoristisk artikel om hur hoberna är smutsiga, har kvistar i håret och krafsar i lorten efter mat och givetvis har en parodi till irländska dialekter, medan alverna "såklart" har 'upper class English accents' : )

Det är roligt för att det är sant (det följer en viss trend)

Citat:

This all tracks with JRR Tolkien’s disdain for Celtic culture. “They have bright colours,” he said of Irish and Welsh mythology, “but are like a broken stained glass window reassembled without design”.

https://www.irishtimes.com/culture/tv-radio/2022/08/31/rings-...

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Har inte sett något av serien men tyckte The Irish Times (som jag läser ibland)s tv-recensent hade en lite humoristisk artikel om hur hoberna är smutsiga, har kvistar i håret och krafsar i lorten efter mat och givetvis har en parodi till irländska dialekter, medan alverna "såklart" har 'upper class English accents' : )

Det är roligt för att det är sant (det följer en viss trend)

https://www.irishtimes.com/culture/tv-radio/2022/08/31/rings-...

Det är uppenbart att Tolkien driver en del med samhällsklasser, därför det är så kul när Hobbitarna trillar in och räddar världen

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Här är en seriös review från folk som är ganska grymma på "story telling": https://www.youtube.com/watch?v=lPgUN_Klp0A

Edit: Det är verkligen inte vinklat. Varken bara hat eller bara bra saker. Ganska based.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är uppenbart att Tolkien driver en del med samhällsklasser, därför det är så kul när Hobbitarna trillar in och räddar världen

Vem vet om Tolkien tänkte sig att hobbitarna skulle tala med 'irländsk' dialekt, han ville inte att Silmarillions namn skulle låta keltiska. Jag vet inte att Tolkien drev med någon heller. https://tolkiengateway.net/w/index.php?title=Letter_19 talar mer om disdain for things Celtic, lite som man ibland vid enstaka tillfälle kan höra en engelsman/kvinna uttrycka sig om Irland eller irländare även i modern tid. Återstår att se om de räddar världen i den här serien antar jag, har inte riktigt bestämt mig för om jag vill se den.

Edit. haha Moton, riktigt bra : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vem vet om Tolkien tänkte sig att hobbitarna skulle tala med 'irländsk' dialekt,

Jag tror att i alla fall Bilbo och gänget motsvarar det som i England kallas för landed gentry, alltså en sorts lantlig medelklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Här är en seriös review från folk som är ganska grymma på "story telling": https://www.youtube.com/watch?v=lPgUN_Klp0A

Edit: Det är verkligen inte vinklat. Varken bara hat eller bara bra saker. Ganska based.

Men kommentarsfältet ... Vilket massivt HAT, rena parodin i sig själv, är det här alla antivaxxers och Qanon landat nu ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Alltså serien har bevisligen gjort många människor arga, även mej som är passionerad när det kommer till Tolkien. Det finns många anledningar till att vara besviken på serien. Jag säger inte att man ska bli helt galen och typ attackera människor som några gör, man får hålla sej till serien och produktionen. Men serien är objektivt dålig. Förutom att den ser hur bra som helst ut, alltså 10/10 på effects så är resten faktiskt riktigt dåligt. Utöver att den är riktigt dålig så bryter den mot ALL lore. Inte okej för de flesta.

Edit: Vill bara tillägga: Bara för att mycket eller allt som sägs är negativt betyder det inte att de är osant. Folk verkar tycka "jaha du tycker det mesta är dåligt, då är inte de du säger sant". Det är ett väldigt konstigt sätt att se på livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Alltså serien har bevisligen gjort många människor arga, även mej som är passionerad när det kommer till Tolkien. Det finns många anledningar till att vara besviken på serien. Jag säger inte att man ska bli helt galen och typ attackera människor som några gör, man får hålla sej till serien och produktionen. Men serien är objektivt dålig. Förutom att den ser hur bra som helst ut, alltså 10/10 på effects så är resten faktiskt riktigt dåligt. Utöver att den är riktigt dålig så bryter den mot ALL lore. Inte okej för de flesta.

Edit: Vill bara tillägga: Bara för att mycket eller allt som sägs är negativt betyder det inte att de är osant. Folk verkar tycka "jaha du tycker det mesta är dåligt, då är inte de du säger sant". Det är ett väldigt konstigt sätt att se på livet.

Nej, inga problem att såga Maktens Ringar längs med fotsulorna, om man kan motivera det och inte bara är allmänt anti

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||