The Lord of the Rings: The Rings of Power

Permalänk
Medlem

Själv är jag positivt överraskad över serien.
Fantastiskt fin på en Oled77” med.

Blir trevliga Fredagskvällar framöver!

House of the dragon har jag lite svårare för men ger den en chans.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Alpha77:

Det jag störde mig mest på var kanske valet av skådespelare på alver, där många kändes för mänskliga.
Exempelvis Celebribor(?) som ser gammal ut, alver ska väl inte åldras. Alvkungen tyckte jag inte kändes passande heller.. finns flera som helt enkelt inte kändes speciellt mycket som alver...

Dold text

Det där med åldrande alver är lurigt. De åldras långsamt fysiskt men snabbt mentalt. Sen åldras alver tills man når sin mognadsålder (vad nu det är), så det är lite olika. Vissa ser äldre ut och andra yngre. Sen är det ju såklart en ren praktisk grej när man överför det till film för att tittarna ska köpa det

Sen kan uppenbarligen alver bli så gamla så de konsumeras av sin egen själ/fëa men det kommer jag inte ihåg hur det gick till

Dold text
Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

2 Helt fantastiska avsnitt, kan inte annat än ge dem 10/10. Detta bådar för något riktigt gott!!

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Men, det jag funderar på när det gäller mångas kritik är, hade man varit lika kritisk om serien inte hade varit baserat på Tolkiens verk? Om detta hade varit en helt ny hittepå fantasyserie, skulle kritiken varit samma? Jag tror faktiskt inte det, man blir nog väldigt blind och ser bara sin egen uppfattning om hur det ska eller inte ska vara i Tolkiens värld.

Nej, kritiken hade inte varit densamma, för folk hade inte brytt sig.

Detta är dock inget nytt i sig. Spelen Shadow of Mordor och Shadow of War tog sig grova friheter med källmaterialet av ett ganska korkat skäl (i princip, de ville ha med Gollum). För de av oss som läst böckerna och minns dem - och nu talar vi om The Hobbit och LOTR, inte Silmarillion och de andra - stör det rejält när man hade kunnat undvika problemen väldigt enkelt. Samtidigt fick spelen god kritik, för har man bara sett filmerna så verkar väl historien rimlig, tror jag? Det är nog samma sak här - Amazon gör en serie för de som bara sett filmerna och bryr sig inte så värst om oss andra. Därför är jag rätt övertygad om att det är Gandalf som föll ner som en komet, trots att det hade kunnat vara vilken Maia som helst.

Citat:

Många, och jag själv inkluderad, tyckte att Peter Jacksons tolkning av Sagan om ringen-trilogin gjordes väldigt bra. Han fångade känslan som många nog hade när man läste böckerna i sin ungdom. Det är naturligt att man jämför Amazons projekt med Peter Jacksons, men samtidigt är det dömt att misslyckas om man gör den jämförelsen. Serien kommer förmodligen aldrig nå upp till samma nivå. Varför inte bara se serien med oskyldiga små ögon som låtsas som att de aldrig sett Sagan om ringen-filmerna 😊

Peter Jacksons två första filmer tycker jag var mycket bra. ROTK tappade rätt mycket just på grund av ändringarna kring Sam, Frodo och Gollum innan de går in Cirith Ungol (där Shelob är). Sen tycker jag personligen att det är synd att de spenderar så mycket tid på slaget vid Pelenor och ändå måste hafsa över ögonblick som Eowyn mot Ringvålnaden, men det är mer ett estetiskt val i klippning.

Citat:

Serien kommer vara tvungen att ta vissa genvägar och klippa och klistra lite i förhållande till vad som faktiskt sker i böckerna. Helgerån? Somliga tycker det, men alternativet vore nog att serien skulle vara omöjlig att genomföra. Man måste tänka på att flertalet som kommer titta på serien(killgissning) förmodligen inte läst böckerna som serien baseras på och för deras del kvittar det om allt inte är hundra korrekt. För de som läst böckerna (och kan alviska flytande😜) tar förmodligen det som en personlig förolämpning, men det skulle bli alldeles för komplicerat att få med allt helt korrekt och i kronologisk ordning.

Men det är här jag inte håller med. Målet måste vara att ändra så lite som möjligt för att få historien att gå ihop, och det har de inte gjort. Författarna har velat använda Galadriel som den person hon är i Silmarillion, alldeles oavsett att det var flera hundra år sen, minst, när historien utspelar sig. Man hade absolut kunnat berätta den historien men säga att personen som springer runt där är Galadriels dotter. Hon finns och är någorlunda i lagom ålder när det här utspelar sig, och det är väl inte alls orimligt att hon beter sig som mamma gjorde i hennes ålder. Det gör man inte, sannolikt mest för att det är bättre att hänga upp historien på namnet Galadriel.

Skrivet av Alpha77:

Det jag störde mig mest på var kanske valet av skådespelare på alver, där många kändes för mänskliga.
Exempelvis Celebribor(?) som ser gammal ut, alver ska väl inte åldras. Alvkungen tyckte jag inte kändes passande heller.. finns flera som helt enkelt inte kändes speciellt mycket som alver... med detta sagt så var det fina miljöer, samt att det bara finns två avsnitt just nu.. sedan så känns det iaf bättre än Wheel of Time.

Dold text

Celebrimbor, och alvkungen är Gil-galad (även om serien inte sagt hans namn än). Men du har rätt i sak att de bägge ser gamla ut jämfört med Galadriel, som i själva verket är ett par tusen år äldre än Gil-galad

Rent allmänt har de ett problem med att alverna lever i hundratals år. På något sätt vill de få det till att Galadriel och Elrond är de unga och impulsiva, medan Gil-galad är gammal och vis och Celebrimbor någon form av glimten-i-ögat gubbe. Celebrimbor är väl OK, hans ålder kan jag inte se att den är dokumenterad men han föddes i Valinor innan exilen, så fine, han kan väl vara gammal nu. Elrond är också yngst, även om han inte direkt är ung längre, men Gil-galad kontra Galadriel är ett skämt.

Dold text
Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Var otroligt snyggt och inte så pajjigt som jag befarade. Alver funkar lite sisådär som huvudkaraktärer, blir ju liye fel när man måste göra dem mänskliga så man kan knyta an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Därför är jag rätt övertygad om att det är Gandalf som föll ner som en komet, trots att det hade kunnat vara vilken Maia som helst.

Tom Bombadill trodde jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Tom Bombadill trodde jag.

Varför inte Radagast?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Rent allmänt har de ett problem med att alverna lever i hundratals år.

Men Alver åldras inte som människor, och dom lever inte i flera hundra år dom lever i flera tusen eller snarare pretty much tills dom får åka hem och bli energivarelser igen. Om ingen har huggit ihjäl dom innan dess.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Varför inte Radagast?

Det är det andra alternativet, men grejen ”främlingen” gör med eldflugorna (håller dem i handen och pratar med dem) liknar något Gandalf gör i första filmen. Tror inte att det är en slump.

Skrivet av the squonk:

Men Alver åldras inte som människor, och dom lever inte i flera hundra år dom lever i flera tusen eller snarare pretty much tills dom får åka hem och bli energivarelser igen. Om ingen har huggit ihjäl dom innan dess.

Jag vet. Problemet manusförfattarna har är att de vill göra en klassisk historia om en ung person som utvecklas och blir vuxen under stora äventyr, och det funkar liksom inte om man tar någon som redan har upplevt ett par tusen år, för de har haft tid på sig att växa upp och utvecklas mentalt även om de fortfarande ser ut som tonåringar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Tom Bombadill trodde jag.

Det är detta jag menar med att den är skriven för folk som bara sett filmerna. Tom Bombadill är inte med i filmerna. Att ha en mystisk främling som visar sig vara Tom Bombadill är helt meningslöst för alla som inte vet vem det är - vilket nog är de flesta. Hade det här varit en bok skriven av Tolkien, så hade det inte varit Gandalf. Det hade möjligen varit Bombadill, men mer sannolikt en Maia vi aldrig har hört talas om innan.

En människoliknande varelse som faller från himlen borde vara en Maia. De som varit med i filmerna är Sauron, Saruman, Gandalf och Balrogen i Moria - plus Radagast om vi räknar filmerna om Bilbo (säg till om jag missade någon). Det ser inte ut som Balrogen - plus att vi vet var den är och vad den kommer att göra. Amazons PR talar om personen som en mystisk främling som eventuellt är ond, vilket skall leda oss att tro att det är Sauron - alltså är det inte Sauron, för då hade de inte släppt ut det. Det stämmer också illa, eftersom Sauron skall vara kvar i Midgård (behöver således inte falla som en komet) och dessutom beskrivs som en vacker man med stor karisma. Främlingen är allt annat än vacker, talar inget språk någon förstår, och dyker upp bland hober som inte har något inflytande alls.

Återstår våra tre Istari. Figuren ser ut som Gandalf, umgås med hober som Gandalf, pratar med eldflugor som Gandalf, och har samma minnesförlust som Gandalf har när han kommer tillbaka i TT. Är det inte Gandalf så gör de allt de kan för att lura oss. Alternativet är att det är Morgoth själv som tagit sig in i världen för att starta historiens fanstyg, eller att skaparna sett för mycket på Westworld och lurar oss med ett tidshopp (att hela historien med hoberna är i en annan tid).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Visste inte om jag var sugen på mer Ringen men jag fastnade direkt. Och det gjorde frun och barnen också.
Blir perfekt med nya avsnitt till fredagsmyset!

Permalänk
Medlem

Måste tyvärr vara en av de sämsta serierna jag sett på sistone, hängde inte alls med..

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är detta jag menar med att den är skriven för folk som bara sett filmerna. Tom Bombadill är inte med i filmerna. Att ha en mystisk främling som visar sig vara Tom Bombadill är helt meningslöst för alla som inte vet vem det är - vilket nog är de flesta. Hade det här varit en bok skriven av Tolkien, så hade det inte varit Gandalf. Det hade möjligen varit Bombadill, men mer sannolikt en Maia vi aldrig har hört talas om innan.

En människoliknande varelse som faller från himlen borde vara en Maia. De som varit med i filmerna är Sauron, Saruman, Gandalf och Balrogen i Moria - plus Radagast om vi räknar filmerna om Bilbo (säg till om jag missade någon). Det ser inte ut som Balrogen - plus att vi vet var den är och vad den kommer att göra. Amazons PR talar om personen som en mystisk främling som eventuellt är ond, vilket skall leda oss att tro att det är Sauron - alltså är det inte Sauron, för då hade de inte släppt ut det. Det stämmer också illa, eftersom Sauron skall vara kvar i Midgård (behöver således inte falla som en komet) och dessutom beskrivs som en vacker man med stor karisma. Främlingen är allt annat än vacker, talar inget språk någon förstår, och dyker upp bland hober som inte har något inflytande alls.

Återstår våra tre Istari. Figuren ser ut som Gandalf, umgås med hober som Gandalf, pratar med eldflugor som Gandalf, och har samma minnesförlust som Gandalf har när han kommer tillbaka i TT. Är det inte Gandalf så gör de allt de kan för att lura oss. Alternativet är att det är Morgoth själv som tagit sig in i världen för att starta historiens fanstyg, eller att skaparna sett för mycket på Westworld och lurar oss med ett tidshopp (att hela historien med hoberna är i en annan tid).

Ska de vara någorlunda trogna böckerna så vore det ett riktigt klavertramp att introducera Tom Bombadill på detta sätt då han är den äldste av alla i Midgård. Han refereras i böckerna till "Den förstfödde" t.ex även om det inte finns någon riktig förklaring när och varifrån han kom.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Det är en hel del som är kritiska till det som visats hittills, både här och internationellt. Jag har inte sett mer än halva första avsnittet än så länge så jag har inte så mycket att gå på, men jag har reagerat på flera detaljer. Dialogen känns sådär, lite krystad, känslan av den tid som faktiskt flyter känns inte helt hundra och lite annat smått och gott 😊 (NEJ, vi behöver inte prata mer om kvinnliga dvärgar utan skägg eller alver med en annan hudfärg än somliga tycker är lämplig i förhållande till hur böckerna beskriver dem osv).

Men, det jag funderar på när det gäller mångas kritik är, hade man varit lika kritisk om serien inte hade varit baserat på Tolkiens verk? Om detta hade varit en helt ny hittepå fantasyserie, skulle kritiken varit samma? Jag tror faktiskt inte det, man blir nog väldigt blind och ser bara sin egen uppfattning om hur det ska eller inte ska vara i Tolkiens värld.

Fast serien utger sig för att vara baserad på Tolkiens verk, så varför skulle man inte döma den utifrån det? Att den gör våld på Tolkiens verk är liksom en del av kritiken.
Även sett som något helt fristående är den dock genomgående usel; finns ingenting med den här serien som är bra.

Öppningsscenen med Galadrrriel; vad var poängen med mobbing och slagsmål i början?

"Visdomsorden" från Finrod var direkt smärtsamma: "Varför flyter inte stenar?", "Ah jo, se, stenar blickar bara nedåt mot mörkret!". Dessa visdomsord har sån vikt att de blir avgörande för Galadrrriel.

Galadrrriel visar sig sedan demonstrera uselt ledarskap, för hon vet minsann något idioterna runt henne inte vet. För att verkligen driva hem att Galadrrriel är en Stark Kvinna(tm) äger hon upp ett troll som de övriga alvkrigarna var helt chanslösa mot. Alla andra måste vara korkade och inkompetenta och Galadrrriel den främsta krigaren någonsin.

Hemma hos en spritfet Gil-Galad visar det sig att alla utom Galadrrriel är enfaldiga muppar. Ingen tror att Sauron längre existerar för han har gömt sig och då finns man inte. Spritfeta Gil-Galad har visserligen sina dubier men det vore för jobbigt att jaga ner Sauron när han är svag och gömmer sig, så han skickar hem Galadrrriel istället.

Vad ingen, framförallt inte spritfeta Gil-Galad, räknat med är att Galadrrriel kan simma bättre än en fisk. Kanske är det för att hon vet hemligheten till varför stenar inte flyter?

Inför varje scen spelas det episk musik men ingen scen har någon verklig tyngd. När Galadrrriel förklarar för Elrond att hon minsann sett mer skit än vad har sett, så är det just det... det berättas utan att visas.

Samma sak med Arondir och den där kvinnan. De är tydligen lite förtjusta i varandra, i varje fall är han rätt förtjust i henne, för det förkunnade Arondir med svulstig röst. Av någon anledning är det dock ingen i byn som gillar folk med spetsiga öron. Oklart varför.

Miljöer saknar också tyngd. Ljussättningen är onaturlig, alla städer ser likadana ut och allt presenteras som kulisser i en teater.

Allt presenteras från ett utzoomat perspektiv, för att sen zooma in på nästa teaterkuliss. "Åh, jag vet! Jag vet! Vi går till Kazad-dum!": Karta, lite streck och swoosh så är de framme. Celebrimbor får gå hem igen, men det är inga problem.

Det här skrapar ändå bara på ytan av seriens uselhet...

Citat:

Många, och jag själv inkluderad, tyckte att Peter Jacksons tolkning av Sagan om ringen-trilogin gjordes väldigt bra. Han fångade känslan som många nog hade när man läste böckerna i sin ungdom. Det är naturligt att man jämför Amazons projekt med Peter Jacksons, men samtidigt är det dömt att misslyckas om man gör den jämförelsen. Serien kommer förmodligen aldrig nå upp till samma nivå. Varför inte bara se serien med oskyldiga små ögon som låtsas som att de aldrig sett Sagan om ringen-filmerna 😊

Jag jämför inte med Peter Jacksons filmer.

Citat:

Serien kommer vara tvungen att ta vissa genvägar och klippa och klistra lite i förhållande till vad som faktiskt sker i böckerna. Helgerån? Somliga tycker det, men alternativet vore nog att serien skulle vara omöjlig att genomföra. Man måste tänka på att flertalet som kommer titta på serien(killgissning) förmodligen inte läst böckerna som serien baseras på och för deras del kvittar det om allt inte är hundra korrekt. För de som läst böckerna (och kan alviska flytande😜) tar förmodligen det som en personlig förolämpning, men det skulle bli alldeles för komplicerat att få med allt helt korrekt och i kronologisk ordning.

Världen hade varit bättre om den här dyngan aldrig gjordes, så jag ser inte problemet. Sen kan man knappast skylla på att man varit tvungen att ta vissa genvägar. Amazon har hittat på sin egen story med sina egna karaktärer. Det är helgerån. Om de sen gör en serie för folk som inte bryr sig om Tolkiens verk, varför dra hans verk i smutsen?

Citat:

Vi får väl se hur det avlöper, men jag tror man gör sig en tjänst om man försöker bedöma serien, inte utifrån hur autentisk och korrekt den här jämfört med böckerna, utan efter hur väl man lyckas med berättandet, scenografin och musik och allt sånt där lullull.

Även detta är fruktansvärt uselt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast serien utger sig för att vara baserad på Tolkiens verk, så varför skulle man inte döma den utifrån det? Att den gör våld på Tolkiens verk är liksom en del av kritiken.
Även sett som något helt fristående är den dock genomgående usel; finns ingenting med den här serien som är bra.

Öppningsscenen med Galadrrriel; vad var poängen med mobbing och slagsmål i början?

"Visdomsorden" från Finrod var direkt smärtsamma: "Varför flyter inte stenar?", "Ah jo, se, stenar blickar bara nedåt mot mörkret!". Dessa visdomsord har sån vikt att de blir avgörande för Galadrrriel.

Galadrrriel visar sig sedan demonstrera uselt ledarskap, för hon vet minsann något idioterna runt henne inte vet. För att verkligen driva hem att Galadrrriel är en Stark Kvinna(tm) äger hon upp ett troll som de övriga alvkrigarna var helt chanslösa mot. Alla andra måste vara korkade och inkompetenta och Galadrrriel den främsta krigaren någonsin.

Hemma hos en spritfet Gil-Galad visar det sig att alla utom Galadrrriel är enfaldiga muppar. Ingen tror att Sauron längre existerar för han har gömt sig och då finns man inte. Spritfeta Gil-Galad har visserligen sina dubier men det vore för jobbigt att jaga ner Sauron när han är svag och gömmer sig, så han skickar hem Galadrrriel istället.

Vad ingen, framförallt inte spritfeta Gil-Galad, räknat med är att Galadrrriel kan simma bättre än en fisk. Kanske är det för att hon vet hemligheten till varför stenar inte flyter?

Inför varje scen spelas det episk musik men ingen scen har någon verklig tyngd. När Galadrrriel förklarar för Elrond att hon minsann sett mer skit än vad har sett, så är det just det... det berättas utan att visas.

Samma sak med Arondir och den där kvinnan. De är tydligen lite förtjusta i varandra, i varje fall är han rätt förtjust i henne, för det förkunnade Arondir med svulstig röst. Av någon anledning är det dock ingen i byn som gillar folk med spetsiga öron. Oklart varför.

Miljöer saknar också tyngd. Ljussättningen är onaturlig, alla städer ser likadana ut och allt presenteras som kulisser i en teater.

Allt presenteras från ett utzoomat perspektiv, för att sen zooma in på nästa teaterkuliss. "Åh, jag vet! Jag vet! Vi går till Kazad-dum!": Karta, lite streck och swoosh så är de framme. Celebrimbor får gå hem igen, men det är inga problem.

Det här skrapar ändå bara på ytan av seriens uselhet...

Jag jämför inte med Peter Jacksons filmer.

Världen hade varit bättre om den här dyngan aldrig gjordes, så jag ser inte problemet. Sen kan man knappast skylla på att man varit tvungen att ta vissa genvägar. Amazon har hittat på sin egen story med sina egna karaktärer. Det är helgerån. Om de sen gör en serie för folk som inte bryr sig om Tolkiens verk, varför dra hans verk i smutsen?

Även detta är fruktansvärt uselt.

Haha jag gillar din entusiasm.
Jag skulle förmodligen tycka som du om jag såg serien. Pga vad jag sett och hört om serien så skippar jag den helt. Känns säkrast så.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast serien utger sig för att vara baserad på Tolkiens verk, så varför skulle man inte döma den utifrån det? Att den gör våld på Tolkiens verk är liksom en del av kritiken.
Även sett som något helt fristående är den dock genomgående usel; finns ingenting med den här serien som är bra.

Öppningsscenen med Galadrrriel; vad var poängen med mobbing och slagsmål i början?

"Visdomsorden" från Finrod var direkt smärtsamma: "Varför flyter inte stenar?", "Ah jo, se, stenar blickar bara nedåt mot mörkret!". Dessa visdomsord har sån vikt att de blir avgörande för Galadrrriel.

Galadrrriel visar sig sedan demonstrera uselt ledarskap, för hon vet minsann något idioterna runt henne inte vet. För att verkligen driva hem att Galadrrriel är en Stark Kvinna(tm) äger hon upp ett troll som de övriga alvkrigarna var helt chanslösa mot. Alla andra måste vara korkade och inkompetenta och Galadrrriel den främsta krigaren någonsin.

Hemma hos en spritfet Gil-Galad visar det sig att alla utom Galadrrriel är enfaldiga muppar. Ingen tror att Sauron längre existerar för han har gömt sig och då finns man inte. Spritfeta Gil-Galad har visserligen sina dubier men det vore för jobbigt att jaga ner Sauron när han är svag och gömmer sig, så han skickar hem Galadrrriel istället.

Vad ingen, framförallt inte spritfeta Gil-Galad, räknat med är att Galadrrriel kan simma bättre än en fisk. Kanske är det för att hon vet hemligheten till varför stenar inte flyter?

Inför varje scen spelas det episk musik men ingen scen har någon verklig tyngd. När Galadrrriel förklarar för Elrond att hon minsann sett mer skit än vad har sett, så är det just det... det berättas utan att visas.

Samma sak med Arondir och den där kvinnan. De är tydligen lite förtjusta i varandra, i varje fall är han rätt förtjust i henne, för det förkunnade Arondir med svulstig röst. Av någon anledning är det dock ingen i byn som gillar folk med spetsiga öron. Oklart varför.

Miljöer saknar också tyngd. Ljussättningen är onaturlig, alla städer ser likadana ut och allt presenteras som kulisser i en teater.

Allt presenteras från ett utzoomat perspektiv, för att sen zooma in på nästa teaterkuliss. "Åh, jag vet! Jag vet! Vi går till Kazad-dum!": Karta, lite streck och swoosh så är de framme. Celebrimbor får gå hem igen, men det är inga problem.

Det här skrapar ändå bara på ytan av seriens uselhet...

Jag jämför inte med Peter Jacksons filmer.

Världen hade varit bättre om den här dyngan aldrig gjordes, så jag ser inte problemet. Sen kan man knappast skylla på att man varit tvungen att ta vissa genvägar. Amazon har hittat på sin egen story med sina egna karaktärer. Det är helgerån. Om de sen gör en serie för folk som inte bryr sig om Tolkiens verk, varför dra hans verk i smutsen?

Även detta är fruktansvärt uselt.

Den som söker, han skall leta

Skulle förmodligen gå att hitta minst lika mycket att gnälla på om varenda serie som har gjorts, är saker inte verklighetstrogna, nä vad konstigt att det kallas Fantasy då

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast serien utger sig för att vara baserad på Tolkiens verk, så varför skulle man inte döma den utifrån det? Att den gör våld på Tolkiens verk är liksom en del av kritiken.
Även sett som något helt fristående är den dock genomgående usel; finns ingenting med den här serien som är bra.

Öppningsscenen med Galadrrriel; vad var poängen med mobbing och slagsmål i början?

"Visdomsorden" från Finrod var direkt smärtsamma: "Varför flyter inte stenar?", "Ah jo, se, stenar blickar bara nedåt mot mörkret!". Dessa visdomsord har sån vikt att de blir avgörande för Galadrrriel.

Galadrrriel visar sig sedan demonstrera uselt ledarskap, för hon vet minsann något idioterna runt henne inte vet. För att verkligen driva hem att Galadrrriel är en Stark Kvinna(tm) äger hon upp ett troll som de övriga alvkrigarna var helt chanslösa mot. Alla andra måste vara korkade och inkompetenta och Galadrrriel den främsta krigaren någonsin.

Hemma hos en spritfet Gil-Galad visar det sig att alla utom Galadrrriel är enfaldiga muppar. Ingen tror att Sauron längre existerar för han har gömt sig och då finns man inte. Spritfeta Gil-Galad har visserligen sina dubier men det vore för jobbigt att jaga ner Sauron när han är svag och gömmer sig, så han skickar hem Galadrrriel istället.

Vad ingen, framförallt inte spritfeta Gil-Galad, räknat med är att Galadrrriel kan simma bättre än en fisk. Kanske är det för att hon vet hemligheten till varför stenar inte flyter?

Inför varje scen spelas det episk musik men ingen scen har någon verklig tyngd. När Galadrrriel förklarar för Elrond att hon minsann sett mer skit än vad har sett, så är det just det... det berättas utan att visas.

Samma sak med Arondir och den där kvinnan. De är tydligen lite förtjusta i varandra, i varje fall är han rätt förtjust i henne, för det förkunnade Arondir med svulstig röst. Av någon anledning är det dock ingen i byn som gillar folk med spetsiga öron. Oklart varför.

Miljöer saknar också tyngd. Ljussättningen är onaturlig, alla städer ser likadana ut och allt presenteras som kulisser i en teater.

Allt presenteras från ett utzoomat perspektiv, för att sen zooma in på nästa teaterkuliss. "Åh, jag vet! Jag vet! Vi går till Kazad-dum!": Karta, lite streck och swoosh så är de framme. Celebrimbor får gå hem igen, men det är inga problem.

Det här skrapar ändå bara på ytan av seriens uselhet...

Jag jämför inte med Peter Jacksons filmer.

Världen hade varit bättre om den här dyngan aldrig gjordes, så jag ser inte problemet. Sen kan man knappast skylla på att man varit tvungen att ta vissa genvägar. Amazon har hittat på sin egen story med sina egna karaktärer. Det är helgerån. Om de sen gör en serie för folk som inte bryr sig om Tolkiens verk, varför dra hans verk i smutsen?

Även detta är fruktansvärt uselt.

Lysande exempel på hur man kan uppfatta saker och ting annorlunda 🤣

Välskrivet och humoristiskt även om du har fel 😉

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Den som söker, han skall leta

Skulle förmodligen gå att hitta minst lika mycket att gnälla på om varenda serie som har gjorts, är saker inte verklighetstrogna, nä vad konstigt att det kallas Fantasy då

Det är skillnad när dessa saker är så uppenbara att de inte går att missa eller om de behöver sökas efter med lupp.

De som suttit och klippt ihop serien är i alla fall riktiga amatörer. Scener där karaktärer pratar utan att munnen rör på sig.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Den som söker, han skall leta

Skulle förmodligen gå att hitta minst lika mycket att gnälla på om varenda serie som har gjorts, är saker inte verklighetstrogna, nä vad konstigt att det kallas Fantasy då

Svarade du på fel inlägg nu? Daslch talade primärt om hur avsnitten var konstruerade, att det är en rätt pajig och kliché-fylld historia hittills, inte om hur den avviker från texten.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd

Jag tyckte denna review var mycket bra, inte lika kaos-anti som många andra. Men prisar den inte till skyarna bara för att heller.

Utan är saklig och vettig:

https://www.youtube.com/watch?v=YlO2aKVgwnU&ab_channel=Superc...

Han har gjort mycket bra videos på GoT också.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Har någon som jag endast en svart TV med text, detta gäller den gamla trilogin och den nya men inte Bilbo. Jag kan se ca hälften av filmerna på Prime men resten är svart TV. Jag har en Samsung 9000 från 2014 med en ny box 2017 då boxen är separat till TVn. Jag ser på Prime via min sons konto och det borde fungera.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Också positivt överraskad! Var väldigt skeptiskt inställd efter Wheel of Time (mår fortfarande dåligt) och GoT, men hittills har båda avsnitten varit över förväntan!

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Den som söker, han skall leta

Skulle förmodligen gå att hitta minst lika mycket att gnälla på om varenda serie som har gjorts, är saker inte verklighetstrogna, nä vad konstigt att det kallas Fantasy då

Behöver inte leta så mycket när det stirrar en i ansiktet som en ilsket röd babianröv. Man vill helst titta bort, men det går inte.

Visst, och eftersom det är fantasy är det förstås inga problem med uppenbart studioljus och greenscreen eller procedurellt genererad arkitektur.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur följet som hängde med Galadriel på ett uppdrag för att hitta SAURON någonsin skulle kunna ha minsta chans mot Sauron, tveklöst mäktigaste karaktären som befinner sej på Midgård vid de tillfället (Förutom Tom bombadill då). Speciellt när typ hela henne följe får stryk av ett troll haha?? Det är så mycket i bara de två första avsnitten som är så skrattretande konstigt och ogenomtänkt. Man kan ju också undra hur Galadriel skulle kunna simma 2 574+ km.

Edit: Ren komedi när dom går in i fortet som dom visste tillhört Sauron och blir typ "*ghasp* Sauron har vart här" när hon häller vatten och ser märket, typ som att de är en parodi på Sherlock Holmes.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moton:

Jag undrar hur följet som hängde med Galadriel på ett uppdrag för att hitta SAURON någonsin skulle kunna ha minsta chans mot Sauron, tveklöst mäktigaste karaktären som befinner sej på Midgård vid de tillfället (Förutom Tom bombadill då). Speciellt när typ hela henne följe får stryk av ett troll haha?? Det är så mycket i bara de två första avsnitten som är så skrattretande konstigt och ogenomtänkt. Man kan ju också undra hur Galadriel skulle kunna simma 2 574+ km.

Edit: Ren komedi när dom går in i fortet som dom visste tillhört Sauron och blir typ "*ghasp* Sauron har vart här" när hon häller vatten och ser märket, typ som att de är en parodi på Sherlock Holmes.

De var ju endast köttsköldar tills Galadriel joinar fighten och kan hoppa från ett svärd. Hon tar väl allt och alla 1v1.

Har du hittat någon faktiskt siffra över hur långt det var? Jag hittade bara 200-300 miles (~400 km) som uppskattning, vilket tar 45+ timmar om man håller konstant tempo baserat på världens snabbaste människa i vattnet.

Jag räknar nog Galadriel som död och drunknad resten av säsongen, hon får vara ett argt spöke.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Måste tyvärr vara en av de sämsta serierna jag sett på sistone, hängde inte alls med..

Så du lägger din röst, innan du förstår nånting överhuvudtaget och utan någon som helst argumentation? Det är som att stirra en främmande människa tvärs över disken hårt i ögonen (omgivningen består av en salig blandning med EKO-märkta solmogna apelsiner), där ni plötsligt utpälsar - "Det var bättre förr!".

Jao, ibland är det svårt att stå där själv med en tom fruktkasse och frenetiskt försöka hitta allra de lämpligaste prospekter, som gör sig allra bäst i skuren form som klyfta, till att drälla med på både pläden och soffbordet.

Skrivet av Moton:

Jag undrar hur följet som hängde med Galadriel på ett uppdrag för att hitta SAURON någonsin skulle kunna ha minsta chans mot Sauron, tveklöst mäktigaste karaktären som befinner sej på Midgård vid de tillfället (Förutom Tom bombadill då). Speciellt när typ hela henne följe får stryk av ett troll haha?? Det är så mycket i bara de två första avsnitten som är så skrattretande konstigt och ogenomtänkt. Man kan ju också undra hur Galadriel skulle kunna simma 2 574+ km.

Edit: Ren komedi när dom går in i fortet som dom visste tillhört Sauron och blir typ "*ghasp* Sauron har vart här" när hon häller vatten och ser märket, typ som att de är en parodi på Sherlock Holmes.

Jao, början kändes lite för stressande. Speciellt då kompisklubben konstant tjatmålade om att sticka hem.

Skrivet av Lagerlöf:

De var ju endast köttsköldar tills Galadriel joinar fighten och kan hoppa från ett svärd. Hon tar väl allt och alla 1v1.

Har du hittat någon faktiskt siffra över hur långt det var? Jag hittade bara 200-300 miles (~400 km) som uppskattning, vilket tar 45+ timmar om man håller konstant tempo baserat på världens snabbaste människa i vattnet.

Jag räknar nog Galadriel som död och drunknad resten av säsongen, hon får vara ett argt spöke.

Hur än absurda visa delar känns eller är, så är det fortfarande en TV-serie med väldigt lite anknytning till verkligheten. Tidskompression är liksom absolut nödvändigt så vi inte ser henne simma från S01 t om S06. Men flämtade själv efter andra scener då den här bubbelfesten kom i bild med Galadriel i fokus, som förande i handlingen. Bilden ute på havet blev så urtråkig, istället för en mer korrekt känsla "för denna hopplösa situation". Aja, rent presentabelt: vad kan man begära av en flotte på ett öppet havet?

Annars så tycks pengar ha investerats ordentligt till att göra världen levande, levande fin. GoT i jämförelse har lite mer tilldragande konstraster då människorna syns eller möts dock. En inlevelse som gjorde att man drogs in handlingen ännu mera. Oh well, två avsnitt är presenterade. Mycket kan hända och förändras. I nuläget känner man ju knappt alla figurerna.

Gillar dock serien så här efter 2 avsnitt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GooGeL:

Hur än absurda visa delar känns eller är, så är det fortfarande en TV-serie med väldigt lite anknytning till verkligheten. Tidskompression är liksom absolut nödvändigt så vi inte ser henne simma från S01 t om S06. Men flämtade själv efter andra scener då den här bubbelfesten kom i bild med Galadriel i fokus, som förande i handlingen. Bilden ute på havet blev så urtråkig, istället för en mer korrekt känsla "för denna hopplösa situation". Aja, rent presentabelt: vad kan man begära av en flotte på ett öppet havet?

Om man inte vill att en karaktär ska spendera 5 säsonger simmandes till havs så är det ju lättare att bara inte skriva in det händelseförloppet i serien

Hela scenen med båten och hoppet var ju inget speciellt, hon kunde väl hoppa i nånstans där hon fortfarande såg till land. Antar att båten inte pallar vända och hämta henne ändå.

Lite som i GoT S6E7, om de inte vill att Arya ska dö så borde de inte dödat henne (blir knivhuggen och slashad i magen ett antal gånger och sen hoppar hon ner i sunkvatten med öppna hål in i kroppen = hon är 100 % död). Karaktärer har dött av mycket mindre allvarliga skador i den serien liksom.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

När jag läser många av inläggen om att man är irriterad på att man inte följer originalmaterialet kommer jag att tänka på Douglas Adams artikel om källmaterial och att olika medium kräver olika typer av berättelser. Och att man kanske måste ta sig kreativa friheter för att få ett material man kan använda.

"Moving something from one medium to another is very interesting -- it's a lot like carrying a picture or a piece of clothing from one bit of lighting to another. Suddenly it looks very different."
https://www.salon.com/1998/04/30/feature947728370/

Eller ett citat jag inte hittar vart Douglas Adams skrev detta.
"What made it work was the fact that it is impossible to transfer radio to television, we had to find creative solutions to problems in a way you wouldn't have to if you were writing something similar for television immediately. The medium dictates the style of the show, and transferring from one to another means you're going against the grain the whole time. It's the point where you go against the grain that you come up with the best bits. The bits that were the easiest to transfer, were the least interesting bits of the TV show."

Att göra en film av silmarillion vore ju annars humoriskt om man ska bara ta den rakt av till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Även detta är fruktansvärt uselt.

Det är ju dock mer regel än undantag att en Tolkien inspirerad tv-produktion blir mindre bra.
Men även jag tycker de är riktigt dåliga idag så var de underhållande när jag såg de som barn.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Hobbit_(1977_film)
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Lord_of_the_Rings_(1978_fil...

Den enda produktion som nästan alla varit nöjd med är väl LOTR-trilogin.
Och inte ens den tyckte Tolkien Estate om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Om man inte vill att en karaktär ska spendera 5 säsonger simmandes till havs så är det ju lättare att bara inte skriva in det händelseförloppet i serien

Hela scenen med båten och hoppet var ju inget speciellt, hon kunde väl hoppa i nånstans där hon fortfarande såg till land. Antar att båten inte pallar vända och hämta henne ändå.

Lite som i GoT S6E7, om de inte vill att Arya ska dö så borde de inte dödat henne (blir knivhuggen och slashad i magen ett antal gånger och sen hoppar hon ner i sunkvatten med öppna hål in i kroppen = hon är 100 % död). Karaktärer har dött av mycket mindre allvarliga skador i den serien liksom.

Så du har aldrig nån gång i ditt liv, känt en svårighet att kunna riktigt bestämma dig? I detta fall var det ett ganska livsavgörande beslut.