Lenovo Glasses T1 är bildskärm i glasögonformat

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjrkis:

Närsynthet har ökat de senaste åren bland barn, vilket mycket tillskrivs skärmar på nära håll till ansiktet.

Nja, det finns inget konsensus av vad jag har läst. Dels det om att vi är ute mindre och att vår tillväxt ändrats så att ögonen får lite annan form idag är båda teorier som förklarar problemet utan att tillskriva skärmar det hela.
Sen hela grejen med att nedsatt syn blivit mindre dåligt så kanske färre dör innan reproduktion på grund av det (Darwin awards liksom..).

Det har alltid varit diskussion om sådana saker, böcker har också beskyllts genom årtiondena.

Sen angående detta undrar jag hur de tänker med att glasögon ska vara genomsläppliga för ljus, de måste ju lägga fokuspunkten för skärmen någonstans så kan bli konstigt om den överlappar med verklighetens objekt alternativt är helt off.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

En sån där produkt som är bra - om den är bra. (Ungefär som nya typer av hörlurar.) Hoppades dock att den skulle vara en ersättning för cyklop-VR. Så stor är väl inte en VR-sensor? Men jag förstår varför. Hela idén är att världen *inte* ska passera revy när man rör på huvudet - skärmarna är för små för att fylla synfältet - täcker bara en del av insidan av bågarna. Kan väl vara ett sätt att "deal with" envisheten med att tillverka laptops med pytteskärmar. Kanske kan ge 3D-stöd a la glasögon för vissa skärmar (har det), men få spel stödjer det. Kan funka för gaming på mobil och handhelds även utan 3D-stöd. Steam Deck + dessa? Fast då vill man ju ha sin favvo-handkontroll också... handheld eliminerad

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

En sån där produkt som är bra - om den är bra. (Ungefär som nya typer av hörlurar.) Hoppades dock att den skulle vara en ersättning för cyklop-VR. Så stor är väl inte en VR-sensor? Men jag förstår varför. Hela idén är att världen *inte* ska passera revy när man rör på huvudet - skärmarna är för små för att fylla synfältet - täcker bara en del av insidan av bågarna. Kan väl vara ett sätt att "deal with" envisheten med att tillverka laptops med pytteskärmar. Kanske kan ge 3D-stöd a la glasögon för vissa skärmar (har det), men få spel stödjer det. Kan funka för gaming på mobil och handhelds även utan 3D-stöd. Steam Deck + dessa? Fast då vill man ju ha sin favvo-handkontroll också... handheld eliminerad

Nej det är ingen ersättningför ett VR hmd.
Skulle det vara samma behövs kameror på glaögonen som kan "placera dig i rummet."
Om Lenovo kallar det för AR glasögon är det fel.
Det är media viewer eller smart glasögon eller vad det kallas. Med en fast bild framför dig.
Hade der varit riktiga AR glasögon hade du kunnat flytta dig åt sidorna framåt och bakåt och skärmen varit still. Tom kunnat gå ifrån med glasögonen på och den virtuella skärmen stått kvar där du ställde den och du sett den på håll.

Den tekniken för AR finns, men inte i det här formatet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Men har det verkligen med skärmar att göra? För jag menar, hur vår bilogi utvecklas kan ha allt ifrån kost till miljö att göra. Det finns många faktorer som påverkar och många studier påvisar just att mängden tid man spenderar utomhus har en stark påverkan på hur våra ögon utvecklas, med det sagt är det inte skärmars fel i sig utan att vi borde utsättas för ljus och vara mer utomhus.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Någon mer än jag som kommer ihåg Sonys modell från 90-talet?
Jag trodde de skulle bli framtiden första gången jag såg en med sådana, men det var inte många fler gånger dom dök upp...
Vi får se om det slår denna gång eller om vi behöver ytterligare ~25 år tills dessa blir vanliga.

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5c647bc99b7d150fe925ea5c/1579353710825-J045BVU74SJ106RUW51D/glasstron.jpg?format=750w

Dem hade jag glömt såg aldrig irl. Däremot var det en kille på studentboendet som hade ett par tidiga "VR" glasögon, två crt monitorer som satt med skärmytan ner (alternativt i synriktningen, minns inte) och som sedan speglades mot ögonen xD, testade köra q2 på dem. Morgondagens teknologi!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Men har det verkligen med skärmar att göra? För jag menar, hur vår bilogi utvecklas kan ha allt ifrån kost till miljö att göra. Det finns många faktorer som påverkar och många studier påvisar just att mängden tid man spenderar utomhus har en stark påverkan på hur våra ögon utvecklas, med det sagt är det inte skärmars fel i sig utan att vi borde utsättas för ljus och vara mer utomhus.

Nej jag tror inte det har med skärmar att göra, som du skriver; avsaknad av naturligt ljus har jag läst tidigare. Men skillnaden är ju absurd över den tidsperioden
Att det skulle vara en genetisk förändring som får sådant genomslag på så kort tid är osannolikt. Kost + miljö låter troligare.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har väntat på något liknande länge för att kolla på tex YouTube, Viaplay, Prime osv när jag pendlar till/från jobbet, flyger, åker tåg osv.

Jepp, vore klart trevligt, förutom en sak: det blir inte supersmidigt att styra uppspelningen, enklast blir väl att använda telefonens touchskärm för att göra det. Nu syftar jag inte på simpel play/pause/next/previous/scan/volym som skulle kunna gå att integrera i brillorna på något vis, utan lite mer komplex styrning; navigering/sökning på YouTube t.ex.

Men visst, om man t.ex. sätter upp en playlist i förväg så räcker ju simpla kontroller.

Visa signatur

5950X, 3090