Ska investera i nya hörlurar - open ear & budget 3k

Permalänk
Medlem

Ska investera i nya hörlurar - open ear & budget 3k

Jag både gibbar & gör musik så lurarna ska vara allround men av så hög kvalité som möjligt. Budget 3k. Jag har tittat på Sennheiser HD 600 men är såklart öppen för förslag.

Permalänk
Skrivet av Freebs:

Jag både gibbar & gör musik så lurarna ska vara allround men av så hög kvalité som möjligt. Budget 3k. Jag har tittat på Sennheiser HD 600 men är såklart öppen för förslag.

Måste den vara öppen.
Yamaha HPH-MT8 kostar lite över 3k den är sluten.
Sennheiser är inte dålig utan kan bli tråkigt i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Måste den vara öppen.
Yamaha HPH-MT8 kostar lite över 3k den är sluten.
Sennheiser är inte dålig utan kan bli tråkigt i längden.

Nej, det behöver inte vara öppet. Vad menar du med tråkigt i längden?

Permalänk
Skrivet av Freebs:

Nej, det behöver inte vara öppet. Vad menar du med tråkigt i längden?

Sennheiser brukar vara mest fokus på mellanregister. Väldigt stelt. Gillar man sådant så fine för min del.
Vet ej vad du gillar. Ibland kan det vara skoj med annat än det gamla vanliga

Permalänk
Medlem

Hur driver du lurarna?
Är en ganska viktigt fråga som behövs innan man kan ge några vettiga råd.

Visst många lurar går att driva med moderkort/mobilen men VÄLDIGT många som tex Sennheiser HD600 lever upp en hel del med en hörlursförstärkare.

Själv så är jag totalt insnöad på Planar Magnetics sedan jag köpte mig ett par Hifiman HE-400 (samt lyssnat på en del andra planar), och kört dom tills för 2 mån sedan då det blev ett par Hifiman edition XS
Har även beställt ett par Verum https://www.verum-audio.com/ tillverkade i Ukraina även nu när bomber flyger o far dom har ganska många beställningar och räkande med 6-8 veckors tillverkningstid.
Beror ju givetvis på hur många bomber o granater Putin kan skita ur sig och kasta åt rätt håll!

Gillar verums headband system starkt vilket troligen kommer hålla i en evighet, vilket är en ganska stor miss på hifimans lurar, edition xs är i klass med vad man får för 200:- lurar.
Och ångrar att jag inte köpte Hifiman ananda med klart bättre headband istället.

I alla fall JAG får ett så mycket större ljudfält med planars än vanliga lurar och då har jag provat några rätt dyra vanliga lurar som ska ha stort ljudfält men planars är klart bättre för mig.
Funkar väldigt bra till spel men även musik som dom främst är inriktade till.
Ljudet i sig tycker jag får en liten annan karaktär med och då överlag över hela registret.

I vilket fall så kommer ett par här.
En massa planars
Hifimans HE400se är troligen bland det bästa i ljud väg du kan hitta för 1500:-
Hifiman diva och diva pro som är trådlösa så ingen förstärkare behövs.
Audeze penrose om man vill ha headset med mick troligen bland det bästa i det segmentet för den pengen.
Sundara är det väldigt många som gillar för det priset.
Audeze mobius är trådlösa.
Audeze LCD-2 classic är många som gillar men dom kostar lite med.
Audeze LCD-GX headset med mick men kan va lite över din prisklass.

Fostex ska vara ok men inte fantastiska men lämpar sig bra för att modda.

Rent generellt så har Hifiman ett "Hifiman sound" och Audeze har ett "Audeze sound".
Hifimans ljud verkar vara mer förlåtande och dom flesta gillar det heller i alla fall inte har några problem med det.
Audeze ljud verkar vara lite mindre förlåtande och en del gillar det inte och kan ha problem med det, men OM man gillar det så är dom troligen fantastiska.
Och Verum ska vara lite mitt i mellan lite av en hyllning av audeze ljudet men inte gått så långt.

Och så vitt jag vet så funkar alla övre lurar utan förstärkare MEN alla kommer troligen att låta bättre med en.
Det gäller även om man lyssnar ganska lågt då förstärkaren kommer ha bättre kontroll även då, men speciellt om man drar på lite.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Hur driver du lurarna?
Är en ganska viktigt fråga som behövs innan man kan ge några vettiga råd.

Visst många lurar går att driva med moderkort/mobilen men VÄLDIGT många som tex Sennheiser HD600 lever upp en hel del med en hörlursförstärkare.

Själv så är jag totalt insnöad på Planar Magnetics sedan jag köpte mig ett par Hifiman HE-400 (samt lyssnat på en del andra planar), och kört dom tills för 2 mån sedan då det blev ett par Hifiman edition XS
Har även beställt ett par Verum https://www.verum-audio.com/ tillverkade i Ukraina även nu när bomber flyger o far dom har ganska många beställningar och räkande med 6-8 veckors tillverkningstid.
Beror ju givetvis på hur många bomber o granater Putin kan skita ur sig och kasta åt rätt håll!

Gillar verums headband system starkt vilket troligen kommer hålla i en evighet, vilket är en ganska stor miss på hifimans lurar, edition xs är i klass med vad man får för 200:- lurar.
Och ångrar att jag inte köpte Hifiman ananda med klart bättre headband istället.

I alla fall JAG får ett så mycket större ljudfält med planars än vanliga lurar och då har jag provat några rätt dyra vanliga lurar som ska ha stort ljudfält men planars är klart bättre för mig.
Funkar väldigt bra till spel men även musik som dom främst är inriktade till.
Ljudet i sig tycker jag får en liten annan karaktär med och då överlag över hela registret.

I vilket fall så kommer ett par här.
En massa planars
Hifimans HE400se är troligen bland det bästa i ljud väg du kan hitta för 1500:-
Hifiman diva och diva pro som är trådlösa så ingen förstärkare behövs.
Audeze penrose om man vill ha headset med mick troligen bland det bästa i det segmentet för den pengen.
Sundara är det väldigt många som gillar för det priset.
Audeze mobius är trådlösa.
Audeze LCD-2 classic är många som gillar men dom kostar lite med.
Audeze LCD-GX headset med mick men kan va lite över din prisklass.

Fostex ska vara ok men inte fantastiska men lämpar sig bra för att modda.

Rent generellt så har Hifiman ett "Hifiman sound" och Audeze har ett "Audeze sound".
Hifimans ljud verkar vara mer förlåtande och dom flesta gillar det heller i alla fall inte har några problem med det.
Audeze ljud verkar vara lite mindre förlåtande och en del gillar det inte och kan ha problem med det, men OM man gillar det så är dom troligen fantastiska.
Och Verum ska vara lite mitt i mellan lite av en hyllning av audeze ljudet men inte gått så långt.

Och så vitt jag vet så funkar alla övre lurar utan förstärkare MEN alla kommer troligen att låta bättre med en.
Det gäller även om man lyssnar ganska lågt då förstärkaren kommer ha bättre kontroll även då, men speciellt om man drar på lite.

Dac SMSL DO200 & Amp THX 789.

Permalänk
Medlem

Ja då har du ju bra förutsättningar till att köpa nästintill alla lurar idag då detta kommer orka dra runt det mesta och även ej begränsa dom lite dyrare lurarna i ljudkvalitet heller.
JAG hade nog köpt ett par lurar för runt 4000-10000:- till den setupen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Ja då har du ju bra förutsättningar till att köpa nästintill alla lurar idag då detta kommer orka dra runt det mesta och även ej begränsa dom lite dyrare lurarna i ljudkvalitet heller.
JAG hade nog köpt ett par lurar för runt 4000-10000:- till den setupen.

Har du några tips? Creme de la creme drömmen är Sennheiser HD 800s men jag har inte riktigt budgeten för det idag. Snarare maxbudget på 7-8k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freebs:

Har du några tips? Creme de la creme drömmen är Sennheiser HD 800s men jag har inte riktigt budgeten för det idag. Snarare maxbudget på 7-8k.

hifiman edition XS lyssnade jag på en mässa och de var riktigt kul!

Hemma har jag ett par hd660s, de är rätt tråkiga, för lite/dålig respons i basregionen. Oftast blir det att jag fortsätter att köra med mina Sennheiser RS185 enbart pga att de är så extremt smidiga, 14 - 16h batteritid och en laddningsdocka så de laddas när jag sover och räcker för en hel dag.

Mitt senaste inköp i hörlursvärlden är ett par Moondrop Blessing 2 inear och jag är helt kär, de är detaljerade som hd660s men de har faktiskt bas respons, dock in ear så lite udda att köra vid datorn.

Permalänk
Medlem

Jag slänger in en liten bubblare och föreslår Quad ERA-1. De är öppna men ganska roliga, även i basen. Observera att de klantat sig lite i designen så har du ett litet huvud kan de bli lite stora.

hifi-freaks.se har dem för 4000:- nu, men jag vet inte hur pålitlig den butiken är nu för tiden. De hade ekonomiska problem ett tag. Annars finns de hos hifi-punkten.se för 5990:-. Den butiken är bra.

Visa signatur

.

Permalänk

Tjena,

Ett tips som är snällt mot plånboken!

Philips Fidelio X2HR, du hittar dom för ca 1200kr på amazon.

Jag köpte mina för rätt många år sen och har gått igenom ett gäng olika lurar sen dess, bland annat audeze och Sennheiser lurar. Jag har alltid kommit tillbaka till X2HR efter nån vecka för dom har så bra soundstage och övriga egenskaper.

Skaffade ett par HD 800s denna vecka och det var faktiskt en uppgradering för en gångs skull, har nog inte hittat någon svaghet änsålänge 😁

Lägg pengar på en vettig förstärkare också, jag rekommenderar schiit asgard men det finns andra som funkar bra också.

Skrivet av Freebs:

Har du några tips? Creme de la creme drömmen är Sennheiser HD 800s men jag har inte riktigt budgeten för det idag. Snarare maxbudget på 7-8k.

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD 599

Mitt förslag är "Sennheiser HD 599" för bara 900 spänn på rea. Jag har använt mina i några år och är mycket nöjd. Bra ljud och väldigt bekväma. Beställde precis en till i reserv.

https://www.amazon.se/dp/B07Q7S7247/ref=pe_24982401_503747021...