Japansk minister inleder kamp mot disketter

Permalänk
Skrivet av Networker:

Använda bankkort i Tyskland var i princip samma sak för 30 år sedan. Jätteknepigt. Krångligt och svårt.
Olika länder har väl kommit olika långt i utvecklingen?

Upptäckte som jag sa i föregående inlägg "windows anime" under helgen, och jag har fastnat totalt.
Windows anime

"Froppy duskuru"?

フロッピーディスク! 😂

Visa signatur

Chassi: CM NR200P White | PSU: CM V550 SFX | MoBo: B550 | CPU: R5 5600 | RAM: 32GB | GPU: RTX 4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av status-418:

フロッピーディスク! 😂

"Froppy diskuru!"
-Får LGR-vibbar här..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Använda bankkort i Tyskland var i princip samma sak för 30 år sedan. Jätteknepigt. Krångligt och svårt.
Olika länder har väl kommit olika långt i utvecklingen?

Upptäckte som jag sa i föregående inlägg "windows anime" under helgen, och jag har fastnat totalt.
Windows anime

"Froppy duskuru"?

Det lilla jag varit i tyskland (för några år sedan) så var det fortfarande en hel del saker som knappt gick med kort

Permalänk

Minidisc varför inte kilskrift?

Permalänk
Medlem

Fax: inte en enda gång i hela mitt liv

Diskett: när jag senast pillade med C-64:an, inte alltför länge sedan

För övrigt, "diska från offentlig sektor". Ordvitsar, det är fina grejer det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Känns som 1999 eller 2001...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Minidisc varför inte kilskrift?

Minidisc fyller 30 år i år
Kilskrift är några millennium äldre.

Permalänk
Medlem

Diskett finns på jobbet där de används för backup för robotarna mm...fax har dom slutat med iaf vad jag vet.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Japan hade en ekonomisk kris ungefär samtidigt som Sverige hade den i början på 90-talet.
Vi tog oss ur den efter några år även om det inte blev så bra som innan men Japan har fortfarande inte riktigt hämtat sig från den.
De halkar efter i BNP/capita och har gjort det sedan dess.
Lite så
Sedan har de ett konservativt parti som heter liberaldemokraterna komiskt men jag tror det blir så här när samhället är konservativt. Titta på vissa konservativa länder i Europa. I Tyskland kan man fortfarande inte betala med kort på vissa ställen och ska man betala med kort så måste man säga till i förväg.
Men detta är vad jag tror, är ingen expert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Diskett finns på jobbet där de används för backup för robotarna mm...fax har dom slutat med iaf vad jag vet.

Vi hade fax på jobbet men var kanske 10 år sedan. Skriva ut dagens siffror på papper och sedan faxa.
Ganska mycket smidigare att det bara skickas iväg med datorn numera. Ingen fax eller skrivare inblandad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Minidisc varför inte kilskrift?

Techmoan är trots allt betuttad i minidisc.
Och Techmoan är ju bra!!

-Minidisc har nästan samma utseende som en 3,5-diskett. Omslaget/"kassetten" är utvecklad av Sony i bägge fall. Alltså "floppy men inte floppy".
SONY låg bakom båda systemen. Kanske därför Japan/japanerna fortfarande gillar 1,44MB?
Techmoan om MD och 1,44MB-diskett.

För egen del blev jag rätt "glad" på 90-talet när jag själv gick över från "floppy" (5,25") till disketter typ SONY. Var mycket lättare att bära med mig, var betydligt tåligare, och fick plats med "en massa filer" i en enda diskett. Dock hade jag väl med mig 10-20 i min väska vart jag än gick. Exempelvis drivrutiner till mina kompisar som bara hade 486SX och knappt hade internet. (Kompisarna hade 14.4-modem).

Nåja, Nyheten är fantastiskt fin, om Japan alltså. Jag blir så nostalgisk så det är galet!
-Börjar fundera på att ha en "disk-drajv" i mitt nästa bygge! Menar det kanske.

Permalänk
Medlem

Man saknar ju dagliga besök i A:

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Japan hade en ekonomisk kris ungefär samtidigt som Sverige hade den i början på 90-talet.
Vi tog oss ur den efter några år även om det inte blev så bra som innan men Japan har fortfarande inte riktigt hämtat sig från den.
De halkar efter i BNP/capita och har gjort det sedan dess.
Lite så
Sedan har de ett konservativt parti som heter liberaldemokraterna komiskt men jag tror det blir så här när samhället är konservativt. Titta på vissa konservativa länder i Europa. I Tyskland kan man fortfarande inte betala med kort på vissa ställen och ska man betala med kort så måste man säga till i förväg.
Men detta är vad jag tror, är ingen expert

Lite offtopic men att tyskarna inte vill betala med kort har att göra med nazisternas/sovjeternas katalogisering av alla, de vill helt enkelt inte att det ska registreras vad de köper för något därav kontanter. Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Fax är väll enda garanterade sättet att veta om ett meddelande nått mottagaren? In på ena sidan samtidigt som det skrivs ut på andra, blir det avbrott avstannar processen i samma punkt för båda sidor.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle börja om och lagra sina saker på disketter.
Det går ju bara åt ungefär 10000 disketter för att lagra en 4k HDR film på runt 15 GB.
Billigt å enkelt.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Hm. Använde nog disketter regelbundet fram till ca 2010 kanske, hade så många gamla och sopiga datorer att det behövdes för bios, diskräddningsprogram, installera om Windows, etc (boota från diskett för att få igång CD för att installera). Nu används det mer sporadiskt för retroburkar.

Har 1 pc-dator med diskettstation internt, den datorn har även SCSI-kort och Firewire-kort, förutom IDE- och SATA-portar, samt givetvis USB2 och USB3. Och 2 bluraybrännare. Kommer att behålla den datorn som den är tills vidare, kör Windows och Linux och det brukar gå att koppla det mesta till den.

Har använt disketter för att flytta data mellan mina Amigor och PC, det är lite krångligt annars. Krångligt nog med 720kb pc-diskett när Amigan har 880kb. Många disketter får splittas.

Nu har jag dock fått igång det så att jag har en CDRW (egentligen DVD-brännare) i min A1200T och då är det ofta smidigare med CDRW, eller helt sonika koppla in en extra (IDE)hårddisk med en kabel ut från chassit. På min Amiga 500 ska jag använda en pi zero för att få lagring på sd-kort tänkte jag. Får se hur det funkar i praktiken. (har ju hårddisk också)

Har köpt på mig en Greaseweazle för att kunna komma åt Amigadisketter från min PC.

På sikt kommer jag att fasa ner diskettantalet, de tar för mycket plats. Tänker då mest på mina Amigadisketter. Ska föra över en del av dem till arkiv på CD-skivor. Kan dock vara kul att ha kvar 50-100 disketter kanske, tills de rasar helt.

Skrivet av Napster91:

Fax är väll enda garanterade sättet att veta om ett meddelande nått mottagaren? In på ena sidan samtidigt som det skrivs ut på andra, blir det avbrott avstannar processen i samma punkt för båda sidor.

När jag jobbade på apotekslager (stort och nybyggt) för knappt 10 år sedan försökte de fasa ut faxen. Det skulle komma beställningar från sjukhus, apotek, etc, via mail och andra system. Men det visade sig hela tiden att det som funkade bäst var just fax. Det var faxen som alltid blev utskrivna och aldrig försvann på mystiskt vis. Antar att det funkar bättre idag med alternativ till fax, men man ska inte underskatta äldre existerande teknik som fungerar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Man saknar ju dagliga besök i A:

Du kan ju montera en hårddisk där

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Du kan ju montera en hårddisk där

Ja, det ska ju fungera nu utan problem. Är ju inte direkt som att någon modern mjukvara direkt tar för givet att A: och B: är för disketter.
Men lite roligt ändå att detta beteende fortfarande finns kvar i Windows 10 och säkert 11 också. Har en usb-diskettstation. När jag kopplade in den första gången så tillgavs den A:.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Sötast
Skrivet av m4gnify:

Du kan ju montera en hårddisk där

Bäst är om kontakten är lite dålig och den hårda diksen behöver mountas om i A: ofta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför detta hat mot gammal teknik, låt den vara, tänk om samma hat skulle finnas mot veteranbilar?
Japan är normalt, det är Sverige som är udda.

Hat är väl att ta i men gammal teknik, inkl veteranbilar, är rent objektivt rätt och slätt junk så varför hålla fast vid det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Feltänkt. Skulle alla köra runt med veteranbilar som pendlingsbilar hade folk haft problem med det, definitivt. Farliga för både förare och fotgängare, högljudda, bränsleslukande och hemska avgaser.

Men nej, eftersom det är en hobby för ett begränsat antal människor så är det OK.

Samma med utdaterad teknik, problemet är ju inte att tekniken finns utan snarare om något så hopplöst utdaterad som en diskett används år 2022 så är det något galet.

Skrivet av ipac:

Hat är väl att ta i men gammal teknik, inkl veteranbilar, är rent objektivt rätt och slätt junk så varför hålla fast vid det?

Jag förstår inte varför någonting skulle behöva vara dåligt bara för att det är gammalt, en diskett är ju inte sämre nu än den var för 40 år sedan, det finns bara bättre alternativ och det är det som är utveckling, till skillnad från saker som t.ex mode.

Att vilja kapa gammal teknik bara för den är gammal är dumt, tänk om man skulle tänka så om att t.ex gå. "Jag vägrar att GÅ för att jag har en cykel, att GÅ är för grottmänniskor" hur gör en sådan person om cykeln går sönder? - Jo, då ska man vara tacksam om man kan GÅ och leda cykeln, eller är det sådana människor som bara sätter sig ner på marken och skriker som en bäbis tills någon kommer och hjälper?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag förstår inte varför någonting skulle behöva vara dåligt bara för att det är gammalt, en diskett är ju inte sämre nu än den var för 40 år sedan, det finns bara bättre alternativ och det är det som är utveckling, till skillnad från saker som t.ex mode.

Att vilja kapa gammal teknik bara för den är gammal är dumt, tänk om man skulle tänka så om att t.ex gå. "Jag vägrar att GÅ för att jag har en cykel, att GÅ är för grottmänniskor" hur gör en sådan person om cykeln går sönder? - Jo, då ska man vara tacksam om man kan GÅ och leda cykeln, eller är det sådana människor som bara sätter sig ner på marken och skriker som en bäbis tills någon kommer och hjälper?

Fast det är ju inte en analogi som blir jämförbar här. Snarare skulle det vara: "Japan har trafiklagar som inte tillåter bilar på vägarna, istället är endast häst-och-vagn tillåtna på landsvägar". Eller för att vara övertydlig: Japan har för nuvarande regler som kräver användningen av en gammaldags, inefektiv lösning. För att citera artikeln:

"Enligt japanska regeringens senaste inventering har det identifierats inget mindre än 1 900 olika fall där dokument måste lagras eller lämnas in på retroosande diskett"

Jag tror få personer här har något egentligt har mot disketter. Men vi hade varit ganska less om vi blivit tvungen att deklarera genom att posta in en diskett till skattemyndigheten

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ELF:

Ja, det ska ju fungera nu utan problem. Är ju inte direkt som att någon modern mjukvara direkt tar för givet att A: och B: är för disketter.
Men lite roligt ändå att detta beteende fortfarande finns kvar i Windows 10 och säkert 11 också. Har en usb-diskettstation. När jag kopplade in den första gången så tillgavs den A:.

Om du ska byta drivrutiner på en enhet i enhetshanteraren och väljer att du ska ange en sökväg till filerna istället för att leta på internätet, så är det fortfarande A:\ som är standard.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag förstår inte varför någonting skulle behöva vara dåligt bara för att det är gammalt, en diskett är ju inte sämre nu än den var för 40 år sedan, det finns bara bättre alternativ och det är det som är utveckling, till skillnad från saker som t.ex mode.

Att vilja kapa gammal teknik bara för den är gammal är dumt, tänk om man skulle tänka så om att t.ex gå. "Jag vägrar att GÅ för att jag har en cykel, att GÅ är för grottmänniskor" hur gör en sådan person om cykeln går sönder? - Jo, då ska man vara tacksam om man kan GÅ och leda cykeln, eller är det sådana människor som bara sätter sig ner på marken och skriker som en bäbis tills någon kommer och hjälper?

En diskett har blivit sämre främst för att inga datorer som säljs idag kan hantera en, formatets krav på rörliga delar av en viss storlek utgör en rejäl begränsning för att integrera det i saker. Återstår att köpa en extern läsare för att hantera ett media som det finns noll rationella anledningar att använda. Det är dumt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag och ett gäng vänner har en stående teori om att Japan som land antingen befinner sig 30 år före resten av världen eller 30 år efter, beroende på område. De befinner sig aldrig i samma tid som resten av världen.

Känns som att den teorin står sig rätt bra fortfarande och är mer relevant än någonsin.

Till exempel deras parkeringsgarage och rulltrappor är definitivt 30 år före, men de ligger också 30 år efter i att fortfarande använda fax och disketter.

Permalänk
Moderator
Moderator

Vi har nog alla disketten närmare än vi tror!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Att vilja kapa gammal teknik bara för den är gammal

Nej, inte för den är gammal. För att den är junk.

Man kan vända på frågan. Varför använda sämre teknik när det finns bättre teknik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hela Japan är så. De blandar gammalt o nytt i kultur och arkitektur. Du kan gå i Tokyos skyskrapor för att helt plötsligt på våning två hitta ett gammalt trähus/tempel som stod där vid bygget. Nu är det på insidan och en del av det nya.

Det låter helt fantastiskt, hade gärna besökt ett sånt trähus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det lilla jag varit i tyskland (för några år sedan) så var det fortfarande en hel del saker som knappt gick med kort

Var samma senast jag var där nu i juni (Köln). De flesta större restauranger och affärer tar kort, men man kan inte utgå från att det funkar. Man bör alltid ha kontanter på sig för att undvika pinsamma situationer när notan ska betalas, och vara medveten om var närmsta bankomat finns (vilket inte är så svårt, de finns i princip i varenda gathörn).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Japan är verkligen udda, toaletten kan typ prata med dig men att betala med ett kort, nej nej nej! Cash is king!

Samma som tyskland, mynt och sedlar överallt.

Befinner man sig på en tågstation så hör man och ser vid biljettautomaterna hur det rasslar till med mynt på golvet och folk som böjer sig ner för att plocka upp, konstant.