Luftvärmepump och energieffektivitet?

Permalänk
Medlem

Luftvärmepump och energieffektivitet?

Hej!
Jag har en stuga på föräldrarnas tomt ute på Värmdö som jag brukar bo i när jag hälsar på, men det händer även ibland att jag bor här även längre perioder som nu när jag varit här i nästan 3 månader och planerar att vara här i kanske 3 till. Stugan är 26 kvm fördelad på 2 rum á 13 kvm och endast 210cm i takhöjd ungefär. Just nu finns två oljefyllda ganska nya element i vardera rum, men jag funderar på huruvida en luftvärmepump skulle kunna få ned elkostnaden, och i så fall hur pass effektiva de faktiskt är?! Hur många kW kan man spara om man kör elementen som är på 2000W vardera tillsammans med en luftvärmepump? Eller är det mer effektivt att bara köra luftvärmepumpen på en såhär pass få kubik? Och hur stor skillnad är det i energieffektivitet mellan de dyrare och de billigare pumparna? A+ eller A++ säger mig inte så mycket.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

De viktigaste parametrarna är ju hur många kWh ni spenderar på uppvärmningen och vad elpriset kommer att hamna på.
Men spontant så skulle jag tro att vilken värmepump som helst kommer att spara pengar väldigt snart.

Permalänk
Medlem

Det som är viktigt är COP (Coefficient of Performance) talet. Om det är 4 så används 1kWh el för att få 4 kWh värme. Använder du ett element på 2kW så får du ut 2 kWh värme på en timme.

Permalänk
Lego Master

Ser inte att du skulle behöva komplettera värmepumpen med element normalt sett. Om det blir en riktigt, RIKTIGT jävla kall vinter kanske den inte kan utvinna nån vettig värme ur luften, och då kan du ju ha elementen i reserv bara. Finns ingen anledning att slänga ut dem bara för att du monterar värmepump, bara stäng av dem. Vi som har en stor luft/vatten-värmepump har ett eltillskott som gör samma sak om värmepumpen inte klarar att skapa tillräckligt med värme.

Men ja, du kan få samma mängd värme för halva, eller mindre, mängd el. Definitivt en värd investering, om du kan få tag i en installatör. Själva monteringen av delarna kan du säkert reda ut själv, men att vakuumpumpa och fylla med kylmedel är nog bäst att låta proffs ta hand om.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Är det helt uteslutet med det som brukar kallas fotogenvärmare..? Nu för tiden i princip doftfritt, värmer utan större bekymmer runt 30 m², fungerar vid elavbrott osv. Vissa varianter med design som tillåter att värma kärl vilket både är en eventuell mysfaktor för vissa kvällar men även en värdefull funktion.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

De viktigaste parametrarna är ju hur många kWh ni spenderar på uppvärmningen och vad elpriset kommer att hamna på.
Men spontant så skulle jag tro att vilken värmepump som helst kommer att spara pengar väldigt snart.

Skrivet av pine-orange:

Det som är viktigt är COP (Coefficient of Performance) talet. Om det är 4 så används 1kWh el för att få 4 kWh värme. Använder du ett element på 2kW så får du ut 2 kWh värme på en timme.

Skrivet av Shudnawz:

Ser inte att du skulle behöva komplettera värmepumpen med element normalt sett. Om det blir en riktigt, RIKTIGT jävla kall vinter kanske den inte kan utvinna nån vettig värme ur luften, och då kan du ju ha elementen i reserv bara. Finns ingen anledning att slänga ut dem bara för att du monterar värmepump, bara stäng av dem. Vi som har en stor luft/vatten-värmepump har ett eltillskott som gör samma sak om värmepumpen inte klarar att skapa tillräckligt med värme.

Men ja, du kan få samma mängd värme för halva, eller mindre, mängd el. Definitivt en värd investering, om du kan få tag i en installatör. Själva monteringen av delarna kan du säkert reda ut själv, men att vakuumpumpa och fylla med kylmedel är nog bäst att låta proffs ta hand om.

Tack för många bra svar. Blev lite klokare. Däremot undrar jag om det här med COP? Jula säljer en prissänkt luftvärmepump just nu som gissningsvis är den billigaste på marknaden. Läser man specifikationerna så framgår "SCOP 4". Förutsätter att de menar samma sak som COP? Dvs det krävs 1kW för att få ut motsvara 4kW värme? Ändå framgår i beskrivningen av produkten följande: "Upplev upp till 35% mindre energiförbrukning"... Än vadå? Det framtår inte. Trodde dom menade jämfört med el-element. Men ska man tro COP-specifikationen lär en luftvärmepump med denna specifikation vara fyra gånger så effektiv som ett vanligt element? Har jag förstått det rätt?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tack för många bra svar. Blev lite klokare. Däremot undrar jag om det här med COP? Jula säljer en prissänkt luftvärmepump just nu som gissningsvis är den billigaste på marknaden. Läser man specifikationerna så framgår "SCOP 4". Förutsätter att de menar samma sak som COP? Dvs det krävs 1kW för att få ut motsvara 4kW värme? Ändå framgår i beskrivningen av produkten följande: "Upplev upp till 35% mindre energiförbrukning"... Än vadå? Det framtår inte. Trodde dom menade jämfört med el-element. Men ska man tro COP-specifikationen lär en luftvärmepump med denna specifikation vara fyra gånger så effektiv som ett vanligt element? Har jag förstått det rätt?

SCOP är ett bättre mått än COP då det är verkningsgraden under ett kalenderår.

Permalänk
Medlem

En värmepump kan man värma ett helt hus med 20-35% mindre förbrukning.
Behövs knappast ett element igång samtidigt i en stuga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tack för många bra svar. Blev lite klokare. Däremot undrar jag om det här med COP? Jula säljer en prissänkt luftvärmepump just nu som gissningsvis är den billigaste på marknaden. Läser man specifikationerna så framgår "SCOP 4". Förutsätter att de menar samma sak som COP? Dvs det krävs 1kW för att få ut motsvara 4kW värme? Ändå framgår i beskrivningen av produkten följande: "Upplev upp till 35% mindre energiförbrukning"... Än vadå? Det framtår inte. Trodde dom menade jämfört med el-element. Men ska man tro COP-specifikationen lär en luftvärmepump med denna specifikation vara fyra gånger så effektiv som ett vanligt element? Har jag förstått det rätt?

SCOP är som COP fast ett medelvärde över ett helt år, men det är lite lurigt för det är ändå bara inom ett visst temperaturintervall. Det finns för att COP-talet varierar beroende på hur kallt det är i luften, om det är kallare så behöver värmepumpen pumpa hårdare för att få ut värmen från luften och då sjunker COP-talet. Finns lite mer info kring det här och hur du ska tänka hos olika installatörer, t.ex. https://20grader.se/scop

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du kommer spara nånting då en luftvärmepump är dyr i inköp och dessutom ska du lägga ut för att en behörig elinstallatör installera den (luftvärmepumpar är något du inte får installera själv). Utrymmet är helt enkelt för litet. Luftvärmepumpar låter dessutom en del även om man har den i tyst läge. Ett oljeelement i vardera rum är fullt tillräckliga för den lilla ytan.

Det jag hellre ser är att du i sweclockers-anda skaffar smarta termostater som slår av och på elementen efter temperatur.
Alternativt är att du har smarta eluttag och en smart termometer och Home Assistant i en raspberry pi som styr när elementen ska vara igång (läs inte när du är på jobbet)

En till sak du bör gå igenom är tätning av ytterdörr och fönster om de är gamla. Se till att ha gardiner vid fönstren som hindrar kallras. Funderar även på att ha det vid ytterdörren. Om det är kallt när du lägger handen på ytterdörren kan det vara läge att byta dörr för att förhindra värmebortfall.

Ovan är mina personliga erfarenheter från mitt gamla hus. Det behöver inte gälla dig om huset är en ny attefallare eller liknande.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hej!
Jag har en stuga på föräldrarnas tomt ute på Värmdö som jag brukar bo i när jag hälsar på, men det händer även ibland att jag bor här även längre perioder som nu när jag varit här i nästan 3 månader och planerar att vara här i kanske 3 till. Stugan är 26 kvm fördelad på 2 rum á 13 kvm och endast 210cm i takhöjd ungefär. Just nu finns två oljefyllda ganska nya element i vardera rum, men jag funderar på huruvida en luftvärmepump skulle kunna få ned elkostnaden, och i så fall hur pass effektiva de faktiskt är?! Hur många kW kan man spara om man kör elementen som är på 2000W vardera tillsammans med en luftvärmepump? Eller är det mer effektivt att bara köra luftvärmepumpen på en såhär pass få kubik? Och hur stor skillnad är det i energieffektivitet mellan de dyrare och de billigare pumparna? A+ eller A++ säger mig inte så mycket.

Om din stuga är normalt isolerad kan du räkna med effektbehov 50 W/m2.

Då får du effektbehov 1300 W. Kan din luftluftvärmepump producera 1300 W värme så kommer den dra ca 33% av den effekten när det är som kallast, förutsatt att den inte tappar för mycket effektivitet när det är kallt ute. 1300 W * 0,33 = 429 W.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Jag tror inte du kommer spara nånting då en luftvärmepump är dyr i inköp och dessutom ska du lägga ut för att en behörig elinstallatör installera den (luftvärmepumpar är något du inte får installera själv). Utrymmet är helt enkelt för litet.

Kanske inte under första vintern, men absolut kommer TS att räkna hem kostnaden för inköp och installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Om din stuga är normalt isolerad kan du räkna med effektbehov 50 W/m2.

Då får du effektbehov 1300 W. Kan din luftluftvärmepump producera 1300 W värme så kommer den dra ca 33% av den effekten när det är som kallast, förutsatt att den inte tappar för mycket effektivitet när det är kallt ute. 1300 W * 0,33 = 429 W.

Det är bara tvåglasfönster förvisso men ändå... Tycker det låter väldigt bra. Bor ute på Värmdö så stockholmsområdet mao. Går ju garanterat inte ned under -25c som luftvärmepumpen är specificerad att klara. Finns det någon schablonbild kring hur pass effektiva pumpar är vid olika givna temperaturer? Alltså, ökar effektförbrukningen exponentiellt om man går från att ställa in den på 18c jämfört med 20c eller 22c? Fattar att det är många parametrar att ta hänsyn till, men ändå? Går det generellt att svara på?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

En värmepump kan man värma ett helt hus med 20-35% mindre förbrukning.
Behövs knappast ett element igång samtidigt i en stuga.

Har en Panasonic värmepump från 2016 på mitt lantställe och den har klarat att värma ensam året om, använder elementen ibland när vi är där om man vill stänga till sovrummet eller så.

Den är lite överdimensionerad och sitter så den blåser rätt igenom alla rummen så det är väl optimalt på det viset med.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av nanne:

Jag tror inte du kommer spara nånting då en luftvärmepump är dyr i inköp och dessutom ska du lägga ut för att en behörig elinstallatör installera den (luftvärmepumpar är något du inte får installera själv). Utrymmet är helt enkelt för litet. Luftvärmepumpar låter dessutom en del även om man har den i tyst läge. Ett oljeelement i vardera rum är fullt tillräckliga för den lilla ytan.

Det jag hellre ser är att du i sweclockers-anda skaffar smarta termostater som slår av och på elementen efter temperatur.
Alternativt är att du har smarta eluttag och en smart termometer och Home Assistant i en raspberry pi som styr när elementen ska vara igång (läs inte när du är på jobbet)

En till sak du bör gå igenom är tätning av ytterdörr och fönster om de är gamla. Se till att ha gardiner vid fönstren som hindrar kallras. Funderar även på att ha det vid ytterdörren. Om det är kallt när du lägger handen på ytterdörren kan det vara läge att byta dörr för att förhindra värmebortfall.

Ovan är mina personliga erfarenheter från mitt gamla hus. Det behöver inte gälla dig om huset är en ny attefallare eller liknande.

Alla saker du nämner efter första paragrafen är rimliga saker att göra oavsett värmepump eller inte. Vi bytte ytterdörr och tätade några fönster, det ger ändå en besparing. Men om OP tänkte bo i bygget under ett antal år, och speciellt med elpriserna som de är, tror jag man kan spara in 15-20k på relativt kort tid med en LLVP. Vintern är lång, och det går många kWh. Direktverkande el är ju rena elräkningsharikirin.

Och att värmepumpar låter, det är utedelen som är värst. Och den är, som antyds, ute. Innedelen bör vara närmast ljudlöst om man inte köper nånting rent värdelöst. Vår Mitsubishi märker vi inte av alls, om den inte står och flåsar på max-fläkt, men det kan man ju undvika.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Skaffa en pump fortast möjligt. Den är igentjänad på något år om man inte tror att elpriserna kommer att sjunka inom kort. Kustnära klimat är fördelaktigt i det här fallet då du aldrig lär få -25.
Jag tänker att även om du inte är där så vill man ju ha värme i huset oavsett på vintern så att inte allt råkar ruttna. Beroende på hus då förstås.
En fördel till är också att du kan få det nedkylt och skönt på sommaren när det är grishett. Kombinera gärna med solceller för bäst effekt på sommaren.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

En sak att kolla på när det gäller luftluftare är minsta temperatur som går att ställa in. Om ni är där 3mån av 12 per år så vill man kanske bara hålla säg 12 grader större delen av året. Det är inte många vanliga märkespumpsr (premium inkluderat) som klarar det. Minimum brukar ligga runt 16.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Glöm inte att en luft/luft-pump även kan fungera som AC på sommaren! Bara det är värt ett byte

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag funderar på den billigaste modellen på jula, men det kanske är dumsnålt? Här är produktbladet med specifikationer.
Billiga: https://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/pro...
Dyrare: https://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/pro...

"Uppskattad årlig energiförbrukning under säsong(Qce/Qhe) kWh/a (uppvärmning)
För den billigare modellen = 945
Och för den mer än dubbelt så dyra modellen = 887

Vad avser egentligen "kWh/a i sammanhanget? Är det förväntad sammanlagd kW-förbrukning under en viss period, som inte framgår? Svårt att avgöra hur dom beräknat? Jag menar huset är ju mindre kubikmetermässigt jämfört med vad pumpen är tänkt till. Märkligt nog är den billigare modellen specificerad att klara 60-85 m³, medan den mer än dubbelt så dyra klarar 50-85 m³?!
Jag räknar med att stugan är 54,6 m³.

Här är länken till produktsidan för den billigare:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Här är den dyrare som är mer än dubbelt så dyr:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Sen tillkommer slangpaket och såklart installation, stativ osv. Men eftersom tjejen jobbar på Jula så har hon rätt bra rabatter på alla tillbehör. Däremot var den billigare pumpen så pass prispressad redan att det inte blev mycket till rabatt på just den. Större rabatt däremot på den dyrare.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

a står för annum så årsförbrukning.

Permalänk
Medlem

Ska du lägga 10 000 på en pump så köp den inte på jula. kända märken har modeller till såna priser. Vill du lägga 4500 så köp för all del på jula. Den kommer att göra jobbet.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Som flera andra skriver kommer du snart få tillbaks investeringen med nuvarande elpriser (naturligtvis beroende på vad du har för avtal).
Det jag saknar i diskussionen är din nuvarande elförbrukning.
Luft/luft-pumpar hämtar ju sin energi från uteluften och effektiviteten sjunker därför tillsammans med utetemperaturen. Bäst effektivitet får man vid låga delta-t, dvs när skillnaden är liten mellan ute och innetemperatur i detta fallet på vår & höst.
Men värmepumpen kommer så gott som alltid vara effektivare än elradiatorer. Vid -20 grader hamnar COP antagligen närma 1 vilket säger att 1 kW in ger 1 kW ut ur pumpen men sett över året är det inte så många dagar som ligger vid denna temperatur.

Men om vi utgår från att du idag förbrukar 5000 kWh över vintern och med dagens priser i SE3 (Stockholm) så får vi nog räkna på åtminstone 3 kr/kWh vilket ger 15000 kr.
Kan en värmepump på Jula som kostar 4500 kr + installation 3800 kr halvera förbrukningen i vinter så är pumpen nästa betald.

Permalänk
Medlem

Om man ska bo bör man dock även fundera över hur mycket pumpen låter (det gör den ju både inne och ute) och förstås även om den kan förmodas ha rimlig livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

En sak att kolla på när det gäller luftluftare är minsta temperatur som går att ställa in. Om ni är där 3mån av 12 per år så vill man kanske bara hålla säg 12 grader större delen av året. Det är inte många vanliga märkespumpsr (premium inkluderat) som klarar det. Minimum brukar ligga runt 16.

Båda mina Värmepumpar - Mitsubishi MUZ-AP25VGH och Fujitsu AOYG09LMCBM går att sätta till + 10 grader C i värmeläge (och Fujitsu:n har dessutom en speciell knapp för 10-gradersdrift) och båda är av invertertyp och har styrbara expansionsventiler som kan hantera olika lastnivåer. Dessa är av minsta effektklassen i modellserierna för resp tillverkare och räcker mer än väl för stuga jag bor i och Attefallshuset (som har varsin L/L-VP) som är tänkt att bli mer som jobba-hemma kontor och hobby-rum i framtiden.

Dessa går verkligen inte onödigt hårt om det inte måste med minimal temperaturskillnad mellan evaporatorn och kondensorn - vilket också ger höge COP. - ju större temperaturskillnad, ju lägre COP rent termodynamiskt och går inte att lura.

Är väldigt imponerad av båda - mycket värme för lite el in och typisk förbrukning ca 350 - 400 Watt eller runt 8-9 kWh/24 timmar när det är -5 grader C ute sammanhängande (så mycket hann jag i alla fall testa under mars/april) mer vet jag inte då jag nyligen flyttat in i våras här).

Nu upplever jag stugan som relativt väl isolerad och betydligt varmare på alla sidor (inte minst golv) än lägenheten jag bodde innan med helt fruktansvärt kalla golv vintertid (garage-utrymmen under och uppenbarligen inte så väl isolerat), här i stugan kan jag tassa ut från duschen till vardagsrummet barfota utan ens tänka att det känns kallt - när det är -5 C ute ett tag och +22 C inne, en liten lyx som jag nu uppskattar oerhört i jämförelse med hur det var innan!

Det man får ser upp med och kan stå för en stor del av värmekostnaden är golvvärmen i våtutrymmen och här skall man inte grilla på allt för mycket då det riskerar att stå för lika mycket effektförbrukning som värmepumpen tar då 400 Watt i elvärmd golv konstant motsvarar 10 kWh/dygn.

Och som sagt sommaren - runt 25 grader C inomhus (valde inte att ha det kallare) när temperaturen var bit norr om 30 grader C i många timmar och stekande sol utomhus till en kostnad av 110 Watt i förbrukning när kompressorn snurrade och det var inte konstant utan ganska långa viloperioder - bara AC-kylan är lätt värt pengarna för LLVP:n

- sommarens förbrukning för AC-kyla i stugan under delar av Maj, Juni, Juli och Augusti stannade på 86 kWh totalt, värt varenda krona!!

---

Men jag vet också att det är svårt att navigera runt mellan LLVP modellerna där det verkligen går att sätta ned temperaturen till just 10 grader C och ofta har man som lägst 16 grader C och i ekonomiläge kan sänka ytterligare 3 grader eller så - idiotisk syntetisk begränsning IMHO...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om man ska bo bör man dock även fundera över hur mycket pumpen låter (det gör den ju både inne och ute) och förstås även om den kan förmodas ha rimlig livslängd.

ljud invändigt från innerdelen väjer man sig väldigt fort och dessa går också att ställa i silent-mode (med reducerad värme/kyla som resultat pga. låg luftomsättning) - jag irriterade mig mera och i längre tid över kyl och frys betydligt längre bort då det var en modern modell med massa fläktar i som aldrig ville stanna...

Det som kan upplevas något irriterande för vissa från innerdelen är gurgel och sus en kort stund vid start och stopp - då det faktiskt är vätska och gas som pumpas runt och också beroende av rörlängder mm. mellan inner och ute-del i hur mycket det låter, själv hör jag det inte längre, men som nyinflyttad hör man alla möjliga konstiga obekanta ljud de första nätterna på nya boendet.

Går man upp någon eller ett par prisnivåer i LLVP så hörs det heller inte mycket om utedelen det mesta av tiden den arbetar då både kompressor och fläktar arbetar med låg varvtal - förutsätter att det är en DC-inverter värmepump och inte någon ON/OFF-värmepump (sådana finns väl knappast längre - hoppas jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Jag tror inte du kommer spara nånting då en luftvärmepump är dyr i inköp och dessutom ska du lägga ut för att en behörig elinstallatör installera den (luftvärmepumpar är något du inte får installera själv). Utrymmet är helt enkelt för litet.

Nja, du missar att man också kan köra kyla så för komfort under sommaren. Besparingen med de här priserna lär bli märkbar.

För ett sådant utrymme så hade jag "pratat" med en lokal kyltekniker och köpt SC-modellen på Jula och kylteknikern hjälper såklart till med installationen så man inte bryter mot reglerna.

Vårt Attefall värms och kyls av en sådan Julapump - Vårt förra uterum kyldes av en sådan pump.

Denna har snabbkoppling: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

4 meter fast slang så man kan riskera att få krångla lite.

Permalänk
Medlem

Om priserna blir i praktiken 2-3 kr/kWh vintertid närmaste åren (mycket sannolikt) så kommer även en 20000:- investering i LLVP att vara betald inom ett par år - och alla som redan har olika former av värmepumpar drar vinstlotten nu med dom höga elpriserna i jämförelse med de som sitter kvar med direkt eluppvärmning. Det är nog rätt många eluppvärmda golv som den här vintern kommer vara ställda rätt svalt gissar jag. Ved och pellets har också stuckit iväg rejält i pris och speciellt de sista veckorna har varit helt osannolika prishöjningar....

Permalänk
Medlem

Min Panasonic har underhållsvärmeläge ställbart mellan 8-15 grader och det är perfekt i stugan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är bara tvåglasfönster förvisso men ändå... Tycker det låter väldigt bra. Bor ute på Värmdö så stockholmsområdet mao. Går ju garanterat inte ned under -25c som luftvärmepumpen är specificerad att klara. Finns det någon schablonbild kring hur pass effektiva pumpar är vid olika givna temperaturer? Alltså, ökar effektförbrukningen exponentiellt om man går från att ställa in den på 18c jämfört med 20c eller 22c? Fattar att det är många parametrar att ta hänsyn till, men ändå? Går det generellt att svara på?

Schablonvärden är väldigt svårt när det kommer till värmepumpar. En värmepump(VP) skapar inte värme/kyla som ett element gör. Istället stjäl VPn värme från uteluften via sin utedel, och flyttar in den värmen inomhus via inne delen. Så när du höjer temperaturen 2 grader inomhus så sänker du utomhus temperaturen med 2 grader för motsvarande kubikmeter. Utomhus är stort så det är ju dock inget som märks utan det blåser direkt in ny luft till pumpen. För övrigt är det på precis samma sätt som en Kyl&Frys fungerar.

Problemet med schablonvärden är att denna process är lättare och svårare beroende på vad för temperatur det är utomhus och inomhus. Om jag minns det rätt så är världen indelad i zoner och där anges saker som SCOP och COP för ett schablon år i respektive zon. Så när man kikar på hur effektiv en pump är måste man även se att de anger sina värden för rätt zon. En pump kan se super effektiv ut för Frankrike men vara helkass i Svenskt klimat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Båda mina Värmepumpar - Mitsubishi MUZ-AP25VGH och Fujitsu AOYG09LMCBM går att sätta till + 10 grader C i värmeläge (och Fujitsu:n har dessutom en speciell knapp för 10-gradersdrift) och båda är av invertertyp och har styrbara expansionsventiler som kan hantera olika lastnivåer. Dessa är av minsta effektklassen i modellserierna för resp tillverkare och räcker mer än väl för stuga jag bor i och Attefallshuset (som har varsin L/L-VP) som är tänkt att bli mer som jobba-hemma kontor och hobby-rum i framtiden.
...

Så det är antagligen någon som har tänkt till och installerat den typen av värmepumpar som har stöd för det?

Det är möjligt att det börjar bli mer och mer vanligt på maskinerna idag, men så var inte fallet tidigare iallafall. Det är något man bör kolla upp (är mitt råd) när man ska köpa LLVP till en stuga eller liknande där man inte bor året runt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux