Kan ej öppna extern HDD i win11.

Permalänk
Medlem

Kan ej öppna extern HDD i win11.

Hej,
jag har 2 externa hårddiskar som jag inte kan öppna i win11.
Jag ser diskarna i diskhanteringen, de har status "inte initierad" och hela
lagringsytan är "inte allokerad" - annat filsystem för externa hdd i win11 än i win7/8?
De externa diskarna har jag senast använt då jag hade win7/8.
Finns det något sätt att komma åt innehållet i win11 utan att leta upp en win7/8-dator?

Permalänk
Medlem

Hade själv samma problem för några år sedan, som jag tror var av att jag "tog bort" alla partitioner jag kunde när jag installerade om Windows (för att få allt på samma).

Min lösning var då att använda ett program som kunde få tag på datan fast den var oallokerad, men minns tyvärr inte längre vad programmet hette.

Visa signatur

i7 8700K, GTX 1070

Permalänk
Medlem

Vad är det för diskar?

2,5" som bara störmförsörjs via USB eller 3" som även har separat strömförsörjning?

Edit:
Du har inte använt något krypteringsprogram på dem någon gång i tiden som gör att Windows inte kommer åt partitionsinformationen?

Lägger även till:
OM det är 2,5"s-diskar som strömförsörjs via en enkel USB-kabel till en enkel Mini/Micro-USB-kontakt så prova följande förfarande.
Koppla in disken, konstatera att den inte initieras, dra ut usb-kabeln från datorn, vänta 2s, koppla in den igen, kontrollera om den dykar up, dyker den fortfarande inte upp, prova igen med 1s urkoppling, gärna till en annan USB-port så att Windows uppfattar att den kopplats bort och återanslutits.

Ibland räcker helt enkelt inte startströmmen från USB-porten för att starta upp den ordentligt.
Jag har själv ett externt kabinett jag ibland måste använda detta förfaranade.

Hjälper det inte, prova gärna ansluta dem till en annan dator med kanske ett äldre operativsystem

Permalänk
Medlem

Äldre externa diskkabinett hade ju ofta en speciell Y-kabel som tog ström från två USB-portar för att orka driva diskmotorn. Det kanske behövs fortfarande även om du ansluter till en USB3-port då kabinettet är USB2. (eller tvärtom)

Permalänk
Medlem

De externa diskarna är båda usb3.0, datorn hittar dom ,men kan inte se innehållet.
Win11 verkar använda filsystemet GPT(ist. för det som användes i win7/8), då är det nog kört att försöka öppna diskarna som är i ett annat filsystem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1360:

De externa diskarna är båda usb3.0, datorn hittar dom ,men kan inte se innehållet.
Win11 verkar använda filsystemet GPT(ist. för det som användes i win7/8), då är det nog kört att försöka öppna diskarna som är i ett annat filsystem?

GPT är inte ett filsystem, men kan möjligtvis vara relevant ändå.

Kan du ta en bild på hur det ser ut under "diskhantering" i windows?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Äldre externa diskkabinett hade ju ofta en speciell Y-kabel som tog ström från två USB-portar för att orka driva diskmotorn. Det kanske behövs fortfarande även om du ansluter till en USB3-port då kabinettet är USB2. (eller tvärtom)

Vet inte om Y-kabeln gör så mycket... Jag har en sådan men tycker inte det gör någon skillnad..
Vågar snarare påstå att det är dålig elektriskt design på kretskortet i det externa kabinettet.

Skrivet av D1360:

Om disken har format GPT eller MBR spelar mindre roll. De vanligaste filsystemen för externa hårddiskar är NTFS eller FAT32.
Stämmer storleken på den icke initierade partitionen överens med storleken på disken?

Permalänk
Medlem

"Disk 2" är min externa hd på 1TB
Jag har bilder och filmer på den,kan vara ca. 68 GB , är inte helt säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1360:

"Disk 2" är min externa hd på 1TB
Jag har bilder och filmer på den,kan vara ca. 68 GB , är inte helt säker.

<Uppladdad bildlänk>

På den där bilden så är inte disken ens initierad. Alltså disken verkar ha blivit helt nollställd på något sätt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Fungerar diskarna på en annan dator som kör win 10 eller annat OS?
Min gissning är att de inte gör det.

Om det är viktig data på disken:

1. Ta en kopia på hela disken
2. Skapa en kopia på kopian.
3. Du kan nu börja laborera på den andra kopian
Jag misstänker att all data ligger kvar men filsystemet på ett eller annat sätt är korrupt.

Skicka in till en firma är annars ett alternativ men kostar en del.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta verkar vara ett vanligt problem när jag googlar på det.
Externa diskar som har skapats/använts i win 7/8 går inte att öppna i win 10&11.
Lutar åt att jag får: installera win8 på en gammal dator jag har liggandes här hemma ,sedan kopiera innehåll till sd-minne-> öppna i win11 datorn--> flytta till extern disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1360:

Externa diskar som har skapats/använts i win 7/8 går inte att öppna i win 10&11.
Lutar åt att jag får: installera win8 på en gammal dator jag har liggandes här hemma ,sedan kopiera innehåll till sd-minne-> öppna i win11 datorn--> flytta till extern disk.

Håller tummarna att det fungerar

Men ett smidigare sätt kan vara att dela ut hårddisken på den äldre datorn och kopiera via nätverket t.ex?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

prova att starta med en live-linux på USB-sticka och se om partitionerna hittas och filsystemet hittas.

om det inte hittas automagiskt så får man prova att montera dessa partitioner i read-only-mode så att du i alla fall kan läsa ut datat.

är det WD-book-diskar i början av 2010-talet så kan värre saker ha hänt som att första sektorerna i $MFT och $MFT_mir är överskriven med slump - då är är det riktigt jobbigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1360:

Eftersom du bor i Stockholm kan jag hjälpa dig på plats, skicka ett PM.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon