Elbolagen vill riva upp ingående avtal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Det du skriver känns kanske spontant rimligt men jag känner mig ganska säker på att det absolut inte är så det fungerar. Om ett elbolag arbetar på det sättet, där man binder avtal och sedan kör rysk roulett med inköpskostnaden så bör den företagsstyrelsen anmälas.

Jag är heller ingen expert, men vad jag har förstått utifrån det jag har läst så ska de prissäkra. Det här handlar nog främst om de små bolagen som bara sysslar med elhandel. I minst ett fall som jag har läst om har det ju skett en kontrollerad avveckling av verksamheten för att det helt enkelt blivit för dyrt med nuvarande priser, ett tecken på ett sunt fungerande bolag att de sett problemen i tid.

Jag misstänker att en del av de elhandelsbolag som det verkar gå tretton på dussinet av inte har lika kompetent styrning, och det lär gömma sig ett och annat skojarföretag där i mängden också som helt enkelt spelat bort pengarna. Det ser ju hyfsat lugnt ut nu i.o.m kredtigarantierna, men några kommer nog att hamna i kläm.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Problemet uppstår när din Treasury controller säger att den motpart han valutasäkrade emot gick i konkurs, men han spred risken över 10 andra likviditetsgaranter som också gick i konkurs. Han hade säkrat upp med kreditswappar som skulle utlösas mot likviditetsgaranterna men banken som höll dessa gick på obestånd.

Någonstans i kedjan kommer det alltid finnas en motpartsrisk. Uniper skulle kunna vara en sådan aktör kombinerat med Fortum som lånat 15miljarder euro för att vara storägare.

En större aktör som har lovat leverera el via gas men nu inte kan eftersom Gazprom har kranen på sin sida, vips så har du ett Lehman scenario med en fullständig panik på marknaden.

Du har helt korrekt i att ifall hela finanssektorn går i konkurs så har vi problem i samhället.

Nu är detta inget jag arbetar med, så jag har ingen insikt även att jag har en övergripande förståelse. Där jag tänker ditt argument fallerar är att när Elbolagen inte säkrat sina priser så kan det betyda att kanske 50% av deras försäljning sker med förlust. Sälja 50% av produkter till förlust och företaget går snabbt i konkurs.

Att finansmarknaden skulle kollapsa pga detta har jag svårt att se. För motpartens som säkrade el-priserna för Elbolaget, de arbetar ytterst otroligt 100% med el-säkringar. Det kanske är 1-5% av deras verksamhet. Så absolut, om de säkrat låga priser går nu denna 1-5% av deras verksamhet negativt, men det kompenseras av någon annan del av verksamheten har den omvända effekten pga kriget.

Detta är ju bara jag som kill gissar, och jag är fullt medveten att det som låter logiskt för en novis sällan är det korrekta svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Annan gas är dyrare=dyrare el.

Ryssland står för billig energi och billiga råvaror, speciellt för EU. Att de säljer detta till tex Kina gör inte EUs industrier starkare precis eller levnadsstandarden bättre. Men sånt får man väl inte säga, då är man rysstroll, köpt av Putin etc. etc.

Vad jag förstår är inte bara gasen till för uppvärming och el utan även för diverse industriella processer i Tyskland. Tyskarna har till skillnad från många västländer en inhemsk industri och anledningen till det är billig gas. De kommer tappa konkurrenskraften och försvinna på grund av sanktionerna.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Vad jag förstår är inte bara gasen till för uppvärming och el utan även för diverse industriella processer i Tyskland. Tyskarna har till skillnad från många västländer en inhemsk industri och anledningen till det är billig gas. De kommer tappa konkurrenskraften och försvinna på grund av sanktionerna.

Ca. 50 % av de tyska hushållen värmer med gas. För EU som helhet är andelen som värmer med gas 40 %.

Jag tror att du har helt rätt om att industrierna kommer att försvinna på grund av detta. Och det kommer att bli en rejäl påverkan på livsmedelspriserna, eftersom ugnar och liknande drivs med naturgas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Vad jag förstår är inte bara gasen till för uppvärming och el utan även för diverse industriella processer i Tyskland. Tyskarna har till skillnad från många västländer en inhemsk industri och anledningen till det är billig gas. De kommer tappa konkurrenskraften och försvinna på grund av sanktionerna.

Tyskland hade ekonomiska bekymmer i början av 00-talet, precis som du säger bidrog billig energi till att de kunde behålla sin industriella bas, billig energi och billig euro(tack vare slösaktiga sydeuropeer som sänkte eurovärdet) kunde de ha stor handelsöverskott mot omvärlden. Sydeuropéerna fick billiga lån i sin tur av bla. tyska banker för att konsumera vidare tyska varor. Nu kommer EUs ekonomiska motor hacka, blir intressant och se hur Sydeuropa ska klara sig med sina enorma lån och stigande inflation och energipriser...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då får de leva med stearinljus och annat.

Storbritannien är ett helt annat scenario än för oss då de betalar både gas och el på "kontantkort" i många fall samtidigt som de har bistånd från kommunen som inte täcker hushållsel. Dessa individer kan inte betala normala priser för gas och el.

Som sagt domedagstråd. Skulle detta vara konsekvensen för att firmor i EU inte underhåller en gasledning på order av myndigheter och regeringar, och regeringar inte kan avgränsa det till de som orsakat skadan så har vi snart inte några regeringar som gör dessa beslut. Oavsett vad ryssarna har för onda planer och om de bara använder underhåll som ursäkt så är nog inte Tyskland med flera så dumma att de i praktiken upplöser sitt land själva.

Jag tror faktiskt att regeringarna både där och här är dumma nog att demolera sitt eget land. De kommer rädda klimatet in i kaklet...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Jag tror faktiskt att regeringarna både där och här är dumma nog att demolera sitt eget land. De kommer rädda klimatet in i kaklet...

Om Tyskland vill sitta med rullande strömavbrott och el bara några dagar/timmar i veckan som typ Storbritannien på 70-talet så kommer de ju kopplas bort från det europeiska elnätet.

Elproducenter och elnätsbolag här kommer ju fortsätta fungera även i värsta möjliga scenario, elhandelsbolag kan få ryka däremot.

Permalänk
Medlem

Dags för SvK att investera lite nu när flaskhalsintäkterna är tiotals miljarder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Dags för SvK att investera lite nu när flaskhalsintäkterna är tiotals miljarder

Det är inte ”bara” att investera. De tar i från tårna nu med det finns bara så mycket material och tekniker. Kasta mer pengar hjälper tyvärr inte. Om de inte får bygga kraftverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det är inte ”bara” att investera. De tar i från tårna nu med det finns bara så mycket material och tekniker. Kasta mer pengar hjälper tyvärr inte. Om de inte får bygga kraftverk.

Behövs inte några kraftverk just denna sekunden, långsiktiga investeringar i stamnät behövs däremot.

Permalänk

Problemet är att det är den sista kilowattimmen som sätter priset. Det är inte annat än en riggad marknad där köparen alltid är föloraren. Ta bort den idiot prissätningsmodelen och vi har elpriser på 60 öre i SE3&4.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Petterk:

Behövs inte några kraftverk just denna sekunden, långsiktiga investeringar i stamnät behövs däremot.

Fast om vi justerar prissättningen, mättar svensk marknad med nya kraftverk (vind-, sol-, kärnkraft), och säljer överskottet "dyrt" till Europa, så vinner ju alla? Sverige har säkrat sin egen elförsörjning just nu, svenskar går inte till kronofogden för elräkningen, och vi erbjuder el till marknadspris till resten av Europa.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fast om vi justerar prissättningen, mättar svensk marknad med nya kraftverk (vind-, sol-, kärnkraft), och säljer överskottet "dyrt" till Europa, så vinner ju alla? Sverige har säkrat sin egen elförsörjning just nu, svenskar går inte till kronofogden för elräkningen, och vi erbjuder el till marknadspris till resten av Europa.

Nej ingen vinner, ledningarna kan inte leverera mer till utlandet och bygger vi större ledningar ökar bara priset. Stamnätet är i Sverige, men SvK får prisskillnaden mellan olika områden och detta kan de investera i just stamnätet. Att SvK får pengar utan att behöva be regering/riksdag är väl bra om man nu anser att stamnätet är eftersatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fast om vi justerar prissättningen, mättar svensk marknad med nya kraftverk (vind-, sol-, kärnkraft), och säljer överskottet "dyrt" till Europa, så vinner ju alla? Sverige har säkrat sin egen elförsörjning just nu, svenskar går inte till kronofogden för elräkningen, och vi erbjuder el till marknadspris till resten av Europa.

Varför skulle någon bygga kraftverk i Sverige om man bara får "Sverigepriser" för elen? Då lär de bygga i Tyskland istället.

Jag håller med om att det behöver införas "sverigepriser" för att hantera den aktuella krisen, men då måste man också hitta en annan modell för hur man ska styra investeringarna så att elbristen byggs bort på sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Och det tackar vi dig för!
Vi behöver att stå samman i Sverige när allt politikerna gör är att använda krisen som valfläsk.
Jag har reducerat min elförbrukning till det halva vid att se över absolut allt i huset.

Vi har nog lyckats minska ca *10% (första 8 månader 2021 och första 8 2022), jag tror det beror mer på att jag bytte ut 10st 50w halogenlampor till LED än på sparsamhet. (tidigare ägaren hade dille på dimmers och halogen, jag har rensat på dimmers och satt in LED), men vi ska absolut se över det hela framöver hösten. Kanske behöver inte min stationära stå på 24/7...å andra sidan är ju skärm och de flesta hårddiskarna i viloläge. Har kopplat in elmätare på hela burken.

Jag skulle vilja se lägre skatt på el nattetid (så även med rörligt pris skulle det ge ekonomisk vinst att tvätta på natten) samt att man även i flerbostadshus får köra tumlare etc kl 03 om man vill. Elakt mot grannar?, tja, det är ett jobbigt läge nu där man måste vända på alla stenar.

Skrivet av Iskra:

Varför skulle någon bygga kraftverk i Sverige om man bara får "Sverigepriser" för elen? Då lär de bygga i Tyskland istället.

Jag håller med om att det behöver införas "sverigepriser" för att hantera den aktuella krisen, men då måste man också hitta en annan modell för hur man ska styra investeringarna så att elbristen byggs bort på sikt.

Ah. Vindkraftverken ska såklart byggas och drivas av staten. Eller kommunerna. Det kan man diskutera.

*Tillägg : Vi hade nog minskat mer än jag trodde 2021 vs 2022. Januari 2021 flyttade vi in, och september är ju bara påbörjad, så man kan bara titta på februari till augusti. Bortresta mesta delen av juli.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Vi har nog lyckats minska ca 10% (första 8 månader 2021 och första 8 2022), jag tror det beror mer på att jag bytte ut 10st 50w halogenlampor till LED än på sparsamhet. (tidigare ägaren hade dille på dimmers och halogen, jag har rensat på dimmers och satt in LED), men vi ska absolut se över det hela framöver hösten. Kanske behöver inte min stationära stå på 24/7...å andra sidan är ju skärm och de flesta hårddiskarna i viloläge. Har kopplat in elmätare på hela burken.

Jag skulle vilja se lägre skatt på el nattetid (så även med rörligt pris skulle det ge ekonomisk vinst att tvätta på natten) samt att man även i flerbostadshus får köra tumlare etc kl 03 om man vill. Elakt mot grannar?, tja, det är ett jobbigt läge nu där man måste vända på alla stenar.

Ah. Vindkraftverken ska såklart byggas och drivas av staten. Eller kommunerna. Det kan man diskutera.

Många hus är lyhörda att väcka folk 3 på natten skulle utgöra blodsutgjutelse. Tvätta på dagen, lufttorka om du inte vill betala för tumlaren.

Det är inte så att vi inte kommer ha el, och t.ex. Tyskland som har mycket gas och kol får ju inte mer el för att de tvättar på natten. Vi som har vattenkraft kan ha ett litet överskott, men det ska ju ofta sparas i magasinen.

De i villa få se över värmesystemet, utöver det får de se till att ha nyare vitvaror – inte några 30-40 år gamla. Nästa steg är ju ändå att bygga om hela huset med ny isolering...

Permalänk
Medlem

Jag hoppas faktiskt att samtliga bundna avtal sägs upp, det är först då folk kommer börja tänka på att spara el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Varför skulle någon bygga kraftverk i Sverige om man bara får "Sverigepriser" för elen? Då lär de bygga i Tyskland istället.

Jag håller med om att det behöver införas "sverigepriser" för att hantera den aktuella krisen, men då måste man också hitta en annan modell för hur man ska styra investeringarna så att elbristen byggs bort på sikt.

Smartast är ju att bygga i Barsebäck och sälja svindyrt till utlandet. Sen om man har grundläggande kunskaper inom elkraft så VET man att det behövs baskraft i söder för att kunna överföra kraft från norr till söder. Aningen trött på alla som säger, BYGG ut stamnätet. Ja, det kan man göra också. Eller så bygger man ut baskraft där elen behövs, i söder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Smartast är ju att bygga i Barsebäck och sälja svindyrt till utlandet. Sen om man har grundläggande kunskaper inom elkraft så VET man att det behövs baskraft i söder för att kunna överföra kraft från norr till söder. Aningen trött på alla som säger, BYGG ut stamnätet. Ja, det kan man göra också. Eller så bygger man ut baskraft där elen behövs, i söder.

Jag håller med. Det hade varit det mest effektiva sättet att lösa problemet. Det talas om att bygga ut stamnätet, men det finns inte tillräckligt med "instängd" energi i norr för att göra någon större skillnad på elpriset i söder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag hoppas faktiskt att samtliga bundna avtal sägs upp, det är först då folk kommer börja tänka på att spara el.

Bitter för att du inte skaffade bundet elavtal? För egen del så skaffade jag bundet avtal under hösten 2021 efter att ha haft rörligt sedan jag flyttade hemifrån under mitten av 90-talet. Jag gjorde detta då jag var övertygad om att elpriset skulle gå upp och jag få koll på kostnaderna. Att elen skulle bli såhär dyr kunde jag såklart inte föreställa mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Bitter för att du inte skaffade bundet elavtal? För egen del så skaffade jag bundet avtal under hösten 2021 efter att ha haft rörligt sedan jag flyttade hemifrån under mitten av 90-talet. Jag gjorde detta då jag var övertygad om att elpriset skulle gå upp och jag få koll på kostnaderna. Att elen skulle bli såhär dyr kunde jag såklart inte föreställa mig.

Vi som har rörligt har ju gjort bort oss. :/ men det är som det är. Vi får vara glada att vi är majoriteten och är lite i ”too big too fail “. Går det åt helvete för majoriteten av svenskarna så sänker vi ju hela ekonomin. Då behöver den som har fast elpris också vara orolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag hoppas faktiskt att samtliga bundna avtal sägs upp, det är först då folk kommer börja tänka på att spara el.

Så du menar att jag som har fast och varit smart och bundit i tid ska straffs för alla andra som inte tänkt efter?

Det där man att spara el.
Jag försöker använda el på dagen när mina solpaneler skapar el, satt inte upp dom för att sälja den dyrt som det är nu utan för att använda den så mycket som möjligt själv hade batteri varit billigare så hade jag installerat det med.
Till och med bytte frånluftsvärmepump i våras som drar mindre energi än den jag hade innan.

Tycker bara du verkar sur och egoistisk med ditt tanke sätt antar att du inte lyckats binda i tid.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Så du menar att jag som har fast och varit smart och bundit i tid ska straffs för alla andra som inte tänkt efter?

Det där man att spara el.
Jag försöker använda el på dagen när mina solpaneler skapar el, satt inte upp dom för att sälja den dyrt som det är nu utan för att använda den så mycket som möjligt själv hade batteri varit billigare så hade jag installerat det med.
Till och med bytte frånluftsvärmepump i våras som drar mindre energi än den jag hade innan.

Tycker bara du verkar sur och egoistisk med ditt tanke sätt antar att du inte lyckats binda i tid.

Nu tycker jag inte att förslaget är bra i sig, men om man skulle riva alla typer av prissänkningar på marknaden skulle prissignalen fullt ut slå igenom hos alla. Det borde leda till ett lägre högsta marginalpris (givet rådande situation) om inte priselasticiteten är 0, rensat för andra typer av politiska ingripanden förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Bitter för att du inte skaffade bundet elavtal? För egen del så skaffade jag bundet avtal under hösten 2021 efter att ha haft rörligt sedan jag flyttade hemifrån under mitten av 90-talet. Jag gjorde detta då jag var övertygad om att elpriset skulle gå upp och jag få koll på kostnaderna. Att elen skulle bli såhär dyr kunde jag såklart inte föreställa mig.

Inte alls, kör semi-bundet och det funkar bra.

Tänker inte ur mitt perspektiv utan generellt för alla, har alla rörligt så hade vi sluppit problemen vi har nu med elbolagen som är på väg att gå omkull.
Och då även som jag skrev, det hade funnits ett incitament att spara el.

Folk som sitter med bundet avtal och låga priser kommer knappast dra sitt strå till stacken när det gäller att spara el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Så du menar att jag som har fast och varit smart och bundit i tid ska straffs för alla andra som inte tänkt efter?

Det där man att spara el.
Jag försöker använda el på dagen när mina solpaneler skapar el, satt inte upp dom för att sälja den dyrt som det är nu utan för att använda den så mycket som möjligt själv hade batteri varit billigare så hade jag installerat det med.
Till och med bytte frånluftsvärmepump i våras som drar mindre energi än den jag hade innan.

Tycker bara du verkar sur och egoistisk med ditt tanke sätt antar att du inte lyckats binda i tid.

SOm jag skrev ovan, det handlar inte om mig. JAg har det bra där jag bor och med mitt avtal.
Om du nu har solpaneler så drar ju du ditt strå till stacken och hade du haft rörligt avtal och det kostat lika mkt som för alla andra så hade du kanske varit ännu effektivare.
Att det sitter någon på ett långt avtal som inte bryr sig ett skit och kör badtunnan på högsta värme när någon annan försöker spara tycker jag är fel.

Hade vi haft rörliga avtal så hade vi inte haft dom problemen vi har nu med elbolag som är på väg att gå omkull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

SOm jag skrev ovan, det handlar inte om mig. JAg har det bra där jag bor och med mitt avtal.
Om du nu har solpaneler så drar ju du ditt strå till stacken och hade du haft rörligt avtal och det kostat lika mkt som för alla andra så hade du kanske varit ännu effektivare.
Att det sitter någon på ett långt avtal som inte bryr sig ett skit och kör badtunnan på högsta värme när någon annan försöker spara tycker jag är fel.

Hade vi haft rörliga avtal så hade vi inte haft dom problemen vi har nu med elbolag som är på väg att gå omkull.

Har inte mycket jag kan ändra på ska väl vara att stänga av tv'n och datorn om kvällarna när dom används så man får göra något annat.
Har ingen badtunna och jag använder dusch och inte badkar fast jag har ett badkar med massagestrålar i.

Dom bolagen som tjänar på dessa priser är dom som gör el samt dom som äger ledningarna som överför elen.
Bolagen som startat upp för att köpa in el och sälja vidare är dom som inte kommer överleva känns som det finns för många elbolag i Sverige då det inte är någon konkurrens emellan dom ändå skiljer något öre emellan bara.

Vet dom som gått över till Tibber men ångrat sig rätt hårt då man får göra allt på natten annars kostar det för mycket, att laga mat och tvätta mitt i natten när man behöver sova för att jobba är ingen bra kombo.
Men vist funkar det för dom så är det bra.

Allt är inte svart och vit finns mycket grått emellan.

Jag hoppas du sitter på telefonen när du är här inne och skriver så du drar ditt strå till stacken då en telefon drar mycket mindre energi än vad en dator gör och sitter du på en surfplatta byt till telefonen för den är snålare helst en med liten skärm med så går det åt ännu mindre energi.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Har inte mycket jag kan ändra på ska väl vara att stänga av tv'n och datorn om kvällarna när dom används så man får göra något annat.
Har ingen badtunna och jag använder dusch och inte badkar fast jag har ett badkar med massagestrålar i.

Dom bolagen som tjänar på dessa priser är dom som gör el samt dom som äger ledningarna som överför elen.
Bolagen som startat upp för att köpa in el och sälja vidare är dom som inte kommer överleva känns som det finns för många elbolag i Sverige då det inte är någon konkurrens emellan dom ändå skiljer något öre emellan bara.

Vet dom som gått över till Tibber men ångrat sig rätt hårt då man får göra allt på natten annars kostar det för mycket, att laga mat och tvätta mitt i natten när man behöver sova för att jobba är ingen bra kombo.
Men vist funkar det för dom så är det bra.

Allt är inte svart och vit finns mycket grått emellan.

Jag hoppas du sitter på telefonen när du är här inne och skriver så du drar ditt strå till stacken då en telefon drar mycket mindre energi än vad en dator gör och sitter du på en surfplatta byt till telefonen för den är snålare helst en med liten skärm med så går det åt ännu mindre energi.

Det handlar inte om att peka ut någon enskild person som t.ex. dig utan att alla drar sitt strå till stacken. Det kan handla om stora och små förändringar som vi alla behöver göra.
Ett bundet lågt elpris tar bort incitamenten att faktiskt spara el.

Jag har försökt energieffektivisera så gott det går på mitt 80 tals hus som är eluppvärmt och framåt så ser jag även att jag ska försöka få på lite solpaneler när väl taket byts. Kommer i bästa fall kunna täcka 1/3 del av min förbrukning.
Att dra in vattenradiatorer är ett stort ingrepp men har inte uteslutit det speciellt om man kan göra det i kombination med fjärrvärme.

Just det inlägget valde jag att göra på en dator samtidigt som jag arbetade, tänkte att tända upp en ny enhet för att göra ett separat inlägg kändes onödigt

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Nimafor:

Vad tycker swec? Är det ett force majeure läge eller bara fulspel från bolagen?

100% fulspel.

Vi har bundet elavtal i vårt hushåll och har haft det i åratal, vi har totalt förlorat ganska mycket pengar på det i längden då det är dyrare än rörligt, men vi har ändå alltid haft bundet just som en "försäkring" om det skulle bli kris.

Nu är krisen här, och då vill dem svika oss kunder som valde det säkra valet p.g.a sånt här. Det är hyckleri.

Hyckleriet blir extra stort eftersom elbolaget har tjänat extra mycket pengar på oss genom åren pga det dyrare avtalet, det är extra vinst för dem som ska kunna användas inför dyrare tider, men nu när det är deras tur att hålla sin del av avtalet och "betala" oss så vill dem inte vara med längre. Usch och fy.

Om det är så att elbolaget annars går i konkurs så får dem banne mig kräva kompensation av staten för att kunna betala sina kunder, speciellt eftersom det är staten som är ytterst ansvariga för vårt nedmonterade elsystem.

Det är viktigt, för det är farligt om man har ett samhälle där avtal inte går att lita på, då tappar folk (ännu mer) förtroendet för samhälle / stat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

100% fulspel.

Vi har bundet elavtal i vårt hushåll och har haft det i åratal, vi har totalt förlorat ganska mycket pengar på det i längden då det är dyrare än rörligt, men vi har ändå alltid haft bundet just som en "försäkring" om det skulle bli kris.

Nu är krisen här, och då vill dem svika oss kunder som valde det säkra valet p.g.a sånt här. Det är hyckleri.

Hyckleriet blir extra stort eftersom elbolaget har tjänat extra mycket pengar på oss genom åren pga det dyrare avtalet, det är extra vinst som ska kunna användas inför dyrare tider, men nu när det är deras tur att hålla sin del av avtalet och "betala" oss så vill dem inte vara med längre. Usch och fy.

Om det är så att elbolaget annars går i konkurs så får dem banne mig kräva kompensation av staten för att kunna betala sina kunder, speciellt eftersom det är staten som är ytterst ansvariga för vårt nedmonterade elsystem.

Det är viktigt, för det är farligt om man har ett samhälle där avtal inte går att lita på, då tappar folk (ännu mer) förtroendet för samhälle / stat.

Kunde inte säga det bättre själv.
Det är väl främst elhandelsbolagen som vill riva upp de fasta avtalen. De har ingen egen produktion och har kanske gamblat lite väl mycket, och nu när det börjar kosta vill de dra sig ur dessa avtal.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Börjar få en aning ont i röven av att vara Svensk. Vart är det alla Youtubers och streamers drar för mindre skatt och sånt? Kanske man skall migrera dit och börja om på nytt

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop