Fredagspanelen 266: Iphone 14 och framtiden för Cyberpunk 2077

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Smart lösning, bör innebära minimalt med extra arbete för säkerheten det ger? Så länge som den bristande länken verkligen är micken.

Även om det är den bristande länken, så borde inte det bli några problem eftersom att ljudet spelas in med en kabel (slutet system) vill man ha extra försäkring så kan man ju ha telefonen (diktafonen) i flygplansläge för att undvika störningar 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Hmm... avsnittet har inte dykt upp i RSS-flödet. Går det att ordna?

Det har ju varit lite problem på sistone med RSS via libsyn (saknade mp3-filer), men avsnitten har i alla fall synts. Den här gången hade jag helt missat att det ens släppts ett nytt avsnitt. :-/

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av RCX Slinger:

Hmm... avsnittet har inte dykt upp i RSS-flödet. Går det att ordna?

Det har ju varit lite problem på sistone med RSS via libsyn (saknade mp3-filer), men avsnitten har i alla fall synts. Den här gången hade jag helt missat att det ens släppts ett nytt avsnitt. :-/

Vi valde att inte trycka ut någon podd den här veckan på grund av ljudstrulet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCX Slinger:

Hmm... avsnittet har inte dykt upp i RSS-flödet. Går det att ordna?

Det har ju varit lite problem på sistone med RSS via libsyn (saknade mp3-filer), men avsnitten har i alla fall synts. Den här gången hade jag helt missat att det ens släppts ett nytt avsnitt. :-/

https://ytsilo.com/en
(Eller någon av de 100 andra motsvarande sidorna)

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Vi valde att inte trycka ut någon podd den här veckan på grund av ljudstrulet.

Oj, vilket blindstyre jag är! Ber om ursäkt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Bortsett från bruset som kommer en del och verkar handla om utrustningen tycket jag inte alls ljudet är dåligt. Håller inte med om det som skrivs. Plus att kritiken är ensidig "...det är dåligt, nag, nag, nag". Använd ditt tekniska kunnande på ett sätt som är värdigt Swec och beskriv på vilket sätt ljudet är dåligt. Är det för dovt? För lågt. Kom igen nu, ni kan!

Inga problem för mig att höra att det är normal samtalston på den här panelen. Använder alltid hörlurar (Koss porta pro) i en lugn miljö. Det lär bli väldigt mycket mer besvär med kassa datorhögtalare eller vad folk nu använder. Tycker personligen det väldigt sällan är problem med röster överlag på YT-kanaler, så med tanke på all klagan tror jag att alla som klagar behöver göra något av följande:

  1. Se över den egna ljudutrustningen

  2. Se över den egna ljudmiljön

  3. Röster gör sig så mycket bättre i hörlurar, så använd hörlurar

  4. Ifall du har hörlurar och ändå tycker det är dåligt, då kanske du har hörlurar med någon form av ljudfilter/eq eller liknande som gör det svårare att höra tal. Någon loudness eller basförstärkare som får manbunröster att gröta ihop sig?

Med det sagt: Mitt autodidaktande som ljudingenjör skulle köra igenom en limiter till att börja med. Sätta ett tak runt kanske -3 dB och en ganska ordentlig gain för att lyfta det tysta pratet. Det lilla jag hunnit köra Davinci Resolve tycker jag dess röstfunktion fungerar bra. Min egen röst måste jag laborera mer med då jag har en dov röst som behöver EQ:as med plus på ≈2 KHz-mellanregister, minus på burkighetsfrekvenserna runt 500-600 Hz och en de-esser då mitt S-ljus visslar rätt högt runt 6–7 KHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bortsett från bruset som kommer en del och verkar handla om utrustningen tycket jag inte alls ljudet är dåligt. Håller inte med om det som skrivs. Plus att kritiken är ensidig "...det är dåligt, nag, nag, nag". Använd ditt tekniska kunnande på ett sätt som är värdigt Swec och beskriv på vilket sätt ljudet är dåligt. Är det för dovt? För lågt. Kom igen nu, ni kan!

Inga problem för mig att höra att det är normal samtalston på den här panelen. Använder alltid hörlurar (Koss porta pro) i en lugn miljö. Det lär bli väldigt mycket mer besvär med kassa datorhögtalare eller vad folk nu använder. Tycker personligen det väldigt sällan är problem med röster överlag på YT-kanaler, så med tanke på all klagan tror jag att alla som klagar behöver göra något av följande:

  1. Se över den egna ljudutrustningen

  2. Se över den egna ljudmiljön

  3. Röster gör sig så mycket bättre i hörlurar, så använd hörlurar

  4. Ifall du har hörlurar och ändå tycker det är dåligt, då kanske du har hörlurar med någon form av ljudfilter/eq eller liknande som gör det svårare att höra tal. Någon loudness eller basförstärkare som får manbunröster att gröta ihop sig?

Med det sagt: Mitt autodidaktande som ljudingenjör skulle köra igenom en limiter till att börja med. Sätta ett tak runt kanske -3 dB och en ganska ordentlig gain för att lyfta det tysta pratet. Det lilla jag hunnit köra Davinci Resolve tycker jag dess röstfunktion fungerar bra. Min egen röst måste jag laborera mer med då jag har en dov röst som behöver EQ:as med plus på ≈2 KHz-mellanregister, minus på burkighetsfrekvenserna runt 500-600 Hz och en de-esser då mitt S-ljus visslar rätt högt runt 6–7 KHz.

Ljudet är överlag bra sett till kvalitet, bortsett från de brusiga topparna som kommer av och till

Stora problemet med ljudet överlag är ju att det har strulat många gånger senaste året, allt från oladdade micar till detta brus och annat

Handlar nog mest om att hålla koll på utrustningen och nya rutiner så allt kollas innan påbörjad inspelning