Permalänk
Medlem

Kaffekoppen på musmattan

Är det bara jag som hellre ställer kaffekoppen på bordet för att skydda musmattan?! Finns det någon annan här i Sverige som bryr sig om och skyddar sin musmatta?!

Varenda gång jag har besök så ställer gästerna kaffekoppen på musmattan istället för på bordet. Bordet är ju bara att torka av med en trasa medan musmattan måste tvättas, eller till och med kasseras.

Självklart är ett koppunderlägg att föredra, men här tänker jag på de spontana tillfällena då underlägget helt enkelt inte hann med till skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Tja jag har oftast ett underlägg, men ibland saknas det och då ställer jag koppen på musmattan. Jag inbillar mig att eventuella ringar är lättare att ta bort från musmattan än från skrivbordsskivan.

Permalänk
Medlem

Har också ett underlägg bredvid, musmattan är en helig plats!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag har Swecs matta så vid datorn har jag koppen på den, i övrigt på vardagsrumsbordet

Permalänk
Medlem

Musmatta i hårdplast. Bara att diska när den blir smutsig.

Permalänk
Medlem

Dricker inte kaffe men alla annat står på musmattan, mest för att den typ täcker hela bordet.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Dricker inte kaffe men alla annat står på musmattan, mest för att den typ täcker hela bordet.

Samma, Dricker kaffe.. Men musmattan täcker hela skrivbordet.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Jag har ett gigantiskt skrivbord format som ett L hemma där jag sitter i "vinkeln". Så jag har plats för ett underlägg där jag kan ställa kaffekoppen.

På jobbet står koppen direkt på bordet, en bit bort från tangentbord och eventuella papper då jag så att säga har "been there, done that" med vältande av en kopp kaffe över skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Har en extra musmatta av sämre kvalitet till höger om tangentbordet för 1) högerhänta gäster och 2) kaffekoppar.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Skrivbordet är av massiv ek och ringar vore jobbiga att få bort (slipa hela bordet?). Musmattan som kommer som gåva i ett 3070 suprim X får agera coaster, billigast så.

Permalänk
Medlem

Kaffemuggen på musmattan, med en skiva från en sas disk som underlägg.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Kaffemuggen på musmattan, med en skiva från en sas disk som underlägg.

Det har historiskt varit rätt vanligt att jag haft misslyckade CD-R, skivor från tidningar o dyl som underlägg vid datorn…

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att ha kaffet i koppen istället för utanpå? Då slipper ni bry er om var ni ställer den. Det är den metoden jag använder för min temugg iaf.

Permalänk
Medlem

Dricker mest limevatten eller vodka soda som inte lämnar några bestående fläckar om man skulle spilla, så dom kan stå på musmattan Rödvin, läsk och annat färgat/kladdigt ställs dock alltid på skrivbordet.

Visa signatur

Mommas, don't let your babies grow up to be cowboys.

Permalänk
Medlem

Den hamnar där den hamnar.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 5700G / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 88TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Har underlägg på alla bord men har också fortfarande en icemat så gör inget om det spills något på den, dock är den "liten" jämfört med dagens musmattor så inte precis som att man ställer något på den ändå.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

All kall dryck hamnar på musmattan för att slippa att kondensen ska skada bordet
kaffekoppen hamnar där den hamnar och jag har en stor musmatta..

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Har bänkskiva som bord men ställer all typ av dryck på ett underlägg..

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har en musmatta i glas så den tål kaffe utan problem och den tål även hudavskrap, kvalster hudfett, matrester och dregel betydligt bättre än nån med mjuk yta och den är dessutom lätt att rengöra.
Men vem fasiken bryr sig ens om det blir fläckar på en musmatta, det är ju bakteriehärden i den som är det man vill undvika.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Älskar mina lånespelare som jag har i lägenheten.

https://www.ikea.com/se/sv/p/lanespelare-mugghallare-svart-90...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har Steelseries QCK Prism Cloth musmatta. Vill ej dynga ner den med kaffe. Skulle vara barbariskt

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Avstängd

Jag har en separat musmatta för min kaffemugg.

Permalänk
Medlem

Tvättar min desk pad (av neopren) regelbundet, så den agerar utan problem som bordsunderlägg

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag har en powerplay-musmatta så den vill jag inte spilla på, men jag kör ju underlägg ändå. Förstår inte hur TS kan skriva att det är kultiverat att ställa kaffekoppen på bordet. Det gör man inte!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör på en gammal icemat i glas som garanterat är för liten för att ha plats även för en kopp så koppen får bo en bit bakom mus"mattan". Skulle inte vilja ha ett material på skrivbordet som skulle ta skada av kaffe.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Har en extra musmatta av sämre kvalitet till höger om tangentbordet för 1) högerhänta gäster och 2) kaffekoppar.

Dual mousepad masterrace.

Permalänk
Medlem

Att ingen reagerar på följande: Varför sitter dina gäster vid din datorhörna som kaffebord och de bara kan avlasta på musmattan? Blir jättenyfiken på hur detta är ett problem

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Jag ställer den där det finns plats för närvarande. Det kanske råkar vara på "musmattan" som egentligen går tangentbord och en bra bit ut på sidorna om det också :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ställer koppen på musmattan, eftersom det finns så mkt plats. Varm eller kallt, spelar ingen roll.

Permalänk
Avstängd

Beror på. Hemma har jag en jättestor musmatta med plats för tangentbord och så, och där står förstås koppen också. På jobbet har jag en mer normal dock fortfarande rätt stor musmatta, men där står koppen inte på den. Men det är rätt trevligt att ha den på något, speciellt på jobbet där jag inte torkar av skrivbordet så ofta (eller aldrig, däremot gör städerskan det då och då) och det lätt blir lite skrapljud eller så.